تایید و تکذیب لغو تحریم‌ها

تایید و تکذیب لغو تحریم‌ها

در حالی که اعضای مشارکت کننده در برجام روند مذاکرات را خوش‌بیانه ارزیابی می‌کنند، اما ایران و آمریکا همچنان از چالش‌های باقی‌مانده سخن به میان می‌آورند. اما بررسی موضع‌گیری رسانه‌های اسرائیلی نشان می‌دهد که مقامات صهیونیستی در حال آماده شدن برای بازگشت آمریکا به برجام هستند.

کد خبر : ۹۳۳۶۹
بازدید : ۲۱۸۴
تایید و تکذیب لغو تحریم ها؛ برجام احیا شد؟
فرادید | با نزدیک شدن به توافق نهایی بر سر احیای برجام و نگارش متن تفاهم نامه اخبار ضد ونقیضی از وین به گوش می‌رسد. اخباری که همچون سال ۲۰۱۵ ابتدا تکذیب و سپس به مرحله اجرا رسیدند. در آن سال که نشست کمیسیون اقدام مشترک پس از ۲۰ ماه مذاکرات فشرده در حال نهایی شدن برجام بود، برخی از رسانه‌ها از عدم توافق و اختلاف و برخی نیز از پیشرفت چشمگیر مذاکرات خبر می‌دادند. حالا نیز المیادین لبنان مدعی آزادسازی برخی از دارایی‌ها ایران شده است. اما مقامات آمریکایی این موضوع را تکذیب کردند.

به گزارش فرادید؛ سه هفته از آغاز نشست‌های فشرده اعضای باقی مانده در برجام می‌گذرد و حالا طرفین از پیشرفت قابل توجه مذاکرات سخن به میان می‌آوردند. اما در مجموع اظهارات جدید اعضا نشان می‌دهد که طرفین آماده توافق نهایی شده اند. البته عباس عراقچی می‌گوید که طرف‌های مذاکره در برخی موارد به نقاط اشتراک رسیده اند، اما هنوز اختلافاتی در برخی موارد دیگر باقی است.

طبق گفته او، در برخی حوزه‌ها نگارش متن آغاز شده است. اما در این مرحله کار خیلی آهسته صورت می‌گیرد.

به عقیده معاون وزیر امور خارجه کار روی متن دقت خود را می‌طلبد و با توجه به اینکه برخی موضوعات کماکان مورد اختلاف است کار به آهستگی پیش می‌رود. در عین حال روند رو به جلو است اگرچه آهسته است.

در این میان وزارت امور خارجه روسیه نیز روز یکشنبه در بیانیه‌ای با اشاره به برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام به پیشرفت‌های بدست آمده در مذاکرات وین اشاره کرد. همچنین در این بیانیه به پیشرفت‌های به دست آمده در این مذاکرات برای تداوم تلاش‌های فشرده به منظور حل و فصل مسائل باقی مانده پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره شده است.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در توئیتی نوشت: «هنوز برای شادی کردن زود است. دلایلی وجود دارد که می‌توان با احتیاط و اطمینان فزاینده‌ای خوش‌بین بود. یک هدف کلی وجود دارد که تلاش می‌شود مذاکرات طی سه هفته آینده به نتیجه برسد.»
تایید و تکذیب لغو تحریم ها؛ برجام احیا شد؟
تایید لغو تحریم در لبنان؛ تکذیب در واشنگتن
شبکه تلویزیونی المیادین لبنان روز گذشته مدعی شد که آمریکا لغو برخی از تحریم‌های ایران را آغاز کرده است. این رسانه به نقل از منابع آگاه در ایران خبر داد که آمریکا قصد دارد چهار ایرانی بازداشتی در خاک آن کشور و هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند. همچنین در ازای این اقدام، ایران نیز قرار است چهار آمریکایی متهم به «جاسوسی» را از زندان‌های ایران آزاد کند.

المیادین همچنین به نقل از این منابع آگاه ایرانی اطلاع داده بود که دولت جو بایدن، می‌خواست در مذاکرات امنیتی خود با تهران و واسطه‌های اروپایی از پرداخت هرگونه مبلغی از وجوه مسدود شده ایران خودداری کند، اما موفق نشد، زیرا طرف ایرانی بر لزوم آزادسازی این وجوه تأکید کرد.

البته این شبکه تلویزیونی لبنانی علاوه بر توافق ایران و آمریکا بر سر آزادسازی منابع بلوکه شده و آزادی زندانیان دو طرف، خبر مشترک میان ایران و انگلیس منتشر کرد.

این رسانه خبری مدعی شد که مذاکرات امنیتی مشابه بین ایران و انگلیس به توافقی برای آزادی نازنین زاغری متهم به جاسوسی برای وزارت اطلاعات انگلیس درقبال آزادسازی ۴۰۰ میلیون پوند پول‌های بلوکه شده ایران در لندن منجر شده است.

اما طولی نکشید که مقامات آمریکایی ادعای شبکه المیادین را تکذیب کردند.

ران کلین، رئیس کارکنان کاخ سفید، با تکذیب ادعای المیادین به شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» گفته که «متاسفانه این گزارش خلاف حقیقت است. هیچ توافقی بر سر آزادسازی این چهار آمریکایی صورت نگرفته است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در گزارشی خبری اعلام کرد که در وین هنوز با ایران به توافقی نرسیده ایم.

این درحالی است که هنوز هیچ یک از مسئولان ارشد وزارت امور خارجه واکنشی به گزارش المیادین نشان نداده اند. البته چند روز پیش از این اخبار، عراقچی از موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهاد‌ها از فهرست تحریم‌ها خبر داد. او گفته بود دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست تحریم‌ها وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

معاون وزیر امورخارجه ایران می‌گوید: «تحریم‌های موضوعی و بخشی مثل تحریم بخش انرژی ایران که شامل نفت و گاز می‌شود یا تحریم صنعت خوردو، تحریم مالی، بانکی و بنادر، بر اساس توافقاتی که تا الان صوت گرفته است، باید برداشته شود و توافق هم در این زمینه وجود دارد.»
تایید و تکذیب لغو تحریم ها؛ برجام احیا شد؟
پیام احیای برجام از اسرائیل
در حالی که اعضای مشارکت کننده در برجام روند مذاکرات را خوش بیانه ارزیابی می‌کنند، اما ایران و آمریکا همچنان از چالش‌های باقی‌مانده سخن به میان می‌آورند. اما بررسی موضع‌گیری رسانه‌های اسرائیلی نشان می‌دهد که مقامات صهیونیستی در حال آماده شدن برای بازگشت آمریکا به برجام هستند.

در این میان پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع اسرائیلی گزارش داد که بایدن در دیدار با رئیس موساد به او گفته است که واشنگتن تا بازگشت به برجام راه درازی در پیش دارد.

البته رسانه‌های صهیونیستی از قطعی شدن تصمیم آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران خبر داده و می‌گویند در این راستا دولت بایدن وعده‌هایی برای تقویت توان دفاعی اسرائیل به صهیونیست‌ها داده است.

در این رابطه روزنامه صهیونیستی هاآرتس اعلام کرد که موسسات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی احتمال می‌دهند که واشنگتن تصمیم خود برای بازگشت به برجام را قطعی کرده است و اسرائیل نیز آماده این امر شده است.

هاآرتس همچنین نوشت که دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود برای اعلام بازگشت به برجام در سریع‌ترین زمان ممکن را قطعی کرده است و رژیم صهیونیستی نیز درحال تهیه لیست درخواست‌های امنیتی خود برای طرف آمریکایی بعد از امضای توافق است.

براساس گزارش ادعایی هاآرتس، دوطرف آمریکایی و اسرائیلی در رایزنی‌های خود افزایش و بهبود توان دفاع هوایی اسرائیل و یافتن راهکاری مشترک برای حل مشکل تهدیدات پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی به ویژه علیه رژیم صهیونیستی را مورد بحث قرار داده‌اند.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید