چطور به فرد سوگوار کمک کنیم

چطور به فرد سوگوار کمک کنیم

جولیا می‌گوید احترام به سوگ و اندوه هم بسیار آرامش‌بخش است. فقط گفتن این که مرگ پدر‌بزرگ یا پدر یا مادر شما را تسلیت می‌گویم، کاری است که همیشه در خاطر افراد می‌ماند.

کد خبر : ۹۳۶۲۶
بازدید : ۲۲۶۷

 سوگواری

تعداد افرادی که در جهان بر اثر کووید فوت کرده‌اند از سه میلیون نفر بیشتر شده است. این رقم هولناکی است که پشت سر خود هزاران نفر دوستان و اقوام سوگوار برجای می‌گذارد. چطور می‌توانید کسی را که سوگوار عزیزی است تسلی دهید؟

جولیا ساموئل، روان‌درمانگر می‌گوید:"مرگ هر یک نفر بر زندگی بین هشت تا ده نفر اثر شدیدی می‌گذارد".

محدودیت‌های شرکت در مراسم تدفین و عدم امکان تماس خانوار‌ها با یکدیگر باعث شده که شبکه‌های حمایتی طبیعی به راحتی در دسترس نباشند. برای کمک و تسلی افراد سوگوار این کار‌ها را می‌توانید انجام دهید:

همراه باشید

امبر جفری می‌گوید:"دوست شما برای تمام عمر نیاز به حمایت شما دارد ". امبر پس از فوت مادرش سو، پادکست سوگ و صفحه‌ای در اینستاگرام به راه انداخت. او می‌گوید هدفش کمک کردن به کسانی است که تجربه‌ٔ مشابهی داشته‌اند.
این دختر ۲۳ ساله می‌گوید کمکی که می‌توانید بکنید را صریح و مشخص بیان کنید. "نگویید اگر چیزی لازم داشتی خبرم کن" به جای آن کار مشخصی انجام دهید."من نمی‌پرسم تو چه لازم داری، من غذا می‌پزم و برای او می‌برم و لباس هایش را می‌شویم".

او می‌گوید هر کاری که زندگی را برای فرد سوگوار آسان‌تر کند کمک بزرگی است.

بیشتر از آنکه حرف بزنید، بشنوید

جولیا می‌گوید:"بهترین کاری که به عنوان دوست می‌توانیم انجام دهیم این است که شنونده باشیم، چه پای تلفن، چه در زوم یا اسنپ‌چت. پنج برابر بیشتر از آنچه می‌گویید، بشنوید. به عنوان دوست ما فکر می‌کنیم باید حرف بزنیم و شرایط را بهتر کنیم، اما بیشتر اوقات حرف‌های بیخودی می‌زنیم".

جولیا می‌گوید احترام به سوگ و اندوه هم بسیار آرامش‌بخش است. "فقط گفتن این که مرگ پدر‌بزرگ یا پدر یا مادر شما را تسلیت می‌گویم، کاری است که همیشه در خاطر افراد می‌ماند".
مرگ مادر
تریش، مادر رزی در ماه مه بر اثر کوویدـ۱۹ درگذشت

ترکیبی از گفتگو و شنیدن حرف‌های دیگران بود که لابی آکینوا را تسلی داد. امسال او پدرش فمی را بر اثر کوویدـ۱۹ از دست داد.

او می‌گوید:"من شروع به گوش دادن پادکست‌های "Griefcast" و "'I'm Terrible Thanks for Asking" کردم. شنیدن داستان‌های دیگران برایم مفید بود و اینکه چطور این مصیبت‌ها را از سر گذرانده‌اند و سوگ به معنای پایان همه‌چیز نبوده است".

مشاورهٔ سوگ و اندوه هم مفید است. "همین امکان گفتگو ارزشمند است. همیشه بچه‌ها به نحوی انتظارش را دارند و خودشان را آماده می‌کنند، اما این اتفاق حسابی مرا در هم‌شکست".

سوگواری مثل فیلم‌ها نیست

رزی راوسون می‌گوید:" مدل سوگواری هالیوودی این است که دوست‌تان گریه می‌کند و نمی‌تواند از تختش بلند شود و درست است، چنین حالتی برای بعضی افراد پیش می‌آید".

تریش، مادر رزی ۲۸ ساله، بر اثر کوویدـ۱۹ درگذشت. رزی می‌گوید اندوه ثابت نیست، بعضی روز‌ها حالت خوب است و ممکن است بخندی و شاد باشی. روز‌های دیگر دوست داری توی لاک خودت باشی و فیلمی تماشا کنی. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که نظر خود را در مورد چگونگی سوگواری و چطور رفتار کردن به دیگری تحمیل نکنید و بگذارید هر کاری را لازم است و دوست دارند انجام دهند و هر چه می‌خواهند بگویند.

جولیا می‌گوید گاهی فرد سوگوار ممکن است تمایلات جنسی شدید پیدا کند یا بخواهد برقصد و شوخی کند "بگذارید هر کاری دوست دارند انجام دهند و شوخی‌های خنده‌دار بکنند".
مرگ پدر
لابی می‌گوید پدرش فمی آدمی حمایتگر و بامزه و "اهل شوخی" بود

لابی می‌گوید:"وقتی خبر مرگ پدرم را شنیدم، در‌هم‌ریختم. حسابی به‌هم‌ریختم. هیچ کاری نمی‌توانستم بکنم، صبح‌ها بلند نمی‌شدم، حتی نگاهی به سرووضع خودم نمی‌کردم ."می‌توانم به آدم‌هایی که سوگ را تجربه می‌کنند بگویم همان حسی را داشته باشید که احساس می‌کنید"

"هیچ درست و غلطی برای سوگواری وجود ندارد. به خودتان فشار نیاورید که با آداب خاصی آن را انجام دهید. توصیهٔ دیگر من این است که دربارهٔ فرد درگذشته حرف بزنید. نه فقط در مورد مرگ او، در مورد تمام زندگی که پیش از مرگ داشته است".

تاریخ‌های خاص را به‌خاطر بسپارید

راشل
راشل می‌گوید ما بلد نیستیم در باره مرگ حرف بزنیم

راشل ویلسون که "شبکهٔ سوگواری" را بنیان گذاشته است، می‌گوید:"ما بلد نیستیم درباره مرگ حرف بزنیم".

این دختر ۲۸ ساله می‌گوید به خاطر سپردن تاریخ‌هایی مثل سالگرد ازدواج، رویداد‌های مذهبی و زادروز‌ها مفید است. "فقط اولین هفته و ماه نیست که دوست سوگوار شما نیاز به حمایت دارد، به آن‌ها سر بزنید و خاطره‌های فرد از دست رفته را زنده نگه دارید".

"برای مثال اگر پدر یا مادر دوست‌تان فوت کرده است حتی اگر خاطرات زیادی با او ندارید خوب است که خاطره‌ای از آن‌ها تعریف کنید. نگران ناراحت شدن آن‌ها نباشید، آن‌ها به هر حال غمگین هستند و این تقصیر شما نیست".

به آن‌ها بگویید که تنها نیستند
سوگواری در دوران همه‌گیری و دوری، غریبانه است، چون نمی‌توانید به دیدار دوستان و فامیل بروید و آن‌ها را در آغوش بگیرید.

شان، پدر هانا برادی بر اثر کوویدـ۱۹ فوت کرد. او می‌گوید در تماس بودن با دوستان برایش اهمیت زیادی داشته است. " من توصیه می‌کنم برای هم پیام خصوصی بفرستید، متنی بنویسید، تلفن بزنید یا کارتی ارسال کنید. به آن‌ها یادآوری کنید که هر چند در این سوگ تنها هستند، اما شما با آن‌ها همدل و همراه هستید".
مرگ پدر
شان، پدر هانا برادی بر اثر کوویدـ۱۹ فوت کرد

همیشه انتظار جواب نداشته باشید

رزی می‌گوید پاسخ دادن به پیام‌های واتس‌اپ و پیام‌های دیگر و نامه‌هایی که دریافت می‌کرد طاقت‌فرسا بود. در پایان پیام خود اگر به سادگی بنویسید "احساس نکن که باید جواب بدهی" به فرد سوگوار آرامش بیشتری می‌دهد.

"این پیام فشار را از دوشم برداشت و هر وقت فرصت داشتم با خیال راحت جواب دادم. جواب خیلی از افراد را باید داد، گاهی حتی جواب کسانی را سال‌هاست با آن‌ها حرفی نزده‌اید".

آن‌ها را به حال خودشان رها نکنید

راشل می‌گوید: "حتی یک تماس تلفنی بی‌پاسخ هم مفید است، چون به فرد سوگوار اجازه می‌دهد تا تصمیم بگیرد می‌خواهد حرف بزند یا نه".

"اگر چند بار تماس گرفتید و هیچ پاسخی نیامد، ناامید نشوید و آن‌ها را به حال خود رها نکنید. ممکن است الان حال‌شان خوب نباشد، اما چند هفته یا چند ماه دیگر آمادهٔ گفتگو باشند".
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید