واکسن‌های کرونا چه عوارضی دارند؟

واکسن‌های کرونا چه عوارضی دارند؟

تنها چند روز پس از آغاز تزریق واکسن‌ها، برخی دریافت کنندگان با مشکلات نه چندان جدی روبرو شدند. در این میان برخی نیز در اثر تزریق واکسن خون شان لخته شد و جان خود را از دست دادند. در این رابطه موارد مختلفی از دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا و برخی از دریافت کنندگان واکسن جانسون اند جانسون با مشکل لخته شدن خون مواجه شدند.

کد خبر : ۹۳۳۴۰
بازدید : ۳۱۶۰
واکسن‌های کرونا چه عوارضی دارند؟
فرادید | حدود ۴ ماه از آغاز واکسیناسیون در جهان می‌گذرد و در این مدت تنها معدود واکسنی برای دریافت کنندگان عوارضی نداشته است. البته گزارش کشور‌های مختلف حاکی از آن است که واکسن آسترازنکا و جانسون اند جانسون بیشترین عوارض جانبی را در پی داشته است. در این میان مهم‌ترین عوارض مشترک واکسن‌ها تب بالا، بدن درد، قرمزی بازو و خستگی دریافت کنندگان بوده است.»

به گزارش فرادید؛ در حال حاضر واکسیناسیون در کشور‌های مختلف از طریق واکسن‌های فایزر، مدرنا، آسترازنکا، جانسون اند جانسون، اسپوتنیک وی، کوواکسین هند، نواواکس و کوویشیلد انجام می‌شود. البته در ایران تنها واکسن اسپوتنیک وی روسیه، آسترازنکا، سیوفارم و بهارات هند برای واکسیناسیون فاز اول و دوم استفاده شده است.

البته قرار است از خرداد ماه واکسن ایرانی کوو ایران برکت هم به جمع واکسن‌های مصرفی واکسیناسیون اضافه شود. واکسنی که مینو محرز از آن دفاع می‌کند و می‌گوید عوارضی برای او نداشته است.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته عملی ستاد ملی کرونا، از جمله دریافت کنندگان مرحله سوم واکسن کوو ایران برکت است.

او در باره عوارض این واکسن می‌گوید: «من ۷۵ سال دارم و واکسن هیچ عارضه‌ای برای من نداشته است. در آزمایشات این واکسن برای روی افراد ۵۱ تا ۷۵ سال و ۱۸ تا ۵۰ سال هم هیچ عارضه‌ای نشان نداده است. ۲۸۰ نفر بعدی هم که در دومین نوبت آزمایش این واکسن را تزریق کردند باز هم عوارضی نشان ندادند. در شروع فاز سوم هم سه نفر زدند که یکی از آن‌ها من بودم و خدا را شکر عارضه‌ای نداشت.»

البته محرز این را هم گفته که کوو ایران برکت تنها عوارضی که برای او داشته این بود که در لحظه تزریق موضع تزریق کمی درد گرفته است.

طبق گفته او، واکسن کُوو ایران برکت دارای ویروس کشته شده است و عوارضی ندارد. البته تب بسیار مختصر در برخی از بیماران مشاهده شده وگرنه عوارض شایعی از خود نشان نمی‌دهد.
واکسن‌های کرونا چه عوارضی دارند؟

عوارض واکسن‌های کرونا؛ بدنام‌ها!

تنها چند روز پس از آغاز تزریق واکسن‌ها، برخی دریافت کنندگان با مشکلات نه چندان جدی روبرو شدند. در این میان برخی نیز در اثر تزریق واکسن خون شان لخته شد و جان خود را از دست دادند. در این رابطه موارد مختلفی از دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا و برخی از دریافت کنندگان واکسن جانسون اند جانسون با مشکل لخته شدن خون مواجه شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بروز لخته‌های خونی ناشی از تزریق واکسن‌های آسترازنکا و جانسون اند جانسون غیرمعمول و همراه با کاهش پلاکت‌های خونی در بیمارانی بوده است.

طبق اعلام سازمان دارویی اروپا، از روز ۴ آوریل، ۲۲۲ مورد از این ترومبوز‌های غیرمعمول از ۳۴ میلیون تزریق واکسن آسترازنکا در منطقه اقتصادی اروپا (اتحادیه اروپا، ایسلند، نروژ، لیختن اشتاین) و انگلیس وجود داشت و تا ۲۲ مارس ۱۸ نفر بر اثر تزریق این واکسن جان خود را از دست دادند.

در آمریکا نیز که بیش از ۶.۸ میلیون واکسن کرونای تک دوزه شرکت دارویی جانسون اند جانسون تزریق شده است. مقامات بهداشتی تزریق این واکسن را به دلیل بررسی ۶ مورد گزارش شده «ترومبوز سینوس وریدی مغزی» CVST که با سطح پایین پلاکت خون همراه بود، متوقف کردند.

شواهد نشان می‌دهد که با تزریق ۱۰ میلیون دوز از واکسن آسترازنکا، کمتر از ۴۰ مورد لختگی خون گزارش شده که البته همه این عوارض هم به مرگ منجر نشده است.

برخی محققان می‌گویند که ما واقعا هنوز به طور قطعی نمی‌دانیم که آیا لختگی خون به دلیل تزریق این واکسن بوده است یا خیر. این کار به گذشت زمان و تحقیقات گسترده تری نیاز دارد.

براساس گزارش ها، هر دو واکسن «آسترازنکا» و «جانسون اند جانسون» همچنین واکسن کرونای روسی «اسپوتنیک وی» بر اساس روشی ساخته شده اند که به «ناقل ویروسی» معروف است.

این واکسن‌ها از یک آدنوویروس ایجادکننده سرماخوردگی استفاده می‌کنند که به گونه‌ای اصلاح شده اند که نمی‌توانند تکثیر شود. این آدنوویروس دستورالعمل‌های ژنتیکی را به سلول‌های انسانی منتقل می‌کند و به آن‌ها می‌گوید پروتئین ویروس کرونا ایجاد کنند. این کار سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با ویروس زنده کرونا آماده می‌کند.

بر اساس آمار به ترتیب خطر لخته شدن خون در واکسن آسترازنکا چهار در یک میلیون، اسپوتنیک سه نفر در یک میلیون جمعیت و جانسون - جانسون یک نفر در یک میلیون است.
واکسن‌های کرونا چه عوارضی دارند؟
خوش نام‌ها چه عوارضی دارند؟
در حال حاضر کمترین عوارض خطرناک متعلق به دو واکسن آمریکایی مدرنا و فازیر- بیون تک بوده است. البته این بدان معنا نیست که این دو واکسن پس از تزریق عوارضی نداشته است، تنها عوارض خطرساز کمتری برای دریافت کنندگان داشته اند. از جمله عوارض جانبی شایع این واکسن‌ها می‌توان به خستگی، سردرد، لرز و درد‌های عضلانی اشاره کرد.

دکتر پیتر هوتز، واکسن شناس و استاد کالج ملی طب استوایی در کالج پزشکی بیلور درباره عوارض جانبی تزریق واکسن کرونا می‌گوید: «چیز‌هایی که ما می‌بینیم، قرمزی بازو، درد بدن، گاهی اوقات خستگی، حتی گاهی اوقات تب درجه کم است.»

او که از دریافت کنندگان واکسن فایزر بوده، درباره عوارض پس از تزریق آن گفته که «برای چند ساعت احساس سرما می‌کردم؛ و می‌دانیم چرا این اتفاق رخ می‌دهد، زیرا واکسن در تحریک واکنش سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است. این یکی از دلایلی است که چنین سطح بالایی از حفاظت دریافت می‌کنیم».

دکتر هوتز توصیه کرده کسانی که واکسن‌های غیرکرونایی حساسیت داشته یا سابقه حساسیت آنافیلاکسی دارند بهتر است تا ۳۰ دقیقه پس از تزریق واکسن کرونا تحت نظر باشند، اما بقیه افراد می‌توانند پس از ۱۵ دقیقه، در صورتی که عوارضی مشاهده نکردند محل را ترک کنند.

طبق گفته او، در کل حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از کسانی که واکسن کرونا را تزریق کرده اند عوارض جانبی قابل احساسی دارند. اما وقتی پای واکنش‌های آلرژیک شدید به میان می‌آید، نرخ آن حدود ۱ یا دو مورد در هر میلیون خواهد بود.

این بدان معناست که حدود ۰.۰۰۰۵ درصد یا کمتر از آن، از افرادی که واکسن کرونا دریافت کرده اند، واکنشی شدید و منفی نسبت به آن نشان خواهند داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید