کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت دلار

کاهش قیمت روز پنجم هفته محدود بود، ولی سیگنال مهمی به معامله‌گران دلار داد. به گفته فعالان، بازار نشان داد به راحتی قابلیت عبور از سطح ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را ندارد؛ موضوعی که درانتظارات معامله‌گران تاثیر زیادی داشت.

کد خبر : ۹۳۲۲۸
بازدید : ۴۷۹۰

قیمت دلار

در پنجمین روز هفته، دلار راه افزایشی را ادامه نداد و به زیر محدوده ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومانی رفت. اسکناس آمریکایی درحالی‌که روز سه‌شنبه ۵۰ تومان رشد قیمت را تجربه کرده بود، روز چهارشنبه ۱۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۲۳ هزار و ۶۹۰ تومان رسید.

کاهش قیمت روز پنجم هفته محدود بود، ولی سیگنال مهمی به معامله‌گران دلار داد. به گفته فعالان، بازار نشان داد به راحتی قابلیت عبور از سطح ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را ندارد؛ موضوعی که درانتظارات معامله‌گران تاثیر زیادی داشت.

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، تا زمانی که قیمت دلار زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی قرار دارد، شانس افزایش فروش‌ها در بازار بسیار بیشتر است. آن‌ها اعتقاد دارند بازار در صورت تثبیت زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، به‌تدریج به سوی کانال ۲۲ هزار تومانی حرکت خواهد کرد.

شکست نوسان‌گیران در بازار دلار

افت قیمت دلار در روز چهارشنبه موجب شد که سکه امامی نیز در مسیر کاهشی قرار بگیرد و یک بار دیگر مرز ۱۰ میلیون تومانی را از دست بدهد. روز گذشته، فلز گرانبهای داخلی ۶۰ هزار تومان افت قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۹ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان رسید.
عامل دیگری که زمینه‌ساز افت قیمت سکه شد، نزول بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی بود. طلا تا ساعت ۴ بعدازظهر به محدوده هزار و ۷۶۰ دلاری ریزش کرده بود و این موضوع در کاهشی شدن انتظارات معامله‌گران سکه اثر مهمی داشت.
در واقع، روز چهارشنبه سکه از سوی دو متغیر بنیادی اونس طلا و دلار تحت فشار قرار داشت. تحلیلگران فنی باور دارند در صورتی که سکه زیر مرز ۱۰ میلیون تومانی تثبیت شود، با فروش‌های بیشتر و کاهش‌های شدیدتر مواجه خواهد شد. در این میان، البته نقش دلار نیز بسیار اهمیت دارد. به‌نظر می‌رسد تا زمانی که دلار در حوالی ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان قرار داشته باشد، سکه دچار افت معناداری نخواهد شد.

روش بازارساز برای مدیریت قیمت

به گفته فعالان، بازارساز دو هدف مهم را دنبال می‌کند: هدف اول اینکه اجازه ندهد قیمت دلار از مقاومت میان‌مدت ۲۵ هزار تومانی عبور کند. این هدف در همان روز‌های ابتدایی پس از تعطیلات فروردین ماه محقق شد.
در واقع بازار که در دوران تعطیلات به راحتی حتی تا بالای مرز ۲۶ هزار تومان رشد کرده بود، به سرعت به زیر مرز ۲۵ هزار تومانی بازگشت و دیگر هم نتوانست از آن عبور کند. بازارساز پس از اینکه توانست سقف قیمت را ببندد، هدف دوم خود را کلید زد که کاهش تدریجی قیمت‌ها بود.

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد بازارساز در مرحله بعد، ابتدا سعی کند قیمت را در دامنه محدودی زندانی کند و پس از آن، قیمت را از کف دامنه تعیین شده، پایین بکشد.
به‌عنوان مثال، در هفته‌های ابتدایی سال ۱۴۰۰، قیمت دلار در دامنه ۲۴ هزار و ۵۰۰ تا ۲۵ هزار تومان زندانی بود تا اینکه بازارساز قیمت را به آرامی به محدوده۲۴هزار و ۴۰۰ تومانی برد. در روز‌های اخیر دامنه جدید نوسان دلار کوتاه‌تر شده و رفت و برگشت قیمتی نیز کاهش یافته است.

در روز‌های اخیر کف قیمت دلار ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان بوده و سقف قیمتی نیز بالای ۲۳ هزار و ۹۲۰ تومان نبوده است. به نظر می‌رسد، بازارساز با کوتاه‌تر شدن دامنه نوسان به دنبال آن است که نوسان‌گیران را بیش از پیش خسته کند و زمینه خروج خودخواسته آن‌ها از بازار را فراهم آورد. در روز‌های اخیر معامله‌گران نیز به واسطه کاهش نوسانات و فضای انتظاری- مذاکراتی بازار چندان حاضر به معامله نبودند.
آن‌ها در جست‌و‌جوی فرصتی هستند که یا از لحاظ فنی قیمت دلار دچار تغییر معناداری شود یا خبر سیاسی تعیین‌کننده‌ای به بازار برسد. در صورتی که بازار زیر محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان تثبیت شود، کف قیمتی جدیدی در بازار ارز به ثبت خواهد رسید.
عامل دیگری که تصورات کاهشی را در میان معامله‌گران افزایش داده، خلوت بودن بازار در روز‌های اخیر بوده است. خیابان فردوسی خلوت‌تر از همیشه شده و تقاضای خاصی به بازار مراجعه نمی‌کند.

گره سکه به دلار

روند قیمت سکه نیز تا حد زیادی به نوسانات دلار گره خورده است. شماری از سکه‌بازان امیدوارند قیمت دلار به سوی محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومانی نرود تا قیمت فلز گرانبهای داخلی دچار افت معنادار نشود. پایین رفتن دلار تا سطح یاد شده می‌تواند منجر به تثبیت سکه در کانال ۹ میلیونی شود.
تثبیت سکه در این کانال می‌تواند فروشندگان جدیدی را وارد بازار کند. در کنار این بازار سکه در هفته‌های اخیر به دلیل تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی با کاهش تقاضای فیزیکی مواجه شده است. سکه امامی قبل از شروع سال ۱۴۰۰ در مرز ۱۱ میلیون تومان نوسان می‌کرد و در شرایط کنونی به کانال ۹ میلیون تومانی ریزش کرده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید