عبدالوهاب علاقه‌مندان، ایرانی قربانی تیراندازی در سن‌خوزه آمریکا

عبدالوهاب علاقه‌مندان، ایرانی قربانی تیراندازی در سن‌خوزه آمریکا

پس از اینکه قربانیان کشتار جمعی مسلحانه سن خوزه کالیفرنیا مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد که یکی از قربانیان یک ایرانی ۶۳ ساله به نام عبدالوهاب علاقه‌مندان یک ایرانی الاصل ساکن آمریکا است. براساس اعلام رسانه‌ها علاقمندان در دهه ۱۹۹۰ از تهران به آمریکا مهاجرت کرده بود و از ۲۰ سال پیش در شبکه حمل و نقل سیلیکون، ولی در سن‌خوزه کار می‌کرد.

کد خبر : ۹۴۲۹۶
بازدید : ۵۴۷۶۷
یک ایرانی قربانی تیراندازی در سن‌خوزه آمریکا
فرادید | در جریان تیراندازی روز پنج‌شنبه هفته گذشته در محوطه کارگاه و تاسیسات قطار شهری سن خوزه کالیفرنیا، ۸ نفر از جمله یک ایرانی به نام عبدالوهاب علاقه‌مندان به ضرب گلوله کشته شدند. ضارب که همکار قربانیان بود، ساعت ۶ و ۴۵ دقیقه صبح و همزمان با جلسه صبحانه کاری به روی همکاران خود آتش گشود. طبق گفته پلیس آمریکا ضارب پس از کشتن همکارانش خودکشی کرد.

به گزارش فرادید؛ ساموئل کاسیدی ۵۷ ساله صبح خونینی روز ۲۷ مه (پنجشنبه ۶ خرداد) در آمریکا رقم زد. او هنگام برگزاری جلسه صبحگاهی کارکنان شبکه ریلی سن خوزه در محوطه قطار و اتوبوس‌رانی شهری منطقه سنتاکلارا همکاران اش را به گلوله بست. طبق گزارش‌ها در این حادثه ۸ نفر کشته ویک نفر نیز زخمی شد.


براساس اعلام پلیس محلی، «کاسیدی» پس از تیراندازی اقدام به خودکشی کرده است و تاکنون انگیزه این کشتار جمعی مشخص نشده است.

البته پلیس پس از این حادثه، خانه ضارب را مورد تجسس قرار داد و در این بررسی ۱۲ اسلحه و ۲۲ هزار گلوله کشف کرد.

در این میان رسانه‌های محلی گزارش می‌دهند درست کمی پیش از تیراندازی خانه آقای کسیدی دچار حریق شده بود. مقامات می‌گویند آن‌ها در حال تحقیق در این باره هستند که ممکن است مظنون پیش از تیراندازی، خانه خود را به آتش کشیده باشد.

سسیلیا نلمز همسر سابق کاسیدی درباره ضارب کشتار جمعی سن خوزه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته که کاسیدی به او می‌گفته که می‌خواهد همکارانش را بکشد، اما او هرگز باور نمی‌کرد که وی چنین کاری بکند.

همچنین داگ سوه همسایه کاسیدی به مرکوری نیوز گفته وی فردی «تنها» و «عجیب» بود.ص
یک ایرانی قربانی تیراندازی در سن‌خوزه آمریکا
کشته شدگان حادثه تیراندازی در سن خوزه کالیفرنیا

قربانی ایرانی در میان کشتار جمعی سن خوزه

پس از اینکه قربانیان کشتار جمعی مسلحانه سن خوزه کالیفرنیا مورد بررسی قرار گرفتند، مشخص شد که یکی از قربانیان یک ایرانی ۶۳ ساله به نام عبدالوهاب علاقه‌مندان یک ایرانی الاصل ساکن آمریکا است. براساس اعلام رسانه‌ها علاقمندان در دهه ۱۹۹۰ از تهران به آمریکا مهاجرت کرده بود و از ۲۰ سال پیش در شبکه حمل و نقل سیلیکون، ولی در سن‌خوزه کار می‌کرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که عبدالوهاب علاقه‌مندان از تعمیرکاران ارشد خطوط ریلی و اتوبسرانی منطقه سانتاکلارا بوده و ۲ دهه سابقه کار در این شرکت را داشته است.

در این میان سهیل، پسر عبدالوهاب علاقه‌مندان که رسانه‌های آمریکایی از او به عنوان یک مهاجر ایرانی یاد کرده‌اند در گفتگو با خبرنگاران گفته که عبدی -نام اختصاری عبدالوهاب- را از ما دزدیدند.
یک ایرانی قربانی تیراندازی در سن‌خوزه آمریکا
«عبدالوهاب علاقه‌مندان» قربانی حادثه تیراندازی منطقه سانتاکلارا در سن خوزه کالیفرنیا
سهیل علاقه‌مندان همچنین به نشریه محلی «مرکوری نیوز» گفته پدرش عمر خود را وقف کارش کرده بود و اضافه کاری می‌کرد و در تمام دوران همه گیری کرونا هم سر کار حاضر شد. او دست به آچار بود و همه چی تعمیر می‌کرد.

سازمان حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی منطقه سانتاکلارا که به وی‌تی‌ای شهرت دارد بانی ۳ خط قطار شهری و ۷۰ خط اتوبوسرانی است. سانتاکلارا بزرگترین ناحیه مسکونی در شمال کالیفرنیاست که شامل خلیج سانفرانسیسکو می‌شود.

این منطقه که به سیلیکون، ولی شهرت یافته میزبان ابرشرکت‌هایی، چون پی‌پل، ادوبی و فروشگاه آنلاین ای‌بی است.

اختلاف بر سر قانون محدودیت حمل اسلحه در آمریکا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ حدود ۴۱۷ تیراندازی منجر به کشتار جمعی در آمریکا روی داده است و در سال ۲۰۲۰ نیز با وجود همه گیری کرونا این میزان به ۶۰۰ مورد رسیده است. همچنین به گزارش نهاد آرشیو خشونت با سلاح‌گرم در آمریکا، در ۵ ماه اول سال جای میلادی ۲۳۰ تیراندازی که در آن کشتار جمعی روی داده، به وقوع پیوسته است.

کارشناسان اجتماعی آزادی حمل سلاح را یکی از دلایل این پدیده عنوان می‌کنند. اما قدرتمند بودن لابی سلاح در آمریکا موجب شده وعده‌های سیاستمداران برای محدود کردن حمل سلاح هیچ‌گاه عملی نشود.

در این رابطه جو بایدن تدابیر جدیدی برای کنترل خشونت با اسلحه در ایالات متحده را اعلام کرد. اما پیشنهاد‌های او هنوز مورد بررسی مجلس سنا قرار نگرفته است.

پس از حادثه سن خوزه نیز سخنگوی کاخ سفید یک بار دیگر بر درخواست رئیس جمهوری از سنا برای تصویب طرح‌های محدود کننده مالکیت اسلحه تاکید کرد.

جو بایدن نیز پس از کشتار جمعی سن خوزه دوباره از کنگره خواست در زمینه کنترل سلاح، اقدام کند. رئیس جمهور ایالات متحده گفته که هر جانی که با یک گلوله گرفته می‌شود، روح کشورمان را سوراخ می‌کند. ما می‌توانیم و باید اقدام بیشتری انجام دهیم.

اما تاکنون مجلس سنا به این مسئله واکنشی نشان نداده است.

البته باید گفت که مالکیت سلاح در آمریکا یک سنت قدیمی است، سنتی که به اندازه تاریخ این کشور قدمت دارد. بحث درباره محدود کردن این سنت نیز همواره از جنجالی‌ترین موضوع‌های اختلاف‌برانگیز بوده‌است.

بعد از جنگ استقلال در برابر بریتانیا حق حمل اسلحه به شهروندان آمریکا داده شد که ایالت‌های مختلف قوانین متفاوتی نسبت به این موضوع دارند و دولت فدرال قوانین خاصی را برای مالکیت اسلحه وضع کرده‌است.

متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا مربوط به آزادی اسلحه است که این قانون جزو حقوق شهروندی ایالات متحده آمریکا محسوب می‌گردد.
البته در اصل برای جلوگیری از خودکامگی حکومت این حق به شهروندان داده شد و موسسان ایالات متحده این اختیار را به مردم دادند تا با ایجاد گروه‌های شبه نظامی برای مقابله با خودکامگی احتمالی زمامداران و جلوگیری از ایجاد استبداد در این کشور بتوانند عکس‌العمل نشان دهند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید