فراخوان برای فضانوردان آینده

فراخوان برای فضانوردان آینده

فضانورد سازمان فضایی اروپا شدن، کار ساده‌ای نیست، اما قطعا کسانی که در این برنامه درخواست نمی‌دهند، حداقل شانس خود را برای این انتخاب شدن از دست می‌دهند

کد خبر : ۹۳۲۱۲
بازدید : ۵۷۶۷
فراخوان برای فضانوردان آینده
فرادید | فراخوان برای فضانوردان آینده در طول بیش از یک دهه گذشته، برنامه‌هایی جهت گزینش فضانوردان سازمان فضایی اروپا (ESA) ایجاد شده است و همه نامزد‌های واجد شرایط تشویق می‌شوند که خود را در آن معرفی کنند. اعلان فرصت‌های شغلی "فضانورد" و "فضانورد معلول" در بخش مشاغل ESA قرار گرفته است. ثبت رزومه‌ها باید تا قبل از تاریخ جمعه ۷ خردادماه ۱۴۰۰ انجام گیرد، تا در گزینش شرکت داده شود و اطلاعات مهم برای نامزد‌ها در "راهنمای پذیرش فضانورد" که به تازگی منتشر شده است، وجود دارد.

به گزارش فرادید؛ فضانورد سازمان فضایی اروپا شدن، کار ساده‌ای نیست، اما قطعا کسانی که در این برنامه درخواست نمی‌دهند، حداقل شانس خود را برای این انتخاب شدن از دست می‌دهند. این پیام در کلاس فضانوردان ESA در سال ۲۰۰۹ تکرار شده است، از جمله توماس پسکه که به زودی آماده پرواز می‌شود؛ کسی که می‌گوید شرکت نکردن در آخرین مرحله انتخاب ESA، بزرگترین اشتباه زندگی من بود.

توماس می‌گوید: "تعیین کننده‌ترین مرحله این است که آیا شما قصد اقدام دارید یا خیر. شاید شانس انتخاب شدن یک در هزار نفر باشد، اما از هر یک میلیون نفر، یک نفر درخواست می‌دهد؛ بنابراین لطفا، لطفا، لطفا درخواست دهید. " توماس قرار است برای دومین مأموریت خود به نام آلفا، در تاریخ پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ به ایستگاه فضایی بین المللی راه یابد. اولین مأموریت ماتیاس ماورر، فضانورد ESA در ماه اکتبر (مهر) برگزار می‌شود و انتظار می‌رود سامانتا کریستوفورتی، فضانورد ESA دومین مرحله ماموریت خود را در بهار ۲۰۲۲ انجام دهد.

فراخوان برای فضانوردان آینده
دیوید پارکر، مدیر اکتشافات انسانی و رباتیک ESA اخیر در یک مصاحبه گفت: "توسعه فضاپیمای جدید با مجوز حمل و نقل انسانی، فرصت بیشتری را برای سفر فضانوردان اروپایی به ایستگاه فضایی بین المللی و فراتر از آن فراهم می‌کند؛ چرا که آژانس وارد دهه جدیدی از اکتشافات فضایی می‌شود. "
شکستن موانع موجود در مسیر فضا یکی از جنبه‌های جدید این کمپین، انتخاب فضانوردان در پروژه "امکان سنجی پرواز فضانوردان معلول" است، تا همه اروپایی‌های واجد شرایط دسترسی یکسانی به پرواز‌های فضایی داشته باشند. ESA به دنبال افرادیست که دارای معلولیت جسمی خاصی هستند تا برای ارتقا و ارزیابی فناوری‌ها و سازگاری‌های لازم جهت ارسال یک فضانورد معلول جسمی به یک مأموریت حرفه‌ای فضایی، شرکت داده شوند.
سامانتا کریستوفورتی، فضانورد ESA می‌گوید: "ما برای رفتن به فضا تکامل نیافته ایم، بنابراین وقتی صحبت از سفر به فضا می‌شود همه ما معلول هستیم. " آنچه باعث موفقیت می‌شود فقط فناوری است. برای اطلاعات بیشتر در مورد گزینش فضانورد ESA میتوانید به وب سایت esa.int/YourWayToSpace مراجعه کنید.

از ایرانی‌هایی که قرار بود به مریخ بروند چه خبر؟

فراخوان برای فضانوردان آینده
حدودا هفت سال پیش بود که شرکتی به نام مارس وان خبر داد می‌خواهد بعد از گزینش، ۱۰۰ نفر را از سراسر دنیا عازم سفر بدون بازگشت به مریخ کند. در مرحله نخست فراخوان این شرکت ۲۰۲۵۸۶ نفر از سراسر دنیا برای سفر بدون بازگشت به مریخ اعلام آمادگی کردند که بعد از گزینش نهایی صد نفر از جمله سه ایرانی به نام‌های الهه نوری، صادق مدرسی و سعید قندهاری انتخاب شدند.

حالا مارس وان که در سوئیس استقرار دارد اعلام ورشکستگی کرده و خبر داده که قادر به انجام ماموریت سفر بدون بازگشت به مریخ و انتقال این صد نفر به سیاره سرخ نیست. واحد غیرانتفاعی این شرکت به نام بنیاد مارس وان البته هنوز دایر است، اما فعالیتی ندارد و بعید به نظر می‌رسد که پروژه سفر بدون بازگشت به مریخ آن عملیاتی شود.

ایده اصلی مارس وان برای سفر بدون بازگشت به مریخ تفاوت چندانی با دیگر رقبایش نداشت؛ طبق برنامه قرار بود که در ابتدا چند ماموریت بدون سرنشین توسط این شرکت به مریخ انجام شود و پایگاه‌هایی برای سکونت انسان از طریق ربات در سیاره سرخ بنا گردد. در ادامه ماموریت‌های دیگری برای انتقال افرادی که پیشتر برای این سفر اعلام آمادگی کرده بودند انجام می‌گرفت.
فراخوان برای فضانوردان آینده
نکته عجیب در مورد مارس وان اینکه قرار بود بخش اعظمی از بودجه مورد نیاز برای این سفر بدون بازگشت به مریخ را از طریق یک برنامه تلویزیونی تامین کند. برنامه نیز شرحی واقعی از فرایند آماده سازی فضانوردان منتخب برای این سفر بود.

پیشتر شرکت مارس وان بیانیه‌ای به این شرح صادر کرده بود: کلیه حقوق مادی مربوط به سفر بدون بازگشت به مریخ برای آن محفوظ است چراکه این ماموریت فرصت‌های مادی زیادی را برای آن فراهم می‌کند که از تبلیغات روی محتوای ویدیویی و حقوق انتشار گرفته تا مالکیت معنوی و رویدادها، بازی‌های ویدیویی، اپلیکیشن‌ها و بسیاری دیگر را شامل می‌شود.

البته اشاره کنیم که مارس وان برنامه‌های دیگری را هم برای تامین سرمایه سفر بدون بازگشت به مریخ در نظر داشت، اما حالا اینطور به نظر می‌رسد که این برنامه‌ها آنطور که باید کافی نبوده اند. نخستین ماموریت رباتیک و بدون سرنشین این شرکت به مریخ بنا بود که اوایل سال ۲۰۱۸ کلید بخورد، اما آن سفر بار‌ها و بار‌ها به تعویق افتاد. مارس وان در آخرین بیانیه‌های خود اعلام کرد که ربات هایش را اواسط سال ۲۰۲۰ به مریخ عازم می‌کند و سفر بدون بازگشت به مریخ نیز کمی بعد از آن تاریخ اتفاق می‌افتد.

منبع: ESA
۰
نظرات بینندگان
  • محمد عرفان غلامی ارسالی در

    سلام من به فضا علاقه دارم و میخواهم ب فضا بروم میخواستم ازتون خواهش کنم اگه فضا نورد میخواستین از من یه تست بگیرین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید