سازمان بهداشت جهانی واکسن چینی کرونا را تایید کرد

سازمان بهداشت جهانی واکسن چینی کرونا را تایید کرد

سازمان بهداشت جهانی پیش از این تنها چهار واکسن استرازنکا، فایزر، جانسون و جانسون و مدرنا را تایید کرده است.

کد خبر : ۹۳۵۲۲
بازدید : ۱۱۲۱
واکسن سینوفارم
واکسن سینوفارم تا امروز به میلیون‌ها نفر تزریق شده است


سازمان بهداشت جهانی تاییدیه فوریتی واکسن کووید چینی تولید سینوفارم را صادر کرده است. این اولین واکسن تولیدی یک کشور غیر غربی است که تایید سازمان بهداشت جهانی را دریافت کرده است. واکسن سینوفارم تا کنون به میلیون‌ها نفر در چین و کشور‌های دیگر تزریق شده است.

سازمان بهداشت جهانی پیش از این تنها چهار واکسن استرازنکا، فایزر، جانسون و جانسون و مدرنا را تایید کرده است.

با وجود این برخی سازمان‌های نظارت بر دارو در کشور‌های دیگر، به ویژه کشور‌های فقیرتر در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین این واکسن را برای مصرف داخلی تایید کرده بودند.

انتشار اطلاعات محدود درباره تولید واکسن‌های چینی میزان تاثیر و ایمنی آن‌ها را در هاله‌ای از ابهام فرو برده بود. اما سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که ایمنی کیفیت و تاثیر واکسن آن را تایید می‌کند. این سازمان گفته است اضافه شدن واکسن سینوفارم دسترسی بالقوه کشور‌هایی را که به دنبال ایمن کردن مردم و کادر درمان خود هستند تسریع می‌کند.

این سازمان بین‌المللی استفاده از این واکسن را، که در دو دوز تزریق می‌شود، برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه کرده است. انتظار می‌رود تصمیم این سازمان درباره یک واکسن چینی دیگر که توسط شرکت سینوواک تولید شده، و واکسن اسپوتنیک روسی تا چند روز دیگر منتشر شود.

چرا تاییدیه سازمان بهداشت جهانی مهم است؟

چراغ سبز سازمان بهداشت جهانی به معنای دستورالعملی برای سازمان‌های ناظر بر داروی کشور‌های مبنی بر ایمنی و تاثیر واکسن است. تدروس گبرییسوس گفته است این تاییدیه به کشور‌ها اطمینان می‌دهد که روند تایید داخلی واکسن را تسریع کنند.

این تاییدیه به کارگیری واکسن سینوفارم را در برنامه جهانی کووکس، که با هدف تامین ۲ میلیارد واکسن برای کشور‌های درحال توسعه آغاز شده، مجاز می‌کند. انتظار می‌رود این تایید برنامه کووکس را به میزان قابل توجهی تقویت کند.

کووکس به دلیل مشکلاتی در چرخه تولید واکسن، تا کنون تنها توانسته حدود ۵۰ میلیون دوز واکسن توزیع کند. بهداشت جهانی گفته پیش از این تاییدیه، نزدیک به ۶۵ میلیون دوز از واکسن سینوفارم در کشور‌های مختلف توزیع شده است.

به جز چین، کشور‌های امارات متحده عربی، پاکستان و مجارستان از این واکسن استفاده کرده‌اند. به گفته خبرگزاری رویترز، سازنده سینوفارم، "موسسه محصولات بایولوژیک پکن"، اطلاعات جزیی و دقیقی درباره تاثیر این واکسن منتشر نکرده، اما گفته بر اساس اطلاعات اولیه، در جلوگیری از بیماری کرونا ۷۹.۳۴% تاثیر دارد.

گروه فنی مشورتی سازمان بهداشت جهانی که تازه‌ترین اطلاعات پزشکی، بالینی و تولیدی این واکسن را بازبینی کرده، آن را تایید کرده است. واکسن دیگر تولید شرکت سینووک، واکسن دیگر چینی برای استفاده در واکسیناسیون چند کشور دیگر نیز ارسال شده است.

به گفته این گروه حسن واکسن سینوفارم این است که مثل واکسن استرازنکا قابل نگهداری در یخچال‌های معمولی، در دمای بین ۲ تا ۸ درجه سانتیگراد است.

واکسن‌های چینی چگونه عمل می‌کنند؟

دو واکسن تولید شده در چین با واکسن‌های دیگری که در حال حاضر استفاده می‌شود، به ویژه فایزر و مدرنا، تفاوت جدی دارد. این دو واکسن، واکسن غیرفعال هستند و به شیوه‌ای کلاسیک‌تر تولید شده‌اند. یعنی ویروس کشته شده را وارد بدن می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن بدون خطر ابتلا به بیماری با آن مواجه شود.

واکسن‌های مدرنا و فایزر-بایوان‌تک واکسن آر. ان.‌ای پیامبر است، یعنی بخشی از کد ژنتیکی ویروس کرونا به بدن تزریق می‌شود و به سیستم ایمنی بدن مواجهه با بیماری را می‌آموزد. واکسن استرزنکا که تولیدی بریتانیاست از یک نسخه دست‌کاری شده ویروس سرماخوردگی معمولی در شامپانزه تولید شده، تا اطلاعات ژنتیکی ویروس کرونا در بربگیرد.

تزریق این واکسن مقابله با ویروس را به بدن می‌آموزد. واکسن‌های مدرنا و بایو-ان‌تک تاثیر ۹۰% دارند و میزان تاثیر واکسن استرازنکا ۷۶% اعلام شده است. در ماه آوریل عالیرتبه‌ترین مقام مقابله با بیماری‌های چین گفته بود میزان تاثیر واکسن تولیدی این کشور پایین است، اما بعدا گفت صحبت‌هایش تحریف شده‌است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید