تکلیف امتحانات خرداد ۱۴۰۰ چه می‌شود؟

تکلیف امتحانات خرداد ۱۴۰۰ چه می‌شود؟

بر اساس اطلاعیه ابلاغ شده برای برگزاری امتحانات، به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان و عوامل اجرایی، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانش‌آموزان در گروه‌های مجزا در جلسات امتحان حاضر می‌شوند.

کد خبر : ۹۳۵۹۲
بازدید : ۱۷۸۱
تکلیف امتحانات خرداد ۱۴۰۰ چه می‌شود؟
فرادید | با نزدیک شدن به پایان سال وفصل امتحانات، یکی از دغدغه‌های مسئولین، خانواده‌ها و مدارس در نیمسال تحصیلی جاری این است که امتحانات در زمان شیوع کرونا چگونه برگزار خواهد شد؛ که البته پس از انتشار شیوه نامه ارزشیابی پایانی دانش آموزان که در آن به برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم اشاره شده بود، اعتراضاتی از سوی بخشی از خانواده‌ها و دانش آموزان هم صورت گرفت.

طبق شیوه نامه‌ای که از سوی وزارت آوزش پرورش ابلاغ شده است، ارزشیابی دانش آموزان دوره ابتدایی در قالب ارزشیابی کیفی-توصیفی و به صورت غیرحضوری انجام و نتایج حداکثر تا دهم خرداد ماه اعلام شود.

به گزارش فرادید، همچنین طبق این شیوه نامه قرار شد امتحانات دبیرستانی‌ها طبق زمان‌بندی وزارت آموزش و پرورش پس از عیدسعید فطر و از ۲۷ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۲۴ خرداد به پایان برسد و امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری برگزار شود.

با وجود تاکید و اصرار وزارت آموزش و پرورش بر برگزاری حضوری امتحانات در این دو مقطع به دلیل اهمیت این دو پایه و نقش آن‌ها در آینده دانش آموزان و جلوگیری از تضییع حقوق دانش آموزان، اما اعتراضاتی به برگزاری حضوری امتحانات در این دو پایه تحصیلی و به ویژه پایه نهم مطرح شد. برخی معتقد بودند در حالی که آموزش‌ها غیرحضوری بوده، امتحانات نیز باید غیرحضوری باشد.

در این میان احمد حسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفته که این کمیسیون بر روند برگزاری امتحانات نهایی و کنکور نظارت می‌کند.

تکلیف امتحانات خرداد ۱۴۰۰ چه می‌شود؟
نحوه برگزاری امتحانات خرداد ۱۴۰۰

طبق اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش در مورد نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره کرونا، براساس مصوبه ۹۷۷ مورخه ۱۳ مرداد۱۳۹۹ شورای عالی آموزش و پرورش در مورد نحوه خدمات آموزشی و تربیتی مدارس در دوره بیماری‌های همه گیر، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به جهت تأثیر نتایج آن‌ها در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

بر اساس اطلاعیه ابلاغ شده برای برگزاری امتحانات، به منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان و عوامل اجرایی، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده است که دانش‌آموزان در گروه‌های مجزا در جلسات امتحان حاضر می‌شوند. تعداد حوزه‌های برگزاری امتحانات نسبت به شرایط عادی، افزایش بسیاری دارد، بطوری که دانش‌آموزان با فاصله دو متر از یکدیگر در فضایی مناسب که از تهویه کافی برخوردار است روی صندلی قرار خواهند گرفت.

همچنین مراقبین بهداشت و سلامت، دانش آموزان و عوامل اجرایی را هنگام ورود تب سنجی و غربالگری می‌کنند و بر استفاده از ماسک و رعایت موارد بهداشتی در تمام مدت نظارت دارند. گروه‌بندی و ساماندهی دانش‌آموزان در حوزه‌های اجرا به نحوی است که هنگام ورود و خروج ازدحام ایجاد نخواهد شد.

در ادامه این اطلاعیه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوره امتحانات نیمه دوم سال تحصیلی تاکید شده و نوشته شده که نظافت و گندزدایی اماکنی که مورد استفاده قرار خواهند گرفت، انجام شده و پس از هر امتحان نیز انجام می‌شود، مواد شوینده و ضد عفونی کننده در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد و برای اطمینان، تعداد کافی ماسک نیز پیش‌بینی شده است.

طبق این اطلاعیه سایر اقدامات بهداشتی براساس پروتکل‌های جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعمال خواهد شد و ناظرین بهداشت و سلامت اعزامی از سوی آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر اجرای کامل این پروتکل‌ها در تمامی حوزه‌های برگزاری امتحانات نظارت خواهند کرد.

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی درباره نحوه طراحی سوالات امتحان نهایی اعلام کرده طراحی سؤالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم توسط مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی انجام می‌شود و دانش‌آموزان پایه دوازدهم در حوزه‌های برگزاری برای امتحان حضور می‌یابند، سؤالات هماهنگ پایه نهم برای هر استان و یامنطقه بصورت مجزا طراحی می‌شود و دانش آموزان پایه نهم در مدرسه خود امتحان می‌دهند.

زمان برگزاری امتحانات نهایی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برگزاری آزمون‌های مختلف مرتبط با وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: «آزمون پایه نهم حضوری و از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه و آزمون پایه دوازدهم نیز به شکل حضوری از تاریخ ۲۷ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد ماه خواهد بود. مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد نیز به صورت حضوری خواهد بود. آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار می‌شود.»

به گفته او، آزمون سنجش ملی پایه ششم در ۲۵ اردیبهشت به شکل حضوری و آزمون سمپاد در تاریخ ۲۰ و ۲۱ خرداد برگزار می‌شود. همچنین مقرر شد آزمون مرحله دوم المپیاد‌های علمی دانش آموزان در تاریخ ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت و مرحله دوم آن ۲۳ تا ۲۵ خرداد نیز به صورت حضوری خواهد بود. آزمون‌های استخدامی و آزمون‌ها با تعداد کم نیز در موعد خودش برگزار می‌شود.

به این ترتیب با وجود آنکه احتمال تعویق امتحانات حضوری وجود داشت، طبق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در موعد مقرر و از هفته آتی آغاز می‌شود و دانش آموزان باید خود را برای شرکت در امتحانات آماده کنند.

براساس نحوه ارزشیابی در امتحانات آمده است از آنجا که شرایط آموزش در طول سال تحصیلی در مناطق مختلف یکسان نبوده و در مجموع شیوع بیماری فرایند آموزش را تحت تأثیر قرار داده، طراحی سؤالات نیز بر مبنای آموزش در شرایط قرمز شیوع بیماری کرونا انجام شده است و دانش آموزان می‌توانند برای اطلاع از بارم بندی و حذفیات دروس مختلف، به پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی به نشانی www.aee.medu.ir مراجعه کنند.

تکلیف امتحانات خرداد ۱۴۰۰ چه می‌شود؟
اعتراضات دانش آموزان به برگزاری حضوری امتحانات

پس از اینکه اعلام شد که امتحانات در برخی پایه های به صورت حضوری برگزار می شود، بخشی از دانش آموزان و والدینشان به برگزاری حضوری امتحانات انتقاد کردند، اما وزیر آموزش و پرورش و برخی دیگر از مسئولین این انتقادها را غیرقابل قبول دانسته اند.

محمد داوری، کارشناس آموزش و پرورش گفته است که مدارسی که از سامانه‌های قویتری استفاده کردند کیفیت و سرعت قابل قبولی به آزمون‌های مجازی دادند و سامانه‌های خودکار آزمون‌ساز این امکان را فراهم کرد که آزمون‌های بسیاری گرفته، تصحیح و نمرات اعلام شود، اما باز هم به علت فرهنگ غلط، نگرانی از تقلب و ... وجود داشت.

به گفته داوری، نتایج ارزشیابی‌ها از طریق آزمون‌های مجازی کمتر به واقعیت نزدیک بوده، مگر اینکه تعداد دانش آموزان کم و امکان کنترل و نظارت تصویری در آزمون آنلاین وجود داشته باشد که تعداد کمی از مدارس این قابلیت را داشته اند.

او درباره اعتراضات اخیر دانش آموزان به برگزاری حضوری امتحانات پایه نهم و دوازدهم عنوان کرد: «فلسفه ارزشیابی یا امتحانات این است که عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بررسی شود و بر اساس آن دوباره برنامه ریزی آموزشی، درسی و فعالیت‌های آموزشی صورت گیرد تا ضعف‌ها و نواقص برطرف شوند، اما در پایه‌های گذار به مقطع دیگر مانند پایه نهم و یا سال دوازدهم که نمرات آن در کنکور سراسری تاثیر دارد، هدف دیگری هم وجو دارد و آن برقراری عدالت و ارزیابی عادلانه است. آنچه مسئولین را واردار می‌کند امتحانات را حضوری برگزار کنند نگرانی از تقلب است که می‌تواند نتایج را غیرواقعی کند.»

این کارشناس می‌گوید که برگزاری حضوری امتحانات پایه دوازدهم با این منطق پذیرفتنی است، اما می‌شد برای پایه نهم از روش تلفیقی، آزمون غیرحضوری و ارزیابی عملکرد سالانه استفاده کرد. وجود یک تناسب میان نوع آموزش و ارزشیابی امری منطقی، ضروری و کارشناسانه است و باید هر آزمونی متناسب با نوع و سطح آموزشی که ارائه شده طراحی و اخذ شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید