دعای روز ۱۹ ماه مبارک رمضان

دعای روز ۱۹ ماه مبارک رمضان

در دعای روز 19 ماه رمضان از خدا می خواهیم:خدایا در این ماه بهره ام را از برکتهایش کامل گردان، و راهم را به سوی نیکیهایش هموار نما، و از پذیرفتن خوبیهایش محرومم مساز،‌ای هدایت کننده به سوی حق آشکار.

کد خبر : ۹۳۲۹۹
بازدید : ۲۴۲۱
دعای روز ۱۹
فرادید | در دعای روز ۱۹ ماه رمضان می‌خوانیم: اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکَاتِهِ، وَ سَهِّلْ سَبِیلِی إِلَى خَیْرَاتِهِ، وَ لا تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَنَاتِهِ، یَا هَادِیا إِلَى الْحَقِّ الْمُبِینِ.

خدایا در این ماه بهره ام را از برکتهایش کامل گردان، و راهم را به سوی نیکیهایش هموار نما، و از پذیرفتن خوبیهایش محرومم مساز،‌ای هدایت کننده به سوی حق آشکار.

تفسیر دعای روز نوزدهم
اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح این فراز می‌گوید: خدایا کاری کن که از برکات ماه رمضان بهره بسیار ببرم. حال برکات ماه رمضان چیست؟ خواندن دعا، عبادت کردن، تلاوت قرآن و قرائت دعا‌هایی مانند ابوحمزه از برکات رمضان است.

وی می‌افزاید: آن‌ها که زبان عربی بلد نیستند، قرآن و مفاتیح ترجمه شده تهیه کنند و ترجمه آنچه را می‌خوانند، بدانند.

خدایا کاری کن از برکات ماه رمضان استفاده کنیم. برخی استفاده نمی‌کنند و حتی برای سحر بلند نمی‌شوند. برای استفاده از برکات ماه رمضان باید هنگام سحر بیدار شد و دعا خواند و عبادت کرد. حتی آنان که مسافر هستند و یا به علت بیماری روزه نمی‌گیرند، هم وقت سحر بیدار شوند و بهره ببرند.

وی ادامه می‌دهد: بهره ماه رمضان بهشت و بهره‌های معنوی است. بهره‌هایی که خدا می‌دهد، معنوی‌اند که باید برای رسیدن به آن‌ها دعا کرد.

و سهل سبیلی الی خیراته

حالا بعد از این که من این اعمال خیر را به جا بیاورم و به راه خیر بروم و حسنات و کارهای صالحی انجام دهم، تازه می‌رسم سر این که آیا خدا این اعمال مرا قبول می‌فرماید یا خیر؟ چون ممکن است که انسان اعمالی به حسب ظاهر، صالح به جا بیاورد، ولی خداوند تبارک و تعالی قبول نکند. چرا؟

از باب این که نقایصی در آن بوده است، مثلا اخلاص در آن نبوده یا اشکال دیگری در آن بوده که خدا قبول نکرده است، گرچه من خودم خیال می‌کنم خیلی کارهای خوب انجام داده‌ام، ولی پیش خدا این کار‌ها خوب نبوده و آن‌ها را قبول نکرده است. این است که می‌فرماید: خدایا! مرا محروم نکن از این که اعمال صالحه مرا قبول کنی.

ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ

بنده اظهار می‌کند: خدایا من را از قبول حسنات محروم نکن. اگر دعای ابوحمزه نماز شب و دعای سحر می‌خوانم و روزه می‌گیرم، حسنات و ثواب این‌ها را به من بده و من را محروم نکن. یعنی کاری نکنم که آن حسنات از بین برود؛ چون آدم یک غیبت کند، حسنات کاری که کرده از بین می‌رود.

اگر کسی غیبت دیگری را بکند، تا ۴۰ روز ثواب اعمال او در نامه اعمال آن شخص (غیبت شونده) نوشته می‌شود و این حدیث است. غیبت کردن، دروغ گفتن، نگاه کردن به نامحرم، گمان بد به کسی زدن باعث می‌شود که حسنات آدمی از بین برود.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در خصوص فراز پایانی دعای روز نوزدهم ماه رمضان می‌گوید: خدا ما را به دین حق یعنی دین اسلام و مذهب شیعه دوازده امامی راهنمایی کرده است و اینکه شیعه مرتضی علی (ع) هستیم خیلی مهم است. خدایا این چند دعا را درباره ما مستجاب بفرما.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید