چه نوع ورزش‌هایی برای مبتلایان ام اس بهتر است؟

چه نوع ورزش‌هایی برای مبتلایان ام اس بهتر است؟

به گفته پژوهشگران این مطالعه نکته حائز اهمیت این است که افراد قبل از شروع تمرینات ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنند و هر فرد با توجه به شدت بیماری، برنامه ورزشی اختصاصی دریافت کند.

کد خبر : ۹۴۳۳۹
بازدید : ۳۸۹۱

ام اس

پژوهشگران یک مطالعه مروری تاثیر ورزش را بر بهبود علائم بیماری ام‌اس بررسی کردند. بیماری مالتیپل اسکلروزیس یا MS یک بیماری پیش‌رونده سیستم اعصاب مرکزی است که علایم و مشکلات ناشی از آن بیماری باعث کاهش کیفیت زندگی می‌شود.

در دهه‌های قبل، شرکت در فعالیت‌های ورزشی برای بیماران به علت افزایش دمای بدن توصیه نمی‌شد و محققان بر این باور بودند که اجتناب از ورزش می‌تواند موجب ذخیره انرژی در طول روز و کاهش خستگی شود؛ اما در سال‌های اخیر فواید ورزش برای بیماران تایید شده است.

با توجه به همین مسئله پژوهشگران با انجام یک مطالعه مروری تاثیر تمرینات ورزشی در علایم بیماری MS را مورد بررسی قرار دادند و اثرگذارترین نوع تمرین برای این بیماران را ارزیابی کردند.

پژوهشگران برای انجام این مطالعه مقالات علمی پایگاه‌های اطلاعاتی مختلف را با کلیدواژه‌های بیماری مالتیپل اسکلروزیس، تمرینات هوازی، تمرینات مقاومتی و تمرینات ترکیبی مورد بررسی قرار دادند.

نتایج به دست‌آمده از این مطالعه مروری نشان داد که انواع تمرینات ورزشی منظم (هوازی، مقاومتی و ترکیبی) با شدت و مدت مناسب می‌تواند نقش بسزایی در بهبود علایم این بیماری از طریق بهبود متابولیسم و افزایش قدرت عضله داشته باشد.

این بررسی‌ها حاکی از این است که در نهایت تمرینات ورزشی می‌تواند باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری و افزایش کیفیت زندگی می‌شود و از این طریق می‌توان گام مثبتی در جهت مدیریت ناتوانی جسمانی بیماران مبتلا MS و ارتقای سبک زندگی پیش روی این بیماران قرار داد.

در این مقالات عنوان شده است که برای تجویز ورزش در بیماران مبتلا به MS باید ملاحظات خاص در نظر گرفته شود و در برنامه ورزشی افراط نشود. زیرا ورزش بیش از حد منجر به خستگی و وارد شدن استرس به بدن و ذهن می‌شود.

بر اساس توصیه آکادمی طب ورزشی آمریکا، اولویت با تمرینات هوازی است و تمرینات دیگر (قدرتی، یوگا، تایچی، تعادلی، انعطاف‌پذیری و ورزش‌های آبی) می‌توانند به عنوان جایگزین در کنار این تمرینات گنجانده شوند و برنامه تمرینی باید حداقل سه جلسه در هفته به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدا و با پیشرفت ۶۰ دقیقه در مراحل بالاتر باشد.

به گفته پژوهشگران این مطالعه نکته حائز اهمیت این است که افراد قبل از شروع تمرینات ورزشی باید با پزشک خود مشورت کنند و هر فرد با توجه به شدت بیماری، برنامه ورزشی اختصاصی دریافت کند.

پژوهشگران این تحقیق الهه بهمنی، رستگار حسینی و احسان امیری؛ پژوهشگران فیزیولوژی ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه، بودند و یافته‌های آن، بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ به صورت مقاله علمی با عنوان «مطالعه مروری اثر تمرینات ورزشی بر بیماری مالتیپل اسکلروزیس»، منتشر شده است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید