افزایش ناچیز قیمت دلار و سکه

افزایش ناچیز قیمت دلار و سکه

خروج موقت دلار از مسیر نزولی، معامله‌گران سکه را به رشد قیمت امیدوار کرد. در کنار افزایش قیمت دلار، روز سه‌شنبه تا ساعت ۴ بعدازظهر، بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی سیر صعودی داشت و به بالای محدوده هزار و ۷۸۰ دلاری برگشت.

کد خبر : ۹۳۱۸۶
بازدید : ۴۹۸۴

قیمت دلار و سکه

سکه و دلار که در روز دوشنبه به کف‌های تازه‌ای برخورد کرده بودند، روز سه‌شنبه با افزایش جزئی تقاضا مواجه شدند.

در چهارمین روز هفته فلز گرانبهای داخلی توانست کانال ۱۰‌میلیونی را پس بگیرد و با ۶۰ هزار تومان افزایش به بهای ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان برسد. تصور رشد سکه بدون افزایش قیمت دلار دشوار است.

در واقع در روز چهارم هفته عاملی که موجب شد سکه به کانال ۱۰‌میلیونی برگردد، افزایش ۵۰ تومانی دلار و رسیدن به قیمت ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان بود. این افزایش از آن جهت برای بازیگران بازار اهمیت داشت که زمینه‌ساز کاهش انتظارات نزولی شد.

هراس موقتی در بازار

روز دوشنبه با از دست رفتن حمایت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، چنین تصوری در بازار شکل گرفته بود که اسکناس آمریکایی ممکن است به سرعت به سوی کانال ۲۲ هزار تومانی حرکت کند. همین مساله هراس را در میان معامله‌گران سکه بالا برد و موجب شد که حجم قابل‌توجهی از سکه‌بازان در موقعیت فروش قرار بگیرند.
خروج موقت دلار از مسیر نزولی، معامله‌گران سکه را به رشد قیمت امیدوار کرد. در کنار افزایش قیمت دلار، روز سه‌شنبه تا ساعت ۴ بعدازظهر، بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی سیر صعودی داشت و به بالای محدوده هزار و ۷۸۰ دلاری برگشت.
افزایش قیمت طلای جهانی، سکه‌بازان را امیدوار کرد که طلا در مسیر شکست مرز حساس هزار و ۸۰۰ دلاری حرکت کند.

بین قیمت سکه و طلای جهانی رابطه مستقیمی وجود دارد. طبیعی است از آنجا که بخش اعظم سکه از طلا تشکیل شده است، قیمت فلز زرد در بازار‌های جهانی اهمیت زیادی دارد. در کنار این، بین قیمت سکه و دلار در بازار داخلی نیز رابطه مستقیمی وجود دارد. سکه در یک سال گذشته به‌ندرت خلاف جهت حرکت اسکناس آمریکایی حرکت کرده است.

عامل فنی رشد قیمت سکه

به گفته فعالان، جدا از افزایش قیمت دلار و رشد بهای طلای جهانی، عامل سومی نیز به رشد قیمت سکه کمک کرد و آن، ورود معامله‌گران فنی به بازار بود.

معامله‌گران فنی سکه عنوان می‌کنند که محدوده حمایتی ۹ میلیون و ۸۰۰هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان بسیار قوی است و بهتر است تا زمانی که نشانه قوی برای شکست آن دریافت نکرده‌اند، به‌صورت پله‌ای اقدام به خرید کنند. با وجود افزایش روز سه‌شنبه، بسیاری از فعالان عنوان می‌کردند که مردم عادی و خریداران بلندمدت در بازار حاضر نشده بودند.

به گفته آنها، معامله‌گران بلندمدت همچنان در انتظار نتایج مذاکرات هسته‌ای هستند. تا زمانی‌که خبر مشخصی از مذاکرات وین منتشر نشود، بعید است که معامله‌گران اقدام به خرید سکه به منظور سرمایه‌گذاری بلندمدت کنند. در کنار این، شماری از معامله‌گران عنوان می‌کنند به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی برخی از اصناف، خرید‌های مناسبتی سکه نیز کاهش پیدا کرده است.

کاهش تقاضای فیزیکی

در واقع بخشی از تقاضای فیزیکی سکه و طلا ناشی از مراسم‌های عروسی و... است که در دوران حاضر برای برگزاری آن‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد و در نتیجه سطح تقاضای سکه و طلا افت می‌کند. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی‌که سکه امامی بتواند خود را بالای محدوده ۱۰‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت کند، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد.

در شرایط کنونی، سکه روی مرز‌۱۰‌میلیونی حرکت می‌کند و همین مساله تا حدی خریداران را از بازار دور نگه می‌دارد.

خبر مهم دیگر روز سه‌شنبه، ماندن طلای ۱۸ عیار پشت‌خط یک میلیون تومانی بود. روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳ هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرد و به بهای ۹۹۸ هزار تومان رسید. طلا تا زمانی که زیر مرز یک میلیونی است، با تقاضای معناداری مواجه نخواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید