ویروس هندی، واکسن‌های کرونا را به چالش می‌کشد؟

ویروس هندی، واکسن‌های کرونا را به چالش می‌کشد؟

با وجود اینکه گونه جهش یافته کرونا در هند از ۹ ماه گذشته در این کشور در چرخش بوده، اما در حال حاضر به شکل گسترده شیوع پیدا کرده است. وزارت بهداشت بسیاری از کشورها نگرانند که واکسن‌ها در برابر گونه جدید کارایی نداشته باشد. در این میان برخی از محققان معتقدند که جهش تازه ممکن است واکسن‌ها را دور بزند.

کد خبر : ۹۳۱۱۵
بازدید : ۶۳۲۷
ویروس هندی، واکسن‌های کرونا را به چالش می‌کشد؟
فرادید | جهان پس از مواجه شدن با چالش جهش گونه انگلیسی کرونا، حالا با یک جهش خطرناک دیگر در هند روبرو شده است. دانشمندان می‌گویند که گونه هندی از گونه پیشین قدرت انتقال پذیری بیشتری دارد و احتمال اینکه بتواند واکسن را دور بزند وجود دارد. اما برخی از محققان بر این عقیده اند که این گونه خطرناک‌تر از گونه‌های پیشین نیست و واکسن در برابر آن به خوبی عمل می‌کند.

به گزارش فرادید؛ نوع جدید جهش‌یافته ویروس کرونا که در هند تحت عنوان B.۱.۶۱۷ شناخته می‌شود. این گونه جهش یافته که نخستین بار در مهر ماه سال گذشته به پایگاه داده‌های جهانی گزارش شده بود. حالا هند و بسیاری از کشور‌ها را در برگرفته است.

براساس گزارش ها، این گونه تاکنون در ۱۸ کشور جهان شناسایی شده است. آمریکا، استرالیا، انگلیس، آلمان، نیوزیلند، سنگاپور و … از جمله این کشور‌ها بوده اند.

محققان می‌گویند گونه هندی ویروس کرونا «دو جهش» داشته است، این بدان معناست که این جهش‌ها روی دو نوع جهش‌یافته که از قبل وجود داشت رخ داده است. این محققان همچنین گفته اند که برای تعیین خطرناک بودن این نوع جهش‌ها در گونه B.۱.۶۱۷ شواهد بیشتری لازم است.

شیوع گسترده گونه جهش یافته هندی در این کشور باعث شده تا میزان مبتلایان در ۲۴ ساعت اخیر به بیش از ۳۵۴ هزار نفر در یک روز برسد. همچنین در ۲۴ تعداد مرگ و میر‌ها به ۲ هزار و ۸۰۶ نفر رسیده است.

وقتی ویروسی از یک ویروس دیگر تکثیر می‌شود، اغلب تغییراتی پیدا می‌کند که به این تغییرات جهش گفته می‌شود. با این حال ویروس‌ها همیشه تغییر می‌کنند و ویروسی که باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود تاکنون چندین هزار جهش داشته است، اما تنها چند مورد این جهش‌ها نگرانی بیشتری ایجاد کرد.
ویروس هندی، واکسن‌های کرونا را به چالش می‌کشد؟
گونه هندی واکسن کرونا را دور می‌زند؟
با وجود اینکه گونه جهش یافته کرونا در هند از ۹ ماه گذشته در این کشور چرخش بوده، اما در حال حاضر به شکل گسترده شیوع پیدا کرده است. وزارت بهداشت بسیاری از کشورها نگرانند که واکسن‌ها در برابر گونه جدید کارایی نداشته باشد. اما با این حال بخشی از دانشمندان بر این عقیده اند که فعلا باید تحقیق‌های بیشتری روی این گونه انجام داد.

وینود سکاریا، محقق در موسسه ژن شناسی و زیست‌شناسی یکپارچه شورای پژوهش علمی و صنعتی از جمله این دانشمندان است که می‌گوید برای سنجش اثر واکسن‌ها روی این نوع کرونا، به داده‌های تجربی بیشتری نیاز است.

اما در این میان برخی از محققان معتقدند که جهش تازه ممکن است واکسن‌ها را دور بزند.

استیون گلدشتاین، محقق ویروس شناس در دانشگاه یوتا گفته است که «یکی از جهش‌ها روی ژنومی است که مشکوک به کاهش محافظت از پادتن مقابل ابتلا یا واکسیناسیون قبلی است.»

محققان گفته اند در این ویروس جهش دوگانه صورت گرفته است. این ویژگی ورود سارس−کو۲ به بدن و ابتلا به عفونت را آسان‌تر می‌کند و گفته می‌شود توانایی دور زدن آنتی‌بادی‌هایی را که سیستم ایمنی یا واکسن در بدن ساخته‌اند دارد و به همین دلیل می‌تواند در بدن با سرعت بیشتری پخش شود.

این دسته ازمحققان می‌گویند احتمال اینکه این ویروس جهش‌یافته بتواند افرادی را که پیش‌تر به کرونا مبتلا شده یا در برابر این ویروس واکسینه شده‌اند، دوباره مبتلا کند از جهش‌های دیگر بیشتر است.

البته همچنان بخشی بزرگی از متخصصان بر این عقیده اند که واکسن‌ها همچنان از ابتلا به بیماری مخصوصا نوع شدید آن محافظت می‌کنند. در این زمینه رویترز می‌نویسد که محققان اسرائیلی معقتدند که واکسن فایزر-بیون‌تک تا حدی در برابر این گونه موثر است، اما اثربخشی کمتری دارد.

در این میان دولت انگلیس نیز اطمینان دارد که واکسن‌های مورد استفاده در این کشور دربرابر گونه هندی مقاوم است.

با این حال بخش بزرگی از محققان همچنان معتقدند که برای نتیجه گیری درست باید به تحقیقات بیشتری دسترسی داشت. سوزان هاپکینز مدیربخش پاسخ به کووید-۱۹ سازمان بهداشت بهداشت عمومی انگلیس دراین رابطه می‌گوید که هنوز ابعاد دقیق ویروس جدید مشخص نیست. ما می‌دانیم قدرت انتقال پذیری و شدت این بیماری چقدر است و آیا دربرابر مصونیت ناشی از واکسن مقاوم است. به همین خاطر اوضاع را به طور دقیق بررسی می‌کنیم.
ویروس هندی، واکسن‌های کرونا را به چالش می‌کشد؟
کرونای هندی خطرناک‌تر از گونه‌های پیشین؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که سازمان جهانی بهداشت گونه جهش یافته هندی B.۱.۶۱۷ را به‌عنوان گونه قابل توجه طبقه بندی کرده است یعنی این گونه زیر نظر گرفته می‌شود، اما هنوز نگران‌کننده نیست. سازمان جهانی بهداشت گونه‌های شناسایی شده در برزیل، آفریقای جنوبی، بریتانیا را به‌عنوان گونه نگران‌کننده طبقه بندی کرده است چراکه آن‌ها مسری‌تر هستند و اثر آنتی بادی را کاهش می‌دهند.

دکتر جفری بارت، مدیر بخش بررسی‌های ژنومیک کووید ۱۹ مؤسسه ولکام سنگر در این رابطه می‌گوید: «اینکه این ورژن هندی در ماه‌های گذشته واقعا به گونه نگران‌کننده‌ای انتشار پیدا نکرده، این احتمال را تقویت می‌کند که نوع هندی، به شدت B.۱.۱.۷ قابل انتقال نیست.»

او همچنین گفته که این گونه ماه‌ها در هند در سطح پایینی وجود داشته است و این احتمال وجود دارد که به اندازه گونه بریتانیایی مسری نباشد.

در این میان دولت هند هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که انتقال بیشتر این گونه هنوز مشخص نشده است.

اما با این وجود بخشی از محققان می‌گویند این گونه از ویروس کرونا که سه جهش پیدا کرده است، ترکیبی از سه سویه مختلف کووید-۱۹ است و این گونه می‌تواند خطرناک‌تر از گونه‌های پیشین باشد.

ماریا ون کرخوو، اپیدمیولوژیست و مدیر فنی سازمان جهانی بهداشت در همه‌گیری کووید ۱۹ گفته است که جهش مضاعف جدید در ویروس SARS-CoV-۲ که در هند پدیدار شد، می‌تواند «افزایش انتقال» یا حتی «کاهش خنثی سازی» را ایجاد کند.

سرپرست فنی کووید ۱۹ در سازمان جهانی بهداشت نیز می‌گوید: «داشتن دو مورد از این جهش‌ها که در انواع دیگر در سراسر جهان دیده شده‌اند نگران کننده است، زیرا یک شباهت در این جهش‌ها وجود دارد که باعث افزایش انتقال می‌شود و برخی از این جهش‌ها همچنین منجر به کاهش خنثی سازی می‌شوند، که ممکن است بر اقدامات کنترل همه‌گیری مانند واکسن تأثیر منفی بگذارند؛ ضمن اینکه این سویه در حال گسترش به سایر کشورهاست و در سراسر آسیا و آمریکای شمالی گزارش شده است.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید