واکسن، راه نجات از ماسک نیست

واکسن، راه نجات از ماسک نیست

تقریبا هیچ منبع معتبری به واکسینه‌شده‌ها توصیه نمی‌کند از رعایت‌کردن پروتکل‌های بهداشتی دست بردارند. به نظر می‌رسد هنوز وقت آن نرسیده که طعم رهایی از ماسک و الکل را بچشیم یا اطرافیان خود را بدون دغدغه در آغوش بکشیم.

کد خبر : ۹۳۶۷۱
بازدید : ۲۰۵۳

ماسک زدن

حالاحالا‌ها قرار نیست از شر ماسک‌هایی که امروز بدون آن‌ها احساس برهنگی و بی‌دفاعی می‌کنیم، راحت شویم. این روز‌ها که بسیاری از کشور‌های جهان بر مدار واکسیناسیون قرار گرفته‌اند و حتی بعضی از کشور‌ها بیش از ۷۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند، گفتمان در حوزه کرونا کم‌کم تغییر کرده است.

دیگر به جای سؤال‌هایی مثل «آیا ویروس از طریق آب منتقل می‌شود؟»، «آیا ویروس در هوای آزاد وجود دارد؟» و «چند روز روی سطوح باقی می‌ماند؟» به سؤال‌هایی مثل «بعد از واکسن هم باید ماسک بزنیم؟»، «چه واکسنی بزنیم بهتر است؟»، «واکسن‌ها چطور از ما محافظت می‌کنند؟» و «آیا بعد از واکسینه‌شدن می‌توان ناقل بود؟» به پرسش‌های گهگاه بی‌جواب سراسر جهان اضافه شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برآیند نظرات محققان و دانشمندان در سراسر جهان بر این گزاره است که افراد واکسینه‌شده هم می‌توانند ناقل باشند و هم می‌توانند به کرونا مبتلا شوند.
محققان معتقدند که حدود ۹۵درصد مردم با تزریق دوز اول واکسن کرونا و ورود ویروس ضعیف‌شده به بدن، در برابر آن مصون می‌شوند و ۲هفته بعد از آن با تزریق دوز دوم، این مصونیت به حدود ۱۰۰درصد می‌رسد، اما در این میان، برخی دیگر از پژوهشگران بر این باورند که با وجود تزریق واکسن، ۵ درصد افراد از آنجا که بدن آن‌ها واکنش محافظت‌کننده کاملی نشان نمی‌دهد، همچنان ممکن است به کرونا مبتلا شوند.

واکسینه‌شده‌ها هم می‌توانند ناقل باشند هم مبتلا

توسعه واکسن در جهان احساس امنیت بیشتری به افراد داده است با این همه این سؤال همچنان برقرار است که آیا بعد از دریافت واکسن، می‌توان از شر پروتکل‌های بهداشتی خلاص شد؟ CDC در پاسخ به این سؤال می‌گوید:
در حالی که واکسیناسیون اکثر افراد را از ابتلا به ویروس کرونا محافظت می‌کند، درصد کمی از افراد واکسینه‌شده حتی پس از دریافت تمام دوز‌های مورد نیاز، دوباره به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و این موضوعی است که وزارت بهداشت آمریکا هم با نمونه‌های موردی مشاهده شده آن را تأیید می‌کند.

WHO نظرات کامل‌تری درباره پرسش این گزارش دارد. سازمان بهداشت جهانی در آخرین اطلاعیه خود گفته است: واکسیناسیون شما را از بستری‌شدن و مرگ ناشی از COVID-۱۹ محافظت می‌کند. این سازمان تأکید دارد که حتما باید تا آخرین روز پاندمی بر سر رعایت پروتکل‌ها اصرار داشت.
هنگامی که واکسن دوز اول را می‌زنید، برای ۱۴ روز نخست پس از واکسیناسیون، سطح محافظتی قابل توجهی ندارید.
در این دوران حتما نیاز به مراقبت دارید. بعد از دریافت دوز دوم هم قاعده همین است. سازمان بهداشت جهانی تأکید دارد در حالی که یک واکسن COVID-۱۹ از شما در برابر بیماری جدی و مرگ محافظت می‌کند، هنوز به این نتیجه نرسیدیم که تا چه حد باعث می‌شود از آلودگی و انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید.
برای کمک به امنیت اطرافیان‌تان، حداقل یک متر از دیگران فاصله بگیرید. سرفه یا عطسه را در آرنج خود بپوشانید، مرتبا دستان خود را بشویید و حتما ماسک بزنید. حتی اگر واکسن زده‌اید تلاش کنید در فضا‌های بسته، شلوغ با تهویه ضعیف حضور پیدا نکنید.

پایگاه خبری Healthline، اما اگرچه پاسخی مثل دیگر منابع به این سؤال داده است، اما یادآور نکته‌ای هم شده است: دانشمندان نگرانند که برخی از ویروس‌های کرونا ممکن است اثر واکسن‌ها را کاهش دهد. این امر همچنین می‌تواند بر انتقال پس از واکسیناسیون تأثیر بگذارد و نظم مورد انتظار بعد از واکسینه‌شدن را در کشور‌ها به هم بریزد.

تقریبا هیچ منبع معتبری به واکسینه‌شده‌ها توصیه نمی‌کند از رعایت‌کردن پروتکل‌های بهداشتی دست بردارند. به نظر می‌رسد هنوز وقت آن نرسیده که طعم رهایی از ماسک و الکل را بچشیم یا اطرافیان خود را بدون دغدغه در آغوش بکشیم.»
منیع: روزنامه همشهری
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید