مذاکرات وین به کجا رسید؟

مذاکرات وین به کجا رسید؟

مشارکت کنندگان در برجام معتقدند که پیشرفت مذاکرات قابل توجه بوده و اعضا به توافق نهایی نزدیک شده اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در نشست اخیر، همه طرف‌های حاضر تاکید کردند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توافق بر سر احیای برجام و بازگشت طرفین به تعهدات صورت پذیرد. اما در این میان برخی از اعضا نیز پیش بینی می‌کنند که دور جدید احتمالا دور سرنوشت ساز احیای برجام است و به همین دلیل طولانی‌تر خواهد بود.

کد خبر : ۹۳۵۳۷
بازدید : ۱۶۳۴
مذاکرات وین به کجا رسید؟
فرادید | دور چهارم مذاکرات برای احیای برجام روز گذشته در وین شروع شده است. نشستی که احتمالا طولانی‌تر از سه دور گذشته خواهد بود.

اما با این حال به نظر می‌رسد که مذاکرات وارد دور اختلافی و چالش خود شده است. البته آمریکا و ایران -هر دو طرف مناقشه- معتقدند که توافق غیر ممکن نیست. اما همچنان تا توافق نهایی مسیر درازی پیش رو است.

به گزارش فرادید؛ با وجود اینکه طرفین برنامه اقدام مشترک روز‌های گذشته از پیشرفت قابل توجه در مذاکرات برجام سخن به میان آوردند، اما حالا آمریکا و ایران خطاب به یکدیگر می‌گویند که طرف مقابل باید تصمیم سیاسی لازم برای بازگشت به تعهدات را اتخاذ کند.

البته ناظران معتقدند که این بدان معنا نیست که مذاکرات به بن بست رسیده است. بلکه نمود برخی اختلاف‌ها در مراحل حساس است.
در مهم ترین اظهار نظر، جو بایدن، رئيس جمهور آمریکا گفته که ایران در مذاکرات وین جدی است اما اینکه آن ها حاضرند چه کارهایی برای این امر انجام دهند و تا چه اندازه در این خصوص جدیت دارند، موضوع متفاوتی است.

خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این رابطه و در گفتگو با شبکه آمریکای ان بی سی گفته که برجام می‌تواند احیا شود، اما تنها در صورتی که ایالات متحده تصمیم سیاسی لازم را اتخاذ کرده و دریابد که چانه‌زنی در جولای ۲۰۱۵ پایان یافت، زمانی که آمریکا برجام را امضا کرد.

از آن سو، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم می‌گوید که هنوز راه درازی در پیش است، اما اگر قرار باشد به جایی برسیم، و به خصوص، هنوز باید ببینیم که آیا ایران مایل و قادر به اتخاذ تصمیم‌های لازم برای بازگشت بر توافق هست یا نه.

هدف گفتگو‌های وین، رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران و بازگشت ایران به محدودیت‌های هسته‌ای برجام است. گفتگوهایی که از میانه فروردین ماه و به شکل جدی آغاز شده است.
مذاکرات وین به کجا رسید؟
مذاکرات احیای برجام در پیچ نهایی؟
مشارکت کنندگان در برجام معتقدند که پیشرفت مذاکرات قابل توجه بوده و اعضا به توافق نهایی نزدیک شده اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که در نشست اخیر، همه طرف‌های حاضر تاکید کردند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، توافق بر سر احیای برجام و بازگشت طرفین به تعهدات صورت پذیرد.

اما در این میان برخی از اعضا نیز پیش بینی می‌کنند که دور جدید احتمالا دور سرنوشت ساز احیای برجام است و به همین دلیل طولانی‌تر خواهد بود.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین در این باره می‌گوید که حاضرین در این نشست توافق کردند تا روند مذاکرات را تقویت کنند و به نظر می‌رسد هیأت‌ها آماده هستند به هر میزانی که برای رسیدن به هدف نیاز باشد، در وین بمانند.

با این حال، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا نیز به تازگی در حضور خبرنگاران به شرط ناشناس ماندن گفته که احتمال توافق قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران در اواسط ماه ژوئن را هر دو طرف ممکن و قابل دستیابی می‌دانند.

البته او این احتمال را نداد که در دور مذاکراتی که روز جمعه در وین آغاز می‌شود، توافق انجام شود.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید هم در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های آمریکا اعلام کرد تحریم‌های ایران تنها در صورتی برداشته می‌شود که ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد. او گفته که در هفته‌های گذشته پیشرفت‌هایی در مذاکرات حاصل شده و نشانه‌های مثبتی پدیدار شده است.

در مقابل، عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم می‌گوید که «اگر خواسته‌های ما تامین شود، جمهوری اسلامی ایران هم جدی است که به تمام تعهدات خودش در برجام برگردد. این اراده جدی جمهوری اسلامی است و اصلاً ربطی به مسائلی همچون انتخابات ندارد. مذاکرات ما فارغ از مسائل حاشیه‌ای و جانبی برگزار می‌شود و اهداف و منافع ملی را، در چارچوب سیاست‌های قطعی نظام، در نظر دارد.»

دراین میان خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال نیز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی در این خصوص نوشت: «کار بسیار پیچیده‌ای بر عهده داریم، زیرا جزئیات و مسائل گوناگونی وجود دارد که باید حل و فصل شوند. در حال حاضر در حال شروع دور بسیار مهمی از مذاکرات هستیم که احتمالا طولانی‌تر از سه دور پیشین خواهد بود؛ چراکه هر یک از طرفین نظر مختلفی در خصوص چگونگی توافق دارد که باید آن را روی کاغذ بیاوریم.»
مذاکرات وین به کجا رسید؟
برجام تا پیش از انتخابات احیا می‌شود؟
با وجود اختلاف‌ها و امید‌های اعضای برنامه اقدام مشترک، اما دو ضرب‌الاجل مهم پیش روی این مذاکرات قرار دارند. اولین ضرب الاجل روز ۲۰ ماه می‌است که توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان می‌رسد. اما دومین ضرب‌الاجل مهم برخی از اعضاء انتخابات ریاست‌جمهوری ایران است که قرار است ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد ماه) برگزار شود.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که ضرب الاجل اول برای طرفین مهم‌تر است.

در این رابطه وندی شرمن، معاون وزیر خارجه ایالات متحده ابراز امیدواری کرد که آمریکا بتواند به تفاهمی در مذاکرات وین دست پیدا کند تا بتوان توافق فنی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پایان ماه جاری میلادی منقضی می‌شود را تمدید کرد.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در ادعا‌هایی به روزنامه گاردین گفته که ضروری است ما فوراً به پیشرفت‌هایی [مذاکرات برجام]دست پیدا کنیم، چون ایران به دلیل عدول از تعهداتش هرگز تا این حد به سلاح هسته‌ای نزدیک نبوده است.

او می‌گوید که آمریکا بسیار مصمم است تا پیشرفت در مذاکرات حاصل شود و در این راستا پیام‌ها و علائم لازم را که نشان از عزم واشنگتن برای لغو تحریم‌ها دارد، ارسال کرده است.

اودریان همچنین مدعی شده که در حال حاضر ایران مواضع و پیام‌های متناسب را در رابطه با عدول از تعهدات هسته‌ای خود که آن‌ها را از سال ۲۰۱۹ شروع کرده، نشان نداده است.

در مقابل معاون وزیر امور خارجه ایران می‌گوید که درباره زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات نمی‌توان پیش‌بینی داشت، اما امیدواریم سریع‌تر بتوانیم کار را انجام دهیم. طبیعتاً چالش‌هایی وجود دارد و موارد اختلاف نظر، موارد کوچکی نیست و باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

با این حال به نظر می‌رسد که مذاکرات در دو هفته آینده مسیر پیش روی خود را نمایان خواهد کرد و تا آن زمان باید صبر کرد و دید چالش و ختلاف‌ها برطرف می‌شود یا نیاز به گفتگو‌های بیشتری وجود دارد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید