تخته گاز سهام در مسیر کاهش

تخته گاز سهام در مسیر کاهش

شاخص کل بورس معاملات دیروز را با افت ۸/ ۱ درصدی (۴/ ۲۰ هزار واحدی) پایان داد و کف قبلی را پایین‌تر کشاند. شاخص کل هموزن نیز یک درصد عقب‌تر نشست. در فرابورس نیز شاهد روند بهتری نبودیم و از ارتفاع نماگر اصلی این بازار ۹/ ۰ درصد کاسته شد.

کد خبر : ۹۴۰۵۷
بازدید : ۱۵۶۱

بازار بورس

شاخص کل تالار شیشه‌ای ۸/ ۱ درصد دیگر افت کرد و حالا تنها ۷/ ۰ درصد تا از دست دادن مرز حساس یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد فاصله دارد. دیگر متغیر‌های بازار نیز چنگی به دل نمی‌زنند.

ارزش معاملات خرد بورس تهران که مدت‌هاست به شدت کاهش یافته و به میانگین سال ۹۸ رسیده، حالا چند روزی است که به صورت متوالی زیر ۲هزار میلیارد تومان است. در این میان افزایش ترس و ناامیدی سهامداران سبب سنگین شدن صف‌های فروش و خروج سرمایه‌های خرد از بازار سهام شده است.

دیروز نیز با وجود نقدشوندگی نامناسب بازار، باز هم شاهد ثبت خالص فروش ۴۹۰ میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی بودیم.

در این میان گرچه کلید راهگشای بازار سهام در دستان سیاستگذاران است، اما تعلل آنان برای گره‌گشایی از مشکلات و بحران این روز‌های بازار سهام جای سوال دارد؟ مگر نه اینکه بهانه تعلل آنان در حذف دامنه نوسان؛ به عنوان تک عاملی برای بازگشت بورس به تعادل، حفظ منفعت سهامداران و جلوگیری از افت بیشتر بازار است، پس چرا همچنان شاهد افت بیش از پیش نماگر‌ها و آب شدن سرمایه سهامداران هستیم؟
شاید بهتر باشد برای یک بار هم که شده به دور از هر گونه مداخله و حمایت دستوری به بورس فرصت بازیابی بدهیم، تا شاهد شکوفایی آن باشیم، آن وقت است که اعتماد و سرمایه‌های مولد مجددا به آن بازگردانده خواهد شد.

به هر روی در جریان دادوستد‌های روز یکشنبه طبق یک روند تکراری شاهد ریزش نماگر‌ها آن هم با قوت بیشتر بودیم.

از جمله موارد عجیبی که در معاملات روز یکشنبه شاهد آن بودیم، عدم بازگشایی نماد بانک ملت (وبملت) آن هم پس از اعلام بازگشایی نماد بود. در حالی که نکته عجیبی در روند معاملات این نماد ایجاد نشد، ناظر بازار مجددا نماد را به حالت ممنوع- متوقف بازگرداند.

در این خصوص برخی عنوان کردند ترس سیاستگذار درخصوص از دست رفتن مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد دلیل عدم بازگشایی «وبملت» بوده است.

به هر روی پس از ساعت معاملاتی ناظر بازار در پیامی عنوان کرد: «نماد معاملاتی بانک ملت (وبملت) به علت ورود سفارش فروش با حجم‌های نامتعارف از سوی برخی سهامداران و همچنین ورود سفارش فروش با قیمت‌های نامتعارف از جمله یک ریال که باعث کشف قیمت نامناسب می‌شد، بازگشایی نشد. لازم به ذکر است ایستگاه معاملاتی آن دسته از مشتریانی که نسبت به ورود سفارش فروش با قیمت‌های نامتعارف در نماد فوق اقدام کردند مسدود شد.»

ناامیدی حقیقی‌های بورس

روز یکشنبه میزان فروش حقیقی‌ها به نسبت روز قبل کاهش داشت که البته این امر به واسطه ناتوانی آنان در فروش به دلیل رکود در معاملات و حجم صف‌های فروش رقم خورد. سهامداران عمده نیز خالص خرید ۴۹۰ میلیارد تومانی را رقم زدند.

در این روز گروه دستگاه‌های برقی و منسوجات تنها صنایعی بودند که در لیست خرید حقیقی‌ها قرار گرفتند که البته تنها شاهد خالص خرید ۴۷۲ میلیون تومانی این دسته از معامله‌گران بودند.

در آن سوی بازار، اما پالایشی‌ها شاهد خروج ۱۲۸ میلیارد و ۵۹۵ میلیون تومانی سهامداران خرد بودند و پس از آن بیشترین خالص فروش حقیقی به دو صنعت بانک و فلزات اساسی جمعا به میزان ۱۰۴ میلیارد و ۶۳۱ میلیون تومان اختصاص پیدا کرد.

بورس یکشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با افت ۸/ ۱ درصدی همراه شد، از ۲۸۷ نماد معامله شده، قیمت پایانی ۱۷ سهم (۹/ ۵ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۱۶ سهم (۲/ ۷۵ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۷ نماد (۴/ ۲ درصد) صف خریدی به ارزش ۴/ ۱۱ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۲۰۰ نماد بورسی (۶/ ۶۹ درصد) به ارزش ۲۴۲۳ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس افت ۹/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۱۴ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۶ سهم (۲/ ۵ درصد) مثبت و ۸۹ سهم (۷۸ درصد) منفی بود. در این بازار ۵ نماد (۳/ ۴ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۵۷ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۹۰ نماد (۷۹ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۳۹۴ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز روز گذشته میزبان دادوستد ۸۸ نماد بود. در این میان ۹ سهم (۲/ ۱۰ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۶۰ سهم (۶۸ درصد) در محدوده منفی بودیم.

در این بازار نیز ۸ نماد (۹ درصد) صف خریدی به ارزش ۲۳ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۶۷ نماد (۷۶ درصد) با ارزشی بالغ بر ۹۴۲ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید