ابزار جدید گوگل؛ تشخیص بیماری‌های پوستی

ابزار جدید گوگل؛ تشخیص بیماری‌های پوستی

ابزار جدید گوگل به گونه‌ای طراحی شده که افراد ابتدا سه عکس را از پوست خود آپلود می‌کنند و سپس به سوالاتی در خصوص علائم احتمالی که با آن مواجه‌اند، پاسخ می‌دهند.

کد خبر : ۹۴۱۲۸
بازدید : ۲۶۷۸

ابزار جدید گوگل

گوگل اخیرا اعلام کرد که ابزاری مجهز به فناوری هوش مصنوعی را طراحی کرده که می‌تواند بیماری‌های پوستی را تشخیص دهد.

همانند دیگر ابزار‌هایی که با کارکردی مشابه طراحی شده‎‌اند، نحوه عملکرد و میزان دقت این فناوری جدید نیز سوالاتی را در ذهن علاقه‌مندان به وجود آورده است. از طرفی دیگر، محققان معتقدند که باید تاثیر این ابزار بر رفتار افراد نیز مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که دستاورد گوگل چه تاثیری بر میزان مراجعه مردم به پزشک خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، در طی یک دهه اخیر شاهد معرفی و عرضه چندین نمونه از این ابزار‌ها بوده‌ایم و میلیون‌ها انسان در سراسر جهان جزو کاربران این دست فناوری‌ها هستند. فناوری‌هایی که توانسته‌اند میلیون‌ها دلار را برای صاحبان خود به ارمغان آورند.

اخیرا نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا، میزان تولید این ابزار‌ها به طور محسوسی افزایش یافته است. این ابزار‌ها به افراد کمک می‌کنند تا احتمالا ابتلا به ویروس کرونا را در خود تشخیص دهند و برای درمان اقدام کنند.

علی‌رغم، گستردگی این ابزارها، هنوز اطلاعات زیادی در خصوص نحوه تاثیرگذاری آن‌ها بر شیوه مدیریت وضعیت سلامت در افراد منتشر نشده است.
جک دینز، از محققان دانشگاه بیرمنگام که تحقیقاتی را در زمینه عملکرد اپلیکیشن‌های تشخیص‌دهنده بیماری انجام داده، معتقد است که برای عرضه این محصولات، تحقیقات و بررسی‌های دقیقی صورت نمی‌گیرد. وی می‌گوید بدون ارزیابی دقیق این ابزارها، نمی‌توان به درک درستی از تاثیرات و پیامد‌های آن‌ها دست یافت.

ابزار جدید گوگل به گونه‌ای طراحی شده که افراد ابتدا سه عکس را از پوست خود آپلود می‌کنند و سپس به سوالاتی در خصوص علائم احتمالی که با آن مواجه‌اند، پاسخ می‌دهند. سپس گوگل از طریق این ابزار و با کمک فناوری هوش مصنوعی، لیستی از بیماری‌ها و وضعیت احتمالی را با توجه به اطلاعات دریافتی ارائه می‌دهد.

همچنین در دل اطلاعات و تصاویر ارائه شده، از کاربر خواسته می‌شود تا با جست‌وجو در گوگل، جزییات بیشتری را در این رابطه کسب کند. به گفته گوگل، افراد می‌توانند این اطلاعات را ذخیره و یا در صورت تمایل آن را حذف کنند. البته هنوز این ابزار عرضه نشده و قرار است طی ماه‌های آتی در اختیار کاربران قرار گیرد.

سخنگوی گوگل همچنین تاکید کرد که این ابزار، راهکار‌هایی را به کاربر ارائه می‌دهد تا بتواند خارج از امکانات این ابزار، در مورد بیماری و وضعیتی که به آن مبتلا شده، تحقیقاتی را انجام دهد.
ابزار جدید گوگل
زمانی که ابزار‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی همانند آنچه گوگل معرفی کرده، طراحی می‌شوند، محققان به بررسی دقت و صحت اطلاعات ارائه‌شده توسط این ابزار‌ها روی می‌آورند. آن‌ها سعی دارند تا مشخص کنند که عملکرد این فناوری در تشخیص علائم پوستی نامشخص همانند یک جوش عجیب و یا مشکلات پوستی مشخص چگونه است.

گوگل هنوز اطلاعات دقیقی را در این خصوص ارائه نداده، اما اعلام کرد که ابزار این شرکت می‌تواند مشکلات پوستی را با دقت ۸۴ درصدی تشخیص دهد. دینز می‌گوید اگرچه در طی این سال‌ها، تمایل زیادی برای استفاده از این ابزار‌ها وجود داشته، اما مشخص نیست که آیا این ابزار‌ها واقعا می‌توانند کمک کنند یا خیر.

هیمیش فریزر استاد دانشگاه برون که در این زمینه، تحقیقاتی را انجام داده، معتقد است یک شکاف بزرگی در درک ما نسبت به عملکرد و کارایی این ابزار‌ها وجود دارد. وی افزود علاوه بر نبود اطلاعات در خصوص دقت و درستی این ابزار‌ها در تشخیص بیماری‌ها، مشخص نیست که تا چه اندازه، افراد به اطلاعات ارائه‌شده واکنش نشان می‌دهند و برای درمان اقدام می‌کنند.

فیرزر می‌گوید پر کردن این شکاف آگاهی می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد. این روز‌ها فناوری‌های نوظهور زیادی عرضه می‌شوند که درک نحوه تاثیر آن‌ها برا رفتار مردم بسیار حائز اهمیت است.

فریزر معتقد است باید مشخص شود که آیا افراد بعد از دریافت اطلاعات از سوی این ابزارها، چه اقداماتی را انجام می‌دهند. آیا به پزشک مراجعه می‌کنند؟ یا نسبت به آن بی‌تفاوت خواهند بود.

محققان بر این عقیده‌اند که پیش از هر چیز، باید دقت این ابزار‌ها را بالا برد تا بتوان به نتیجه مطلوب دست یافت. بدین معنی که اگر علائمی‌روی پوست مشاهده شود و این ابزار با توجه به تشخیص خود، آن را بی‌اهمیت بخواند و فرد نیز برای درمان آن اقدامی‌نکند، ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری را برای سلامت فرد به دنبال داشته باشد.

شرکت Aysa که ابزار تشخیص بیماری از طریق بررسی پوست را طراحی کرده، تاکنون بررسی دقیقی را در خصوص نحوه واکنش و عملکرد افراد در قبال اطلاعات این اپلیکیشن انجام نداده است. آرت پاپیر، مدیرعامل این مجموعه می‌گوید مشخص نیست که افراد بعد از مشاهده این اطلاعات چه تصمیمی‌می‌گیرند؛ اینکه آیا به پزشک مراجعه می‌کنند یا خیر و یا نظر پزشک در خصوص اطلاعات ارائه‌شده چیست.
اما پاپیر افزود که مهندسان این شرکت در حال بررسی امکان اضافه کردن قابلیتی برای پیگیری و دریافت فیدبک کاربران هستند.

گوگل نیز اخیرا اعلام کرد که با همکاری محققان دانشگاه استنفورد در حال بررسی و تست عملکرد ابزار جدید خود است. لیلی پنگ، از پژوهشگران و مدیران گوگل می‌گوید که این شرکت بررسی دقیقی را روی عملکرد الگوریتم‌های این ابزار انجام خواهد داد.

به طور کل، آگاهی از واکنش افراد در قبال اطلاعات دریافتی از این ابزار، می‌تواند تضمین و مشخص کند که این فناوری در مسیری درستی که همان ارتقای سلامت افراد است، در حال حرکت است.
منبع: آی تی ایران
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید