مراکز علمی و کاربردی حذف می شوند؟

مراکز علمی و کاربردی حذف می شوند؟

حسین امید رییس دانشگاه علمی کاربردی نسبت به طرح یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف مراکز علمی کاربردی واکنش نشان داده و گفته که این طرح در حالی مطرح شده که مراکز علمی کاربردی بخشی از نظام آموزش عالی محسوب می‌شوند.

کد خبر : ۹۳۲۰۶
بازدید : ۵۵۹۹
مراکز علمی و کاربردی حذف می شوند؟
فرادید | چند سالی است طرحی مبنی بر حذف مراکز علمی و کاربری به مجلش ارائه می‌شود و هربار این طرح بنابر دلایلی رد می‌شود. اما این بار فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفته که در طرح جدید مراکز علمی و کاربردی باید به مرور زمان حذف شوند و بیشتر به صورت مجازی فعال باشند؛ زیرا دانشگاه‌های پیام نور و آزاد کافی هستند.

این درحالی است که سال گذشته نیز طرحی مشابه آن مطرح شده بود، اما در این طرح براساس رتبه بندی مراکز غیراستاندارد حذف شده بودند و محمد حسین امید، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی اعلام کرده بود که بر اساس نظام سطح‌بندی ۲۰۰ مرکز مورد ارزیابی قرار گرفتند که ۲۰ مرکز به دلیل عدم کسب استاندارد‌های لازم از گردونه فعالیت حذف شدند.

اما پس از مدتی خبر حذف مراکز علمی و کاربردی دوباره خبرساز شد و این بار احمدی، رئیس دانشگاه علمی کاربردی استان یزد تاکید کرد که شایعات نسبت به اینکه دانشگاه علمی کاربردی در حال ادغام و یا منحل شدن است کاملا کذب است و بر عکس این دانشگاه در حال رشد و پیشرفت بیشتری هم هست. حالا پس از یکسال به نظر می‌رسد که این طرح مجددا مطرح شده است.

به گزارش فرادید، مدتی پیش سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در گفتگویش با رسانه‌ها از طرحی خبر داده بود که در راستای اصلاح و ساماندهی دانشگاه‌ها است او گفته که این طرح از سوی قادری، نماینده مجلس پیشنهاد شده که رویکرد آن افزایش اولویت آموزش مهارتی است.

به گفته فلاحی، این برنامه در راستای برنامه ششم توسعه قرار دارد، به این شکل که واحد‌های غیر مرکز استان پیام نور حذف شوند و امکاناتشان به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تزریق شود و همچنین واحد‌های تعطیل شده دانشگاه آزاد امکاناتشان را در اختیار واحد‌های فعال این دانشگاه قرار دهند.

فلاحی در ادامه اضافه کرد: مراکز علمی و کاربردی در این طرح باید به مرور زمان حذف شوند و بیشتر به صورت مجازی فعال باشند؛ زیرا دانشگاه‌های پیام نور و آزاد کافی هستند و همچنین دانشگاه‌های فنی و حرف‌های باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.


انتقاد به حذف مراکز علمی و کاربردی

حسین امید رییس دانشگاه علمی کاربردی نسبت به طرح یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف مراکز علمی کاربردی واکنش نشان داده و گفته که این طرح در حالی مطرح شده که مراکز علمی کاربردی بخشی از نظام آموزش عالی محسوب می‌شوند.

او ضمن انتقاد از این طرح گفت: «در حال حاضر ۲۵۰ هزار دانشجو در مراکز این دانشگاه تحصیل می‌کنند و این دانشجویان هیچ بار مالی برای دولت ندارند، تمامی دوره‌های ارائه شده در این مراکز مهارت محور و شغل محور است. آمار اشتغال دانشجویان ما نشان می‌دهد که ما موفق شدیم تا حدود۵۰ درصد دانش آموختگان ما در حوزه‌ای که تحصیل کرده اند شغل پیدا کنند، بنابراین این طرح یک مسیر اشتباه است.»

طبق گفته‌های رئیس دانشگاه علمی کاربردی، رشته‌هایی که در این دانشگاه وجود دارند اغلب شغل محور هستند و اکثریت فارغ التحصیلان این دانشگاه بعد از پایان تحصیلات جذب بازار کار شده و مشغول کار می‌شوند.

سیدحسین آقا سید مرتضی، از دیگر روسای دانشگاه علمی کاربردی تهران هم نسبت به این طرح انتقاد کرده، او می‌گوید که «آیا دانشگاه علمی کاربردی که در سال ۱۳۷۰ تصویب رسید و حدود ۶۰۰ مرکز فعال و نزدیک به ۱۲۰۰۰ هزار نفر کارمند بخش خصوصی دارد و یکی از دستاورد‌های انقلاب اسلامی با سه دهه فعالیت اموزشی اشتغال محور است چرا با طرح حذف کلی از سوی کمیسیون آموزش مجلس مواجه شده است؟ آن هم از سوی یکی از نمایندگان محترم مجلس که خود از اعضای اصلی دانشگاه پیام نور هستند.»

او افزود: «آن‌ها بدون نگاه به منویات رهبر معظم انقلاب که فرمودند؛ مراکز مهارت محور و مراکزی که پایه آن عملی، آزمایشی، آزمون و خطای عینی و عملی می‌باشد توسعه یابد و نیاز مملکت به این گونه دانشگاه‌ها بیشتر از بقیه مراکز نظری می‌باشد. به یکباره طرح پیشنهادی حذف مراکز علمی کاربردی در کشور را در کمیسیون آموزشی مجلس ارائه می‌دهد.»

سیدحسین آقا سید مرتضی همچنین با بیان اینکه با چه تحلیلی اقدام به تعطیلی این دانشگاه‌ها کرده اند؟ گفته است که این دانشگاه‌های کاربردی در مشاغل مختلفی نیز پیش بینی شده و حتی برای دولت درآمدزایی خاص خودش را دارد. او اعتراض خود را نسبت به این طرح اعلام کرده و گفته که به همین راحتی طرح حذف داده شده است؟.

اما در مقابل برخی نیز با حذف این مراکز موافق هستند که در این میان علیرضا رییس‌زاده که اساتید مراکز علمی و کاربردی و دیگر مراکز آموزشی است، از مخالفان اصلی وجود این مراکز بوده و معتقد است که ادامه فعالیت مراکز علمی و کاربردی به شکل کنونی نوعی اهانت به دانش و علم و لگد مال کردن حرمت و جایگاه دانشگاه، دانشجو و اساتید و به قهقرا بردن نام وزارت علوم است.

به طور کلی این منتقد و منتقدان دیگر می‌گویند که وزارت مجوز را برای مراکز تحصیلی و مدرک صادر می‌کند، اما در بخش دیگری از همان وزارت خانه مدرک صادره را قبول ندارد!. به گفته آن‌ها اعمال نفوذ در امور آموزشی، نمره و... وجود دارد که این در حقیقت نوعی مدرک فروشی و توهین آشکار به کلمه علم و دانش و دانشگاه است، البته این بدان معنا نیست که اساتید محترم و مراکز علمی و کاربردی که پاسخگو هستند و مسولیت پذیر، خوبی کارشان را نادیده بگیریم، اما اشکال اساسی از وزارت علوم است که با بی تدبیری تمام همچنان مجوز ادامه این چنینی این مراکز را صادر می‌کند.

رئیس زاده در پایان انتقادهایش گفت: «هر حال وزارت علوم می‌بایست به حال این فاجعه آموزش فکری کند و چاره‌ای بیندیشد. در وهله اول بسیاری از این مراکز را تعطیل کند و یا استاندارد‌های سختی تعیین کند تا دیگر شاهد این گونه خدشه بر نام نحیف و ظریف وزارتی، چون علوم نباشیم.»
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید