جزییات زمین‌لرزه ۵.۵ ریشتری در خراسان شمالی

جزییات زمین‌لرزه ۵.۵ ریشتری در خراسان شمالی

این زلزله که کانون آن در شهر سنخواست بود، باعث ترک خوردگی منازل روستای و ایجاد خساراتی در چند روستا شده است.

کد خبر : ۹۳۸۴۴
بازدید : ۱۸۳۶

زلزله

درحالی زلزله‌ای ۵.۵ ریشتری بامداد امروز شهر "سنخواست" در استان خراسان شمالی را لرزاند که تا این ساعت چهار پس لرزه قدرتمند دوباره منطقه حادثه را به لرزه درآورد.

پس از زلزله ۵.۵ ریشتری ساعت ۳:۳۴ امروز که در شهر سنخواست از توابع جاجرم به وقوع پیوست، ۴ پس لرزه با شدت‌های مختلف خراسان شمالی را لرزاند.

بزرگ‌ترین این پس لرزه‌ها، زلزله‌ای با شدت ۵.۴ ریشتر بود که ساعت ۵:۲۴ صبح امروز، در بخش‌های وسیعی از نیمه غربی استان احساس و به مدت طولانی شهر‌ها را به لرزه درآورد. این زلزله که کانون آن در شهر سنخواست بود، باعث ترک خوردگی منازل روستای و ایجاد خساراتی در چند روستا شده است.

برهمین اساس از همان دقایق اول تیم‌های تخصصی امداد و نجات به منطقه اعزام شده‌اند تا علاوه بر ارایه خدمات امدادی نسبت به ارایه جزئیات دقیق از خسارات احتمالی اقدام کنند. اما تا لحظه مخابره خبر هنوز گزارش دقیقی از میزان خسارت‌های ایجاد شده در دسترس نیست.

آخرین وضعیت از مناطق زلزله‌زده خراسان شمالی

نظری مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی با بیان اینکه در پی زلزله ۵.۵ ریشتری سنخواست، بیشترین خسارت تاکنون در روستای بالادست شهرستان گرمه بوده است، افزود: بر این اساس ۳۵ منزل مسکونی غیر قابل سکونت گزارش شده است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر نیز اقدام به برپایی چادر و ارائه تغذیه خشک به مردم این مناطق کرده است، اظهار داشت: با توجه به بیمه بودن منازل روستایی اقدامات اولیه جهت استفاده از بیمه این منازل در حال انجام است.

اعزام تیم‌های امدادی هلال احمر به منطقه زلزله‌زده

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: پس از وقوع زمین لرزه ۵.۵ ریشتری در سنخواست از توابع استان خراسان شمالی، جمعیت هلال احمر ۱۱ تیم عملیاتی و بالگرد امدادی به منطقه اعزام کرد.

مهدی، ولی پور، رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر با اشاره به زمین لرزه صبح امروز در استان خراسان شمالی گفت: ساعت ۳:۳۴ امروز صبح زمین لرزه ۵.۵ ریشتری منطقه سنخواست در استان خراسان شمالی را لرزاند که تا ساعت ۷ صبح این زلزله ۱۰ پس لرزه داشته و بزرگترین آن با قدرت ۵.۴ ریشتر بوده است.

ولی پور با اشاره به تلفات این زلزله تاکنون گفت: بر اساس اعلام اورژانس، در این زلزله تاکنون ۳ نفر مصدوم شده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات در ادامه گفت: ۳۱ شهر و روستا در سه شهرستان جاجرم، بجنورد و گرمه ارزیابی شدند که هفت روستا از توابع گرمه خسارت‌های جزیی داشته‌اند و بیشترین خسارت و آسیب دیدگی متعلق به ۱۴ واحد مسکونی در روستای شورک بوده است.

ولی پور گفت: ۱۱ تیم عملیاتی و یک فروند بالگرد امدادی برای ارزیابی به مناطق متاثر از زمین لرزه اعزام شده‌اند و علاوه بر آن اقلام امدادی هم به محل حادثه ارسال شده است. شدت این زمین لرزه به حدی بود که در مرکز استان و چند شهر دیگر نیز احساس شد.

مشخصات زمین لرزه اصلی به این شرح است

بزرگی: ۵.۵
محل وقوع: استان خراسان شمالی - حوالی سنخواست
تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: ۱۴۰۰/۰۲/۲۷، ۰۳:۳۴:۵۵
طول جغرافیایی: ۵۶.۷۳
عرض جغرافیایی: ۳۷.۱۹
عمق زمین‌لرزه: ۱۶ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهر‌ها

۱۵ کیلومتری سنخواست (خراسان شمالی)
۲۱ کیلومتری شوقان (خراسان شمالی)
۳۳ کیلومتری قاضی (خراسان شمالی)
نزدیکترین مراکز استان
۶۱ کیلومتری بجنورد
۲۰۶ کیلومتری گرگان

مشخصات بزرگترین پس لرزه امروز در ساعت ۰۵:۲۴:۰۰:

طول جغرافیایی: ۵۶.۶۹
عرض جغرافیایی: ۳۷.۱۸
عمق زمین‌لرزه: ۱۰ کیلومتر

نزدیک‌ترین شهر‌ها

۱۶ کیلومتری سنخواست (خراسان شمالی)
۲۵ کیلومتری شوقان (خراسان شمالی)
۳۵ کیلومتری قاضی (خراسان شمالی)

نزدیکترین مراکز استان

۶۵ کیلومتری بجنورد
۲۰۲ کیلومتری گرگان
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید