چرا رابطه کودکان با پول مهم است؟

چرا رابطه کودکان با پول مهم است؟

چهار قانون مهم مالی شخصی، خرج درست، پس‌انداز کافی، سرمایه‌گذاری هوشمندانه و بخشش است. توصیه جدی به والدین این است که پیش از هر اقدامی، الگوی مناسبی برای فرزندانشان در امور مالی باشند.

کد خبر : ۹۳۱۴۰
بازدید : ۹۳۳۱
هوش مالی کودکلن
الهام میرمحمدی | کودکان مدام در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرند که ناچارند میان گزینه‌های متعدد انتخاب کنند و از این رو تصمیم‌گیری برایشان سخت است.

تقویت مهارت‌های مالی، اما به آن‌ها کمک می‌کند تصمیم‌های مالی درستی بگیرند، مفهوم هزینه‌فرصت را درک و بهترین گزینه را انتخاب کنند. فرآیند مقایسه قیمت‌ها و کیفیت کالا‌ها با یکدیگر باعث می‌شود کودکان درک بهتری از مسائل اقتصادی داشته باشند و متوجه شوند چطور منابع درآمدی و پول توجیبی‌شان را با نیاز‌ها و خواسته‌های خود تطبیق دهند.

ننسی شا، نویسنده پانزدهمین جلد از مجموعه ۱۷ جلدی «داستان‌های سواد مالی» است که در آکادمی هوش مالی، تهیه شده است. این نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۹۱ کتاب «سه کیسه پشم به جای پول» را با هدف آموزش مهارت‌های مالی به کودکان نوشته است.
ننسی شا، در مصاحبه اختصاصی با آکادمی هوش مالی می‌گوید: «هر چه کودکان زودتر درباره پول، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری یاد بگیرند، در آینده مدیران مالی بهتری برای خانواده خود خواهند بود. آن‌ها باید ارزش پول را درک کنند، تفاوت میان هزینه و درآمد را بفهمند و به جای هدر دادن پول برای خواسته‌های نابجا، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری کنند.
مدیریت پول یکی از مهارت‌های ضروری برای هر فرد است و تقویت آن باعث می‌شود کودکان تصمیم‌های مالی درست‌تری بگیرند. آخرین تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد کودکان تا پیش از سه سالگی می‌توانند مفاهیم مالی را درک کنند و عادت‌های مربوط به پول و مدیریت آن تا هفت سالگی در آن‌ها شکل می‌گیرد.
گفتگو با کودکان درباره امور مالی اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش می‌دهد. وقتی کودکان ترغیب شوند درباره پول صحبت کنند، درک بهتری از مسوولیت‌های زندگی خواهند داشت و در بزرگسالی رابطه بهتری با پول پیدا می‌کنند.»

او درباره کتاب سه کیسه پشم به جای پول می‌گوید: «کودکان با خواندن این کتاب با مبانی ابتدایی مالی، ارزش پول و مدیریت آن آشنا می‌شوند. این کتاب بر دو موضوع مهم تصمیم‌گیری‌های مالی در مواجهه با انتخاب‌های فراوان و تقویت مهارت حل مشکل تاکید دارد.
پنج گوسفند قصد دارند برای تولد یکی از دوستانشان هدیه بخرند؛ اما با گزینه‌های زیادی مواجهند. آن‌ها با مقایسه تمام کالا‌ها و در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت هر یک، در نهایت برای خریدشان با یکدیگر به توافق می‌رسند. اما پول کافی ندارند؛ راه‌حلی که به ذهنشان می‌رسد، مبادله پایاپای است.
در زندگی واقعی هم فرآیند تصمیم‌گیری برای کودکان سخت و پیچیده است. آن‌ها مدام باید از میان گزینه‌های متعدد انتخاب کنند. مقایسه قیمت‌ها و کیفیت کالا‌ها با یکدیگر به آن‌ها کمک می‌کند درک بهتری از مسائل اقتصادی داشته باشند و متوجه شوند چطور منابع درآمدی و پول توجیبی‌شان را با نیاز‌ها و خواسته‌های خود تطبیق دهند.

نقش والدین در افزایش آگاهی‌های مالی

از نگاه ننسی شا، کودکان خیلی زود شروع به الگوبرداری از والدین‌شان می‌کنند؛ اینکه والدین چه می‌خرند، هر چند وقت یک‌بار خرید می‌کنند، نوع خرید و مقایسه قیمت‌ها، همه و همه از جمله موضوع‌هایی است که کودکان با دقت دنبال می‌کنند؛ بدون آنکه پدر و مادر‌ها متوجه باشند.
بسیاری از کارشناسان مالی معتقدند رفتار‌های مالی و نگرش به پول در کودکی شکل می‌گیرد. او ادامه می‌دهد: «آشنایی با پول و امور مالی همیشه یکی از دغدغه‌های کودکان است. از آنجا که آموزش سواد مالی در بسیاری از مدارس اجباری نیست، پدر و مادر‌ها نقش پررنگ‌تری در آموزش مهارت‌های مالی به کودکانشان دارند.
چهار قانون مهم مالی شخصی، خرج درست، پس‌انداز کافی، سرمایه‌گذاری هوشمندانه و بخشش است. توصیه من به والدین این است که پیش از هر اقدامی، الگوی مناسبی برای فرزندانشان در امور مالی باشند. کودکان با دقت آن‌ها را زیر نظر گرفته و تماشایشان می‌کنند.
علاوه بر مطالعه کتاب داستان‌های سواد مالی، خوب است که کودکان با فرآیند کسب درآمد آشنا شوند و در مرحله بعد خرج، پس‌انداز و تصمیم‌گیری‌های مالی به آن‌ها آموزش داده شود. بودجه‌بندی، تهیه فهرستی برای خواسته‎ها و نیاز‌ها و هدف‌گذاری از جمله مفاهیمی است که ورود به دنیای بزرگسالی را به مراتب ساده‌تر می‌کنند. آموزش بخشش و سخاوت به کودکان نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید