چالش مذاکرات؛ همکاری ایران و آژانس تمام می‌شود؟

چالش مذاکرات؛ همکاری ایران و آژانس تمام می‌شود؟

بررسی اظهارات نمایندگان اعضای برجام در نشست‌های اخیر نشان می‌دهد که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است. اما اعضا پیش بینی می‌کنند که توافق نهایی قدری زمان بر باشد. البته در این میان مذاکره کنندگان از بابت لغو توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده اند.

کد خبر : ۹۳۵۸۹
بازدید : ۱۶۷۶
چالش مذاکرات؛ همکاری ایران و آژانس تمام می‌شود؟
فرادید | نشست مذاکرات برجامی برای احیای برنامه اقدام مشترک درحالی ادامه دارد، که سوم خردادماه داده‌های سه ماهه دستگاه‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی پاک می‌شود و دوربین‌های نظارتی نیز خاموش می‌شود. در این رابطه اعضای مشارکت کننده برجام از این بابت ابراز نگرانی کرده اند و آمریکا نیز خواستار تمدید این توافق شده است. در این میان عراقچی نیز می‌گوید که امکان تمدید توافق وجود دارد.

پنجم اسفند ماه سال گذشته بود که مجلس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت» را به تصویب رساند. قانونی که براساس آن دولت موظف شدتا نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.

به گزارش فرادید؛ پس از ابلاغ این مصوبه نیز، ایران و آژانس طی رایزنی‌هایی به توافق رسیدند اطلاعات دستگاه‌های نظارتی آژانس به مدت سه ماه در ایران و خارج از دسترس آژانس نگهداری شود که در صورت عمل طرف‌های برجام به تعهدات خود بازرسان آژانس می‌توانند به این اطلاعات دست یابند و به کار خود در ایران ادامه دهند و در غیر این صورت دسترسی به این داده‌ها دیگر ممکن نخواهد بود.

در این مدت مذاکرات بین ایران و ۴ عضو باقی مانده در برجام بر سر احیای برنامه اقدام مشترک آغاز شده است و آمریکا نیزبه عنوان عضو غیر رسمی در وین حضور دارد.

در آخرین موضع گیری‌ها نیز مشارکت کنندگان در برجام گفته اند که مذاکرات پیشرفت فابل قبولی داشته، اما توافق نهایی شاید قدری زمان بر باشد.

اما حالا مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران گفته که اگر تا سوم خرداد (۲۴ می) مذاکرات برجامی به نتیجه نرسد طبق قانون لغو تحریم‌ها دوربین‌های آژانس در مراکز هسته‌ای خاموش می‌شود.

او می‌گوید که تاکنون اتفاق جدیدی رخ نداده و مذاکرات فرسایشی شده است. اگر این قفل شکسته نشود طبق قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها، سوم خرداد ماه فرصت غربی‌ها برای عمل به تعهدات خود به پایان می‌رسد و جمهوری اسلامی ایران بر اساس این قانون اقدامات خود را انجام خواهد داد.

البته رافائل گروسی چندی پیش در گفتگو با تلویزیون بلومبرگ ابراز امیدواری کرد که این اتفاق رخ ندهد و اعلام آمادگی کرد، در صورتی که گفتگو‌های وین تا آن تاریخ به نتیجه نرسد برای دست یافتن به یک مصالحه جدید بار دیگر به تهران سفر کند.
چالش مذاکرات؛ همکاری ایران و آژانس تمام می‌شود؟
ضرب الاجل سوم خرداد؛ اضطراب بزرگ مذاکره‌کنندگان
بررسی اظهارات نمایندگان اعضای برجام در نشست‌های اخیر نشان می‌دهد که مذاکرات پیشرفت قابل توجهی داشته است. اما اعضا پیش بینی می‌کنند که توافق نهایی قدری زمان بر باشد. البته در این میان مذاکره کنندگان از بابت لغو توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی ابراز نگرانی کرده اند.

وندی شرمندی، معاون وزارت خارجه آمریکا در یک سخنرانی در اندیشکده آتلانتیک در ایالات متحده ضمن اشاره به موانع پیش روی توافق نهایی، ابراز امیدواری کرده که طرف‌ها تا پیش از به پایان رسیدن مهلت توافق سه ماهه ایران و آژانس، به نتیجه برسند.

در این میان میخائیل اولیانوف، رئیس هیات روسیه در مذاکرات وین نیز با انتشار توییتی هشدار داد که تداوم مذاکرات پس از ۳۱ اردیبهشت و پایان توافق همکاری سه ماهه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، با بلاتکلیفی و مخاطرات بیشتری مواجه خواهد شد.

انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با اینکه ضرب‌الاجلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود ندارد، اما او احساس اضطراری خاصی می‌کند. مورا در توییتی گفته است که زمان به نفع ما نیست. خوشحالم که می‌بینم همه هیات‌ها از جمله ایران و ایالات متحده می‌گویند که این حس را دارند.

علاوه بر مشارکت کنندگان در نشست‌های برجامی، سیاسیون آمریکایی نیز نسبت به پایان توافق ایران و آژانس ابراز نگرانی کرده اند.

گروهی از جمهوری خواهان که در راس آن «مایکل مک‌کول» نماینده جمهوری خواه قرار دارد، در نامه‌ای به وزیر خارجه آمریکا، اعلام کردند که با نزدیک شدن زمان انقضای توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ما نگران از دست رفتن توانایی نظارتی آژانس در مورد ایران هستیم.»

به گزارش فاکس نیوز، در ادامه این نامه نیز آمده است: «ما نگران هستیم که این موضوع بر امنیت ما و متحدانمان اثر بگذارد. باید مطمئن شوید و نباید این موضوع وسیله‌ای برای گرفتن امتیازات بیشتر توسط ایران در برجام گردد.»
چالش مذاکرات؛ همکاری ایران و آژانس تمام می‌شود؟
احتمال تمدید توافق ایران و آژانس؟
با وجود اینکه مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اعلام کرده که دوربین‌های آژانس در صورت عدم لغو تحریم‌ها تا سوم خرداد خاموش می‌شوند، اما عراقچی در گفتگو با رسانه‌های شرقی احتمال تمدید توافق اخیر ایران و آژانس را مطرح کرده است.

تارنمای شبکه ان اچ کی ژاپن به نقل از سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در روند نشست برجامی وین نوشت احتمال تمدید مهلت همکاری هسته‌ای تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای ایران وجود دارد.

عراقچی به خبرنگار ان اچی کی ژاپن در وین گفته است ایران امیدوار است پیشرفت‌های کافی در روند مذاکرات وین صورت گیرد تا دیگر نیازی به طرح موضوع تمدید همکاری‌های با آژانس نباشد. این در حالی است که عراقچی و گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز‌های اخیر دیدار داشتند، اما صحبتی از تمدید توافق ایران و آژانس صحبتی به میان نیامد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از این دیدار گفته بود که عزم کافی در آژانس وجود دارد که وظایف خود را به صورت بی طرفانه انجام دهد و به این موضوع بار‌ها تاکید کردند و امروز هم آقای گروسی یک بار دیگر تاکید کرد که آژانس بی‌طرفانه و کاملاً حرفه‌ای به وظایف خود عمل خواهد کرد. برای ما خیلی مهم است که آژانس از مسائل سیاسی به دور باشد و وظایف خود را در یک چارچوب فنی و حرفه‌ای انجام دهد که به همین منوال هم در حال حرکت هستیم.

البته عراقچی این را هم گفته که فهم خوبی در مسائل مورد اختلاف و در مسائل مورد همکاری بین ما و آژانس وجود دارد و مشکلات هم از طریق همین فهم موجود حل خواهد شد.

با این حال به نظر می‌رسد، در صورتی که مذاکرات احیای برجام در هفته آینده به نتایج قابل قبولی برسد، ایران نیز به تمدید توافق رضایت دهد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید