خشکسالی استثنایی در خراسان جنوبی

خشکسالی استثنایی در خراسان جنوبی

ما باید خشکسالی را به عنوان یک پدیده طبیعی که با آن روبرو هستیم بپذیریم و تمام راهکار‌هایی که برای سازگاری با خشکسالی وجود دارد را جست و جو کنیم و به کار ببریم.

کد خبر : ۹۳۸۶۰
بازدید : ۱۵۵۹

خشکسالی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه وقتی رویش گیاهی ناچیز باشد تقریبا تمام آن گیاه توسط دام و حیات وحش برداشت می‌شود و این ضربه بسیار بزرگی به مرتع است، گفت: در این زمان عملا قوت احیا و پایداری را از مرتع می‌گیریم که در این صورت ممکن است بعضی گونه‌ها به شدت دچار آسیب شوند و انقراض گونه‌های کمیاب گیاهی را سبب شویم.

حسن اکبری اظهار کرد: موقعیت کشور و مخصوصا استان در کره زمین، یک بخش خشک از کره شمالی است و ما در بخشی از عرض جغرافیایی واقع شدیم که خشکسالی جزئی از اقلیم ماست؛ این را نباید فراموش کنیم و هرثانیه احتمالی که اتفاق می‌افتد نباید ما را فریب دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: یک معضل جهانی که اتفاق افتاده و خشکسالی را تشدید کرده، پدیده تغییر اقلیم یا گرمایش جهانی است؛ یعنی فعالیت‌هایی که بشر انجام می‌دهد موجب شده که گاز‌های گلخانه‌ای از جمله co ۲ درسال ۱۳۵۱ در غرب کره زمین افزایش پیدا کند و به سمت گرم شدن زمین در حال حرکت هستیم.

اکبری اظهار کرد: این گرم شدن تغییرات زیادی را به وجود می‌آورد تبخیر را بالا می‌برد و در بخش‌هایی سیل و خشک‌تر شدن را به دنبال دارد؛ ما بر اساس مدل‌های مختلفی که وجود دارد در بخش‌هایی از کره زمین قرار داریم که به سمت خشک ترشدن و گرم ترشدن و شرایط سخت پیش می‌رویم.

وی افزود: ما باید خشکسالی را به عنوان یک پدیده طبیعی که با آن روبرو هستیم بپذیریم و تمام راهکار‌هایی که برای سازگاری با خشکسالی وجود دارد را جست و جو کنیم و به کار ببریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: امسال از حد طبیعی خشک‌تر به ذهن می‌آید و حتی افراد مسن گواهی می‌دهند که بعضا در طول زندگیشان خشکسالی با این شدت را تجربه نکرده‌اند و این ما را به نگرانی وامی‌دارد.

وی افزود: زمانی که ما با خشکسالی مواجه می‌شویم حتی باران بسیار کم درحد ۳ الی ۴ میلی متر هم برای ما اهمیت دارد نه از نگاه تامین آب؛ شاید بارندگی‌های کم از نظر تامین آب و کمک به سفره نقش چندانی نداشته باشند، اما همین باران کم می‌تواند سبب رویش گیاهی شود و بسیاری از مشکلات خشکسالی مخصوصا در حوزه محیط زیست و گیاه، دامداری را تغییر دهد و بهبود بخشد.

یک خشکسالی استثنایی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: زمانی که خشکسالی با این شدت داریم و از خشکسالی‌های مشابه به میزان کمی خشک‌تر می‌شویم؛ خسارتش چندین برابر افزایش پیدا می‌کند.

اکبری با بیان اینکه امسال از آن سال‌هایی است که از این بابت مهم است و می‌توان گفت یک خشکسالی استثنایی رخ داده است، تصریح کرد: اغلب بارندگی شهرستان‌ها به حدود یک سوم یا بعضا کمتر تقلیل پیدا کرده؛ یعنی ما تقریبا یک سوم میانگین بلندمدت دریافت بارش داشتیم.

وی با بیان اینکه طبیعت در شرایط کف بارندگی برای زنده ماندن قرارداشته و وقتی این به یک سوم تقلیل پیداکرده می‌شود گفت شرایط بحرانی شده است، تصریح کرد: به صورت موردی ممکن است در بعضی اوقات پایه‌های بارشی شکل گرفته باشد و کمی وضع را بهتر نشان دهد، اما شرایط استان با خشکسالی جدی روبه رو است.

طوفان؛ مزید بر علت شد

اکبری با بیان اینکه یک مشکل بزرگ که امسال اضافه شده تعداد بالای روز‌های طوفانی است، اظهار کرد: در اسفند و فروردین، روز‌های طوفانی شدیدی را تقریبا در کل استان داشتیم؛ این طوفان در این فصل به شدت اثرات خشکسالی را تشدید می‌کند که باعث می‌شود اندک رطوبتی هم که در گیاه و خاک وجود دارد با سرعت تغییر پیدا کرده و شرایط را بسیار سخت‌تر کند.

وی با بیان اینکه در بیشتر قسمت‌های استان تولید رویش گیاهی تقریبا صفر است یعنی در بسیاری از قسمت‌های طبیعت و زیستگاه‌ها از نظر رویشی شرایطمان فرقی با زمستان ندارد، تصریح کرد: رویش علوفه‌های فصلی که سهم بسیار مهمی در تغذیه دام و حیات وحش داشتند، به طورکامل صفر است.

اکبری ادامه داد: فقط رویش‌های بوته‌ای و درختچه‌ای که رویش‌های بسیار ضعیف است و صرفا در حد برگ و عمدتا به گل دهی نرسیدند، در استان وجود دارد که این باعث می‌شود تقریبا تولید توده گیاهی در طبیعت بسیار ناچیز و درحد صفر باشد.

مرگ گونه‌های گیاهی

وی افزود: ما می‌دانیم در طبیعت به هرمیران که رویش گیاهی وجود داشته باشد از نظر دانش بوم شناسی باید ۵۰ درصد آن برای پایداری مرتع برداشت نشود و ۵۰ درصد دیگر توسط دام و حیات وحش قابل برداشت است.

اکبری با بیان اینکه وقتی رویش گیاهی ناچیز باشد تقریبا تمام آن گیاه توسط دام و حیات وحش برداشت می‌شود و این ضربه بسیار بزرگی به مرتع است، افزود: در این زمان عملا قوت احیا و پایداری را از مرتع می‌گیریم که در این صورت ممکن است بعضی گونه‌ها به شدت دچار آسیب شوند و انقراض گونه‌های کمیاب گیاهی را سبب شویم.

وی اظهار کرد: فشاری که خشکسالی بر پوشش گیاهی وارد می‌کند بسیار سنگین است و سال‌ها زمان نیاز دارد که شرایط احیا مناسب شود. اکبری تصریح کرد: علاوه بر این، در مکان‌هایی که پوشش‌های بوته‌ای و درختچه‌ای مطلوبی دداریم، به شدت نگران آتش‌سوزی هستیم چراکه این مکان‌ها به شدت خشک هستند.

وی یادآور شد: امیدواریم که با فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی، توجه بیشتری نسبت به محیط زیست داشته باشیم و فراموش نکنیم که اگر محیط زیست آسیب ببیند در حقیقت ما و زندگی ما آسیب دیده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید