تورهای گردشگری برای زدن واکسن کرونا

تورهای گردشگری برای زدن واکسن کرونا

انو لینز به مسکو سفر کرد تا اولین دوز واکسن اسپوتنیک‌وی خود را دریافت کند.

کد خبر : ۹۳۹۵۵
بازدید : ۲۹۹۵
در نیمه‌ٔ ماه آوریل، گروهی از گردشگران وارد مسکو شدند که برنامهٔ سفر آن‌ها شامل بازدید از مکان دیدنی عجیبی بود: درمانگاهی خصوصی.

گردشگران هیچ علاقه‌ای به بازدید از جاذبه‌های جهانگردی شهر نداشتند فقط به دنبال واکسن معروف روسی اسپوتنیک‌وی بودند.

بیشتر گردشگران شهروندان آلمانی بودند که از روند کند واکسیناسیون علیه کوویدـ۱۹ در کشورشان به تنگ آمده‌اند. یکی از آن‌ها انو لینز از اهالی برلین است.

او می‌گوید: "در آلمان به این زودی‌ها امکان ندارد بتوانم واکسن بزنم. وقتی از دکترم پرسیدم کی نوبت من خواهد شد گفت شاید اولین دوز آن را در اکتبر یا نوامبر بتوانم بزنم".

در روسیه، همهٔ شهروندان می‌توانند به طور رایگان واکسن اسپوتنیک‌وی بزنند، البته گردشگران باید هزینهٔ درمان را خصوصی پرداخت کنند که بین ۲۰۰ تا ۲۲۰ دلار است.

تور نروژی ورلد ویزیتور مجری "تور‌های واکسن" به مقصد روسیه است و علاوه بر خدمات معمول مثل پرواز و اقامت و حمل و نقل، همهٔ نیاز‌های مسافران در زمینهٔ واکسیناسیون را تأمین می‌کند مانند مدارک پزشکی و گرفتن نوبت واکسیناسیون.

این شرکت دو تور کوتاه ارائه می‌دهد که در هر کدام یکی از دوز‌های واکسن تزریق می‌شود، یا یک تور طولانی که هر دو نوبت تزریق را شامل شود.
در کشور خودم به این زودی امکان ندارد بتوانم واکسن بزنم
روسیه از "گردشگری واکسن" استقبال می‌کند، شاید باعث ترغیب اهالی روسیه به واکسن زدن شود
اگر مسافران پیش از پرواز تست منفی ارائه دهند که کمتر از ۷۲ ساعت پیش از سفر انجام شده باشد نیازی نیست در روسیه قرنطینه شوند.

آلبرت سیگل، یکی از مدیران این آژانس گفت:"اولین گروه این گردشگران یک گروه ۴۳‌نفره بود که ۱۶ آوریل وارد روسیه شد و از آن زمان تاکنون بیش ۶۰۰ مسافر برای این سفر بلیط رزرو کرده‌اند".

"مقررات گیج‌کننده"

آقای لینز مدیر موزهٔ داستان برلین است و می‌گوید برای سامان دادن کار‌های پناهندگان ناچار است مرتب به کردستان عراق جایی که میزان ابتلا به کرونا بالاست، سفر کند.

هر چند کارکنان نهاد‌های بشردوستانه در آلمان می‌توانند واکسن بزنند، اما او می‌گوید به دلیل اینکه داوطلبانه این کار را انجام می‌دهد در نوبت دریافت واکسن قرار نگرفته است.

آقای لینز می‌گوید: "مقررات گاهی خیلی عجیب‌و‌غریب است و من از آن سر‌در‌نمی‌آورم" و اضافه می‌کند پدرش با ۷۰ سال سن هم هنوز نتوانسته است نوبت واکسن دریافت کند به همین دلیل آقای لینز برای او هم بلیط سفر به مسکو رزرو کرده است.

او فکر می‌کند سیستم اولویت‌بندی آلمان "معقول" است، اما به این ترتیب واکسیناسیون " به طور باور‌نکردنی آهسته" پیش خواهد رفت.

با ادامهٔ نابرابری‌هایی که در جریان واکسیناسیون کووید در جهان روی می‌دهد، کسانی که توان مالی دریافت واکسن در هر جایی از دنیا دارند مقصد‌های گوناگونی مانند صربستان، آمریکا و امارات متحدهٔ عربی و حتی جزایر مالدیو را به این منظور انتخاب می‌کنند.

این جزایر بهشت‌آسا در میان اقیانوس هند برنامه‌ای برای معرفی تور‌های مسافرتی بازدید، واکسیناسیون و تعطیلات دارد.

وزارت گردشگری مالدیو در ای‌میلی به بی‌بی‌سی نوشت: "این کمپین به تصمیم گردشگران برای سفر به مالدیو ارج می‌گذارد، در شرایطی که همهٔ راه‌ها در جهان بسته است آن‌ها در بازگشت این پیام را با خود خواهند برد که ره‌آورد این سفر گواهی انجام واکسیناسیون است".
در کشور خودم به این زودی امکان ندارد بتوانم واکسن بزنم
تاکنون صربستان از ورود خارجیان برای دریافت واکسن مازاد خود استقبال می‌کرد
"خوشبختانه جزایر ما به طور طبیعی و جغرافیایی از سایر مناطق جهان جداست و ما در مناطق تفریحی خود تست کرونا می‌گیریم و همهٔ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم".

صربستان هم تاکنون واکسن‌های مازاد خود را در اختیار گردشگران خارجی می‌گذاشت، اما دولت جلوی این کار را گرفت و به جای آن تلاش کرد تا میزان واکسیناسیون میان شهروندان خود را بالاتر ببرد.

در آمریکا، ایالت‌هایی با جمعیت بالای مهاجران فاقد مدارک اقامتی مانند کالیفرنیا، تگزاس و نیویورک شاهد هجوم کانادایی‌ها و اهالی آمریکای لاتین برای آسان‌گیری در واکسیناسیون و مقررات قرنطینه در این مناطق بوده است.

اما ماجرا چندان بی‌درد‌سر هم نبوده است.
در کشور خودم به این زودی امکان ندارد بتوانم واکسن بزنم
فلوریدا با هجوم گردشگران ثروتمندی مواجه است که برای دریافت واکسن پیش از باقی مردم توی صف می‌زنند
در فلوریدا که محل زندگی حداقل نیمه‌وقت بسیاری از ثروتمندان آمریکایی و خارجی است همه افراد بالای ۶۵ سال بدون توجه به محل اقامت خود می‌توانند واکسن دریافت کنند.

خوان خوزه اوریگل، مجری تلویزیونی ۷۳ ساله‌ٔ مکزیکی، در توئیتر خود با ۱،۳ میلیون فالوور شادی و آسودگی خود را از دریافت واکسن در میامی مرکز ایالت فلوریدا چنین اعلام کرد.

او در ماه ژانویه نوشت: "#آمریکا ممنون! چه بد که کشورم نتوانست چنین آرامش خاطری به من ببخشد"، پیش از آن که کارکنان بخش‌های درمانی و مشاغل ضروری در مکزیکو واکسن دریافت کرده باشند.

از نظر اخلاقی درست است؟

اما از کسانی که در شبکه‌های اجتماعی به سفر برای دریافت واکسن فخر فروخته بودند، انتقاد‌های شدیدی شد.

گلاب‌ترندر، آژانس تجاری باب‌روز، اولین جایی بود که عبارت "وی‌آی‌پی واکسن" را برای "گروه جدیدی از گردشگران خاص" استفاده کرد. کسانی که می‌توانستند "جای خود را جایی در اول صف واکسیناسیون بخرند".

چنین جریانی "از نظر اخلاقی سؤال‌برانگیز" تلقی شد و موضوع نابرابری در توزیع واکسن در جهان مطرح شد.

در ماه ژانویه، روشن شد که نایتس‌بریج سرکل، آژانس مسافرتی برگزیده‌ای در لندن، تور لوکس تعطیلات واکسن در دوبی به قیمت هنگفت ۴۰،۰۰۰ پوند (بیش از ۵۵،۰۰۰ دلار) ارائه می‌دهد.

اما فقط اعضای این آژانس می‌توانستند در این تور شرکت کنند، کسانی که توان پرداخت حق عضویت حدود ۳۵،۰۰۰ دلاری بابت "خدمات سفر و سبک زندگی" داشته باشند.
در کشور خودم به این زودی امکان ندارد بتوانم واکسن بزنم
یکی از کارکنان بخش درمانی در روسیه که یک دوز واکسن کوویدـ۱۹ را آماده می‌کند

رهنمود‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در شرایط همه‌گیری بیماری، کارکنان خدمات درمانی در معرض خطر باید اول از همه واکسن دریافت کنند.

علاوه بر آن سازمان بهداشت جهانی از دولت‌ها خواسته است که سالمندان و افراد آسیب‌پذیر را در اولویت قرار دهند. بقیهٔ افراد هم می‌توانند در شرایطی که همه‌گیری شدت کمتری داشته باشند به این فهرست اضافه شوند مانند افرادی که شغل‌های ضروری و الزام به سفر دارند.

هم‌چنین سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می‌کند به مقدار کافی واکسن برای مقابله با افزایش ناگهانی موارد بیماری در هر محل در نظر گرفته شود.

به نظر می‌رسد کشور‌هایی که واکسن را به گردشگران عرضه می‌کنند از نظر ذخیرهٔ واکسن با مشکلی روبه‌رو نیستند.

آنا برنابیچ، نخست‌وزیر صربستان، می‌گوید هزاران دوز واکسن اگر به خارجیان عرضه نمی‌شد، به هدر می‌رفت.

بسیاری از اهالی صربستان هنوز به ایمنی واکسن‌ها اعتماد ندارند.

در جزایر مالدیو، بیش از نیمی از جمعیت اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند که این میزان در کارکنان صنعت گردشگری به ٪۹۹ می‌رسد.

روسیه هم تلاش می‌کند میزان تزریق واکسن اسپوتنیک‌وی را بالا ببرد، بنا بر آمار تاکنون فقط ٪۸ از روس‌ها اولین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند. این واکسن در بیش از ۶۰ کشور دیگر استفاده می‌شود.

آقای سیگل می‌گوید تور‌هایی که به مقصد مسکو برنامه‌ریزی می‌کند "از نظر اخلاقی موجه" است، چون واکسن اسپوتنیک‌وی در روسیه در اختیار همه قرار دارد و "هیچ‌کس از واکسن محروم نیست".

ورلد ویزیتور در وبسایت خود می‌نویسد هر آلمانی که بتواند هزینهٔ سفر برای واکسن را بپردازد باعث می‌شود صف واکسیناسیون در آلمان زودتر جلو برود.

آقای سیگل اضافه می‌کند که این سفر‌ها رگ حیاتی کسب‌و‌کارهاست و "امید" برای بازیابی و احیای آنچه همه‌گیری متوقف کرده بود.

او ادامه می‌دهد:"سال پیش، ما هیچ کاری نمی‌توانستیم بکنیم. تنها انتخابی که داشتیم این بود که هیچ کاری نکنیم یا تور‌های واکسن برگزار کنیم".

"ما هر ماه به حدود ۱۸۰۰ نفر کمک می‌کنیم که زودتر واکسن بزنند. شاید در میانهٔ همه‌گیری رقم بالایی نباشد، اما به سهم خودمان تلاش می‌کنیم".
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید