هشت عادت معده خراب کن

هشت عادت معده خراب کن

یک ضرب المثل چینی می گوید: «اگر بیماری در معده نباشد بیمار نمی میرد». این ضرب المثل ساده اهمیت و ارزش ارگانی به نام معده را نشان می دهد. بنابراین سلامت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. متأسفانه همه ما عادت هایی داریم که به بدن آسیب می زند و معده نیز از این آسیب ها در امان نیست. این عادت ها باعث بالا آمدن اسید معده، دل درد، زخم معده، سرطان و غیره می شود.

کد خبر : ۹۳۳۳
بازدید : ۳۰۰۶
۸عادت معده خراب کن

یک ضرب المثل چینی می گوید: «اگر بیماری در معده نباشد بیمار نمی میرد». این ضرب المثل ساده اهمیت و ارزش ارگانی به نام معده را نشان می دهد. بنابراین سلامت آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. متأسفانه همه ما عادت هایی داریم که به بدن آسیب می زند و معده نیز از این آسیب ها در امان نیست. این عادت ها باعث بالا آمدن اسید معده، دل درد، زخم معده، سرطان و غیره می شود.

اما می شود با تغییر عادت های بد از بسیاری از این مشکلات در امان بود. پرهیز از زیاده روی در مصرف قهوه و شکلات سیاه و زیاده روی نکردن در مصرف غذاهای تند و پرادویه باعث حفظ و ارتقای سلامت معده می شود. در این مطلب شما را با ۸ عادت معده خراب کن آشنا می کنیم.

نوشیدن زیاد و افراطی قهوه = تحریک معده
کافئین موجود در قهوه باعث اسیدی شدن PH خون می شود. علاوه بر این از آنجایی که کافئین یک ماده ی محرک است باعث افزایش استرس می شود و حتماً می دانید که استرس، دشمن معده است؛ بنابراین بهتر است از مصرف زیاد قهوه و نوشابه ها که باعث جذب زیاد کافئین می شوند احتیاط کرد.

باید از مصرف زیاد شکلات سیاه پرهیز کرد. چون باعث شل شدن اسفنکتر مری شده و به این ترتیب زمینه ی بالا آمدن اسید معده فراهم می شود

توجه داشته باشید که چای نیز به اندازه ی نصف قهوه کافئین دارد. یادتان باشد که نوشیدنی های الکلی برای مخاط سم است و قابلیت سلول های عصبی را برای انقباض های عضلانی بر هم می زند. نوشیدنی های شیرین نیز فلور را دچار تغییراتی کرده و خطر بروز چاقی مفرط را افزایش می دهد. بهتر است بدانید که اضافه وزن نیز به نوبه ی خود خطر بروز مشکل ریفلاکس معده را افزایش می دهد؛ یعنی اینکه اسید معده بالا می آید و به اصطلاح معده ترش می کند.

زیاده روی در مصرف شکلات و گوشت های فرآوری شده = التهاب معده
هیچ کس منکر اثرات مثبت روغن های خوبی که حاوی امگا ۳ ها هستند نیست. اما باید در مصرف سوسیس و کالباس و گوشت های قرمز جانب احتیاط را رعایت کرد. پروتئین های حیوانی حاوی امگا ۶ زیادی است. این اسیدهای چرب جزو عوامل التهاب زا در بدن به خصوص در ناحیه ی معده و دستگاه گوارش محسوب می شوند. به همین طریق نیز باید از مصرف زیاد شکلات سیاه پرهیز کرد. چون باعث شل شدن اسفنکتر مری شده و به این ترتیب زمینه ی بالا آمدن اسید معده فراهم می شود.

مصرف زیاد مواد کبابی = احتمال سرطان
زمانی که مواد غذایی، کباب یا دودی می شوند یک واکنش گلیکاسیون پروتئین به نام واکنش میلارد بروز می کند. واکنش میلاد همان پروسه ی قهوه ای شدن غذا است. یعنی در نتیجه ی واکنش بین قند و پروتئین ماده ی غذایی تغییر رنگ داده و قهوه ای می شود. این واکنش باعث بروز التهاب، استرس اکسیداتیو و خطر ابتلا به سرطان می شود. بنابراین بهتر است مواد غذایی را به روشی ملایم و با درجه حرارت پایین طبخ کنید.

مصرف زیاد محصولات لبنی = مشکلات معده ای
مصرف روزانه بیش از دو واحد از محصولات لبنی و زیاده روی در مصرف گلوتن (پروتئین موجود در نان های مدرن) باعث بروز تفکیک سلول های مری می شود. این مسئله نیز باعث نفوذ اسید معده شده و مشکل ساز می شود. بنابراین اگر معده ی حساسی دارید در مصرف لبنیات نیز زیاده روی نکنید.

بدخوابی = افزایش حالت اسیدیته
اگر مشکل ریفلاکس معده مانع از خواب راحت می شود برعکس آن نیز ممکن است. یعنی زمانی که با کمبود خواب و کم خوابی مواجه می شوید عصبی تر هستید و استرس مزمن روی معده تأثیر منفی می گذارد و مشکل اسیدی شدن و ریفلاکس تشدید می شود.

افرادی که از آپنه ی خواب رنج می برند نیز بیشتر در معرض مشکل ریفلاکس اسید معده قرار دارند. چون تنفس بد زمینه را برای بالا آمدن اسید معده به سمت مری فراهم می کند. برخی داروها مانند داروهای ضدالتهاب و آسپرین نیز باعث بروز معده درد و مشکل ریفلاکس اسید معده می شوند.

هر آنچه دهان را می سوزاند معده را نیز آتش می زند
هر ماده ی غذایی که دهان را می سوزاند معمولاً با معده نیز سر ناسازگاری دارد. بنابراین نباید در مصرف فلفل زیاده روی کنید. در عوض می توانید ادویه های سرشار از آنتی اکسیدان ها و دارای خواص ضدالتهابی مانند زردچوبه، دارچین، چوب میخک یا زنجبیل را دریابید و برای خوش طعم کردن غذاها استفاده کنید.

پرخوری = افزایش حالت اسیدیته
بهتر است بدانید که اضافه وزن نیز به نوبه ی خود خطر بروز مشکل ریفلاکس معده را افزایش می دهد؛ یعنی اینکه اسید معده بالا می آید و به اصطلاح معده ترش می کند.

هر چه بیشتر غذا را بجویید از پرخوری دور می شوید و به هضم بهتر غذا کمک می کنید. جویدن غذا همچنین باعث افزایش بزاق ترشح شده می شود. بزاق حالت اسیدیته معده را کاهش می دهد. بنابراین قبل از هر چیزی بهتر است پرخوری را ترک کنید و غذا را به درستی بجویید. برای این کار هر لقمه را که به دهان می برید قاشق و چنگال را داخل بشقاب بگذارید و با حوصله غذا را مزه مزه کنید و بجوید.

مصرف دخانیات = افزایش خطر ابتلا به سرطان معده
دخانیات علاوه بر تحمیل ترکیبات شیمیایی فراوان به بدن باعث از بین رفتن کارایی اسفنکتر مری می شود که این مسئله نیز به بالا آمدن اسید معده منجر می شود. به عقیده ی محققان، مصرف دخانیات به همراه مصرف مواد غذایی شور جزو عوامل اصلی بروز سرطان معده هستند.

سیگار در کار تولید مخاط محافظ معده اختلال ایجاد کرده و همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به زخم معده می شود. بنابراین اگر نمی خواهید علاوه بر ریه هایتان معده تان را نیز ناکار کنید هر چه سریع تر سیگار را ترک کنید.

منبع : تبیان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید