ادامه هیاهو بر سر فایل صوتی ظریف

ادامه هیاهو بر سر فایل صوتی ظریف

پس لرزه‌های انتشار فایل گفتگوی محمدجواد ظریف از سوی رسانه‌های فارسی زبان همچنان ادامه دارد. دولت می‌گوید که فایل توسط افراد ناشناس به سرقت رفته است. اما منتقدان دولت ادعا می‌کنند که این فایل احتمالا از سوی آشنا، نزدیکان ظریف و یا از سوی دیگر مسئولان ارشد و با اهدف مختلف منتشر شده است.

کد خبر : ۹۳۱۵۸
بازدید : ۶۵۱۴
ادامه هیاهو بر سر فایل صوتی ظریف
فرادید | انتشار فایل صوتی گفتگوی محمدجواد ظریف با سعید لیلاز، روزنامه نگار و اقتصاددان سر وصدای بسیاری به پا کرده است. وزارت امورخارجه می‌گوید که این فایل محرمانه بوده و مقرر شده بود که هیچ گاه منتشر نشود. اما یک باره روز یکشنبه یکی از شبکه‌های فارسی زبان بخشی‌هایی از این گفتگو را در کلاب هاوس منتشر کرد. پس از آن برخی از رسانه‌های داخلی نیز بخش‌های دیگری از این گفتگو را منتشر کردند.

به گزارش فرادید؛ براساس آنچه در ابتدای این فایل صوتی منتشر شده، این مصاحبه برای تاریخ شفاهی دولت یازدهم و دوازدهم ضبط شده و قرار نبوده به زودی منتشر شود. در این میان ظریف نیز در خلال این گفتگو بار‌ها می‌گوید این بخش‌ها باید در مصاحبه حذف شده و نباید منتشر شوند.

اما آنچه باعث جنجالی شدن این فایل صوتی شده، انتقاد ظریف از سیاست روسیه در قبال برجام، سیاست‌های سپاه قدس و شهید سردار قاسم سلیمانی در عرصه سیاست خارجی و روایتش از ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی درخاک ایران است.

بااین حال هنوز مشخص نیست که این فایل صوتی که در آرشیو دولتی نگهداری می‌شده، چگونه به رسانه‌های فارسی زبان درز پیدا کرده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت می‌گوید این فایل در واقع برش‌های گزینشی از یک گفت وگویی بسیار طولانی است که با جهت‌گیری‌های شیطنت آمیز مختلف منتشر شد.

طبق گفته او، حسن روحانی به وزارت اطلاعات دستور داده تا عوامل توطئه را شناسایی کنند. ربیعی همچنین گفته این «ربایش» اسناد توطئه‌ای علیه دولت، نظام، انسجام داخلی، نهاد‌های کارآمد و سرافراز ما در میدان‌ها و همچنین توطئه‌ای علیه منافع ملی ماست.

با این حال سخنگوی دولت می‌گوید که آقای ظریف حتما توضیحات لازم در خصوص سوء برداشت‌ها را ارائه می‌کند.

اما در این میان ظریف هم در اینستاگرامش واکنش مبهمی نشان داد و نوشت: «من معتقدم کار برای تاریخ نکنید، چون خطاب به تاریخ می‌گویم. خیلی نگران تاریخ نباشید نگران خدا و مردم باشید.»

البته او اشاره‌ای به انتشار فایل صوتی نکرده و به منتشرکنندگان واکنشی نشان نداده است.

براساس اعلام ربیعی، این گفتگو بخشی از برنامه آنسوی دولت با موضوع گزارش و روایت خدمات و اقدامات و چالش‌های و دستاورد‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مصاحبه‌هایی را با وزیران و معاونان رییس جمهور در چهارچوب تاریخ شفاهی دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده است.
ادامه هیاهو بر سر فایل صوتی ظریف
چه کسی فایل صوتی را به رسانه‌های فارسی زبان رساند؟
پس لرزه‌های انتشار فایل گفتگوی محمدجواد ظریف از سوی رسانه‌های فارسی زبان همچنان ادامه دارد. دولت می‌گوید که فایل توسط افراد ناشناس به سرقت رفته است. اما منتقدان دولت ادعا می‌کنند که این فایل احتمالا از سوی آشنا، نزدیکان ظریف و یا از سوی دیگر مسئولان ارشد و با اهدف مختلف منتشر شده است.

عبدالله عبداللهی روزنامه نگار اصولگرا با انتشار یادداشتی در خبرگزاری تسنیم مدعی شده که آشنا و دولت و ظریف مجرم درجه‌اوّل انتشار فایل صوتی اخیرند. او نوشته که این مسئله نباید ذیل تحلیل و گمانه‌زنی‌هایی که از ماجرا داریم پنهان و پوشیده بماند یا راجع به آن تعارفی شود.
البته حسام‌الدین‌‌آشنا، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، در پاسخ به این احتمال نوشته است که «انشالله این سوءاستفاده و کید(نیرنگ) احتمالی، به خودشان برمی‌گردد.»

در این میان اصلاح طلبان و فعالان سیاسی نزدیک به دولت نیز، جناح مقابل را به انتشار این فایل صوتی متهم می‌کنند. آن‌ها مدعی هستند که جناح مقابل برای اهداف انتخاباتی چنین اقدامی را ترتیب داده است.

محمد مهاجری، فعال سیاسی نزدیک به دولت مدعی است جناح مخالف برجام، دولت و ظریف از این مسئله سود می‌برد. او تلویحا این جناح را به درز فایل صوتی وزیر امور خارجه متهم کرده است.

او در یادداشت تلگرامی اش نوشت: «صرفنظر از درست یا غلط بودن اظهارات او، این پرسش مهم است که چه کسانی و با چه هدفی سخنان ظریف را درز داده اند؟ در داخل کشور جناح ضدبرجام و مشخصا دلواپسان و پایداریچی‌ها از این اتفاق سود می‌برند. چون مرد اول برجام را می‌زنند و او را حتی از احتمال بسیارضعیف نامزدی در انتخابات محروم می‌کنند. لازم نیست دنبال پرتقال فروش بگردیم.».

اما برخی از فعالان سیاسی نیز معتقدند که درز فایل صوتی کار هیچ یک از جناح‌های سیاسی نبوده است.

احمد زیدآبادی، روزنامه نگار و فعال سیاسی در این رابطه می‌گوید که به نظر من، «تصادف» یا «کنجکاوی شخصی»، بیش از وجود طرح و برنامه‌ای حساب شده از سوی جناح‌های سیاسی در افشای فایل مصاحبه نقش داشته است.
ادامه هیاهو بر سر فایل صوتی ظریف
واکنش‌ها به فایل صوتی ظریف!
جنجال انتشار فایل صوتی ظریف که از یکشنبه آغاز شده، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشته است، واکنش‌هایی که کماکان دارند. اما دسته بندی واکنش‌ها نشان می‌دهد که بخشی از آن‌ها مدعی اند که ظریف و اطرافیانش به دنبال ایجاد دوقطبی میدان-دیپلماسی را راه انداخته اند تا رقبای اصلی جریان ظریف را از دور خارج و بستر گفتمانی را برای پیروزی جریان خود فراهم کنند.

در این رابطه محمدباقر قالیباف در توئیترش نوشت: «تدبیر و شجاعت حاج قاسم "میدان‌ها" را فتح و معابر "دیپلماسی" را باز می‌کرد؛ چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند. حالا که حاج قاسم نیست، نخواهیم گذاشت با فرصت طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند و نقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.»

گروه دوم نیز ادعا دارند که بخشی از جریان‌هایی که مخالف مذاکرات مجدد ایران با گروه ۱+۴ با حضور غیرمستقیم آمریکا برای رفع تحریم‌ها هستند در شرایطی که به‌نظر می‌سد بن‌بست این گفتگو‌ها شکسته شده است اقدام به انتشار این فایل صوتی کرده‌اند تا به این مذاکرات ضربه بزنند.

دنیای اقتصادی در گزارشی طولانی به این موضوع اشاره می‌کند و در این رابطه می‌نویسد: انتشار آن بخش از سخنان ظریف در مورد مخالفت روسیه با برجام خود گویای این ادعاست. این فایل صوتی ادامه پخش سریال‌ها و برنامه‌های تخریبی است که در این مدت در صداوسیما و برخی رسانه‌های همسو پخش شده است. در همین راستا می‌توان به بیانیه اخیر وزارت امور خارجه مبنی‌بر فشار‌هایی که این روز‌ها برای تخریب روند مذاکرات در وین می‌شود اشاره کرد.

در این میان جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روز گذشته در توییتی هدف از انتشار فایل صوتی از وزیر خارجه را ضربه زدن به مذاکرات وین‬ و استیضاح‬ او دانست.

اما گروه سوم که اغلب اصلاح طلبان و نزدیک به دولت بوده اند، ادعا می‌کنند که هدف جریان‌ها یا افرادی که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اقدام به انتشار این فایل صوتی محرمانه کرده‌اند، تبدیل ظریف به چهره سوخته برای اعلام نامزدی و پایان آینده سیاسی ظریف بوده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید