عواقب قُلدری در محل کار

عواقب قُلدری در محل کار

قلدری در محل کار می‌تواند اثرات مخربی برای انسان به همراه داشته باشد که یکی از آن‌ها به خطر افتادن سلامتی است.

کد خبر : ۹۳۵۸۰
بازدید : ۵۴۴۹۱

قُلدری در محل کار

بدرفتاری در محیط کار موضوعی شایع است و بسیاری از کارمندان، به نوعی بدرفتاری در محیط کار را تجربه کرده‌اند؛ به نحوی که توسط مشتری مورد توهین و توسط یکی از همکاران مورد آزار و اذیت قرار گرفته و از ارتقاء شغلی محروم شده اند.

بدرفتاری در محیط کار با زورگویی چه تفاوتی دارد؟ به عنوان مثال، آیا دریافت ارزیابی عملکرد ناعادلانه، نمونه‌ای از آزار و اذیت است؟

قلدری در محیط کار زمانی اتفاق می‌افتد که یک کارمند به طور منظم هدف رفتار‌های نامطلوب قرار می‌گیرد و قربانی بسیاری از مسائل می‌شود که نه می‌تواند به راحتی از شرایط رها شود و نه از بدرفتاری جلوگیری کند و در حقیقت، نوعی عدم تعادل قدرت در این مسئله وجود دارد و به عنوان مثال، کارمندان توسط ناظران، مدیران و کارمندان ارشد مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

بر اساس برخی تخمین‌ها، شیوع آزار و اذیت در محیط کار نزدیک به ۱۵ درصد است که اگرچه این آزار و اذیت در محیط کار ممکن است در برخی از محیط‌ها (به عنوان مثال، مشاغل مردسالار) و بخش‌ها (به عنوان مثال، بهداشت، اجتماعی، آموزش و پرورش، مدیریت دولتی) شیوع بیشتری داشته باشد، اما ممکن است در هر مکانی رخ دهد.

اشکال و دلایل آزار و اذیت در محیط کار

دلایل آزار و اذیت در محیط کار ممکن است شامل عوامل فردی و سازمانی مانند رهبری سمی، خودشیفتگی، عدم امنیت، عدم کنترل عاطفی، طراحی مشکل شغلی (به عنوان مثال، تضاد نقش) و مسائل مربوط به فرهنگ سازمانی و سیاست باشد.

آزار و اذیت در محیط کار اشکال مختلفی دارد و گاهی اوقات شامل تاکتیک‌های غیرمستقیم تعرض و سوء استفاده مانند شایعه سازی، طرد اجتماعی (به عنوان مثال، دعوت نشدن به کار‌های گروهی) می‌شود.

اشکال دیگر با رفتار‌های مرتبط با کار مانند جلوگیری از دریافت اطلاعات، تعیین وظایف بی‌معنی یا غیر معقول، تعیین مهلت‌های غیرممکن، جلوگیری از دسترسی به فرصت‌های کاری، تداخل در عملکرد (به عنوان مثال، اختلالات مداوم و آزار و اذیت، نظارت غیرضروری) یا تغییر تصادفی قوانین یا انتظارات اتفاق می‌افتد.

روش کمتر معمول آزار و اذیت در محل کار نیز شامل تاکتیک‌های مستقیم‌تری مانند ترس فیزیکی و رفتار‌های تهدیدآمیز جسمی، تهدید، پرتاب اشیا و یا حمله فیزیکی است.

آزار و اذیت در محیط کار نه تنها بر قربانی بلکه بر کسانی که شاهد هستند (به عنوان مثال همکاران) یا در مورد آن اطلاعات می‌گیرند (به عنوان مثال شریک زندگی آن کارمند) تأثیر منفی می‌گذارد. به عنوان مثال، مشاهده زورگویی با افسردگی در ارتباط است.

عواقب بهداشت روانی و سلامت جسمی

دانشمندان و روانشناسان زیادی در خصوص رابطه میان آزار و اذیت و افسردگی، سلامتی کم و عملکرد ضعیف مطالعاتی انجام داده اند که داده‌های بررسی شده نشان داده است که قلدری در محیط کار می‌تواند آسیب‌زا باشد و منجر به بیماری روانی شود.

قربانیان قلدری در محل کار اغلب دچار پریشانی روانی، فرسودگی شغلی و افسردگی می‌شوند.

بررسی‌ها نشان داده که رابطه میان قلدری در محل کار و افسردگی بسیار زیاد است؛ به طوری که فرد قربانی ناشی از قلدری تا ۵ سال بعد افسردگی خواهد داشت و قرار گرفتن در معرض قلدری، به ویژه ترس فیزیکی، منجر به افکار خودکشی می‌شود.

قلدری با ایمنی ضعیف، تنش عضلانی، مشکلات اسکلتی عضلانی، افزایش درد گردن و کمر (حتی شش ماه بعد) و بیماری‌های مزمن (به عنوان مثال دیابت نوع ۲) همراه بود.

یک مکانیسم مورد مطالعه، بر اساس ارضای نیاز روانی (نظریه تعیین سرنوشت) بود که بر این اساس، به طور خلاصه، قلدری در محیط کار باعث جلوگیری از ارضای نیاز کارمندان به استقلال و صلاحیت می‌شود که بر سلامت روان آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

مکانیسم دیگری که در این تحقیقات، مورد بررسی قرار گرفت مربوط به تئوری صرفه‌جویی در منابع بود. یعنی وقتی یک کارمند مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد، منابع عاطفی و زمینه‌ای او از بین می‌رود.

داده‌ها نشان‌دهنده عدم هماهنگی عاطفی (به عنوان مثال، مجبور به لبخند زدن حتی در معرض برخورد با مشتری‌های بداخلاق) و عدم حمایت سازمانی است که رابطه میان قلدری و شرایط سلامتی (فشار روانی، فرسودگی شغلی) را واسطه قرار می‌دهد.

در مورد مکانیزم‌های مرتبط با قلدری و سلامت جسمی ضعیف، محققان هیچ مطالعه‌ای در مورد بررسی مکانیسم‌های فیزیولوژیکی مرتبط مانند افزایش وزن یا پاسخ استرس پیدا نکردند.
 قُلدری در محل کار

عواقب شغلی

در این تحقیقات نشان داده شد که قربانیان قلدری، ناامنی شغلی بیشتری داشتند (یعنی تمایل بیشتری برای ترک شغل خود داشتند) که این موضوع باعث احتمال تغییر شغل یا بیکاری بیشتر این افراد می‌شد.

قلدری در محیط کار در مقایسه با خشونت در محل کار، با احتمال ترک حرفه یا بازنشستگی پیش از موعد همراه بود چرا که خشونت در محل کار غالباً مربوط به اقدامات مشتری است (به عنوان مثال، تهدید از سوی مشتریانی که عصبانی هستند)، در حالی که قلدری در محل کار، شامل بدرفتاری توسط همکاران می‌شود که در نتیجه، احساس انزوا و عدم حمایت اجتماعی افزایش می‌یابد.

مطالعه دیگری نشان داد که بین قربانی شدن قلدری در محیط کار و افسردگی رابطه وجود دارد. یعنی افرادی که در محیط کار مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، در محل کار غیبت‌های بیشتری دارند و عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهند که این نشان می‌دهد قلدری منجر به کاهش عملکرد و کاهش بهره‌وری می‌شود.

عواقب قلدری ناشی از محل کار در محیط خانه

طبق یکی از نظریه‌ها، قربانی شدن قلدری در محل کار می‌تواند به دامنه‌های دیگری نیز سرایت کند؛ به طوری که رابطه بین زورگویی در محل کار و تعارض بین کار و خانواده، تحریک خانواده (رفتار‌های بی احترامی با شدت کم، مانند نادیده گرفتن شریک زندگی خود) و عدم رضایت از رابطه را نشان داد.

عوامل روانی مانند فرسودگی شغلی، خستگی عاطفی و فشار روانی، تاثیرات قلدری در محیط کار بر خانواده بودند.سازوکار دیگر، مبتنی بر نظریه رویداد‌های عاطفی بود که نشان می‌داد وقایع کاری، واکنش‌های احساسی ایجاد می‌کنند که بر نگرش و رفتار کارگران تأثیر می‌گذارد.

به طور خاص، کارمندان ممکن است در واکنش به قلدری در محل کار، ارزش‌های خود را سرکوب کنند و خود واقعیشان را بپوشانند که این مسئله یک فشار روانی ایجاد می‌کند که سپس به حوزه خانواده منتقل می‌شود و باعث ایجاد درگیری می‌شود.

نتیجه‌گیری

قلدری در محیط کار یک مشکل جدی است که می‌تواند بر روی بهره‌وری کارکنان (به عنوان مثال، گردش مالی، غیبت، کاهش تعامل)، سلامت جسمی (به عنوان مثال، درد و مشکلات خواب)، سلامت روان (به عنوان مثال، اضطراب، افسردگی، فرسودگی شغلی، افکار خودکشی) و روابط خارج از کار (به عنوان مثال، درگیری در خانه، تحریک خانواده) تأثیر منفی بگذارد.

بنابراین، کارکنان باید یاد بگیرند که قلدری در محیط کار را شناسایی کنند و برای محافظت از خود گام بردارند و کارفرمایانی که خواهان کارکنان شاد، سالم و مثمر ثمر هستند، باید تمام تلاش خود را برای جلوگیری از زورگویی در محیط کار انجام دهند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید