ماجرای مرگ معین شریفی و کشف جسد در جنگل‌های کردکوی

ماجرای مرگ معین شریفی و کشف جسد در جنگل‌های کردکوی

معین شریفی جوان ۳۷ ساله، غروب ۲۵ شهریورماه سال گذشته به قصد پیاده‌روی به مناطق بالادست پارک جنگلی کردکوی استان گلستان رفت، اما رفتن اش بدون بازگشت باقی ماند.

کد خبر : ۹۳۶۳۳
بازدید : ۶۴۶۳
ماجرای مرگ معین شریفی و کشف جسد در جنگل‌های کردکوی
فرادید | دی ماه ۹۹ نخستین باری بود که با کشف جسد فردی در جنگل کردکوی، گمانه زنی‌هایی درباره تعلق داشتن جسد به معین شریفی مطرح شد.

در آن زمان باتوجه به گم شدن شریفی در این جنگل خانواده‌ی او احتمال را می دادند که این جسد پیدا شده احتمالا فرزند گم شده‌ی آن‌ها باشد.

به گزارش فرادید، با حدس و گمان‌هایی که درباره جسد یافت شده وجود داشت، جسم فرد برای انجام آزمایش DNA به پزشکی قانونی گلستان سپرده شد. اکنون پس از گذشت ۴ ماه از یافتن جسد گم شده در جنگل، مدیرکل پزشکی قانونی گلستان اعلام کرده با انجام آزمایش DNA مشخص شده که بقایای اسکلتی جسد کشف شده در جنگل کردکوی متعلق به معین شریفی است.

به گفته حسین زارعی، بعد از تحویل بقایای اسکلتی جسد کشف شده در جنگل کردکوی به پزشکی قانونی، معاینه و نمونه‌برداری جهت آزمایش DNA از جسد و خانواده معین شریفی جهت احراز هویت انجام شد.
او می‌گوید نمونه DNA به یکی از مراکز آزمایشگاهی کشور ارسال شده و با توجه به طولانی بودن پروسه این کار، در نهایت جواب آزمایش امروز اعلام و هویت بقایای اسکلتی متعلق به معین شریفی احراز شد.

زارعی گفته که با توجه به نزدیکی محل گم شدن معین با این محل، گمان این‌که بقایای جسد کشف شده مربوط به معین شریفی باشد، تقویت‌شده بود و به همین خاطر نمونه‌برداری DNA از بقایای جسد و خانواده شریفی به‌منظور احراز هویت انجام شد.

ماجرای مرگ معین شریفی و کشف جسد در جنگل‌های کردکوی
ماجرای گم شدن معین شریفی در جنگل کردکوی

معین شریفی جوان ۳۷ ساله که غروب ۲۵ شهریورماه سال گذشته به قصد پیاده‌روی به مناطق بالادست پارک جنگلی کردکوی می‌رود، اما این رفت بدون بازگشت باقی می‌ماند. پس از آخرین تماس او با خانواده اش و بیان اینکه تا یک ساعت دیگر به خانه برخواهد گشت، نیامدن او ساعت‌ها طول می‌کشد و درنهایت تلفن همراه معین شریفی خاموش می‌شود.

پس از خاموش شدن گوشی همراه او و بازنگشتن معین به خانه، همسر وی به پدر معین خبر می‌دهد. خانواده که نگران حال فرزندشان شده بودند به پلیس اطلاع می‌دهند. با اعلام خبر گم شدن معین شریفی، کوه نوردان، نجاتگران هلال‌احمر، جنگل‌بانان و دیگر نیرو‌های امدادی ۲۰ روز به‌طور مستمر سرتاسر جنگل منطقه را به دنبال این جوان گشتند، اما هیچ اثری از او نمی‌یابند.

پس از آن دیگر عملیات جستجو متوقف شده و پیگیری‌های این پرونده به‌طور کامل به دستگاه قضایی و انتظامی واگذار می‌شود. با گذشت چهار ماه از زمان مفقود شدن معین، با وجود تلاش‌های نیرو‌ها امدادی و پلیس، هیچ خبری از او به دست نیامده بود.

اواخر دی ماه ۹۹ بود که جسد یک مرد توسط نیرو‌های هلال احمر و نیرو‌های محلی در جنگل کردکوی کشف شد. رئیس کل دادگستری گلستان اعلام کرد که دیروز خانواده‌ای که به جنگل کردکوی رفته بودند کفش و موبایل پیدا کردند و به پلیس تحویل دادند که بررسی این وسایل نشان داد مربوط به معین شریفی جون گمشده کردکویی است.

هادی هاشمیان می‌گوید که دادستان کردکوی پس از اطلاع از یافتن از اشیاء، بدون اعلام عمومی فراخوانی با کمک نیرو‌های هلال احمرو نیرو‌های محلی برای جستجوی محل یافتن این وسایل صادر کرد و پس از جستجوی دوباره منطقه و کند و کاو زمین، جنازه از زمین بیرون کشیده شد.

به گفته او جنازه در محل کشف کفش و موبایل، از زیر خاک بیرون کشیده شده و همین امر گمان این که جنازه کشف شده مربوط به معین شریفی باشد تقویت می‌کند. رئیس کل دادگستری گلستان در آن زمان گفته بود که برای شناسایی هویت و اعلام نظر قطعی مرگ کارشناسان پزشکی قانونی در حال بررسی هستند.

۲۹ دی ماه سال گذشته بقایای جسد منتسب به معین شریفی، کوهنورد گمشده در جنگل کردکوی کشف و برای احراز هویت به آزمایشگاه تهران ارسال شد.

پس از گذشت ماه‌ها از آخرین آزمایشی که بر روی جسد یافت شده انجام شده بود، سرانجام مدتی پیش مدیرکل پزشکی قانونی گلستان اعلام کرد: «نتیجه آزمایش نشان می‌دهد این جسد متعلق به (معین شریفی) اهل کردکوی بود که ۲۵ شهریور ماه سال گذشته مفقود شدن وی از سوی خانواده به نیروی انتظامی گزارش گردید.»

حسین زارعی عنوان کرد: «دی ماه سال گذشته بقایای اسکلتی در جنگل‌های کردکوی کشف شد که به دلیل پیداشدن لوازم شخصی فرد گمشده در حوالی آن، احتمال تعلق آن به معین شریفی وجود داشت. برای تعیین دقیق هویت این اسکلت، از خانواده فرد مفقود شده آزمایش تشخیص هویت گرفته شد که پس از دریافت نتیجه آن، انتساب هویت جسد کشف شده به معین شریفی مورد تایید قرار گرفت. با توجه به کشف اسکلت این فرد پنج ماه پس از مرگ، امکان مشخص کردن دلیل قطعی مرگ معین شریفی وجود ندارد.»

زارعی مشکلات در استخراج داده‌ها و تعطیلات را علت طولانی شدن جوابدهی اعلام کرده بود.

ماجرای مرگ معین شریفی و کشف جسد در جنگل‌های کردکوی
شرح ماجرای کشف وسایل معین شریفی

مدتی پس از کشف وسایل معین شریفی در جنگل کردکوی، پدر معین ماجرای کشف وسایل او را این گونه روایت کرده است که «بعدازظهر جمعه ۲۶ دی‌ماه تعدادی از کوهنوردان شهرستان در مسیر پیاده‌روی خود در جنگل، کفشی را پیدا کردند و با توجه به اینکه یکی از آن‌ها قبلاً همسایه معین بوده و از ماجرای گم‌شدن او خبر داشته، با احتمال اینکه کفش برای معین باشد آن را برایم آوردند و فردای آن روز به محل پیدا شدن کفش رفتیم.»

او می‌گوید که بعد از جستجو در آن محل تلفن همراه معین که از نظر ظاهری سالم بود، اما در آن باطری وجود نداشت را پیدا کرده بودند. بعد از آن، موضوع را به پلیس اطلاع می‌دهند و روز یکشنبه نیرو‌های هلال‌احمر، پلیس و کوهنوردان به محل پیدا شدن وسایل آمدند و به فاصله حدود ۵۰ متر جمجمه و به فاصله ۵۰ متر دیگر تیشرت و شلوار گرمکن و در نزدیکی آن چند تکه استخوان دیگر کشف شد.

به گفته پدر معین هیچ یک از وسایل کشف شده و استخوان‌ها در داخل خاک قرار نداشته و تنها مقداری برگ روی آن‌ها قرار داشت و اینکه گفته شده این‌ها در داخل خاک پیدا شده، درست نیست.

نعمت‌الله شریفی گفته بود که در گذشته به نیرو‌های هلال‌احمر شهرستان کردکوی برای یافتن افراد گمشده در جنگل کمک کرده است. براساس گفته‌های او، در نزدیکی محلی که این وسایل پیدا شده چندین کلبه جنگلی وجود داشته که کوهنوردان همواره در آنجا حضور می‌یافتند.

پدر معین با بیان اینکه جی‌پی‌اس هلال‌احمر نیز نشان می‌دهد که در روز‌های نخست مفقود شدن معین این محل جستجو شده است. گفت که چطور هم کوهنوردان و هم نیرو‌های هلال‌احمر با این وسایل روبه‌رو نشدند، جای تعجب است.

نعمت الله شریفی به مسیری که ماشین معین پارک بود اشاره کرد و گفت: «به سمت محلی که این وسایل پیدا شد صعب‌العبور و حدود ۱۲۰۰ متر مسیر با شیب زیاد است و توجیهی ندارد که معین برای پیاده‌روی به آنجا رفته باشد. وسایل پیدا شده برای معین است، اما مشخص نیست بقایای این جسد متعلق به چه کسی است.»

پدر معین شریفی با اشاره به فرضیه‌های مختلف درباره این موضوع، عنوان کرد کفش و لباس گرمکن پیدا شده سالم هستند و هیچ ردی از اصابت گلوله یا پاره شدن آن‌ها توسط حیوان وجود ندارد.

ماجرای مرگ معین شریفی و کشف جسد در جنگل‌های کردکوی
حادثه یا ارتکاب جرم؟

تیرماه ماه سال گذشته و حدود دو ماه پیش از مفقود شدن معین شریفی در جنگل کردکوی، دختر ۲۷ ساله‌ای به نام سها رضانژاد که به همراه یک گروه گردشگری از تهران به ارتفاعات جهان نما در کردکوی رفته بود، مفقود و جسدش پس از حدود یک ماه پیدا شده بود. پزشکی قانونی علت مرگ سها را سقوط از ارتفاع اعلام کرد.

اما رئیس پلیس آگاهی استان گلستان پرونده معین شریفی را بسیار متفاوت با پرونده سها رضانژاد دانست.
سرهنگ مجتبی مروتی، بهمن سال ۹۹ در مصاحبه مطبوعاتی اش اعلام کرده بود که در پرونده سها رضانژاد با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه جهان‌نما سقوط وی محرز بود، اما در پرونده معین شریفی نتیجه تحقیقات میدانی و بررسی صحنه و هم چنین تحقیقات قضایی گواه این است که علیه این فرد جرمی اتفاق افتاده است.

به گفته سرهنگ مروتی، پلیس آگاهی هم با فرضیه قتل پیش می‌رود و تحقیقات در حال انجام است و در تلاش هستیم مرتبطان با این پرونده را شناسایی کنیم. او می‌گوید که این پرونده تا رسیدن به نتیجه همچنان مفتوح است.

رئیس پلیس گلستان با اشاره به این موضوع که در این شرایط برخی موضوعات را نمی‌توان رسانه‌ای کرد گفت: «تا زمانی که به نتیجه مشخصی نرسیم نمی‌توانیم برخی موضوعات را اعلام کنیم، تحقیقات همچنان ادامه خواهد داشت و هر زمان که به مجرم برسیم، ضربه نهایی را در عین غافلگیری به مجرم یا مجرمان وارد خواهیم کرد. پس از پایان تحقیقات و کشف کامل ابعاد این پرونده، معمولا موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.»

سرهنگ مروتی در ادامه عنوان کرد: «براساس تحقیقات ما تا این مرحله و همچنین با توجه به ابعاد صحنه جرم، فرضیه غالب براین است که معین شریفی تحت رصد مجرمان بوده که در جنگل کردکوی، علیه او مرتکب جنایت شدند. بقایای انسانی کشف شده در نزدیکی خودروی این فرد که منتسب به معین شریفی است، نیاز به مشخص شدن نتیجه آزمایش دی ان‌ای دارد با این حال تحقیقات درباره این پرونده همچنان ادامه دارد.»

اکنون پس از گذشت ۴ ماه و مشخص شدن هویت جسد یافت شده، همچنان راز مرگ معین شریفی آشکار نشده و پلیس همچنان درحال بررسی این پرونده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید