درباره‌ی «روز زمین» چه می‌دانید؟

درباره‌ی «روز زمین» چه می‌دانید؟

روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود.

کد خبر : ۹۳۳۳۷
بازدید : ۳۸۳۱
درباره‌ی «روز زمین» چه می‌دانید؟
فرادید| پنجاه یکمین سالگرد روز زمین، در حالی فرارسید که ساکنان این سیاره، برای دومین سال متوالی زندگی با وجود محدودیت‌های کرونا را پشت سر گذاشتند؛ چالش اصلی که در یک سال گذشته تا به امروز جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کند، تلاش برای ادامه حیات و زندگی است. شاید این روز‌های سخت تلنگری باشد برای ما انسان ها، تا بیشتر از قبل متوجه حال ناخوش خانه مان، زمین شویم و برای حفاظت از آن تلاش کنیم.

نخستین روز زمین با جنبش مدرن در زمینه محیط زیست آغاز شد و اکنون این روز به عنوان بزرگترین رویداد اجتماعی برای سیاره زمین شناخته میشود. در در ۲۲ آوریل سال ۱۹۷۰، بیست میلیون آمریکایی، معادل با ده درصد از جمعیت آمریکا در آن زمان، در صد‌ها شهر مختلف به خیابان‌ها و دانشگاه‌ها آمدند و به بی توجهی نسبت به محیط زیست اعتراض کردند، این اعتراضات باعث آغاز موج تازه‌ای از اقدامات زیست محیطی و نقطه عطفی در تاریخ قانون گذاری آمریکا در همین راستا شد. هوای پاک، آب پاک، فعالیت‌های اعتراضی بشر و همچنین آژانس حمایت محیط زیست در نتیجه نخستین روز جهانی زمین شکل گرفت.

به گزرش فرادید؛ امسال هم همانند سال گذشته برنامه‌هایی که برای گرامیداشت این روز در نظر گرفته شده است، به صورت مجازی برگزار شد. علاقه‌مندان به شرکت در این برنامه‌ها توانستند از ۲ تا ۴ اردیبهشت، با مراجعه به وب سایت ناسا از طریق لینک قرارداد‌ها شده، در این رویداد شرکت کنند. این رویداد آنلاین شامل گفتگو با کارشناسان علوم زمین ناسا و همچنین مطالب درخواستی مانند، صفحات رنگ آمیزی، کتاب‌های الکترونیکی، ملاقات با اعضای ناسا و راهنمای فعالیت در ناسا بود. علاوه بر این در رویداد امسال، فرصتی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیاهان قابل رشد در فضا و ساختن باغ شخصی تان در فضا، فراهم آمد.
درباره‌ی «روز زمین» چه می‌دانید؟
موضوع روز زمین در سال ۲۰۲۱ اقدامات اقلیمی است. چالش بزرگ تغییر آب و هوا و اقداماتی که در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم به عنوان محور اصلی اجلاس جهانی تغییرات اقلیمی در نظر گرفته شده است. چرا که تغییر اقلیم بزرگترین چالش برای آینده بشر و سیستم‌های پشتیبان حیات که زمین را قابل سکونت می‌کنند، است. این سازمان امیدوار است با بازگشت دولت بایدن به توافق نامه پاریس، پیشرفت فعالی در راستای بازیابی زمین خود داشته باشیم.

تنها راهی که جهان را تغییر خواهد داد یک تلاش همگانی برای ساختن راهی جدید است. شما تنها نیستید، زیرا همه ما کنار یکدیگر میتوانیم از زمین مراقبت کنیم.

درباره روز زمین بیشتر بدانیم

درباره‌ی «روز زمین» چه می‌دانید؟
روز زمین، روزی برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط زیست کرهٔ زمین است. این روز دو بار در سال، یک بار در طول فصل بهار در نیمکره شمالی (۲۲ آوریل) و در طول فصل پاییز در نیمکره جنوبی (که فصل بهار آن نیمکره محسوب می‌شود) برگزار می‌شود. روز زمین پاک در ۲ اردیبهشت و فردای آن روز ۳ اردیبهشت روز جهانی کره زمین است.

سازمان ملل متحد نیز هر سال در اعتدال بهاری، این روز را جشن می‌گیرد. این رسمی بود که توسط فعال صلح یعنی جان مک‌کانل در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو معرفی شد و توسط سناتور آمریکایی گیلورد نلسون به عنوان یک جلسهٔ آموزشی در مورد محیط زیست بنیان گذاشته شد. در خیلی از کشور‌ها روز ۲۲ آوریل هم‌زمان با ۲اردیبهشت روز زمین است و جوامع بسیاری نیز هفتهٔ زمین را با آغاز روز زمین جشن می‌گیرند و تمام هفته را به فعالیت‌های زیست‌محیطی اختصاص می‌دهند.

جان مک کانل، فعال صلح طلب برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ پیشنهاد نام گذاری روزی را به عنوان روز زمین مطرح کرد. پیشنهاد او در کنفرانس یونسکو در شهر سان فرانسیسکو ارائه شد.
درباره‌ی «روز زمین» چه می‌دانید؟
هدف جان مک کانل از این پیشنهاد گرامیداشت کره زمین و مفهوم صلح در ایالات متحده آمریکا بود. روز زمین برای اولین بار در روز ۲۱ مارس (اول فروردین) سال ۱۹۷۰ میلادی گرامی داشته شد.

پس از آن گیلرد نلسون، سناتور آمریکایی روز ۲۲ آوریل را به جای ۲۱ مارس برای نام گذاری روز زمین پیشنهاد کرد. او این پیشنهاد را پس از آن مطرح کرد که سواحل سانتا باربارا در ایالت کالیفرنیای آمریکا در سال ۱۹۶۹ شاهد نشت گسترده نفت بود.

نام گذاری روز ۲۲ آوریل به عنوان روز زمین در سال ۱۹۹۰ میلادی جنبه بین المللی پیدا کرد. رویداد‌های مرتبط با روز زمین هم اکنون در ۱۴۱ کشور جهان برگزار می‌شود.

اولین جشن‌های روز زمین در دو هزار دانشکده و دانشگاه برگزار شد، تقریباً ده هزار مدرسه ابتدایی و متوسطه و صد‌ها اجتماع در سراسر ایالات متحده برپا شد.
درباره‌ی «روز زمین» چه می‌دانید؟
روز زمین پاک یک روز نیست بلکه یک جنبش محیط زیستی است، امسال نیز مانند هر سال در ایران همراه با سراسر دنیا این روز گرامی داشته می‌شود تا همگان از اهمیت زمین و موهبت‌های آن و گام‌هایی که می‌توانند برای حفظ آن بردارند آگاه شوند.

در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط زیست، روز ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت و هر چهار سال یک بار سوم اردیبهشت ماه، به عنوان روز زمین پاک انتخاب شد. روزی برای ارتقاء آگاهی و آموزش در مورد مسائل زیست محیطی و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید