سعیده عِلی؛ دخترِ گینسیِ بسکتبال ایران

سعیده عِلی؛ دخترِ گینسیِ بسکتبال ایران

چند سال پیش جزو ۱۰ بازیکن برتر آسیا شدم و کنفدراسیون بسکتبال آسیا این موضوع را اعلام کرد. علاوه بر این فدراسیون جهانی بسکتبال به من لقب ماشین فراری ایرانی داد که این برای من بسیار خوشحال کننده بود.

کد خبر : ۹۳۹۰۹
بازدید : ۵۲۹۷
سعیده عِلی
محمد محمدی سدهی | سعیده عِلی، بازیکن تیم بسکتبال ایران جزو بازیکنانی بود که حدود ۷ ماه پیش خداحافظی کرد و حالا تیم باشگاهی‌اش (تیم بسکتبال گروه بهمن) با انتشار خبری اعلام داشت که شماره پیراهن این بازیکن بایگانی خواهد شد.

موضوعی که برای نخستین بار در ورزش بانوان اتفاق می‌افتد و بسیار ارزشمند است. سعیده عِلی درخصوص خداحافظی‌اش گفت: «فکر می‌کنم به جایی رسیده بودم که باید خداحافظی کنم. همیشه دوست داشتم که در دوران اوج از بسکتبال خداحافظی کنم و فکر می‌کنم این تصمیم را بموقع گرفتم.

معتقدم که از یک جایی باید فرمان را به دست جوانان سپرد.» از نظر بسیاری از کارشناسان بسکتبال عِلی بهترین بازیکن تاریخ این رشته به حساب می‌آمد و حتی به او لقب دختر گینسی داده شد.
او درخصوص این موضوع بیان داشت: «این نظر لطف کارشناسان است که من را بهترین بازیکن تاریخ بسکتبال بانوان می‌دانند. در زمان من تیم ملی در بازی‌های بین‌المللی حضور نداشت و به این دلیل نتوانستم در سطوح بین‌المللی خودم را نشان دهم با وجود این در این سال‌ها به عناوین زیادی دست یافتم که برایم بسیار ارزشمند بود.»
او در ادامه به عناوینش اشاره کرد: «چند سال پیش جزو ۱۰ بازیکن برتر آسیا شدم و کنفدراسیون بسکتبال آسیا این موضوع را اعلام کرد. علاوه بر این فدراسیون جهانی بسکتبال به من لقب ماشین فراری ایرانی داد که این برای من بسیار خوشحال کننده بود.
علاوه بر این در جام جهانی فیلیپین جزو ۱۰ بازیکن پرامتیاز جهان شدم. مهم‌ترین عنوانی که با تیم ملی کسب کردم قهرمانی با تیم بسکتبال ۳ نفره در غرب آسیا بود. با تیم گروه بهمن هم به عناوین داخلی بسیاری دست یافتم و هیچ زمان این خاطرات را فراموش نمی‌کنم.»

ملی‌پوش ۳۶ ساله و سابق بسکتبال به اتفاقات تلخ و شیرینش اشاره داشت: «تلخ‌ترین اتفاق این بود که ما برای حضور در مسابقات در تیم ملی بودیم و با امیدواری زیاد جهت حضور در مسابقات بین‌المللی تمرین می‌کردیم، اما به دلیل عدم تأیید پوشش از سوی فدراسیون جهانی، به مسابقات اعزام نشدیم. این تلخ‌ترین اتفاق زندگی‌ام بود.
شیرین‌ترین لحظه اولین برد تیم بسکتبال ۳ نفره در جام جهانی بود. تیم ما تاکنون در هیچ مسابقه جهانی حضور نداشت تا اینکه بخواهد در آن مسابقه به پیروزی برسد، اما این اتفاق در جام جهانی افتاد و تیم ملی آندورا را شکست داد و به اولین پیروزی در سطح بین‌المللی دست یافت.»
سعیده عِلی

عِلی بیان داشت: «آندورا دومین تیم در رنکینگ بین‌المللی بود به این دلیل به پیروزی ارزشمندی رسیدیم. پیروزی مقابل آندورا تاریخی بود و ما با این برد احساس غرور داشتیم و برای ما بسیار شیرین بود. تیم ما در بسکتبال ۳ نفره عملکرد بسیار خوبی داشت و این در حالی است که در بسکتبال ۵ نفره به توفیقات زیادی دست نیافتیم.»
او درخصوص دلایل پیشرفت بسکتبال ۳ نفره نسبت به ۵ نفره اظهار داشت: «سال‌های زیادی از عمر بسکتبال ۳‌نفره نمی‌گذرد این در حالی است که از عمر بسکتبال ۵ نفره زمان زیادی می‌گذرد و این موضوع دلیل پیشرفت‌مان در بسکتبال ۳‌نفره است.
با یکی دو سال نمی‌توانیم در بسکتبال ۵‌نفره به پیشرفت برسیم و نمی‌توانیم راه چند ساله را ۲ ساله طی کنیم. البته بسکتبال ۳ نفره هم در حال پیشرفت است و ما برای پیشرفت باید با تیم‌های نامدار دنیا بازی کنیم.»

عِلی در زمان حضور خود در بسکتبال باشگاهی و ملی شماره ۶ را به تن می‌کرد. گروه بهمن به تازگی اعلام کرده که شماره پیراهن این بازیکن در این تیم بایگانی می‌شود و بازیکن دیگری آن را به تن نخواهد کرد. این ملی‌پوش سابق درخصوص بایگانی کردن لباسش توسط مسئولان تیم گروه بهمن گفت: «این موضوع برای من بسیار خوشایند بود.
گروه بهمن نشان داد که همه کار‌ها را برای اولین بار می‌کنند. تیم گروه بهمن برای اولین بار در مسابقات باشگاهی غرب آسیا نایب قهرمان شد و این اتفاق خوشایندی بود که برای این تیم در مسابقات آسیایی افتاد. این تیم جای پیشرفت دارد و می‌توانند بالاتر از این جایگاه‌ها را به خود اختصاص دهد.»
عِلی در پاسخ به این سؤال که آیا قصد مربیگری دارید؟ افزود: «بله! چنین قصدی دارم البته امسال هم نامم در کادر فنی گروه بهمن بود، اما نتوانستم به دلیل مسائل شخصی در خدمت این تیم باشم.»
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید