بازار دو قطبی دلار

بازار دو قطبی دلار

در روزی که فضای بازار دو قطبی بود، دلار توانست با ۹۰ تومان افزایش به بهای ۲۲ هزار و ۹۹۰ تومان برسد. سکه امامی نیز با تکیه بر رشد قیمت اسکناس آمریکایی توانست از کانال ۹ میلیون تومانی خارج شود و به مرز ۱۰ میلیونی پا بگذارد.

کد خبر : ۹۴۰۵۵
بازدید : ۲۴۸۹

قیمت دلار

در دومین روزهفته، بازار ارز تحت‌تاثیر اخبار متناقضی بود؛ از یک سو، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آژانس بین‌المللی حق دسترسی به دوربین‌های سازمان انرژی اتمی را ندارد و از سوی دیگر، رئیس‌جمهور عنوان کرد، «ما به مذاکرات تا توافق نهایی ادامه خواهیم داد».

برخی معامله‌گران سعی داشتند با جوسازی پیرامون خبر اول، ارزش دلار را در مسیر صعودی قرار دهند؛ این در حالی بود که دسته دیگری با تکیه بر صحبت رئیس‌جمهور و اظهارات اخیر نماینده روسیه سعی داشتند، جریان قیمت را کاهشی نگه دارند. از نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین نقل شده که ایران آماده است، تا حدی غنی‌سازی خود را کاهش دهد.

معامله‌گران باور دارند ایران تنها در صورتی دست به این اقدام خواهد زد که تحریم‌ها به شکل قابل توجهی برداشته شوند. در مجموع می‌توان گفت که روز یکشنبه فضای دو قطبی در بازار شکل گرفته بود و بازار به راحتی نمی‌توانست مسیر خود را پیدا کند. اخبار متناقضی که از آینده برجام به گوش می‌رسید، معامله‌گران را در حالت تردید قرار داد.
در روزی که فضای بازار دو قطبی بود، دلار توانست با ۹۰ تومان افزایش به بهای ۲۲ هزار و ۹۹۰ تومان برسد. سکه امامی نیز با تکیه بر رشد قیمت اسکناس آمریکایی توانست از کانال ۹ میلیون تومانی خارج شود و به مرز ۱۰ میلیونی پا بگذارد.
در سومین روز هفته، فلز گرانبهای داخلی ۹۰ هزار تومان رشد را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسید. در کنار عامل افزایشی دلار، سکه بازان امیدوار هستند که در هفته جاری، اونس طلا به افزایش خود ادامه دهد.

صف در برابر صرافی‌های دلار

فعالان عنوان کردند که دیروز صف‌های خرید به بازار بازگشتند و موجب شد که برخی از صرافی‌ها شلوغ شوند. برخی از معامله‌گران عنوان می‌کردند که علت ایجاد صف تقاضا، فاصله قیمتی بود که بین صرافی‌های بانکی و بازار آزاد وجود داشت.
روز گذشته، صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار را ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین کردند که فاصله ۶۰۰ تومانی با قیمت بازار آزاد داشت. این فاصله موجب می‌شد که هر فرد به ازای خرید ۲ هزار دلار، بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان سود کند.

روند نزولی در بازار دلار

روند بازار ارز در ماه‌های گذشته با کاهش همراه بوده به گونه‌ای که بررسی تغییرات نرخ دلار در سه ماه گذشته، بیانگر عقب‌نشینی گام به گام دلار است. به گزارش «ایبنا» با کاهش انتظارات تورمی در ماه‌های گذشته و حضور پُرقدرت بازارساز، شاخص ارزی تعدیل معناداری داشته است.
تغییرات نرخ ارز از اواخر بهمن سال گذشته تا پایان اردیبهشت سال‌جاری، عقبگرد سه کاناله دلار آمریکا را نشان می‌دهد.
به‌گونه‌ای که هر اسکناس دلار آمریکا در پایان بهمن سال گذشته ۲۵۱۷۰ تومان قیمت گذاری شده بود و در اسفند با کاهش به کانال بیست و سه هزار تومان و در نهایت در ایستگاه پایانی سال گذشته، بهای اسکناس آمریکایی در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به رقم ۲۳۹۶۰ تومان رسید.
در ادامه با شروع سال جدید، به‌رغم تلاش سفته‌بازان و نوسان‌گیران برای صعودی کردن بهای دلار، بازارساز توانست با حضور پُرقدرت، نیاز‌های واقعی ارزی متقاضیان را تامین کند و در نهایت تداوم روند کاهشی نرخ ارز به‌ویژه دلار را به ثبت رساند.
بر این اساس نرخ فروش هر اسکناس دلار آمریکا در پایان فروردین‌ماه سال‌جاری، ۲۳۳۶۹ تومان ارزش‌گذاری شد. تداوم کاهش پلکانی دلار در هفته‌های گذشته، سرانجام به افت بهای دلار آمریکا به کانال بیست و دو هزار تومانی منجر شد و نرخ فروش دلار آمریکا در آخرین روز اردیبهشت امسال، به رقم ۲۲ هزارو ۲۹۹ تومان کاهش یافت.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید