ریزش بورس ادامه دارد!

ریزش بورس ادامه دارد!

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۰۸/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۲۱ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۲۶ سهم (۸درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۸ سهم (۴۶ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۹۳۱۳۸
بازدید : ۵۵۰۷

افت بورس

معاملات روز گذشته بورس تهران اگرچه با سرخ‌پوشی نماگر‌های بورسی پایان یافت، اما تحرکات مثبتی از سوی بزرگان به‌ویژه نماد‌های گروه «فلزات اساسی» مشاهده شد.

این تحرکات گرچه نتوانست شاخص‌کل را به محدوده مثبت بکشاند، اما به سرخی روز‌های گذشته نبود و تحرکات مثبتی در نماد‌های بزرگ بازار اعم از دلاری و غیردلاری دیده می‌شد. بازار همچنان کم‌رمق است؛ این موضوع را، اما نمی‌توان به برداشت سهامداران از ارزندگی یا گران‌بودن سهام ارتباط داد.

اکثر کارشناسان در این‌خصوص هم‌نظر هستند که در بخشی از بازار سهام قیمت‌ها به سطوح ارزنده‌ای رسیده است، اما بخش دیگر که البته از نظر تعداد کم هم نیستند به دلیل محدودیت حجم مبنا آنچنان که باید اصلاح نشده و همچنان گرانند.
با این وجود تنها دلیلی که مانع از تقویت تقاضا در این روز‌های تالار شیشه‌ای می‌شود، عدم اطمینان نسبت به آینده و افزایش ریسک نقدشوندگی سهام است. موضوعی که نتوانسته خریداران بالقوه را بالفعل کند و در مقابل همچنان فروشندگان هستند که عزم خود را برای خروج از گردونه معاملات سهام جزم کرده‌اند.

بر این اساس شاخص‌کل بورس تهران روز گذشته به افت ۰۸/ ۰ درصدی بسنده کرد و در نهایت به سطح یک‌میلیون و ۱۸۷ هزار واحد بازگشت. نماد «فملی» با جهش قیمت مس در بازار‌های جهانی روز گذشته تا سقف قیمت پیشروی داشت و توانست اثر ۲۳۳۰ واحدی بر شاخص‌کل بگذارد.
قیمت مس در اولین روز معاملاتی هفته جاری، از ۹۷۰۰ دلار بر هر تن عبور کرد. در کنار «فملی»، نماد معاملاتی «فولاد» نیز با افزایش تقاضا همراه شد و در میان نماد‌های اثرگذار بر برگشت شاخص‌کل از کف روزانه قرار گرفت.

چهار گروه «فلزات اساسی»، «چند رشته‌ای صنعتی»، «دارو» و «خرده فروشی»، اما تنها گروه‌های سبزپوش بورس تهران طی دادوستد‌های روز گذشته بودند. در آن سوی بازار دو گروه «فرآورده‌های نفتی و خودرو» بدترین عملکرد روزانه را رقم زدند.

با وجود بازگشت شاخص‌کل از کف روزانه، شاخص‌کل هموزن با اثرگذاری یکسان نماد‌ها به روند نزولی خود ادامه داد، اما افت چندانی را نیز تجربه نکرد. در این راستا روز گذشته این نماگر با افت ۲/ ۰درصدی مواجه شد.
در فرابورس، اما شاخص‌کل روند صعودی در پیش گرفت و هر‌چند اندک، اما ۰۸/ ۰ درصد به ارتفاع آیفکس افزوده شد. «آریا»، «شگویا» و «هرمز» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص‌کل این بازار داشتند. در مقابل «مارون»، «ذوب» و «کگهر» با اثرگذاری منفی مانع از رشد بیشتر شاخص‌کل فرابورس شدند.

همان‌طور که قبلا بدان اشاره شده بود نماگر‌ها گرچه ممکن است با تحرک بزرگان رنگ سبز به خود گیرند، اما تا زمانی‌که تنها چند نماد شاخص‌ساز نماگر‌ها را به سمت مدار صعودی هدایت کنند و به مثابه روز‌های گذشته شدت عرضه‌ها در کوچک‌تر‌ها همچنان برقرار باشد و ارزش معاملات به رقم قابل‌قبولی نرسد، نمی‌توان چندان به تداوم روند صعودی بازار سهام امیدوار بود.

ارزش معاملات خرد روز دوشنبه هر‌چند نسبت به روز کاری قبل افزایش یافت، اما همچنان در مقایسه با میانگین سال گذشته، ناچیز است. در این راستا روز گذشته در این بین در جریان دادوستد‌های خرد سهام بورسی ۱۹۵۳ میلیارد تومان و فرابورسی ۴۰۷ میلیارد تومان میان سهامداران جابه‌جا شد.

حقیقی‌ها همچنان می‌فروشند

تغییر روند نماگرها، اما سبب نشد تا حقیقی‌ها از فروش پاپس بکشند. به این ترتیب دیروز این دسته از بازیگران سهام خالص فروش ۲۷۴ میلیارد تومانی را رقم زدند. کاهش نقدشوندگی بازار طی ماه‌های گذشته و سنگین‌شدن صف‌های فروش موجبات ناامیدی سهامداران خرد را فراهم آورده است.
معامله‌گرانی که از هر فرصتی برای نقدکردن سهام خود استفاده می‌کنند و گویا دیگر انگیزه‌ای برای ماندن در بازار سهام ندارند. دامنه نوسان نامتقارن مسبب اصلی این شرایط است و به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که اقدامی عاجل برای بازشدن گره نقدشوندگی سهام انجام نشود، شرایط به همین منوال خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت این بازار از رکودی که در چند ماه اخیر گرفتار آن شده رهایی یابد.
روز گذشته سهامداران عمده خرید‌های سنگینی از گروه بانکی داشتند به‌طوری که شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۱۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون در مسیر حقیقی به حقوقی در نماد‌های بانکی بودیم. سهام گروه‌های «خودرو» و «فرآورده‌های نفتی» نیز روز گذشته در مجموع شاهد انتقال ۹۶ میلیارد و‌۱۸۰‌میلیون تومانی از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی سهامداران عمده بورس تهران بودند.
حقیقی‌ها، اما دیروز ۶ گروه را در لیست خرید خود قرار دادند. در این راستا می‌توان به خالص خرید ۱۴ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومانی بازیگران خرد بورس تهران در دو گروه محصولات شیمیایی و فلزات اساسی اشاره کرد.

بورس دوشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با افت ۰۸/ ۰ درصدی همراه شد، از ۳۲۱ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۲۶ سهم (۸درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۸ سهم (۴۶ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴ نماد (۲/ ۱ درصد) صف خریدی به ارزش ۱/ ۱۲‌میلیارد تومان تشکیل دادند.
اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف‌فروش سنگین در ۲۴۵ نماد بورسی (۷۶ درصد) به ارزش ۲۹۱۴ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس رشد هر چند محدود ۰۴/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۲۶ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۱۱ سهم (۷/ ۸ درصد) مثبت و ۶۸ سهم (۵۴ درصد) منفی بود. در این بازار ۳ نماد (۳/ ۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۵/ ۳۷ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۹۹ نماد (۵/ ۷۸ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۳۸۰ میلیارد تومان مواجه شدند.
بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۹۸ نماد بود. در این میان ۱۲ سهم (۲/ ۱۲ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۵۶ سهم (۵۷ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۱۲ نماد (۲/ ۱۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۷ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۷۶ نماد (۵/ ۷۷ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۰۸۳میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید