روند نزولی قیمت دلار ادامه دارد؟!

روند نزولی قیمت دلار ادامه دارد؟!

اسکناس آمریکایی در دومین ماه بهار بیش از ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار در فروردین‌ماه نیز حدود ۵/ ۳ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، بازار در ماه گذشته بیشتر تحت تاثیر خبر‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای قرار داشت.

کد خبر : ۹۳۹۹۰
بازدید : ۱۸۹۲

در آخرین روز هفته، دلار برای عبور از مرز ۲۳ هزار تومانی تلاش کرد، ولی در نهایت نتوانست بالای این مرز باقی بماند.

روز پنج‌شنبه، اسکناس آمریکایی در مقطعی از روز موفق شد تا نزدیک محدوده ۲۳ هزار و ۷۰ تومان رشد کند، ولی در اواخر روز با افزایش فروش‌ها، در محدوده ۲۲ هزار و ۹۷۰ تومان به کار خود پایان داد. این قیمت ۳۲۰ تومان بالاتر از روز چهارشنبه بود، ولی افزایش انتهای اردیبهشت‌ماه، نتوانست مانع از ثبت بازدهی منفی برای دلار شود.

اسکناس آمریکایی در دومین ماه بهار بیش از ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد. دلار در فروردین‌ماه نیز حدود ۵/ ۳ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود. به گفته فعالان، بازار در ماه گذشته بیشتر تحت تاثیر خبر‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای قرار داشت.
هر زمان بازار احساس کرد که شانس احیای برجام بالا رفته است، میزان فروش‌های دلار افزایش یافت. این در حالی است که اخبار منفی موجب می‌شد میزان خرید‌ها بالا برود. شدت نوسان در اردیبهشت‌ماه تحت تاثیر اخبار سیاسی چنان بالا رفت که قیمت دلار در مقطعی حتی تا نقطه ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز پایین رفت.

در حالی که در ماه اردیبهشت، دلار حدود ۱/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داد، در بازار سکه، فضای بازار آرام‌تر بود و این فلز گرانبها حدود ۳ دهم درصد افت قیمت را به ثبت رساند.
سکه در آخرین روز اردیبهشت‌ماه ۱۷۰ هزار تومان رشد قیمت را به ثبت رساند و با عبور از مرز ۱۰ میلیون تومانی به محدوده ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار تومانی رسید. با این حال، این افزایش نیز شد راه ثبت بازدهی ماهانه منفی در بازار سکه نشد.

دو عامل حفاظتی در بازار سکه

به گفته فعالان دو عامل موجب شد که قیمت سکه در اردیبهشت‌ماه در مقایسه با دلار افت چندانی را تجربه نکند. اولین مساله از نگاه فعالان، امید سکه‌بازان به افزایش بهای طلا در بازار‌های جهانی بود. طلا در هفته‌های اخیر توانست سد هزار و ۸۰۰ دلاری را از پیش رو بردارد و پس از آن در روز‌های اخیر نوسان بالای محدوده هزار و ۸۸۰ دلار را تجربه کرد.
معامله‌گران سکه امیدوارند که طلا کانال هزار و ۹۰۰ و ۲ هزار دلاری را نیز از پیش رو بردارد. همین امید به افزایش قیمت طلا موجب شد که سکه‌بازان با احتیاط بیشتری در موقعیت فروش قرار بگیرند.

در کنار این، سکه در فروردین‌ماه با سرعت بسیاری زیادی در مقایسه با دلار کاهش قیمت را تجربه کرده بود. فلز گرانبهای داخلی در اولین ماه سال بیش از ۸ درصد از ارزش خود را از دست داد. این در حالی بود که در فروردین‌ماه، دلار حدود ۵/ ۳ درصد افت قیمت را به ثبت رسانده بود.
به این ترتیب می‌توان گفت سکه بخشی از افت خود را در ماه اول سال پیش‌خور کرده بود و به همین دلیل در ماه دوم سال، متناسب با نزول دلار کاهش پیدا نکرد.

نگاه تحلیلگران فنی به آینده دو بازار

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، اگر دلار می‌خواهد بار دیگر در مسیر نزولی قرار بگیرد، باید محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی را از دست بدهد. اسکناس آمریکایی در هفته گذشته عمدتا بین دو کانال ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی در رفت و آمد بود، ولی نتوانست زیر محدوده ۲۲ هزار و ۸۰۰ تومانی برای دو روز متوالی نوسان کند.
در کنار این، افزایشی‌های بازار نتوانستند قیمت را به بالای محدوده ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومانی هدایت کنند. در صورتی که اسکناس آمریکایی به بالای محدوده ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومانی برود، میزان خرید‌ها در بازار ارز بیشتر خواهد شد.

در بازار سکه، خط ۱۰ میلیون تومانی برای معامله‌گران اهمیت زیادی دارد. کاهشی‌ها باور دارند، برای اینکه سکه در مسیر صعودی قرار بگیرد، باید بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت شود. فلز گرانبهای داخلی برای اینکه با امواج فروش مواجه شود، زیر محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تثبیت شود.
برخی معامله‌گران اعتقاد دارند در صورتی که دلار بتواند بالای محدوده ۲۳ هزار تومانی تثبیت شود، سکه نیز بالای محدوده ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد رفت.
روند بهای دلار
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید