علی لاریجانی در بلاتکلیفی انتخاباتی؟!

علی لاریجانی در بلاتکلیفی انتخاباتی؟!

علی لاریجانی پس از ۱۲ سال ریاست بر مجلس، حالا از جایگاه‌های اجرایی کنار رفته است. البته این کناره گیری از سوی سیاسیون به نوعی آماده سازی برای انتخابات ریاست جمهوری تلقی شد. او که در طول یک دهه اخیر نشان داده، چراغ خاموش مسائل سیاسی را پیش می‌برد، حالا کنش‌های خود را به رسانه‌ها نمی‌کشاند. البته برخی هم می‌گویند لاریجانی در انتظار اجماع اصولگرایان و میانه رو‌ها است و در صورتی که این دو جریان به اجماع نرسند، او نیز کنش علنی نخواهد داشت.

کد خبر : ۹۳۲۰۰
بازدید : ۸۷۸۶
علی لاریجانی در بلاتکلیفی انتخاباتی؟!
فرادید | در تب و تاب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نشانی از علی لاریجانی نیست. نه اصولگرایان او را به جلسات خود دعوت می‌کنند و نه اصلاح طلبان حاضر می‌شوند او را در میان گزینه‌های اصلاح طلب بگنجانند، البته برخی از احزاب اصلاح طلب بدشان نمی‌آید که علی لاریجانی را وارد پروسه بررسی کنند، اما احتمال می‌دهند که با مخالفت اکثریت احزاب این جریان مواجه شوند. در این میان همفکران روحانی نیز که بیشترین نزدیکی به لاریجانی را دارند، تاکنون سیگنال انتخاباتی برای حمایت از علی لاریجانی نفرستاده اند. اما ناظران می‌گویند احتمال حمایت اعتدالی‌ها در دقیقه‌های پایانی از او وجود دارد.

به گزارش فرادید؛ علی لاریجانی که گزینه جدی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ بود، حالا در میان گزینه‌های احتمالی این جناح جایی ندارد. بخشی از اصولگرایان، لاریجانی را نزدیک به اصلاح طلبان و اعتدالیون می‌دانند، از این رو حاضر نیستند نام او را در لیست نامزد‌های اصولگرایان بیاورند.

نقش تعیین کننده علی لاریجانی در تصویب برجام در مجلس، همراهی با دولت روحانی و نزدیک شدن به اصلاح طلبان در طول سال‌های اخیر باعث فاصله گرفتن اصولگرایان از او شده است.

در این میان تندرو‌های دو جریان نیز با گنجاندن نام لاریجانی میان لیست خود مخالفت می‌کنند و معتقدند گزینه جریان باید معتقد و پایبند به آن باشد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که حزب کارگزاران در میان اصلاح طلبان و جامعه روحانیت در میان اصولگرایان بدشان نمی‌آید علی لاریجانی را وارد لیست دو جناح کنند.

هر چند غلامحسین کرباسچی از سوی حزب کارگزاران این موضوع را رد کرده است و در طرف مقابل منوچهر متکی هم به عنوان سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان می‌گوید هیچ دعوت نامه‌ای برای لاریجانی فرستاده نشده است.

متکی گفته که نام این فرد در میان ۱۰ نام خروجی این شورا به عنوان نامزد انتخابات ۱۴۰۰ نیست و دعوتنام‌های هم برای او ارسال نشده است.

اما نزدیکان لاریجانی می‌گویند که او در انتظار اجماع حزبی و خواست عمومی است تا وارد عرصه انتخابات شود.
علی لاریجانی در بلاتکلیفی انتخاباتی؟! بلاتکلیفی انتخاباتی لاریجانی!
علی لاریجانی پس از ۱۲ سال ریاست بر مجلس، حالا از جایگاه‌های اجرایی کنار رفته است. البته این کناره گیری از سوی سیاسیون به نوعی آماده سازی برای انتخابات ریاست جمهوری تلقی شد.

او که در طول یک دهه اخیر نشان داده، چراغ خاموش مسائل سیاسی را پیش می‌برد، حالا کنش‌های خود را به رسانه‌ها نمی‌کشاند. البته برخی هم می‌گویند لاریجانی در انتظار اجماع اصولگرایان و میانه رو‌ها است و در صورتی که این دو جریان به اجماع نرسند، او نیز کنش علنی نخواهد داشت.

در این میان برخی ناظران هم معتقدند که علی لاریجانی با توجه به فضای خاکستری انتخابات صبر و سکوت پیشه کرده، چرا که می‌داند اعلام زودهنگام بیش از آن که برای او فایده داشته باشد، می‌تواند هزینه و خساراتی به بار بیاورد.
از طرفی، عزت الله یوسفیان ملا، چهره نزدیک به لاریجانی و نماینده ادوار مجلس در باره کاندیداتوری لاریجانی گفته که او از آن دسته افراد نیست که برای رای خودش را به آب و آتش بزند بنابراین تا اجماع و خواست عمومی حاصل نشود برای لاریجانی زمینه خدمت فراهم نمی‌شود.

برخی رسانه‌ها هم از علی لاریجانی به عنوان گزینه لحظه آخری که بازی هر دو جریان را به هم می‌زند نام می‌برند.

روزنامه شرق در این رابطه نوشت: علی لاریجانی، چهره‌ای که در ظاهر بر سر نخواستنش بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دعواست، اما هم‌زمان مسئله آمدن یا نیامدنش بر سر هر دو جریان سایه افکنده است؛ برخی تحلیل‌ها حاکی است که اعلام نامزدی‌اش می‌تواند بازی هردو جریان را به هم بزند.
علی لاریجانی در بلاتکلیفی انتخاباتی؟!
علی لاریجانی در کدام لیست گنجانده می‌شود؟
گرچه تاکنون هیچ از احزاب و جناح‌ها به شکل علنی از نامزدی علی لاریجانی حمایت نکرده اند، اما برخی نشانه‌ها حاکی از آن است که برخی از فعالان و احزاب دو جناح به دنبال کاندیداتوری علی لاریجانی هستند. در این میان روز‌های اخیر رسانه‌ها مدعی شدند که حزب کارگزاران به دنبال قانع کردن جبهه اصلاحات برای کاندیداتوری علی لاریجانی است.

اما غلامحسین کرباسچی با رد این ادعا گفته بود که ممکن است سوبرداشتی نسبت به صحبت‌های او در دفاع از عملکرد آقای لاریجانی در مجلس وجود داشته که موجب بروز این شایعات شده است.

البته او در ادامه این را هم گفته که این سناریو وجود دارد که در انتخاب میان آقای لاریجانی و یک فرد تندرو، جمیع اصلاح طلبان به آن سو حرکت کنند. این سیگنال کرباسچی باعث شد تا برخی از فعالان سیاسی از حزب کارگزاران به عنوان حامی لاریجانی نام ببرند.

در این میان بیشتر سیاسیون و رسانه‌ها معتقدند که تنها جریان حامی علی لاریجانی، روحانی و هم فکران او هستند. در این رابطه برخی از فعالان سیاسی و رسانه‌ها روز‌های گذشته مدعی شده بودند که روحانی برای چانه زنی بر سر کاندیداتوری علی لاریجانی به دیدار رئیس دولت اصلاحات رفته است.

هرچند روز بعد از انتشار این ادعا، محمود واعظی به این موضوع واکنش نشان داد و اعلام کرد که حسن روحانی و اعضای دفتر او تاکنون به موضوع انتخابات ورود نکرده اند.

از سوی دیگر، برخی از فعالان سیاسی اصولگر روز‌های گذشته و پس از انتشار فایل صوتی ظریف این ادعا را مطرح کردند که تیم روحانی به دنبال حذف ظریف و طرح علی لاریجانی به عنوان کاندیدای مدنظر اصلاح طلبان، اعتدال گرا‌ها است.

در این رابطه علاوه بر تحلیل‌های داخلی، روزنامه لوموند فرانسه هم پیش بینی کرده که با انتشار فایل صوتی ظریف، اصلاح‌طلبان از این پس از نامزدی علی لاریجانی دفاع کنند.

اما با این حال ناظران معتقدند که علی لاریجانی بدون حمایت اصلاح‌طلبان نخواهد آمد، چرا‌که می‌داند باید شرایطی مشابه سال ۹۲ برای او رخ دهد؛ یعنی ائتلافی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان میانه‌رو پشت او بایستند تا رأی‌آوردن او تضمین شود. وگرنه رأی اصولگرایانی که در سال ۹۲ بین قالیباف و جلیلی پخش شد یا سال ۹۶ پشت ابراهیم رئیسی آمد، هیچ‌وقت به سبد علی لاریجانی ریخته نخواهد شد.
با این وجود به نظر می رسد که اصلاح طلبان همچنان اصرار بر حضور محمدجواد ظریف در انتخابات دارند. از طرفی ناظران نیز معتقدند که ظریف بیش از هر زمان دیگری برای حضور در جایگاه ریاست جمهوری آماده است. اما اگر در این میان توصیه ای مبنی بر عدم حضور او صورت پذیرد، حضور و حمایت از علی لاریجانی دور از انتظار نیست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید