جنجال برکناری رئیس دو بیمارستان

جنجال برکناری رئیس دو بیمارستان

تخلف در توزیع واکسن کرونا از سوء استفاده مقامات از سهمیه واکسن پاکبانان در آبادان، علی آبادکتول، اسفراین و اهواز آغاز شد و حالا چندروزی است که این تخلف از دو بیمارستان تهران گزارش شده و این مهم باعث شده تا شهروندان در راستای کاهش وقوع تخلفات و فساد و رانت‌های احتمالی، «شفافیت» در توزیع واکسیناسیون را خواستار شوند.

کد خبر : ۹۳۲۹۶
بازدید : ۲۹۷۴
جنجال برکناری رئیس دو بیمارستان و داستان واکسن رانتی
فرادید | مدتی است که خبر‌هایی درباره تخلف در توزیع واکسن کرونا به گوش می‌رسد؛ در جدیدترین خبر منتشر شده رئیس بیمارستان مدرس تهران به علت آن چه «تخلف در توزیع واکسن کرونا» عنوان شده، از سِمت خود برکنار شده و همچنین تخلفات مربوط به این توزیعات در بیمارستان ۱۵ خرداد هم در دست بررسی قرار گرفته است.

به گزارش فرادید، درست از زمانی که واکسن کرونا به کشور وارد شد نگرانی‌هایی در رابطه با تخلف در توزیع آن به وجود آمد که باتوجه به خبر‌هایی که طی این روز‌ها شنیده می‌شود، نشان می‌دهد که نگرانی‌ها بیراه هم نبوده است.
منظور از تخلف در توزیع واکسن کرونا، تزریق خارج از نوبت واکسن به افرادی است که در اولویت‌بندی ستاد کرونا برای دریافت واکسن قرار ندارند.

تخلف در توزیع واکسن کرونا از سوء استفاده مقامات از سهمیه واکسن پاکبانان در آبادان، علی آبادکتول، اسفراین و اهواز آغاز شد و حالا چندروزی است که این تخلف از دو بیمارستان تهران گزارش شده و این مهم باعث شده تا شهروندان در راستای کاهش وقوع تخلفات و فساد و رانت‌های احتمالی، «شفافیت» در توزیع واکسیناسیون را خواستار شوند.

جنجال برکناری رئیس دو بیمارستان و داستان واکسن رانتی
داستان واکسن رانتی چیست؟

در هفته‌ها و ماه‌هایی که سپری شد، گزارش‌های متعددی از تزریق خارج از نوبت واکسن کرونا توسط برخی مدیران در مناطق مختلف کشور منتشر شد که باعث نگرانی برخی شهروندان درباره نرسیدن سهمیه واکسن به افراد دارای شرایط خاص هستند.

در تازه‌ترین خبر‌ها اعلام شده، دکتر ناصر ملک‌پور، رئیس بیمارستان شهید مدرس تهران به دلیل استفاده از سهمیه واکسن کرونای اختصاص یافته به این مرکز درمانی برای نزدیکان خود و خارج از سند ملی واکسیناسیون کرونا، عزل شده است.
گفته می‌شود که هشتم اردیبهشت ماه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حکمی، دکتر امیرحسام علیرضایی را بعنوان دانشیار گروه نفرولوژی دانشگاه را به عنوان رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهید مدرس منصوب کرده بود.

براساس گزارش ها، دکتر امیرحسام علیرضایی متولد سال ۱۳۵۶ در تهران، فارغ التحصیل پزشکی عمومی در سال ۱۳۸۱ از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است. او تخصص بیماری‌های داخلی و فوق تخصص نفرولوژی را به ترتیب در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۱ از همین دانشگاه دریافت کرده است. از مهمترین سوابق علمی و حرفه‌ای علیرضایی می‌توان به معاونت آموزشی بیمارستان شهید مدرس، معاونت آموزشی بخش نفرولوژی بیمارستان شهیدمدرس و عضویت در کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه اشاره کرد.

دکتر محمدحسین حیدری، مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به خبر عزل رئیس بیمارستان شهید مدرس به دلیل تزریق خارج از نوبت واکسن کرونا به نزدیکان خود واکنش نشان داد.

او می‌گوید که نام افراد متخلف و عزل و نصب آن‌ها باید از خود دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیگیری و اعلام شود، اما گزارش تزریق واکسن کرونا خارج از سند ملی واکسیناسیون کرونا به وزارت بهداشت داده شد و در جریان قرار گرفتیم، پیگیری انجام دادیم و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موظف به پیگیری مسئله شد و اقدامات قانونی برای برخورد با تخلفات، صورت گرفته است.

علاوه بر آن خبر‌هایی هم از تخلف توزیع واکسن کرونا در بیمارستان ۱۵ خرداد نیز شنیده شده، اما گفته شده که تخلف رییس بیمارستان ۱۵ خرداد نیز در حال بررسی است و هنوز بروز تخلفات مرتبط به توزیع واکسن کرونا اثبات نشده است.

البته مهدیار سعیدیان، پزشک، نیز که پیشتر گزارش‌هایی درباره تزریق واکسن به اقوام مدیران و کادر درمان در بیمارستان ۱۵ خرداد و مدرس را منتشر کرده بود، گفته است که روسای این دو بیمارستان برکنار شده‌اند.

به نظر می‌رسد که رانت واکسن کرونا همچنان ادامه دارد و روز‌های گذشته گزارش‌هایی درباره تخلف در تزریق واکسن در استان خراسان رضوی منتشر شده بود. حمیدرضا سلیمی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان درگز، گفته بود که در جریان تزریق ۵۸ دوز واکسن کرونا به سالمندان این شهرستان دو واکسن به یک کارمند بهزیستی و یک فرد نامشخص تزریق شده است.

در گزارشی که در ۱۸ اسفند ۹۹ آمده است گفته شده که بستگان برخی از مسئولان بیمارستان‌ها در فاز یک واکسیناسیون، بدون نوبت واکسن دریافت کرده بودند. در این گزارش آمده که زمانی که اعضای کادر درمان یک بیمارستان در هنگام تزریق حضور نداشتند، مسئولان سهمیه آن افراد را به اشخاص دیگری از جمله اقوام و آشنایان خود تزریق کرده‌اند.

حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در همان زمان از احتمال درستی موضوع خبر داده و گفته بود که، چون این واکسن‌ها یخ‌زده هستند، هنگامی که از این حالت درمی‌آیند اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و احتمالا این کار برای جلوگیری از هدر رفتن واکسن انجام شده است.

مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی عدم حضور به‌موقع کادر درمان برای دریافت واکسن را «سوء مدیریت» مراکز درمانی اعلام کرد و گفت: «اگر با وجود اطلاع‌رسانی فرد در زمان خاص برای تزریق واکسن حضور نداشته باشد یا نخواهد واکسن بزند، مقصر خودش است.»

عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان هم ۴ اردیبهشت، خبر تزریق واکسن خارج از نوبت معاون درمان این دانشگاه به همسرش را تائید کرده بود.

جنجال برکناری رئیس دو بیمارستان و داستان واکسن رانتی
ایرادات سامانه توزیع واکسن

سخنگوی دولت درباره سامانه توزیع واکسن گفته است که بر سر این‌که اطلاعات سامانه توزیع واکسن در دسترس عموم قرار گیرد اختلاف است. اختلافی که از سوی برخی شهروندان این‌طور تعبیر شد که پس حتما چیزی برای مخفی کردن وجود دارد! وزارت بهداشت هم از همان ابتدا امکان تخلف را به واسطه وجود سامانه توزیع واکسن کم می‌دانست.

اما کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو معتقد است هرگونه توزیع و تحویل واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور پس از کدگذاری و برچسب‌گذاری در سامانه تی‌تک انجام خواهد شد و از این مسیر رهگیری و ردیابی هر واحد واکسن در زنجیره توزیع تا مصرف‌کننده ممکن خواهد بود.

متولی این سامانه، سازمان غذا و دارو وابسته به وزارت بهداشت است. آن‌ها این سامانه را گامی مهم برای جلوگیری از قاچاق کالا‌های سلامت‌محور و فعالیت تجاری مجرمانه سودجویانی می‌دانند. اما با تکرار واکسن‌خواری توسط برخی از مدیران شهرداری و البته مدیران بیمارستان‌ها عملکرد این سامانه هم به نوعی زیر سوال رفته است.

از همان ابتدا بسیاری با نامگذاری این سامانه با پیشوند «شفافیت» مخالف بودند، چرا که آن‌ها باور داشتند که این سامانه هر چه که داشته باشد، فاقد شفافیت است. به اعتقاد برخی این نظر درست هم به نظر می‌رسد چرا که به‌رغم ثبت واکسن در این سامانه‌ها، هیچ شفافیتی در مورد نحوه توزیع و تزریق واکسن در شهر‌ها و بیمارستان‌های مختلف در آن نیست و کاربران فقط می‌توانند متوجه شوند چه تعداد دز واکسن تا به امروز وارد شده‌ است.

ایراد‌های دیگری که به این سامانه‌ها وارد شده، ادعای «آنلاین بودن نظارت» در این سامانه است. شواهد نشان می‌دهد که در مراکز بهداشتی فرآیند تزریق واکسن کرونا و ثبت اطلاعات واکسن و فرد دریافت‌ کننده در سامانه به‌صورت جداگانه و با تأخیر قابل توجه انجام می‌شود.

اشکال مهم دیگر این‌که سامانه سیب وزارت بهداشت، فاقد هرگونه فرآیند الکترونیک جهت احراز هویت آنلاین افراد بوده و فرآیند شناسایی افراد کاملا به‌صورت سنتی و دستی انجام می‌شود؛ بنابراین امکان وقوع تخلفاتی مانند اظهار کدملی‌های نامعتبر یا تزریق واکسن به افراد خارج از اولویت و سهیمه وجود دارد.

بنابر آخرین اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت کشور تا ۱۰ اردیبهشت، ۸۵۸ هزار و ۲۹۶ نفر دز اول واکسن کرونا و ۲۰۹ هزار و ۸۲۷ نفر نیز دز دوم را در ایران تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به یک میلیون و ۶۸ هزار و ۱۲۳ دز رسیده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید