دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان

در دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان می خوانیم: خدایا در این ماه از گناهانم شست وشویم ده، و از عیب‌ها پاکم کن، و دلم را به پرهیزکاری دل‌ها بیازمای،‌ای نادیده گیرنده لغزش‌های اهل گناه.

کد خبر : ۹۳۴۶۷
بازدید : ۱۹۷۹
فرادید | در دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان از خداوند میخواهیم: اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیُوبِ، وَ امْتَحِنْ قَلْبِی فِیهِ بِتَقْوَى الْقُلُوبِ، یَا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِینَ.

خدایا در این ماه از گناهانم شست وشویم ده، و از عیب‌ها پاکم کن، و دلم را به پرهیزکاری دل‌ها بیازمای،‌ای نادیده گیرنده لغزش‌های اهل گناه.

تفسیر دعای روز بیست و سوم:
اللّهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز «اللّهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ» می‌گوید: در این دعا از خدا می‌خواهیم تا ما را از گناهان شست و شو دهد. اگر قصد رفتن به میهمانی داشته باشیم خودمان را شست و شو می‌دهیم و تمیز می‌کنیم، حالا ماه رمضان میهمان خدا هستیم آیا خودمان را و دلمان را از گناه تمیز کرده‌ایم؟

وی می‌افزاید: ماه رمضان ماهی است که شما را دعوت کرده‌اند به میهمانی خدا و رفتن به میهمانی مقدماتی دارد از جمله شست و شو دادن؛ اما در ماه رمضان کسی به فکر این نیست که خودش را تمیز کند. این استاد اخلاق ادامه می‌دهد: باید خودمان را شست و شو بدهیم تا لیاقت حضور در مهمانی خدا را داشته باشیم، پس اگر می‌خواهید از روزه ماه رمضان استفاده کنید باید از گناه شست و شو پیدا کنید.

این مجتهد و عالم ربانی در ادامه می‌گوید: برای اینکه از خدا بخواهیم تا ما را پاک کند، باید نیمه شب از خواب برخیزیم و مانند کودکان اشک بریزیم و گریه کنیم و، چون خدا مهربان است ما را می‌بخشد.

وَ طَهِّرْنِی فِیهِ مِنَ الْعُیوبِ

خدایا مرا از عیب‌هایی که به آن مبتلا هستم پاک کن، غیبت، ریا، تکبر، عجب، حسد و... این‌ها همه عیب هستند عمل معیوب مورد پذیرش درگاه الهی نیست. اعمال ما باید از هفت آسمان بالا برود و در هر آسمانی برای هر عیبی می‌گویند «قف» به معنی «ایست» و ماموران الهی در آسمان اول به نامه عمل ما نگاه می‌کنند و اگر دیدند امروز من غیبت کرده ام می‌گویند:
بروید و «اضربوا هذا العمل بوجه صاحبه» این عمل را بر صورت صاحب آن بزنید و عمل در آسمان اول متوقف می‌شود، عمل بعضی‌ها از آسمان اول می‌گذرد، چون اهل غیبت نبودند، ولی باز ملائکه آسمان دوم می‌گویند «قف» عمل را بررسی می‌کنند و متوجه می‌شوند که این شخص «عجب» داشته است، بعض دیگر اهل عجب هم نبوده اندو عمل به آسمان سوم می‌رسد و باز دستور به توقف می‌دهند و اگر آن شخص اهل «حسد» نبود به آن عمل اجازه می‌دهند که به آسمان چهارم برود و در آنجا برای رذیله «تکبر» عمل را متوقف می‌کنند، اگر اهل مراقبت نباشیم اموری مانند؛ ریاست، ثروت و علم تکبر می‌آورند

در روایت آمده است؛ زمانی که حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) میل به غذا داشتند تمامی غلامان را دعوت می‌کردند و با هم غذا می‌خوردند؛ شخصی گفت: یا علی بن موسی الرضا این امور برای شما خوب نیست، چرا با فقرا غذا می‌خورید؟ حضرت فرمودند: همه ما اولاد حضرت آدم هستیم و تفاوت درجات انسان‌ها به تقوی است یکی از ایستگاه‌ها توقف می‌کنی تا ببینند آیا این عملت از روی ریا بوده یا نه!

بندگی خدا سه قسم است: نوع اول، از ترس جهنم است، و گاهی به طمع بهشت است، و نوع سوم؛ «تعظیما لله» است، چون خداوند شایسته پرستش است باید او را بزرگداشت.

وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَی القُلوبِ

در این بخش از دعای روز بیست و سوم ماه رمضان می‌گوییم؛ خدایا، دلم را آزمایش کن تا با اهل تقوا هماهنگ شوم. آن‌هایی که تقوای دل دارند، تقوای دل از تقوای زبان بهتر و ارزشمندتر است. ما گاهی زبانمان ترس خدا را اعتراف می‌کند، اما در دلمان ترس خدا نیست.

در دین، چراغ قرمز به معنای حرام و چراغ سبز به معنای حلال است. حال خدا ترس کسی است که پشت چراغ قرمز بایستد و هنگامی که چراغ سبز شد، حرکت کند. البته نباید برای ترس از جریمه شدن پشت چراغ قرمز توقف کرد، بلکه باید برای احترام به قانون از آن عبور نکرد که این دو دارای ارزش‌های متفاوت هستند.

یا مُقِیلَ عَثَرَاتِ الْمُذْنِبِین‌

ای خدایی که همه لغزش‌های گنهکاران را اقاله می‌کنی
معنای اقاله: جنسی را که از کاسب خریدی و می‌خواهی پس بدهی، مستحب است که فروشنده از مشتری پس بگیرد به این عمل اقاله گویند. اقاله در مورد خداوند یعنی؛ خدایا گناهان ما را رایگان ببخش.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید