عرضه وَن الکتریکی بنز در ۲۰۲۲

عرضه وَن الکتریکی بنز در ۲۰۲۲

ون الکتریکی بنز که EQT نام دارد، نهمین محصول الکتریکی بنز خواهد بود. جزییاتی درباره قوای محرکه ماشین منتشر نشده، اما گفته می‌شود موتور این ماشین ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۲۶۵ کیلومتر حرکت کند.

کد خبر : ۹۳۸۴۶
بازدید : ۵۲۳۳۱

ون الکتریکی بنز

وَن الکتریکی بنز ون الکتریکی بنز سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهد شد

بنز با نمایش یک کانسپت از عرضه نسل جدیدی از مدل‌های ون خود در سال آینده خبر داد. این ون که با همکاری شرکت رنو ساخته شده، علاوه بر موتور بنزینی و دیزل با موتور الکتریکی هم عرضه خواهد شد.

ون الکتریکی بنز که EQT نام دارد، نهمین محصول الکتریکی بنز خواهد بود. جزییاتی درباره قوای محرکه ماشین منتشر نشده، اما گفته می‌شود موتور این ماشین ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و با هر بار شارژ می‌تواند تا ۲۶۵ کیلومتر حرکت کند.

بنز می‌گوید ماشینی که به بازار عرضه می‌شود از نظر ابعاد و امکانات شبیه به کانسپتی است که نمایش داده شده، اما برخی بخش‌ها مثل چراغ‌ها و جلوپنجره متفاوت خواهد بود.

خودروسازان همزمان با عرضه ماشین‌های سواری الکتریکی، در ساخت ون‌های الکتریکی به شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند. فولکس‌واگن قرار است همزمان با بنز ون الکتریکی "کدی" (Caddy) را به بازار عرضه کند و سیتروئن، پژو و اُپل هم ون‌های الکتریکی پرطرفداری در بازار دارند.

فروش ون‌های تجاری در اروپا به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال می‌رسد. به دلیل هزینه نگهداری کمتر ماشین‌های الکتریکی و فشار دولت‌ها برای کاهش آلودگی ناشی از فعالیت شرکت‌ها، ون‌های الکتریکی طرفدار زیادی دارد.
بنز
ساخت ماشین‌های الکتریکی به نیروی کار کمتری نیاز دارد

گفتگوی صادقانه درباره ماشین‌های الکتریکی

اولا کالینوس، مدیر گروه دایملر، از قوانین تازه برای مبارزه با آلودگی هوا در اتحادیه اروپا استقبال کرده، اما می‌گوید باید درباره بیکار شدن کارگران در پی اجرای این قوانین "صادقانه گفتگو کرد. "

اتحادیه اروپا ماه گذشته هدف خود برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای را تغییر داد. در برنامه جدید مقدار این گاز‌ها باید در سال ۲۰۳۰ میلادی به جای ۴۰ درصد، ۵۰ درصد کمتر از سال ۱۹۹۰ باشد. با این تغییر، برای خودروسازان هم به زودی محدودیت‌های تازه‌ای وضع خواهد شد که آن‌ها را مجبور می‌کند ماشین‌های الکتریکی بیشتری بسازند.
کالینوس که در همایش "آینده خودرو" به میزبانی روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز صحبت می‌کرد، هدف‌گذاری تازه را تایید کرد و اعلام کرد که بنز زودتر از برنامه قبلی خود موتور‌های درون‌سوز را کنار خواهد گذاشت. اما او همزمان گفت که همه می‌دادند تولید ماشین‌های الکتریکی نسبت به ماشین‌های بنزینی و دیزل کارگر کمتری می‌خواهد.
اولا کالینوس
اولا کالینوس می‌گوید بنز زودتر از موعد موتور بنزینی را کنار خواهد گذشت

پیش‌بینی می‌شود با افزایش تولید ماشین‌های الکتریکی، کارگران زیادی در صنعت خودرو بیکار شوند. بیشتر این بیکاری ناشی از تعطیلی کارخانه‌های ساخت موتور‌های بنزینی و دیزل است.

کالینوس گفت باید نسبت به تاثیر این روند "مسئولیت اجتماعی" داشت و بنز در این باره "گفتگویی بسیار سازنده" را با شورای کارگران آغاز کرده است. به گفته مدیر سوئدی بنز در بخش‌های دیگر نظیر مهندسی نرم‌افزار نیروی کار بیشتری استخدام خواهد شد، اما او تاکید کرد "این موضوع (بیکاری) چیزی نیست که بشود آن را انکار کرد. این مشکل وجود دارد. "

خودروسازان امیدوارند با سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ساخت باتری بتوانند بخشی از نیروی کار را دوباره جذب کنند، اما نظرسنجی موسسه تحقیقاتی ifo در مونیخ نشان داده که ممکن است تا سال ۲۰۲۵ صدهزار نفر در کارخانه‌های ساخت موتور بنزینی و دیزل در آلمان بیکار می‌شوند.

نگرانی‌های مشابهی در آمریکا هم مطرح شده است. در این کشور حدود ۹۳۰ هزار کارگر به طور مستقیم و غیرمستقیم در صنعت خودرو کار می‌کنند. علاوه بر بیکار شدن تعداد قابل توجهی از این کارگران، این نگرانی وجود دارد که کارگران خودروسازان نوپا که ماشین الکتریکی می‌سازند عضو اتحادیه کارگران نیستند و از مزایای کمتری برخوردارند.
جنسیس
استیشن جدید جنسیس ویژه بازار اروپا طراحی شده است

نبرد سخت جنسیس

جنسیس، مارک لوکس هیوندای، در آستانه عرضه محصولاتش در اروپا از یک مدل استیشن رونمایی کرد که ویژه این بازار ساخته شده است.

جنسیس GV۷۰ استیشن بر اساس سدان GV۷۰ ساخته شده و ظاهری اسپرت دارد. خودروساز کره‌ای می‌گوید تصمیم برای ساخت این مدل به دلیل ریشه اروپایی ماشین‌های استیشن بوده و مشتری‌ها در این بازار به این فرم خودرو علاقه دارند.

جنسیس با تاخیری چند ساله قرار است از تابستان امسال ماشین‌هایش را در اروپا عرضه کند. این کارخانه ابتدا قصد داشت در سال ۲۰۱۶ به اروپا وارد شود، اما برنامه‌اش به دلیل نداشتن ماشین‌های دیزل و شاسی‌بلند به تعویق افتاد. حالا با از دور خارج شدن موتور‌های دیزل و اضافه شدن دو شاسی‌بلند به محصولات جنسیس، این موانع برداشته شده و جنسیس امیدوار است بتواند نظر مشتریان را جلب کند.
کابین داخلی جنسیس
ماشین‌های جنسیس با مدیریت طراح پیشین بنتلی طراحی شده است

با این حال موفقیت در اروپا کار ساده‌ای نیست. این شرکت نوپا به بازاری پا می‌گذارد که سه خودروساز آلمانی - بنز، ب‌ام‌و و آئودی - سهم عمده‌ای از آن را در اختیار دارند. شرکت‌هایی نظیر جگوار، پورشه و ولوو هم با قدرت در این بازار حضور دارند و اجازه نخواهند داد تا جنسیس به راحتی سهمی از بازار را از آن خود کند.

خودروسازان لوکس نوپا سابقه خوبی در بازار اروپا ندارند. اینفینیتی، مارک لوکس نیسان در سال ۲۰۰۸ با سرمایه‌گذاری زیادی به این بازار وارد شد، اما پس از دوازده سال و با فروش حدود ۵۵ هزار ماشین ناگزیر به خروج از بازار شد. حتی لکسوس، مارک لوکس موفق تویوتا هم نتوانسته پس از سال‌ها حضور در اروپا، سهمی بیشتر از نیم درصد از بازار را بگیرد.
جنسیس
جنسیس امیدوار است مشتریان اروپایی ظاهر ماشین‌هایش را بپسندند

در اروپا رقابت برای شرکت‌های باسابقه هم آسان نیست. کادیلاک، لانچیا و ساب از جمله نام‌هایی هستند که پس از تلاش‌های متعدد نتوانستند جایی برای خود در اروپا پیدا کنند.

مدیران جنسیس امیدوارند از موج تازه استقبال از ماشین‌های الکتریکی لوکس استفاده کنند و این مارک بتواند برای خود جایی در اروپا باز کند. طراحی ماشین‌های این شرکت هم با مدیریت لوک دانکرولکه، طراح پیشین بنتلی، آئودی و لامبورگینی انجام شده که با سلیقه مشتریان ثروتمند اروپایی آشنا است.

تعویض به جای شارژ

نیو نیو می‌خواهد تعداد ایستگاه‌های تعویض باتری‌اش را در چین دو برابر کند

لوکا دی‌مئو، مدیر رنو می‌گوید که این شرکت در حال بررسی سیستمی است که با آن مشتریان به جای شارژ باتری ماشین‌های الکتریکی، آن‌ها را با باتری‌های شارژ شده تعویض کنند.

ایده تعویض باتری اولین بار توسط رنو در سال ۲۰۰۸ مطرح شد. این شرکت با همکاری یک شرکت اسرائیلی، باتری یکی از محصولات خود به نام فلوئنس را قابل تعویض کرد. اما با ورشکسته شدن شریک اسراییلی این ایده کنار گذاشته شد.

زمان لازم برای شارژ باتری بسیار بیشتر از پرکردن یک باک بنزین است. این معطلی از دلایلی است که باعث می‌شود بسیاری ماشین الکتریکی نخرند. با استفاده از سیستم تعویض باتری، رانندگان می‌توانند باتری ماشین را در چند دقیقه با یک باتری شارژ‌شده عوض کنند.

آقای دی‌مئو هفته گذشته در همایش "آینده خودرو" گفت که هنوز درباره استفاده دوباره از این سیستم تصمیمی گرفته نشده، اما این ایده پتانسیل خوبی دارد. او می‌گوید قابل تعویض‌بودن باتری به ارزش ماشین هم خواهد افزود و قیمت دست دوم ماشین‌های الکتریکی به خاطر فرسودگی باتری کم نمی‌شود.

در حال حاضر خودروساز چینی، نیو (NIO)، تنها کارخانه‌ای است که از سیستم تعویض باتری استفاده می‌کند. این شرکت قرار است با همکاری شرکت نفتی دولتی چین، سینوپک، تعداد ایستگاه‌های تعویض باتری خود را دو برابر کرده و به ۵۰۰ ایستگاه برساند.
رنو
رنو اولین شرکتی بود که ایده تعویض باتری را در مدل فلوئنس اجرا کرد

نیو می‌گوید بسیاری از رانندگان در چین به شارژ خانگی دسترسی ندارند و این ایستگاه‌ها از دلایلی است که آن‌ها ماشین‌های این شرکت را به رقبای دیگر نظیر تسلا ترجیح می‌دهند. شرکت‌های دیگر چینی نظیر جیلی و بایک هم در ساخت شبکه‌هایی مشابه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

تسلا، بزرگترین خودروساز الکتریکی جهان از مخالفان این سیستم است. این شرکت در سال ۲۰۱۵ و پس از استقبال کم مشتریان از این روش صرف‌نظر کرد و در عوض در ساخت شبکه‌ای از شارژر‌های پرسرعت سرمایه‌گذاری کرد.

منتقدان این روش می‌گویند ساخت این ایستگاه‌ها سرمایه بسیار زیادی نیاز دارد و بعید است شرکت‌ها بتوانند از این سرمایه‌گذاری سود کنند. علاوه بر این، با اینکه زمان تعویض باتری بسیار کم است، ممکن است رانندگان در نوبت برای تعویض باتری معطل شوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید