سیل جان ده نفر را گرفت

سیل جان ده نفر را گرفت

در بارندگی‌های دوشنبه شب گذشته ۶ شهرستان و ۴۷ روستا از سیل و آبگرفتگی متأثر شدند. برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ۷۸ تیم متشکل از ۳۲۵ نیروی عملیاتی، ۷۶ خودروی امدادی و یک فروند بالگرد به کار گرفته شدند.»

کد خبر : ۹۳۴۲۹
بازدید : ۲۲۷۳
فوت شدگان در سیل کرمان

باران‌های بهاری در برخی از استان‌های کشور به سیلاب مرگبار تبدیل شد. سیلابی که اجساد ۱۰ نفر را پس داد؛ آن‌هایی که به دلایل مختلف قربانی این بارش‌های سنگین و سهمگین شدند.

این در حالی است که امدادرسانی برای یافتن مفقودان دیگر این سیلاب همچنان ادامه دارد. در میان قربانیان ۶ نفر از کارمندان اداره برق کرمان بودند که برای خرابی برق منطقه اعزام شده بودند؛ اما سیل آن‌ها را با خود برد و اجساد بی‌جان‌شان را پس داد.

بارش باران در طی ۲۴ ساعت هشت استان را درگیر کرد. اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، تهران و سیستان‌وبلوچستان استان‌هایی بودند که درگیر سیلاب شدند. آب‌های خروشانی که در میان خانه و زندگی مردم راه پیدا کرد یا جان گرفت یا زندگی خانواده‌ها را نابود کرد.
باز هم مردم بسیار زیادی خسارت دیدند، زندگی‌شان در میان آب‌ها حل شد و همه چیز از بین رفت. حالا سرخ‌پوشان هلال‌احمر هستند که در نقاط مختلف به این مردم رنج‌کشیده که سیل غافلگیرشان کرده است، خدمت‌رسانی می‌کنند.

مأموریت ۳۲۵ امدادگر

مهدی، ولی پور، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر درباره جزئیات این ماجرا توضیح داد: «با وقوع سیل در هشت استان تاکنون به ٥٤٦ نفر امدادرسانی و ۳۷ خودرو رهاسازی شده است، بیش از ۱۰۰ نفر نجات یافته‌اند و ۴۸ باب خانه نیز از آب تخلیه شده اند.
در بارندگی‌های دوشنبه شب گذشته ۶ شهرستان و ۴۷ روستا از سیل و آبگرفتگی متأثر شدند. برای امدادرسانی به سیل‌زدگان ۷۸ تیم متشکل از ۳۲۵ نیروی عملیاتی، ۷۶ خودروی امدادی و یک فروند بالگرد به کار گرفته شدند.»

رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در جریان عملیات جست‌وجو و نجات به وسیله امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر طی شبانه‌روز گذشته، پیکر ۱۰ نفر از مفقودان ناشی از سیل استان‌های یزد، کرمان و خراسان جنوبی پیدا شده است. عملیات جست‌وجو برای یک گمشده دیگر همچنان ادامه دارد.»

او در خصوص توزیع اقلام زیستی و غذایی در میان سیل‌زدگان نیز ادامه داد: «با توجه به‌شدت حادثه مقادیری لوازم زیستی و غذایی امدادی بین سیل‌زدگان توزیع شده است.»

مأموریتی غم‌انگیز برای کارمندان اداره برق

کرمان استانی است که بیشترین ضربه را از این سیلاب سهمگین خورده و سیل در این استان بیشترین خسارت را وارد کرده است. وقوع سیل و طوفان ناگهانی در استان کرمان خسارت جانی و مالی سنگینی به بار آورد. چون بارش باران، برق منطقه را قطع کرده بود و کارمندانی از اداره برق به منطقه اعزام شده بودند.
آن‌ها رفتند تا مشکل مردم را حل کنند، ولی سیلاب غافلگیرشان کرد. رودخانه فصلی طغیان کرد و این شش کارمند اداره برق، گرفتار سیلاب شدند. گرفتاری که با مرگ پایان یافت.

دوشنبه شب گذشته سیزدهم اردیبهشت‌ماه، بر اثر بارش باران در بخش گلباف شهرستان کرمان برق ۲ روستای حرمک و نسک قطع شد. اکیپی از اداره برق منطقه برای رفع مشکل اعزام شد، اما این اکیپ هنگام عبور از رودخانه اسیر سیلاب فصلی شد و شش نفر از آن‌ها جان خود را از دست دادند.

رضا فلاح، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمان، با اشاره به پیداشدن جسد شش نیروی اداره برق کرمان در منطقه حرمک گلباف گفت: «این نیرو‌ها برای عملیات اتصال برق روستای حرمک شهر گلباف به منطقه سیل‌زده اعزام شده بودند. در اثر وقوع سیل مجدد در این منطقه شش نفر از نیرو‌های اداره برق دچار حادثه و درنهایت مفقود شدند. اجساد آن‌ها بعد از اعزام بالگرد هلال‌احمر پیدا شد.»
مأموران امداد

اعزام ۱۴ تیم امداد زمینی و هوایی به کرمان

فلاح با اشاره به اعزام ۱۴ تیم امدادونجات زمینی و هوایی از جمعیت هلال‌احمر مرکز استان و شهر‌های گلباف، ماهان، شهداد و کرمان به محل حادثه افزود: «عملیات امدادونجات زمینی با حضور ۱۲ تیم از دوشنبه شب گذشته آغاز شده بود. دو تیم امدادوهوایی به‌وسیله بالگرد جمعیت هلال‌احمر به محل حادثه اعزام شدند. تیم آنست سگ‌های زنده‌یاب نیز در محل حادثه حضور داشت.»

او با اشاره به اینکه دو نوزاد و کودک به‌وسیله بالگرد به مرکز استان انتقال یافتند؛ افزود: «عملیات جست‌وجو و نجات برای پیداکردن سه نفر از بومیان منطقه ادامه دارد.» این در حالی است که روز دوشنبه بر اثر رعدوبرق در شهرستان راور در شمال استان کرمان نیز یک جوان در کارگاه بلوک‌زنی دچار برق‌گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

خسارت شدید سیل

علی بابایی، فرماندار کرمان، نیز درباره حادثه سیلاب در کرمان گفت: «بارش باران در بخش شهداد موجب واردآمدن خسارت به برخی زیرساخت‌های این منطقه از جمله آب‌وبرق شد. بعد از قطع برق و آب و واردشدن خسارت به جاده‌ها، نیرو‌های ادارات برق، آب و راهداری شهرستان کرمان برای رفع مشکل به منطقه اعزام شدند.
شرایط جوی منطقه گلباف مساعد بوده، اما در بالادست و در سه‌راهی نی‌بید به سمت گلباف بارش شدید تگرگ رخ داد. به طوری که منطقه سفیدپوش و بعد از آن بارش باران شدید منجر به آب‌شدن تگرگ و جاری‌شدن سیلاب به سمت گلباف شد.»

احسان عراقی‌زاده، معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شمال استان کرمان نیز میزان خسارات بارندگی روز‌های اخیر را ۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد. او در این باره گفت: «در این حادثه به پلی در محور سیرچ-اندهجرد خسارت جدی وارد شد.
در حال رفع مشکل آن هستیم تا مردم عبور ایمنی از این مسیر داشته باشند. این سیلاب خسارت‌های زیادی به جاده‌های روستایی، اصلی و فرعی استان کرمان وارد کرد. بیشتر خسارات سیلاب مربوط به بخش‌های گلباف و شهداد است. این سیل به ۷۰ آب‌نما، ابنیه فنی و ۳۹ دستگاه پل خسارت وارد کرده است.»
سیل در کرمان

تسلیت سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس

این در حالی است که مالک شریعتی نیاسر، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با صدور پیامی ضمن تسلیت جان‌باختن شش تن از نیرو‌های اداره برق استان کرمان بر اثر گرفتارشدن در سیل تأکید کرد: «کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع خواهد بود. نمایندگان مجلس یازدهم به‌ویژه رئیس و اعضای کمیسیون انرژی در غم آن‌ها شریک بوده و پیگیر موضوع خواهند بود.»

مرگ ۳ نفر در یزد

همچنین بر اثر جاری‌شدن سیل در استان یزد ۱۰ نفر مصدوم شدند، سه نفر فوت کردند و یک نفر هم مفقود شد. بارش باران بهاری در شامگاه دوشنبه، سیزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ و جاری‌شدن سیل در شهرستان اردکان، سه فوتی و یک نفر مفقودی به دنبال داشت.
این آمار، مربوط به دو حادثه، یکی در محور چوپانان اردکان و دیگری در منطقه دشت بیاضه در منطقه رباط است. در حادثه محور چوپانان-اردکان به ۹ مصدوم به وسیله عوامل امدادی امدادرسانی شد. یک فوتی این حادثه صبح سه‌شنبه، چهاردهم اردیبهشت در ۱۵ کیلومتری جاده چوپانان پیدا شد.
همه محور‌ها از شب گذشته بازگشایی شدند. حادثه دشت بیاضه در محدوده دهستان رباط، یک مصدوم، دو فوتی و یک مفقودی داشت. در این دو حادثه ۱۰ نفر با تلاش نیرو‌های امدادی حاضر در منطقه نجات پیدا کردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید