جولان جهش یافته‌ها؛ نوبت به کرونای آفریقایی رسید!

جولان جهش یافته‌ها؛ نوبت به کرونای آفریقایی رسید!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گونه جهش یافته آفریقایی نخستین بار اواسط مهرماه سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از آن به چند کشور دیگر مثل انگلیس و فرانسه منتقل شده است. تحقیقات نشان داده که قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت‌زایی بیشتر از جمله ویژگی‌های این گونه جدید است.

کد خبر : ۹۳۲۴۳
بازدید : ۳۵۶۸
جولان جهش یافته ها؛ نوبت به کرونای آفریقایی رسید!
فرادید | موج چهارم کرونا که همراه با شیوع گونه جهش یافته انگلیسی در ایران آغاز شد، حالا در میانه پیک بیماری وزارت بهداشت خبر از ورود گونه جهش یافته آفریقایی در جنوب کشور داده است. سعید نمکی می‌گوید که صدای پای دو گونه جهش یافته برزیلی و هندی را پشت مرز‌ها می‌شنویم. از طرفی کاهش کارایی واکسن‌ها در برابر این گونه‌های جدید این نگرانی را ایجاد کرده که با ادامه جهش ها، واکسن‌های تولید شده نیز اثر خود را از دست دهند.

به گزارش فرادید؛ وزیر بهداشت شب گذشته اعلام کرد که در یکی از استان‌های جنوبی سه مورد ویروس آفریقای جنوبی مشاهده شده که در حال دنبال کردن آن با شیوه‌های مجدد آزمایش هستیم تا قطعی شود.
علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در این رابطه گفته که «هنوز جواب آزمایش قطعی این ۳ نفر نیامده است، اما هر ۳ نفر در شهرستان پارسیان هرمزگان شناسایی شده‌اند،‌ اینکه ویروس مربوط به‌خود هرمزگان است یا از بوشهر آمده، در دست بررسی است.»

شناسایی موارد مبتلا به ویروس آفریقایی در شرایطی است که وزارت بهداشتی‌ها می‌گویند که موج فراگیر ویروس موتاسیون یافته انگلیسی به‌عنوان موج چهارم در سراسر کشور، کادر درمان را با شرایط بسیار ویژه‌ای مواجه کرده است.

اما حالا سعید نمکی نسبت به شیوع گونه آفریقایی پس از گونه انگلیسی در کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که «امیدواریم بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم. خیلی از واکسن‌ها روی این ویروس جواب نداده و اگر جواب بدهد، جواب مختصری است. نگذاریم به دام ویروس جهش یافته‌ای بیفتیم که واکسن‌ها هم روی آن اثری ندارند.»

او همچنین می‌گوید که در مورد ویروس جهش یافته هندی نیز صدای پای آن را می‌شنویم. تمام تبعه هندی و پاکستانی را بررسی می‌کنیم و دیروز در یکی از شهرستان‌ها مواردی از هندی‌های مبتلا به کرونا را ارزیابی کردیم و امیدواریم که این افراد مبتلا به ویروس جهش یافته هندی نباشند.
البته دیروز دبیر ستاد مقابله با کرونای استان بوشهر از شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر خبر داد.
جولان جهش یافته ها؛ نوبت به کرونای آفریقایی رسید!
کرونای آفریقایی؛ چه چیزی در انتظار ماست؟
در حالی که واکسیناسیون عمومی در ایران وارد فاز دوم شده است، جهش‌های کرونا یکی پس از دیگری وارد ایران می‌شوند. گونه‌هایی که محققان را نسبت به کارایی واکسن‌ها دچار تردید کرده اند. در این میان وزیر بهداشت دباره گونه جهش یافته آفریقایی معتقد است که بسیاری از واکسن‌ها روی این ویروس جواب نداده و اگر جواب داده، جواب مختصر بوده است.

البته دانشمندان می‌گویند برای اثبات عدم کارایی و کاهش کارایی واکسن‌ها در برابر گونه آفریقایی نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

اما خبرگزاری رویترز روز‌های گذشته به نقل از محققان فلسطینی به موضوع کاهش کارایی واکسن‌ها در برابر گونه آفریقایی اشاره کرده اند. این خبرگزاری نوشت: تحقیقات جدیدی در فلسطین اشغالی نشان داد که سویه آفریقای جنوبی ویروس کرونا می‌تواند تا حدودی از سد واکسن فایزر عبور کرده و اثر آن را خنثی کند.

این تحقیق که نتایج آن هفته گذشته منتشر شد، ۴۰۰ نفر را که بعد دو هفته بعد از تزریق اولین یا دومین دوز واکسن فایزر به کرونا مبتلا شده بودند با همان تعداد مبتلایی که واکسن تزریق نکرده بودند، مقایسه می‌کند. بر اساس این تحقیق، سویه آفریقای جنوبی ویروس کرونا در ۱ درصد از تمام افراد تحت آزمایش دیده شد. اما نرخ شیوع این نوع ویروس در میان کسانی که هر دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده بودند، هشت برابر شیوع آن در بیمارانی بود که واکسن نزده بودند.

در این میان برخی از رسانه‌ها به نقل از محققان مدعی شده اند که واکسن آسترازنکا هیچ اثری بر گونه جهش یافته آفریقایی ندارد.

البته در طرف مقابل، شرکت داروسازی مدرنا اعلام کرده که واکسن تولیدی این شرکت در برابر انواعی از ویروس کرونا که در بریتانیا و آفریقای جنوبی شیوع یافته است کارایی دارد.

همچنین محققان روسی اعلام کرده‌اند که این واکسن در برابر جهش ویروس در آفریقای جنوبی کارایی دارد.

مدیران سینوواک هم مدعی اند که واکسن تولیدی این شرکت در مقابل گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا در کشور بریتانیا و آفریقای جنوبی مقاوم است.

اما با این وجود وزارت بهداشت با وجود افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان و همچنین قربانیان کرونا در موج چهارم، می‌گویند که هنوز به قله پیک چهارم نرسیده ایم. با این اوصاف در صورت شیوع گونه آفریقایی و هندی در کشور بحران کنونی به وضعیتی غیرقابل کنترل بدل خواهد شد.

البته وزارت بهداشت اعلام کرده که تمام مرز‌ها کنترل می‌شود. در این رابطه وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر ارائه مستمر گزارش کنترل مرز‌های استان‌های شرقی، جنوب شرقی و مرز‌های دریایی جنوب و پرواز‌های ورودی از کشور‌های پاکستان و هندوستان تاکید کرده است.
جولان جهش یافته ها؛ نوبت به کرونای آفریقایی رسید!
گونه آفریقایی چه ویژگی‎‌هایی دارد؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که گونه جهش یافته آفریقایی نخستین بار اواسط مهرماه سال گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شد و پس از آن به چند کشور دیگر مثل انگلیس و فرانسه منتقل شده است. تحقیقات نشان داده که قابلیت انتشار بسیار بالا و عفونت‌زایی بیشتر از جمله ویژگی‌های این گونه جدید است.

به گفته محققان این نوع جدید ویروس کرونا، قدرت سرایت بیشتری دارد و در بدن حدود نیمی از افراد مبتلا آنتی بادی تولید نمی‌کند. به همین دلیل احتمال ابتلای چندباره به این ویروس وجود دارد.

زولی مخیز وزیر بهداشت آفریقای جنوبی در باره این گونه می‌گوید که جوانان بر اثر این جهش بیشتر بیمار می‌شوند.

در این میان برخی از محققان نیز بر عقیده اند که گونه آفریقایی ۵۰ درصد مسری‌تر از گونه‌های دیگر کرونا است. همچنین این گونه چسبندگی بیشتری به سلول‌ها دارد. اما در این میان برخی از پزشکان نیز می‌گویند این گونه کشنده‌تر از گونه‌های قبل نیست.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید