احتمال طغیان دوباره سرخک؟!

احتمال طغیان دوباره سرخک؟!

افزایش ۷۳۳ درصدی مبتلایان به بیماری سرخک نسبت به سال ۹۹ در شرایطی است که ۱۵ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. موضوعی که به عنوان عامل اخلالگر در واکسیناسیون بیماری سرخک معرفی شده است. در این رابطه متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که خانواده‌ها به دلیل ترس از کرونا از واکسینه کردن کودکان شان خودداری می‌کنند.

کد خبر : ۹۴۲۶۳
بازدید : ۱۶۱۵
احتمال طغیان دوباره سرخک وجود دارد؟
فرادید | وزارت بهداشت می‌گوید که موارد تازه‌ای از ابتلا به بیماری سرخک شناسایی کرده است. ۲۵ موردی که بیشتر آن‌ها در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، هرمزگان، تهران و آذربایجان شرقی مشاهده شده اند. در این رابطه وزارت بهداشت نسبت به طغیان سرخک در کشور ابراز نگرانی کرده است. متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که شیوع دوباره سرخک در نتیجه کم توجهی به واکسیناسیون این بیماری همزمان با اپیدمی کرونا رخ داده است.

به گزارش فرادید؛ شناسایی ۲۵ مورد ابتلا به بیماری سرخک در کشور در شرایطی است که مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که در سال گذشته تنها ۳ مورد ابتلا به سرخک مشاهده شده بود. پس از افزایش قابل توجه مبتلایان به سرخک وزارت بهداشت در نامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نسبت به طغیان کرونا هشدار داده است.

محمد مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این نامه‌ای خواستار ارتقاء پوشش واکسیناسیون واکسن‌های روتین در تمامی مناطق کشور شده است.

او تاکید کرده است که وضعیت کیفیت واکسیناسیون از نظر نحوه نگهداری واکسن، آماده سازی و تزریق صحیح نیز پایش شود. همچنین مناطق پرخطر شناسایی و اقدامات لازم در بیماریابی و واکسیناسیون تکمیلی به عمل آید.

در این میان سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت دلیل شیوع سرخک را اخلال در واکسیناسیون به دلیل شیوع ویروس کرونا عنوان کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برنامه واکسیناسیون در برابر سرخک سال ۱۳۸۳ در ایران آغاز شد. واکسیناسیونی که با تزریق واکسن مشترک سه‌گانه سرخک، سرخجه و اوریون در دو نوبت ۱۲ و ۱۸ ماهگی انجام شده و در حال حاضر نیز انجام می‌شود. اما براساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای سال ۱۳۹۷ طغیان‌هایی از بیماری سرخک در بین کودکان از شهر‌های بندرعباس و قم گزارش شده است.

سرخک یک بیماری حاد ویروسی است که با علائم بثورات یا راش جلدی ابتدا در پشت گوش‌ها و صورت و سپس در همه اندام‌های بدن، تب شدید، خستگی، سرفه، آب ریزش بینی، سرفه و التهاب در مخاط داخل دهان بروز می یابد.
احتمال طغیان دوباره سرخک وجود دارد؟

سرخک دوباره طغیان می‌کند؟

افزایش ۷۳۳ درصدی مبتلایان به بیماری سرخک نسبت به سال ۹۹ در شرایطی است که ۱۵ ماه از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد. موضوعی که به عنوان عامل اخلالگر در واکسیناسیون بیماری سرخک معرفی شده است. در این رابطه متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که خانواده‌ها به دلیل ترس از کرونا از واکسینه کردن کودکان شان خودداری می‌کنند.

آن‌ها می‌گویند که واکسینه‌نکردن به‌موقع کودکان به بهانه کرونا و ترس از مراجعه به مراکز بهداشتی و همچنین حرف‌های جعلی گروه‌های ضد واکسن سلامت آن‌ها را به لبه پرتگاه خواهد برد.

اما حالا دامنه مبتلایان به سرخک از جنوب و جنوب شرق ایران تا شمال غربی ایران گسترش یافته است. مسئله‌ای که باعث شده است تا مسئولان وزارت بهداشت فرضیه طغیان بیماری سرخک را مطرح کنند.

از طرفی برخی از مراکز علوم پزشکی استان‌های عنوان کرده اند که برخی از مبتلایان سرخک پیش از این واکسن دریافت کرده بودند، اما باز هم مبتلا شدند.

فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان پس از شناسایی سه کودک مبتلا به سرخک گفته که «علت ابتلا به سرخک در این کودکان مشخص نیست. اما هر سه کودک واکسیناسیون‌شان کامل بوده و واکسن سرخک نیز تزریق کرده بودند.»
افزایش قابل توجه مبتلایان بیماری سرخک در حالی است که وزیر بهداشت سال ۹۸ در حاشیه مراسمی در شیراز اعلام کرد که این بیماری در کشور ریشه کن شده است.

با این اوصاف بعید نیست که تعداد مبتلایان سرخک در هفته‌های آینده به دیگر استان‌های کشور نیز گسترش یابد.
احتمال طغیان دوباره سرخک وجود دارد؟

ماجرای عجیب ابتلای مجدد کودکان واکسینه شده!

ابتلای سه کودک هرمزگانی به سرخک در شرایطی رخ که هر سه مورد پیش از آن واکسن دریافت کرده بود. مسئله‌ای که به عاملی برای اظهارنظر‌های متفاوت میان متخصصان بیماری‌های عفونی بدل شده است. بخشی از متخصصان معتقدند که واکسن‌های سرخک تزریقی به این کودکان احتمالا کارایی خود را ازدست داده اند.

برخی نیز می‌گویند که روش نگهداری واکسن‌ها نه تنها منجر به ایجاد ایمنی دریافت کنندگان نشده است، بلکه باعث بروز دوباره سرخک شده است.

البته این فرضیه با واکنش مسئولان حوزه بهداشت و درمان مواجه شده است.

سیمین خیاط زاده، رئیس اداره بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز در این رابطه می‌گوید: بروز موارد سرخک ربطی به نگهداری و تزریق واکسن ندارد به این دلیل که ما زمانی می‌توانیم بگوییم که روش نگهداری واکسن‌ها در بروز مجدد بیماری نقش دارند که واکسن ایمنی صد درصدی ایجاد کند و چنانچه واکسن را خوب نگهداری نکنیم پس ایمنی صد درصدی هم ایجاد نمی‌شود. در حالی که واکسن‌ها ایمنی صد درصدی در پی ندارند. «در این میان گروه دیگری از متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند که واکسن‌ها ایمنی صد در صدی ایجاد نمی‌کنند و در این میان ممکن است که برخی از دریافت کنندگان دوباره به بیماری واگیر مبتلا شوند.»

چهار پژوهشگر برجسته انگلیسی در حوزه بیماری‌های عفونی واگیر با انتشار مطالعه‌ای در مجله سلامت کاکرین در این رابطه اعلام کردند که نتتایج حاصل از هفت مطالعه (۱۲,۰۰۰ کودک) نشان داد که یک دوز از واکسن در پیشگیری از سرخک به میزان ۹۵% مؤثر بود. هفت درصد از کودکان واکسینه نشده مبتلا به سرخک شدند و این تعداد به کمتر از ۰.۵ درصد از کودکانی کاهش یافت که یک دوز واکسن را دریافت کردند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید