چرا خاموشی‌ها از قبل اعلام نمی‌شود؟

چرا خاموشی‌ها از قبل اعلام نمی‌شود؟

رجبی‌مشهدی با بیان اینکه این سامانه برای کل کشور طراحی شده است و در واقع جداول خاموشی امسال از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: تقاضای ما از مشترکان این است که با مدیریت مصرف ما را در گذر از این شرایط همراهی کنند.

کد خبر : ۹۴۰۳۲
بازدید : ۱۸۵۸

قطع برق

چند سالی است که آغاز فصل گرما در ایران با قطعی‌های پراکنده برق همراه می‌شود و در این سال‌ها معمولا جداول قطعی برق هم از پیش اعلام می‌شد، اما در چند روز گذشته پایتخت ایران و بسیاری از شهر‌ها با قطعی‌های ناگهانی برق روبه‌رو شدند؛ همین دیروز در بسیاری از مناطق تهران ساعاتی برق قطع شد و این در حالی بود که از پیش هیچ اطلاع‌رسانی‌ای در این زمینه انجام نشده بود.

دراین‌باره کاربران شبکه‌های اجتماعی از مشکلاتی که برای زندگی روزمره‌شان ایجاد شد، نوشتند که در این بین البته قطع برق چند مرکز درمانی و بیمارستان هم رسما خبری شد که با حیرت و تعجب همراه شد، چراکه انتظار می‌رود این مراکز حساس برای چنین شرایطی آماده باشند، اما به نظر می‌آید قطع ناگهانی و از پیش اعلام‌نشده برق دلیل این مشکلات بود. فارغ از مشکلات این چند روز حالا رسما مسئولانی از ادامه‌داربودن این قطعی برق سخن گفتند که البته قرار است با اطلاع قبلی انجام شود.

آن‌طورکه دیروز رسما اعلام شد ریشه این قطعی برق به افزایش مصرف برمی‌گردد؛ مصرف برق در روز‌های اخیر رکورد زده و نبود نیروگاه‌های برق آبی موجب شده تا تأمین برق کشور با مشکل مواجه شود.
محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، درباره دلیل به‌هم‌خوردن تراز تولید و مصرف برق گفته بود که خشک‌سالی و غیرممکن‌شدن استفاده از برخی نیروگاه‌های برق آبی، افزایش دما و بالارفتن مصرف برق، ورود زودهنگام چاه‌های کشاورزی و در نهایت پدیده جدیدی به نام رمزارز‌ها چهار دلیل اصلی افزایش شدید مصرف برق و به‌هم‌خوردن تراز تولید و مصرف به شمار می‌روند.

براساس گزارش ایسنا و بنا بر آخرین آمار سرعت رشد مصرف برق در کشور افسارگسیخته شده و در روز‌های اخیر، شاهد ثبت پیک‌های مصرف برق به مقادیری هستیم که در زمان مشابه سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده‌اند. برای نخستین‌بار در تاریخ کشور در اردیبهشت ماه شاهد رسیدن رکورد مصرف برق به مرز ۵۴ هزار مگاوات هستیم.
طبق آمار رسمی شرکت مدیریت شبکه برق ایران در روز بیست‌ونهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ مصرف برق در پیک روزانه به ۵۳‌هزار‌و ۷۵۹ مگاوات رسید. این در حالی است که پیک مصرف برق در روز مشابه سال قبل، ۴۵‌هزار‌و ۲۷۰ مگاوات بوده و رشد بیش از هشت‌هزارو ۵۰۰ مگاواتی نسبت به زمان مشابه سال قبل، رشدی عجیب و نیازمند مدیریت است.

از سوی دیگر، امسال صنعت برق با پدیده جدیدتر استخراج رمزارز خانگی به دلیل افزایش بهای این ارز و جذابیت بیشتر آن از برق رایگان روبه‌رو است.
همین جذابیت سبب فعالیت بیشتر برای استخراج رمزارز از برق با بهای کم خانگی شده و معضل صنعت برق را تشدید کرده است، البته صنعت برق از برخورد قاطع و جدی با استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز‌ها خبر داده و بر آن تأکید دارد، اما قیمت سرسام‌آور ارز‌های مجازی نمی‌تواند مانعی برای این مسئله باشد.

مجموع این مسائل موجب شده تا کل کشور درگیر خاموشی‌های پراکنده و بدون اطلاع قبلی شود، هرچند به‌تازگی مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور، اعلام کرد که صنعت برق برنامه‌ای برای انتشار جداول خاموشی ندارد، اما اکنون به اعتقاد کارشناسان، قطعی‌های مکرر برق در سراسر کشور گویای الزام انتشار این جداول است.
با توجه به اینکه قطع برق مشترکان بدون اطلاع قبلی عواقب زیادی دارد بهتر است صنعت برق انتشار جداول خاموشی را به عقب نیندازد و هرچه سریع‌تر جداول خاموشی منتشر شود.

مراکز مجاز استخراج رمزارز خاموش می‌شوند

پارسال و در چنین روز‌هایی بحث استخراج رمزارز در ایران و تأثیر آن بر مصرف و قطعی برق خبرساز شد و با آغاز قطعی برق امسال بار دیگر انگشت اتهام به سمت این موضوع نشانه رفت که البته قرار است این مراکز خاموش شوند.
دراین‌باره دیروز اعلام شد که به منظور تأمین برق مشترکان و کمک به جلوگیری از بروز خاموشی، مراکز استخراج رمزارز در ساعات اوج مصرف برق از شنبه اول خرداد خاموش می‌شوند.

قطع برق ۴ سازمان دولتی پرمصرف

برق چهار سازمان دولتی به دلیل رعایت‌نکردن الگوی مصرف اعلام‌شده، با ابلاغ قبلی، قطع شد؛ این جمله را دیروز سخنگوی صنعت برق اعلام کرد و در توضیح گفت: برق این سازمان‌ها که پیش‌تر نیز نسبت به عدم رعایت سقف و الگوی تعیین‌شده اخطار دریافت کرده بودند، قطع شد.
او افزود: وزارت صمت، بانک ملت (مرکزی)، بنیاد تعاون و سازمان ثبت و اسناد کشور، چهار ساختمانی هستند که برق آن‌ها امروز با هماهنگی و ابلاغ قبلی، قطع شد. به گفته رجبی‌مشهدی، براساس ابلاغ صورت‌گرفته از سوی وزارت نیرو، سازمان‌های دولتی باید مصرف برق خود را ۵۰ درصد کاهش دهند.
او ادامه داد: بازرسی‌های روزانه توسط شرکت‌های توزیع به منظور اطمینان از صحت عملکرد سازمان‌های دولتی در موضوع مدیریت مصرف برق، انجام خواهد شد.

چرا خاموشی‌ها از قبل اعلام نمی‌شود؟

قطع ناگهانی برق علاوه‌بر اینکه می‌تواند روند عادی زندگی شهروندان را مختل کند، بر سلامت وسایل برقی هم تأثیرگذار است و این قطع ناگهانی ممکن است به ازکارافتادن این وسایل منجر شود.
این موضوع ساده به‌خوبی ضرورت اطلاع‌رسانی درباره قطعی‌های برق را نشان می‌دهد و حالا اعلام شده که مردم برای اطلاع از خاموشی به سامانه «برق من» مراجعه کنند.
دراین‌باره دیروز سخنگوی صنعت برق گفت: مشترکان می‌توانند برای اطلاع از خاموشی شهر یا منطقه خود به سامانه «برق من» یا سایت شرکت‌های توزیع استان خودشان مراجعه کنند و امسال برنامه‌های خاموشی از این طریق اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مصطفی رجبی‌مشهدی که با ایسنا سخن می‌گفت، درباره علت خاموشی‌های پراکنده در کشور اظهار کرد: برای هر استان یک سقف مصرف تعریف شده است که باید با اقدامات مدیریت مصرف، میزان مصرف خود را کاهش دهند.
درصورتی‌که میزان مصرف از تولید تعیین‌شده کمتر باشد محدودیتی ایجاد نخواهد شد، اما استان‌هایی که موفق به انجام این کار نشوند متحمل خاموشی در برخی مناطق می‌شوند.
او با تأکید بر اینکه خاموشی‌ها از طریق سامانه «برق من» اطلاع‌رسانی می‌شود، تصریح کرد: ممکن است فعلا اطلاعات کافی از سوی شرکت توزیع تهران بزرگ یا سایر استان‌ها در این رابطه در سامانه درج نشده باشد، اما فردا حتما اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.
به گفته سخنگوی صنعت برق، برخی شرکت‌ها ممکن است از طریق صفحات خودشان جداول خاموشی را بارگذاری کنند و اعمال محدودیت‌ها از این طریق اطلاع‌رسانی شود، این موضوع کاملا سلیقه‌ای است و مشترکان برای اطلاع از خاموشی‌ها می‌توانند به سامانه «برق من» یا سایت شرکت توزیع برق استان خود مراجعه کنند.
رجبی‌مشهدی با بیان اینکه این سامانه برای کل کشور طراحی شده است و در واقع جداول خاموشی امسال از این طریق اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: تقاضای ما از مشترکان این است که با مدیریت مصرف ما را در گذر از این شرایط همراهی کنند.

ممنوعیت استفاده از کولر برای شرکت‌های آب و برق

احتمال قطعی‌های برق در آغاز فصل گرم امسال از هفته‌های گذشته پیش‌بینی شده بود و حتی ۱۵ اردیبهشت همین امسال رسما اعلام شد که استفاده از کولر برای شرکت‌های آب و برق ممنوع است و برای سایر ادارات هم استفاده از آن با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود.
همان نیمه اردیبهشت سخنگوی صنعت برق گفته بود: استفاده از کولر برای شرکت‌های آب و برق در ایام پیک ممنوع و برای سایر شرکت‌ها محدود است.

مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت‌وگویی تلویزیونی به رشد ۲۲ درصدی مصرف برق در روز‌های سپری‌شده از سال جاری اشاره و اظهار کرده بود: امسال رشد مصرف ۲۲ درصدی را داشته‌ایم که عدد قابل توجهی است درحالی‌که هر‌ساله این میزان پنج تا هفت درصد بوده است.
او یکی از مهم‌ترین دلایل این رشد مصرف را شروع خوب و پرقدرت صنایع در سال جاری عنوان کرد و افزود: با این حال متأسفانه به دلیل قرارگرفتن در شرایط کم‌بارشی، شاهدیم که ۳۵ درصد از حجم سد‌های کشور خالی است که این موضوع باعث می‌شود در ساعت‌های پیک حدود چهار هزار مگاوات از تولید نیروگاه‌های برق آبی را در اختیار نداشته و دچار کمبود در تولید برق باشیم.

سخنگوی صنعت برق راهکار‌های جایگزین برای جبران این میزان کمبود تولید را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: همواره بیش از ۶۰ درصد از مصرف برق در ماه‌های گرم سال به وسایل سرمایشی اختصاص دارد.
رجبی‌مشهدی ادامه داد: به منظور بهره‌گیری از این پتانسیل برای مدیریت مصرف برق، در اقدامی پیش‌دستانه تصمیم گرفته شد که استفاده از کولر در شرکت‌های آب و برق زیرمجموعه وزارت نیرو ممنوع و در سایر شرکت‌ها و ادارات دولتی نیز با همکاری استانداران، محدود باشد.
او افزود: براساس این ابلاغیه که به شرکت‌های تابعه وزارت نیرو ارسال شده است، این شرکت‌ها باید مصرف برق خود را نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش دهند.

رجبی‌مشهدی گفت: اگر دمای کولرگازی را یک درجه افزایش دهیم، حدود سه درصد از مصرف برق آن کاسته می‌شود که به عبارت دیگر اگر کولر‌های گازی یا دستگاه‌های سرمایشی روی ۲۵ درجه قرار گیرند، حدود ۲۰ درصد از مصرف برق کاهش می‌یابد.

سخنگوی صنعت برق یادآور شد: امسال پایش‌ها از دستگاه‌های اجرائی را تشدید خواهیم کرد و در عین حال از طریق کنتور‌های هوشمند و به‌کارگیری اینترنت اشیا (IOT) مصرف برق ادارات کنترل و پس از ساعات کار اداری، برق سیستم‌های سرمایشی آنان قطع خواهد شد.
سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: که کلید گذر از تابستان امسال با رعایت دمای ۲۵ درجه در کولر‌های گازی، استفاده از دور کند کولر‌های آبی و عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف است که به‌راحتی توسط همه هم‌وطنان قابل اجراست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید