تازه‌های گوگل در دنیای فناوریِ ۲۰۲۱

تازه‌های گوگل در دنیای فناوریِ ۲۰۲۱

کنفرانس ۲۰۲۱ توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/ O سه‌شنبه شب به صورت مجازی برگزار شد. گوگل در این مراسم از آخرین دستاورد‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری‌اش رونمایی کرد. معرفی جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۲ یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مراسم بود.

کد خبر : ۹۳۹۶۳
بازدید : ۲۷۰۶

تازه‌های گوگل

کنفرانس ۲۰۲۱ توسعه‌دهندگان گوگل سه‌شنبه شب به‌صورت مجازی برگزار شد و این شرکت از آخرین دستاورد‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری‌اش رونمایی کرد.

گوگل با اعلام گذر تعداد کاربران اندروید از ۳ میلیارد نفر، از جدیدترین نسخه این سیستم عامل، یعنی اندروید ۱۲ رونمایی کرد. این شرکت برای ایجاد تحولات جدی در دنیای تکنولوژی خیز برداشته است.

کنفرانس ۲۰۲۱ توسعه‌دهندگان گوگل موسوم به Google I/ O سه‌شنبه شب به صورت مجازی برگزار شد. گوگل در این مراسم از آخرین دستاورد‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری‌اش رونمایی کرد. معرفی جدیدترین نسخه اندروید یعنی اندروید ۱۲ یکی از مهم‌ترین بخش‌های این مراسم بود.
طبق اظهار مدیران گوگل، شمار کاربران اندروید در سراسر جهان از ۳ میلیارد نفر عبور کرده است. آن‌ها این مقدار را تنها از داده‌های حاصل از پلی‌استور استخراج کرده‌اند؛ در نتیجه به‌نظر می‌رسد آمار واقعی کاربران اندروید بسیار بیش از عدد اعلام شده باشد.
معرفی جدیدترین تغییرات اعمال شده در گوگل مپ، گوگل اسیستنت، موتور جست‌وجوی گوگل و... از دیگر بخش‌های این رویداد بود. برخی کارشناسان انتظار داشتند تا از گوشی Google Pixel ۵ a، ایرباد پیکسل A (Pixel Buds A) و ساعت پیکسل نیز رونمایی شود؛ اما با پایان مراسم، خبری از معرفی این سخت افزار‌ها نشد.

اندروید ۱۲ با ظاهری جدید

در مراسم شب گذشته، گوگل از اندروید ۱۲ رونمایی و اعلام کرد نسخه نهایی این سیستم‌عامل تا پایان سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد. مدیران گوگل یکی از مهم‌ترین تغییرات این نسخه جدید را تغییرات رابط کاربری آن دانستند و اظهار کردند این تغییرات را می‌توان یکی از جدی‌ترین تغییرات این سیستم‌عامل طی سال‌های اخیر دانست.
گوگل در نسخه جدید سیستم‌عامل اندروید، از طراحی جدیدی به نام Material You استفاده کرده و همین امر باعث ایجاد تغییرات ظاهری چشمگیری شده است. اضافه شدن رنگ‌های جدید، امکانات شخصی‌سازی بیشتر، تغییر تعداد و اندازه آیکون‌ها، اضافه شدن ویجت‌های جدید و انیمیشن‌های بیشتر، تغییرات در صفحه قفل گوشی، شماری از معدود تغییرات ظاهری این نسخه جدید هستند.
به گفته گوگل، این سیستم‌عامل موبایلی جدید به‌گونه‌ای طراحی شده که با توجه به والپیپر دستگاه، رنگ‌های سیستم را تغییر دهد تا همخوانی بیشتری حاصل شود. در نسخه جدید اندروید، با فشردن دکمه پاور، گوگل اسیستنت فراخوانی شده و می‌توان اطلاعات مورد نیاز را از آن کسب کرد.

از طرفی دیگر، قابلیت‌هایی در جهت ارتقای حفاظت از حریم شخصی و خصوصی کاربران در اندروید ۱۲ اعمال شده که از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن داشبورد حریم خصوصی جدید اشاره کرد. همچنین قرار است داده‌های حساس، اطلاعات بیومتریک کاربران و کلیه داده‌های پردازش شده طی یادگیری ماشین، در بخشی جداگانه ذخیره می‌شوند.
این امکان جدید به کمک بخش هسته محاسباتی خصوصی یا Private Compute Core اجرایی می‌شود. تعبیه بخشی جداگانه برای پردازش و نگهداری این دسته داده‌ها باعث می‌شود ضریب امنیت داده‌های مهم کاربران افزایش یابد. داده‌های ذخیره شده در این بخش برای اپلیکیشن‌های دیگر قابل مشاهده نیستند و به اینترنت و فضا‌های ابری نیز دسترسی ندارند.
با این‌حال این داده‌ها به سادگی برای خود سیستم‌عامل قابل دسترسی هستند. برای راه‌اندازی این بخش از چیپ سخت افزاری جداگانه‌ای استفاده نشده است. گوگل اعلام کرد که نسخه بتای اندروید ۱۲ هم‌اکنون عرضه شده و با گوشی‌های ۱۱ شرکت تولیدکننده محصولات اندرویدی سازگار است.
باز کردن قفل ماشین با گوشی

باز کردن قفل ماشین با گوشی

از دیگر موارد جالب رویداد توسعه‌دهندگان امسال گوگل این بود که کاربران می‌توانند از برخی گوشی‌های پیکسل و سامسونگ به جای کلید دیجیتال (Digital Car Key) استفاده و قفل خودرو را باز کنند. این قابلیت در اندروید ۱۲ عرضه خواهد شد و از فناوری‌های UWB و NFC پشتیبانی می‌کند. تاکنون، BMW تنها شرکتی خودروسازی است که اعلام کرد پشتیبانی از این قابلیت را به خودرو‌های خود اضافه می‌کند.

ادغام Wear OS و Tizen سامسونگ

دیگر سیستم‌عامل معرفی شده در کنفرانس گوگل، Wear OS ۳.۰ بود که این سیستم‌عامل در گجت‌های پوشیدنی گوگل استفاده می‌شود. گفته می‌شود به‌روزرسانی این نسخه جدید در پاییز امسال در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.
در خلال این مراسم، گوگل اعلام کرد که سیستم‌عامل Wear OS را که اکنون Wear شناخته می‌شود، با سیستم‌عامل Tizen شرکت سامسونگ ادغام خواهد کرد و یک پلت‌فرم یکپارچه را ارائه خواهند کرد. تصمیمی که می‌تواند عملکرد سریع‌تر و طول عمر باتری بالاتری را برای محصولات پوشیدنی به ارمغان آورد.

خرید شرکت فیت‌بیت یکی از خرید‌های گوگل در سال ۲۰۱۹ بود. نماینده فیت‌بیت در این رویداد حضور یافت و اعلام کرد گجت‌های پوشیدنی این شرکت که به زودی رونمایی خواهند شد به سیستم‌عامل Wear OS مجهز می‌شوند.

تلاش برای مبارزه با اطلاعات جعلی

در این رویداد گوگل از توسعه قابلیت جدیدی در موتور جست‌وجوی خود خبر داد که به کاربران کمک می‌کند تا در انتخاب منابعی که برای دریافت اطلاعات از آن‌ها استفاده می‌کنند، هوشمندانه‌تر عمل کنند و به این ترتیب انتشار و توزیع مطالب جعلی و نادرست کاهش یابد.
طی این قابلیت جدید، گزینه‌ای با عنوان «About this Result» به پایین نتایج نمایش داده شده در موتور جست‌وجوی این شرکت اضافه می‌شود. در این بخش اطلاعاتی از سوابق و حوزه کاری ارائه‌دهنده این مطلب در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. کاربران با مشاهده این اطلاعات می‌توانند تصمیم بگیرند که مطلب یا خبر درج شده تا چه میزان قابل اعتماد است.
گوگل فوتوز

تغییرات جدید در گوگل فوتوز

گوگل فوتوز نیز از تغییرات جدید بی‌بهره نبود و طبق گفته گوگل، این اپلیکیشن به قابلیتی جدید به نام Cinematic Moments مجهز خواهد شد که می‌تواند دو عکس از یک سوژه را به تصویر متحرک و انیمیشنی تبدیل کند. همچنین مدل جدیدی از قابلیت Memories نیز به گوگل فوتوز اضافه خواهد شد.

قابلیت دیگری که به گوگل فوتوز اضافه شده، امکان ذخیره عکس‌ها در فضایی محافظت‌شده است و ورود به آن تنها از طریق پسورد امکان‌پذیر است. در صورت اضافه شدن تصاویر به این فضا، دیگر در اپلیکیشن فوتوز قابل رویت نخواهند بود. قرار است این قابلیت ابتدا در گوشی‌های پیکسل عرضه و سپس به دیگر دستگاه‌های اندرویدی اضافه شود.

گوگل پیش‌تر از اضافه شدن فیلتر‌های پیشرفته برای جست‌وجوی ساده‌تر میان عکس‌ها خبر داده بود که قرار است به‌زودی در اختیار عموم قرار گیرد. این فیلتر‌ها با تفکیک نوع تصاویر به تصاویر سلفی، عادی، اسکرین‌شات و... جست‌وجو را برای کاربر راحت‌تر می‌کنند. همچنین امکان جست‌وجوی عکس برخی افراد از روی نام نیز قرار است اضافه شود.

تغییر پسورد‌ها از طریق پسورد منیجر

گوگل در مراسم دیشب همچنین از رویای انسان‌ها برای حذف نیاز به گذاشتن رمز عبور (password-free future) سخن گفت و راهکار‌های جدیدی را برای ارتقای حریم شخصی افراد معرفی کرد. یکی از این قابلیت‌ها، حذف تاریخچه ۱۵ دقیقه‌ای جست‌وجو‌های کاربران بود.
گوگل همچنین اعلام کرد ویژگی جدیدی را طراحی کرده که امکان تغییر پسورد وب‌سایت‌ها را به‌طور مستقیم از طریق پسورد منیجر گوگل فراهم می‌کند. این ویژگی ابتدا در مرورگر کروم اندروید برای کاربران آمریکایی قابل استفاده خواهد بود و طی ماه‌های آتی به دیگر گوشی‌های اندرویدی در سراسر جهان خواهد رسید.

افزودن اطلاعات بیشتر به گوگل مپس

مهندسان گوگل درحال اعمال تغییراتی جدید در گوگل مپس هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به افزودن جزئیات دقیق‌تر روی نقشه و عرضه قابلیتی جدید برای ابزار واقعیت مجازی لایو ویو (Live View) اشاره کرد. همچنین این تغییرات به نمایش اطلاعات بیشتر در گوگل مپس ختم خواهد شد.
در این رویداد گوگل اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۱ قصد دارد جزئیات قابل مشاهده روی نقشه خود را افزایش دهد و این کار را با درج جزئیات ۵۰ شهر آغاز خواهد کرد.
گفته می‌شود جزئیات جدیدی که قرار است به نقشه گوگل اضافه شود برای افراد پیاده کاربردی خواهد بود و به آن‌ها کمک می‌کند شناخت بهتر و دقیق‌تری از اماکن مختلف کسب کنند. قرار است داده‌های مذکور از منابع تصاویر ماهواره‌ای، استریت ویو و داده‌های حرکتی محاسباتی به این نقشه افزوده شوند.

قرار است دکمه «لایو ویو» نیز به نقشه گوگل اضافه شود. قابلیت «لایو ویو» که از سال ۲۰۱۹ به نقشه گوگل اضافه شد، از فناوری واقعیت مجازی برای کمک به کاربران استفاده می‌کند. با ضربه زدن روی دکمه تعبیه شده و گرفتن گوشی به سمت اماکنی مانند ایستگاه مترو، رستوران و... می‌توان به جزئیاتی اعم از نقشه، منو، برنامه کاری و... دست پیدا کرد.

دیگر قابلیت جدید اضافه شده به گوگل مپس، پیشنهاد‌های متنوع‌تر مسیریابی به کاربر است که هر مسیر تاثیرات خاصی می‌تواند داشته باشد. برای مثال در ارائه مسیریابی‌ها به کاربر گفته می‌شود که رفتن از فلان مسیر آسیب کمتری به محیط‌زیست می‌زند یا مسیر دیگر، امن‌تر است.
«پیشنهاد مسیر‌های دوستدار محیط‌زیست» که پیش‌تر در ماه مارس معرفی شده بودند به‌زودی در اختیار طیف گسترده‌تری از کاربران قرار می‌گیرد.
هوش مصنوعی LaMDA

فناوری جدید هوش مصنوعی LaMDA

ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل در این رویداد از فناوری LaMDA پرده برداشت که می‌تواند امکان گفت‌وگوی میان انسان و ماشین را فراهم کند. برای نمایش قابلیت‌های این فناوری، گوگل چند ویدئوی از پیش ضبط‌شده را پخش کرد و نشان داد که چگونه این فناوری می‌تواند جای پلوتو یا حتی یک موشک کاغذی حرف بزند و با انسان تعامل داشته باشد.

در این فناوری تلاش شده تا هوش مصنوعی توانایی بالایی برای درک مضامین گفت‌وگوی انسان‌ها پیدا کند و به این ترتیب بهترین پاسخ را به کاربر ارائه دهد. گفته می‌شود هوش مصنوعی LaMDA به‌گونه‌ای برای درک مکالمات انسانی آموزش داده شده تا با تشخیص برخی نشانه‌ها بتواند یک گفت‌وگوی آزاد را از دیگر انواع محتوا تشخیص و به این ترتیب جواب‌های خلاقانه‌تری در اختیار کاربر قرار دهد.
با افزوده شدن چنین سطحی از تکنولوژی، دیگر اینکه پایان مکالمه انسان و روبات در یک موضوع مشخص به چه صورتی باشد قابل پیش‌بینی نیست و هوش مصنوعی ممکن است بحث را به موضوعات بسیار متنوعی بسط دهد.

ارتباط بهتر در ورک اسپیس

گوگل در این رویداد از طرحی جدید به نام Smart Canvas سخن گفت که ویژه نرم‌افزار ورک اسپیس آفیس است و امکان کار کردن و دسترسی راحت‌تر میان دستگاه‌های مختلف را برای کاربر فراهم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های جدید می‌توان به Smart Chips اشاره کرد که کاربر با کمک آن می‌تواند به دیگر اپلیکیشن‌های ورک اسپیس لینک شده و از طریق گوگل Doc، Sheet یا Slide، تماس تصویری را در میت (Meet) برقرار کند.
ارائه این قابلیت جدید به دنبال افزایش دورکاری کارکنان شرکت‌ها و نیاز به امکاناتی برای ایجاد تعامل بهتر با همکاران خصوصا در پروژه‌های جمعی صورت گرفت. قرار است جزئیات بیشتر درباره نحوه عملکرد Smart Canvas و قابلیت‌های جدید میت به‌زودی اعلام شود.

به‌روزرسانی اپلیکیشن دوربین گوگل

گوگل اعلام کرد که مهندسان این شرکت درحال اعمال تغییرات و عرضه یک به‌روزرسانی جدید برای اپلیکیشن دوربین و دیگر محصولات مرتبط با عکاسی این شرکت هستند که امکان ثبت دقیق‌تر تصاویر افراد رنگ پوست را به نسبت قبل فراهم خواهد کرد.
سمیر سمات، معاون بخش اندروید و گوگل‌پلی در این باره گفت: عکاسی از افراد رنگین پوست همواره با مشکلاتی همراه بوده و در بسیاری موارد کیفیت تصاویر به آن صورتی که انتظار می‌رفت نمی‌شد. به همین دلیل با کار روی دوربین سعی کرده‌ایم دوربینی دقیق‌تر بسازیم.

گفته می‌شود طی تغییرات اعمال شده، الگوریتم‌های نوردهی خودکار بهبود یافته‌اند تا متناسب با شرایط تصویر، نور‌های اضافه حذف شوند تا رنگ تصویر به رنگ واقعی نزدیک‌تر باشد. این قابلیت‌ها از پاییز امسال به گوشی‌های پیکسل گوگل اضافه خواهند شد.
پروژه استارلاین

رونمایی از پروژه گوگل استارلاین

یکی دیگر از محصولات جدید گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال گوگل، پروژه استارلاین (Project Starline) بود. این فناوری از دوربین‌هایی با رزولوشن بالا و سنسور‌های عمق به منظور ایجاد یک مدل سه بعدی از انسان بهره می‌گیرد. با کمک این قابلیت، می‌توان احساس یک ملاقات چهره به چهره و نزدیک به واقعیت را برای کاربران رقم زد.
از آنجا که این فناوری نیاز به تجهیزات و حسگر‌های پیشرفته‌ای دارد، به‌نظر نمی‌رسد استفاده از آن به‌زودی در دسترس کاربران قرار گیرد. این شرکت قصد دارد تا پایان سال‌جاری میلادی، پیاده‌سازی آزمایشی این پروژه را همراه با شرکا عملیاتی کند.

ورود گوگل به حوزه پردازش کوانتومی

یکی از خبر‌های جالبی که شب گذشته گوگل در جریان رویداد دیشب از آن رونمایی کرد، همکاری با شرکتی در زمینه پردازش کوانتومی بود. گوگل اعلام کرد با راه‌اندازی این مرکز پردازش کوانتومی جدید قصد دارد تغییرات اساسی در این زمینه ایجاد کند که به کمک آن بتوان سرعت حل مسائل را بالا برد.
ساندار پیجای مدیرعامل گوگل با بیان اینکه امیدوارند روزی بتوانند یک کامپیوتر کوانتومی تصحیح خطا بسازند گفت: هنوز در اول راه هستیم و به‌ثمر رسیدن چنین پروژه‌ای زمان بسیار زیادی خواهد برد. در کنار اعلام این خبر، گوگل از نسل چهارم واحد پردازش تنسور (TPU) نیز رونمایی کرد.
این تراشه که در سرویس‌های یادگیری ماشین مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند سرعتی دو برابر نسل قبلی خود داشته باشد.

ابزاری برای تشخیص بیماری‌های پوست و مو

گوگل در این مراسم از یک ابزار سلامتی جدید رونمایی کرد که به کمک هوش مصنوعی قادر است به کاربران در تشخیص بیماری‌های پوست و مو کمک کند. طی این قابلیت جدید، کاربران با ثبت عکس از پوست قسمتی از بدن، اطلاعاتی را در خصوص شرایط سلامتی پوست دریافت می‌کنند.
گفته می‌شود این ابزار جدید گوگل قادر است ۲۸۸ نوع بیماری پوستی مختلف را تشخیص دهد. با این‌حال هنوز نمی‌توان آن را جایگزین مطمئنی برای تشخیص‌های پزشکی معمول دانست. گوگل می‌گوید سالانه بیش از ۱۰ میلیارد رکورد جست‌وجو برای مشکلات مرتبط با پوست و مو انجام می‌شود و همین باعث شده این شرکت تصمیم به ارائه چنین قابلیتی بگیرد.
طبق اعلام مدیران گوگل توسعه این قابلیت جدید بیش از سه سال به طول انجامیده و این سیستم موفق شده استاندارد CE اروپا را نیز کسب کند. سازمان غذا و دارو آمریکا هنوز مجوزی برای تایید این ابزار سلامتی صادر نکرده است، اما گفته می‌شود که نسخه آزمایشی این قابلیت در اواخر سال‌جاری میلادی عرضه خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید