تازه‌ترین فهرست از ۱۰۰ فیلم برتر قرن

تازه‌ترین فهرست از ۱۰۰ فیلم برتر قرن

ماحصل کار فهرستی ۱۰۰ فیلمی شده است که در آن فیلم جدایی نادر از سیمین در میان بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته و رتبه ۷۲ را به خود اختصاص داده است.

کد خبر : ۹۳۳۷۵
بازدید : ۳۰۸۹

۱۰۰ فیلم برتر قرن

در دنیای روزنامه‌نگاری سینمایی، ارائه فهرست‌های بهترین آثار در دوره‌های زمانی مختلف، امر معمولی است. در واقع هر بار که گمان می‌رود آثار جدیدی ممکن است به فهرست بهترین آثار سینمایی جهان راه پیدا کرده باشند یا ذائقه منتقدان و سینماگران تغییر کرده باشد، رسانه‌ها سعی می‌کنند با انجام نظرسنجی‌هایی، فهرست‌های تازه ارائه کنند.

البته تلاش رسانه‌ها برای ارائه فهرست‌های تازه از بهترین فیلم‌های سینمایی همیشه موفق نیست. برخی رسانه‌ها تنها فهرست‌های قدیمی‌تر را با تغییر‌های نه‌چندان محسوسی در رتبه‌بندی فیلم‌ها تکرار می‌کنند. با این حال، همچنان فهرست‌های برخی رسانه‌های معتبر می‌تواند معادلات سینمایی را تغییر دهد.

از مهم‌ترین آثار این فهرست‌ها یکی افزایش شمار بازدید‌های عمومی از فیلم‌هاست و دیگری رونق بازار فیلم‌سازی برای کارگردان‌هایی که به این فهرست‌ها ورود می‌کنند.

تازه‌ترین فهرست از ۱۰۰ فیلم برتر قرن

به هر روی به تازگی روزنامه شیکاگو تریبیون فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما را منتشر کرده است. این روزنامه در شگردی تازه سعی کرده نظر منتقدان را با امتیاز‌های آثار در سایت متاکریتیک در هم بیامیزد و بر این اساس نمره‌ای میانگین برای هر فیلم در نظر بگیرد.
ماحصل کار فهرستی ۱۰۰ فیلمی شده است که در آن فیلم «جدایی نادر از سیمین» در میان بهترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار گرفته و رتبه ۷۲ را به خود اختصاص داده است. طبق روال معمول فهرست‌ها، «روشنایی‌های شهر» ساخته فیلم‌ساز اسطوره‌ای جهان سینما، چاپلین، قدیمی‌ترین فیلم حاضر در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه منتقدان است.

بهترین فیلم‌ها کدامند؟

در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما بر اساس میانگین امتیاز منتقدان به هر فیلم در متاکریتیک (تا ۱۶ مارس ۲۰۲۱)، طبق معمول «همشهری کین» اورسن ولز در رده یک ایستاده و بار دیگر بهترین فیلم تاریخ لقب گرفته است. نخستین تجربه ولز در عرصه کارگردانی در بسیاری از نظرسنجی‌ها و رتبه‌بندی‌ها برای انتخاب بهترین فیلم صدرنشین بوده و این رتبه را ۸۰ سال پس از نخستین نمایش عمومی همچنان در دست دارد.

«پدرخوانده» فرانسیس فورد کاپولا ۱۹۷۲، «پنجره عقبی» آلفرد هیچکاک ۱۹۵۴، «کازابلانکا» مایکل کرتیس ۱۹۴۳، «پسرانگی» ریچارد لینکلیتر ۲۰۱۴، «سه رنگ: قرمز» کریشتف کیشلوفسکی ۱۹۹۴، «سرگیجه» آلفرد هیچکاک ۱۹۵۸، «بدنام» آلفرد هیچکاک ۱۹۴۶، «آواز در باران» جین کلی و استنلی دانن ۱۹۵۲ و «روشنایی‌های شهر» چارلی چاپلین ۱۹۳۱ به ترتیب پس از «همشهری کین» در رده‌های دوم تا دهم این فهرست ایستاده‌اند.

از سینمای ایران هم «جدایی نادر از سیمین» در این فهرست حضور دارد و رتبه ۷۲ را از آن خود کرده است. اصغر فرهادی با این فیلم در فصل جوایز سینمایی ۲۰۱۱ درخشید و سرانجام جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان یا بین‌المللی را در اسکار ۲۰۱۲ به دست آورد.
این نخستین جایزه اسکار سینمای ایران بود و البته چند سال بعد با «فروشنده» تکرار شد تا فرهادی همچنان نخستین و تنها ایرانی برنده جایزه معتبر اسکار تا امروز باشد. میانگین امتیاز‌های «جدایی» در متاکریتیک ۹۵ است. جدایی نادر از سیمین محبوب‌ترین فیلم ایرانی در رده‌بندی‌های جهانی است و تقریبا در همه فهرست‌های سینمایی آثار برتر حضور دارد.

آلفرد هیچکاک که استاد سینمای تعلیق و جنایی است، در فهرست ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما شش نماینده دارد و پرافتخارترین و پرتکرارترین نام این فهرست است. فیلم‌های سینمایی «پنجره عقبی»، «سرگیجه» و «بدنام» در ۱۰ فیلم برتر فهرست شیکاگو تریبیون قرار دارند که در نوع خود کم نظیر است.
همچنین «سایه یک شک» در رده ۸۹، «روانی» در رده ۳۰، «شمال از شمال غربی» در رده ۱۹ و «بانو ناپدید می‌شود» در رده ۱۵، از آثار این فیلم‌ساز برجسته سینما در فهرست حاضر هستند.

دو فیلم جدید در فهرست

تازه‌ترین فیلم‌های این فهرست «کجا می‌روی آیدا؟» ساخته یاسمیلا ژبانیچ در رده ۳۷ و «راکس» به کارگردانی سارا گاورون در رده ۴۸ هستند.

کجا می‌روی آیدا، یک فیلم جنگی درام بوسنیایی است که برای اولین بار در بخش اصلی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و البته امسال نیز در جوایز آکادمی، نامزد دریافت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی بود. این فیلم روایتگر تلاش یک زن معلم است که برای نجات خانواده خود در کوران جنگ سال ۱۹۹۵ در صربستان تلاش می‌کند.

فیلم «کجا می‌روی آیدا؟» جایزه فیلم محبوب تماشاگران را در پنجاهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام و همچنین جایزه بهترین فیلم بین‌المللی را در جشنواره فیلم گوتنبرگ ۲۰۲۱ به دست آورده است.

راکس که در سال ۲۰۱۹ و در بریتانیا ساخته شده است، قصه یک دختر نوجوان است که پس از رها شدن از سوی مادر، برای مراقبت از خود و برادر کوچکترش تلاش می‌کند و البته چاره‌ای جز زندگی در خیابان‌ها ندارند. این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو ۲۰۱۹ به نمایش درآمد و در ۱۸ سپتامبر ۲۰۲۰ هم در انگلستان اکران و با استقبال منتقدان روبه‌رو شد.
راکس همچنین در هفتاد و چهارمین دوره جوایز فیلم آکادمی بریتانیا نامزد هفت جایزه شد راکس همچنین جوایزی همچون بهترین فیلم مستقل انگلیس، بهترین بازیگر مکمل زن و مرد در جشنواره فیلم‌های مستقل و همچنین جایزه بهترین تیم بازیگران را در جوایز آکادمی انگلیس در کارنامه دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید