تصاویر/ فاضلاب؛ تهديدی برای تالاب‌های باستانی بین‌النهرین

تصاویر/ فاضلاب؛ تهديدی برای تالاب‌های باستانی بین‌النهرین

این تالاب‌های درخطر همان تالاب‌های باستانی هستند که در انجیل از آن‌ها با عنوان باغ عدن یاد شده است. این اکوسیستم غنی که بین دو رودخانه دجله و فرات واقع شده است، به سختی توانست از خشم و غضب صدام حسین که دستور داده بود تالاب را در سال ۱۹۹۱ بخشکانند تا جوامعی که از شورشیان حمایت کردند، تنبیه شوند، نجات پیدا کند.

کد خبر : ۹۳۵۴۶
بازدید : ۲۹۸۵۴
فرادید | سازمان ملل عراق را «پنجمین کشور آسیب‌پذیر جهان» در مقابل تغییرات آب‌وهوایی طبقه‌بندی کرده است. در جنوب عراق، آب گندیده از لوله‌ها به داخل تالاب‌ها فواره می‌شود؛ معروف است که این تالاب‌های درخطر همان تالاب‌های باستانی هستند که در انجیل از آن‌ها با عنوان «باغ عدن» یاد شده است.

برطبق داده‌های سازمان ملل متحد و تحقیقات دانشگاهی، در کشوری که دولت ظرفیت لازم برای تأمین خدمات اولیه را ندارد، ۷۰‌درصد از فاضلاب‌های صنعتی مستقیم وارد رودخانه‌ها یا دریا می‌شوند.

به گزارش فرادید، جاسم الاسدی، رئیس یک سازمان غیردولتی با نام نیچر‌عراق می‌گوید، آب فاضلاب سیاه مستقیم وارد تالاب‌های ثبت‌شده در فهرست آثار باستانی یونسکو می‌شود و حامل «آلودگی و فلزات سنگین است که مستقیم پوشش گیاهی و جانوری منطقه را تهدید می‌کند.»

الاسدی که زمانی در وزارت منابع آبی عراق مهندس بود، سمت خود را ترک کرد تا خودش را وقف حفظ این خاستگاه طبیعی کند. این خاستگاه در زمان حکومت دیکتاتور سابق عراق، صدام حسین، ویران شده بود و در اثر تغییرات آب‌وهوایی اوضاع آن بدتر شده است.

الاسدی می‌گوید: «آلاینده‌ها به صورت غیرمستقیم از طریق شیر بوفالو بر انسان‌ها اثر می‌گذارند.»

نادر محسن، ماهیگیر و کشاورز، می‌گوید: «بوفالو‌ها را مجبور می‌کنند تا برای نوشیدن آب کیلومتر‌ها به داخل تالاب‌ها بروند تا از آب آلوده تغذیه نکنند.»

او می‌گوید: «ماهی‌هایی که در اطراف لوله‌های فاضلاب هستند می‌میرند.»

آلودگی فقط یکی از آخرین تهدید‌ها علیه بزرگ‌ترین سیستم دلتای درون‌سرزمینی در جهان است. این اکوسیستم غنی که بین دو رودخانه دجله و فرات واقع شده است، به سختی توانست از خشم و غضب صدام حسین که دستور داده بود تالاب را در سال ۱۹۹۱ بخشکانند تا جوامعی که از شورشیان حمایت کردند، تنبیه شوند، نجات پیدا کند.

زهکشی باعث شد که تالاب که مساحت آن در سال ۱۹۹۱ در حدود ۱۵۰۰۰ کیلومتر مربع بود به نصف کاهش پیدا کند. یکی از مسئولان رژیم سابق به دلیل آنچه سازمان ملل «یکی از بدترین جرایم زیست‌محیطی در تاریخ» توصیف کرد، در سال ۲۰۱۰ به مرگ محکوم شد. اما بنا به گزارش‌ها سال گذشته به دلایل طبیعی در زندان جان سپرده است.

چند سال پیش، محسن و سایر ساکنان تالاب -چندین هزار خانواده که در ۳‌استان به سختی زندگی خود را می‌گذرانند-باور داشتند که دوباره زندگی‌شان رونق می‌گیرد. وقتی کانال‌ها و سد‌های خاکی که توسط رژیم صدام ساخته شده بود ویران شد، آب برگشت و به همراه آن ۲۰۰ گنونه پرنده و ده‌ها نوع گونه جانوری نیز برگشتند. برخی از این گونه‌ها در جا‌های دیگر در معرض انقراض هستند.

گردشگران هم -اغلب از خود عراق- بازگشتند و منطقه دوباره صحنه عبور و مرور قایق‌ها و کباب کردن ماهی روی اجاق‌ها شد. اما امروز، صحنه خروج فاضلاب به داخل تالاب مردمان را دوباره از این منطقه دور کرده است.
تصاویری از تالاب‌های عراق:


منبع: Aljazeera
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید