معمای خاموشی کشور

معمای خاموشی کشور

قطعی پی در پی برق در روز‌های گذشته باعث شد تا بسیاری از فعالان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی  و رسانه‌ای از وزارت نیرو انتقاد کنند. اما مسئولان این وزارتخانه در پاسخ به منتقدان اعلام کردند که مقصر قطعی برق استخراج رمز ارز‌ها است. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این رابطه گفته بود که  امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف برق داشته ایم که بخشی از این رشد مصرف به استخراج رمزارز بر می‌گردد.

کد خبر : ۹۴۱۳۲
بازدید : ۱۷۳۹
معمای خاموشی کشور؛ قطعی‌های برق تا چه زمانی ادامه دارد؟
فرادید | قطعی مکرر برق در نقاط مختلف ایران طی روز‌های اخیر نگرانی مسئولان بهداشت و درمان در رابطه با بیماران کرونایی و نگهداری واکسن‌ها را به دنبال داشته است. علاوه بر این امتحانات دانش آموزان و کلاس های آنلاین دانشجویان با مشکل مواجه شد. همچنین افزایش تصادفات ناشی از خاموشی، آسیب به مراکز تولیدی و اقتصادی و ضرر مالی به خانوار‌ها در پی نوسان برق و از کار افتادن وسایل برقی خانگی از دیگر آسیب‌های قطعی برق در چند روز اخیر بوده است.

به گزارش فرادید؛ رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران نسبت به قطعی برق و خطرات آن برای بیماران کرونایی ابراز نگرانی کرده است. گفته است که قطعی برق در بیمارستان‌ها نه تنها باعث قطع دستگاه اکسیژن بیماران می‌شود و جان آن‌ها را به خطر می‌اندازد به دستگاه‌های پزشکی نظیر ام آر آی و سی تی اسکن نیز آسیب جدی می‌زند.

او همچنین به آسیب‌های قطعی برق به واکسن در حوزه واکسیناسیون نیز زنجیره سرد از اهمیت بسزایی برخوردار است که همین امر موجب نگرانی‌هایی شده و این موضوع از طریق استاندار تهران به مسئولان حوزه برق انتقال داده می‌شود.

متخصصان می‌گویند واکسن‌ها تحمل تغییر دما را دارند، اما این زمان هم کاملا مشخص‌شده است و درصورت هرگونه تغییر دمایی که موجب آسیب به واکسن شده باشد با تهیه صورتجلسه واکسن از رده خارج می‌شود.

البته علاوه بر آسیب قطعی برق به بیماران کرونایی و واکسن ها، پلیس اعلام کرده است که در اثر قطعی مکرر برق، میزان تصادفات در کشور افزایش یافته است. سردار محمد حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این رابطه می‌گوید که «این قطعی برق و کم شدن دید رانندگان باعث شده آمار تصادفات خسارتی و جرحی در سطح شهر تهران بالا برود.»

همچنین بسیاری از مراکز تولیدی حساس به نوسان و قطعی برق خبر داده اند که در روز‌های اخیر متحمل ضرر‌های مالی سنگین شده اند.

در این میان وزارت ارتباطات هم اعلام کرد که در پی قطعی پراکنده برق در کشور، ۲ هزار دکل مخابراتی نیز از دسترس خارج شدند. در نتیجه بسیاری از دانش آموزان که در فصل امتحانات قرار دارند با مشکل جدی مواجه شدند.
معمای خاموشی کشور؛ قطعی‌های برق تا چه زمانی ادامه دارد؟

مقصر قطعی برق؛ از استخراج رمز ارز و کاهش بارش تا گرمای زود هنگام

قطعی پی در پی برق در روز‌های گذشته باعث شد تا بسیاری از فعالان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای از وزارت نیرو انتقاد کنند. اما مسئولان این وزارتخانه در پاسخ به منتقدان اعلام کردند که مقصر قطعی برق استخراج رمز ارز‌ها است. رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در این رابطه گفته بود که امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش مصرف برق داشته ایم که بخشی از این رشد مصرف به استخراج رمزارز بر می‌گردد.

پس از سخنگوی صنعت برق نوبت به وزیر نیرو رسید تا از استخراج‌های غیرمجاز رمز ارز در کشور انتقاد کند. او نیز یکی از مقصران قطعی‌های مکرر روز‌های گذشته را افزایش سطح استخراج رمز ارز معرفی کرده است.

علاوه بر رمز ارز، مسئولان وزارت نیرو معتقدند که کاهش بارش باران و افزاِیش زودهنگام دما منجر به کاهش تولید برق و قطعی‌های پی در پی در کشور شده است.

اردکانیان در این باره می‌گوید که از آنجایی که بارش‌ها ۵۵ درصد کاهش داشت ظرفیت سه هزار و ۵۰۰ مگاواتی تولید عملیاتی برق نیروگاه‌های برق آبی را از دست دادیم.

او همچنین گفته که راندمان نیروگاه‌های غیرآبی متأثر از دما و ارتفاع است. به این معنا که هر ۱۰۰ متر ارتفاع باعث می‌شود یک درصد از راندمان کاسته شود و هر یک درجه افزایش دما که البته از ۱۵ درجه بالاتر رود، ۷ دهم درصد از راندمان نیروگاه می‌کاهد.

علاوه بر این وزارت نیرویی‌ها معتقدند که افزایش مشترکان و افزایش مصرف در دو ماه ابتدایی سال منجر به قطعی برق به صورت زمان بندی شد.

این در حالی است که برخی منتقدان معتقدند که مقصر اصلی قطعی‌ها کم کاری و عملکرد نادرست وزارت نیرو است.

در این رابطه محمدعلی محسن بندپی نماینده مجلس گفته است که «وزارت نیرو به وظایفش در قانون برنامه ششم عمل نکرده، از ۱۰۰ درصد ساخت نیروگاه‌ها ۴۴ درصد محقق بوده، به همین دلیل بنده به دنبال اعمال ماده ۲۳۴ از وزیر نیرو هستم. چون وضعیت این روز‌ها به دلیل عملکرد این وزارتخانه در سال‌های گذشته است.»

هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر، نوشت: «از منظر کارشناسان برای رفع مشکل ‎برق ۳ راه تلفیقی وجود دارد. ساخت نیروگاه جدید، ارتقاء نیروگاه‌های موجود و اصلاح شبکه به منظور کاهش تلفات.»
قطعی برق تا چه زمانی ادامه دارد؟
گرچه مسئولان وزارت نیرو تاکنون پایان قطعی‌های زمان بندی شده را اعلام نکرده اند، اما به نظر می‌رسد که این قطعی‌ها تا پایان تابستان و فصل گرما ادامه داشته باشد. البته برخی از مدیران حوزه برق در سطح استانی گفته اند که قطعی‌های برق به صورت ملی صورت می‌گیرد و تا شهریورماه ادامه دارد.

وزیر نیرو هم می‌گوید که در مواقعی که احتمال کمبود عرضه وجود داشته باشد، اطلاع رسانی‌های لازم انجام می‌شود.

در این میان معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ هم گفته است که وقتی بار افزایش پیدا می‌کند، بخشی از مشترکان باید در زمینه کاهش بار همکاری کنند که در این خصوص صنایع اعلام آمادگی کردند و فعالیت خود را از ساعات پیک به بعد از ساعات پیک منتقل کردند و این موجب شد تا مشترکان خانگی مشکل قطعی برق نداشته باشند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد که برنامه قطعی برق براساس زمان بندی در هفته‌های آینده و با گرم‌تر شدن هوا بیشتر خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید