کف قیمت دلار کجاست؟

کف قیمت دلار کجاست؟

به این ترتیب، می‌توان گفت دلار طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در رفت و برگشت قیمتی بین کانال ۲۱ و ۲۲ هزار تومان به سر می‌برد.

کد خبر : ۹۳۴۳۳
بازدید : ۱۵۵۳

قیمت دلار

در سومین روز هفته، هیجان بازار سکه و دلار خوابیده بود و معامله‌گران در خرید و فروش‌های خود احتیاط بیشتری داشتند. دلار در این روز پس از دو کاهش متوالی سنگین، توانست کمی کمر راست کند و به کانال ۲۲ هزار تومانی برگردد.

ساعت ۵ بعدازظهر روز دوشنبه، اسکناس آمریکایی با قیمت ۲۲ هزار و ۵۰ تومان معامله می‌شد که ۲۰۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود. این برگشت برای انتظارات معامله‌گران افزایشی بازار بسیار مهم بود. عده‌ای با توجه به این افزایش، خبر از پایان روند کاهشی دادند.

در بازار سکه نیز روز دوشنبه خریداران فعال‌تر بودند. سکه به لطف افزایش خریداران توانست ۶۰ هزار تومان رشد را به ثبت برساند و به بهای ۹ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برسد.

برگشت حساس در بازار دلار

با این حال روز سه‌شنبه در معاملات پشت‌خطی اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ داد که می‌تواند بار دیگر سمت و سوی انتظارات را دست‌خوش تغییرکند.

اتفاق غیرمنتظره بازار دلار

اتفاق غیرمنتظره برای دلاری‌ها، نزول شدید قیمت اسکناس آمریکایی در معاملات پشت‌خطی روز سه‌شنبه بود. گفته می‌شود که تا ساعت ۲ ظهر دیروز در این معاملات، قیمت اسکناس آمریکایی حتی تا محدوده ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومانی ریزش کرده بود.
از نگاه معامله‌گران دلیل این افت غیرمنتظره، خبری بود که برخی سایت‌ها در مورد نزدیک شدن به توافق هسته‌ای منتشر کردند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه ادعا کرد انبوه تماس‌های دیپلماتیک و گزارش‌های مربوط به پیشرفت مذاکرات، حاکی از آن است که تهران و واشنگتن در مذاکرات غیرمستقیم خود در آستانه توافق قرار دارند. فروشندگان با تکیه بر این خبر، دلار را به کانال ۲۱ هزار تومانی برگرداندند.
به این ترتیب، می‌توان گفت دلار طی روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه در رفت و برگشت قیمتی بین کانال ۲۱ و ۲۲ هزار تومان به سر می‌برد.
کاهش کانال قیمتی دلار در روز سه‌شنبه در صورتی می‌تواند اهمیت خود را حفظ کند که روز چهارشنبه افزایشی‌ها به بازار هجوم نیاورند. به باور تحلیلگران فنی اگر در روز چهارشنبه اسکناس آمریکایی محدوده ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومانی را از دست بدهد، با موج جدیدی از فروش‌ها رو به رو خواهد شد.

در بازار سکه نیز صحبت‌های زیادی مطرح شده است که این فلز گرانبها روز چهارشنبه کف ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی را از دست بدهد. روز سه‌شنبه قیمت این فلز گرانبها تا کانال ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ریزش کرد. با این حال بعید به‌نظر می‌رسد در صورتی که دلار بالای محدوده ۲۱ هزار و۵۰۰ تومان باقی بماند، خبری از افت خاصی در بازار سکه باشد.

کف قیمت دلار کجاست؟

بخشی از معامله‌گران عنوان می‌کنند که دلار از لحاظ بنیادی به کف قیمتی خود نزدیک شده است و ممکن است به تدریج خریداران به شکل پله‌ای وارد بازار شوند. از نگاه آن‌ها قیمت دلار زیر میانگین سال ۹۹ در حال نوسان است و شرکت‌های صادراتی از نزول بیشتر شاخص ارزی دچار ضرر خواهند شد.
در کنار این، بالا بودن نرخ تورم و نقدینگی دو بالی هستند که افزایشی‌های بازار را به مقاومت دلار در مرز ۲۰ هزار تومانی امیدوار می‌کنند. با این حال معامله‌گران باتجربه بازار به یک نکته اشاره می‌کنند که تاثیر زیادی بر دیگران داشته است.
از نگاه آنها، بازارساز در صورت تقویت منابع ارزی می‌تواند حرف اول را در بازار بزند. از نگاه آن‌ها شاید ارزش واقعی دلار در شرایط کنونی زیر ۲۰ هزار تومان نباشد، ولی در صورت آزادسازی منابع ارزی، بازارساز از آن‌ها در بازار استفاده خواهد کرد و حتی ممکن است قیمت دلار را به زیر مرز ۲۰ هزارتومانی هدایت کند.
در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد نوسان‌گیران می‌توانند فعالیت بیشتری در بازار داشته باشند و خریداران میان‌مدت نمی‌توانند به راحتی کسب سود کنند.

بازارساز و ماموریت آرام‌سازی

با وجود افت سنگین دلاردر معاملات پشت‌خطی، بازارساز در روز دوشنبه نشان داد که بیشتر به‌دنبال آرام کردن جو بازار است. صرافی‌های بانکی روز دوشنبه قیمت فروش دلار خود را بالای مرز ۲۲هزار تومانی قرار دادند و بر افت بیشتر قیمت تاکید نکردند.
به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن قیمت بازار آزاد به سامانه سنا و نیما و کاهش شکاف‌های قیمتی، بازارساز به‌دنبال ایجاد ثبات در بازار است. اگر بازارساز اجازه دهد که دامنه نوسانات گسترده باقی بماند، چشم افراد بیشتری به سوی بازار ارز خواهد رفت و ممکن است سفته‌بازان برای حمله به این بازار کمین کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید