دانشگاه‌ها با این شرط بازگشایی می‌شوند

دانشگاه‌ها با این شرط بازگشایی می‌شوند

تجربه‌ی ما در ایران نشان می‌دهد، کسانی که ابتلا به بیماری داشتند و یا با ویروس در ارتباط بودند، وقتی دوز اول واکسن را دریافت کردند، ایمنی آن‌ها به شکل زیاد و چشمگیری افزایش پیدا کرد.

کد خبر : ۹۴۳۴۱
بازدید : ۲۳۶۰

زالی

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: با کمک سازمان نظام پزشکی پروژه تحقیقاتی در خصوص عوارض تزریق واکسن در بین گروه پزشکان تهران در حال انجام است که نتایج آن اعلام خواهد شد.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در کلانشهر تهران، در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مهر ماه کلاس‌های دانشگاه حضوری خواهد شد یا نه و اینکه چه تمهیداتی برای انجام واکسیناسیون دانشجویان انجام شده، بیان کرد:

این موضوع باید از طریق ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت بررسی شود و ما هم یک ستاد استانی مثل بقیه استان‌ها هستیم و تصمیماتی در این سطح در ستاد ملی انجام می‌شود، اما مسئله مهمی که وجود دارد، این است که بازگشایی دانشگاه‌ها طبیعتا پیش شرطش این است که واکسیناسیون مکفی برای اساتید و فراگیران انجام شود.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید، مشکل اصلی ما کلاس‌های درس نیست، بلکه محیط‌های خوابگاهی، مهم‌ترین کانون انتشار بیماری است و اکثر خوابگاه‌های ما فضای کافی ندارد. همچنین امکان پروتکل‌های بهداشتی در خوابگاه تقریبا غیر ممکن است.

زالی افزود: بنابراین اگر می‌خواهیم در رابطه با بازگشایی دانشگاه‌ها صحبت کنیم، باید نگاه جامع داشته باشیم و فقط به سه، چهار کلاس درس نیست، بلکه بحث تغذیه دانشجویان، ایاب و ذهاب آن‌ها و حضور در خوابگاه‌ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد:، اما اگر تا آن موقع واکسیناسیون کافی در مورد اساتید و مجموعه‌ی فراگیران و دانشجویان انجام شود، می‌توان با اطمینان خاطر بالاتری فرایند بازگشایی را انجام داد، ولی اگر روند واکسیناسیون برای اساتید و دانشجویان با تاخیر و مشکلاتی روبرو شود، این تقریبا چالشی جدی خواهد بود.

زالی در مورد اینکه گفته می‌شود، بعضی افراد که ناقل ویروس کرونا هستند، بدون آنکه از آن‌ها تستی گرفته شود، واکسن کرونا دریافت کنند و دچار عوارض می‌شوند که این خطراتی در پی دارد، افزود: خیر، چنین چیزی مطرح نیست، بلکه وقتی بحث واکسیناسیون در عرصه‌ی جهانی مطرح شد، سوال این بود که آیا افراد واقعا باید قبل از تزریق واکسن تست کرونا بدهند یا نه؟
که با توجه به اینکه امکان دارد افراد هنگام تزریق ناقل باشند، مطالعات متعدد جهانی در این زمینه انجام شد و در نهایت از نظر اثربخشی و شواهد به دست آمده در عرصه جهانی ثابت شد، مطلقا برای واکسیناسیون نیاز به گرفتن تست قبل از تزریق نیست.

وی ادامه داد: حتی می‌گفتند، اگر کسی به ویروس مبتلا شده، ۳ الی ۶ ماه واکسن نزند که این هم تغییر کرده و معتقدند حتی اگر کسی بیمار شد و بیماری او کاملا مشخص بود، حتی یک ماه بعد از بیماری و ابتلا می‌تواند واکسن را دریافت کند.

زالی افزود: تجربه‌ی ما در ایران نشان می‌دهد، کسانی که ابتلا به بیماری داشتند و یا با ویروس در ارتباط بودند، وقتی دوز اول واکسن را دریافت کردند، ایمنی آن‌ها به شکل زیاد و چشمگیری افزایش پیدا کرد. فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران گفت: الان بحثی در دنیا مطرح است که شاید تک دوز برای افراد مبتلا شده به ویروس کافی باشد، البته در حال مطالعه‌ی جهانی است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است.

زالی ادامه داد:، اما اگر کسی کرونای فعال داشته باشد و خودش بداند که مبتلا است، حتی تستش مثبت باشد، طبیعتا باید واکسن دریافت کند، چون ایمنی بدن، خودش در حال تحریک شدن است، ولی باز این طور نیست که اگر کسی بدون علامت بود و واکسن دریافت کرد، اتفاق خاصی برای او بیفتد.

وی در رابطه با عوارض تزریق واکسن به خصوص در پزشکانی که عوارض تزریق، منجر به بستری شدن آن‌ها شده است، بیان کرد: ما با کمک نظام‌پزشکی پروژه تحقیقاتی را انجام می‌دهیم و کل موارد را در این زمینه بررسی می‌کنیم، که بر این مبنا تعداد عوارض ثبت شده، خوشبختانه حداقل در گروه پزشکان زیاد نبوده و در حد نرم جهانی بوده است.

زالی افرود: یعنی متناسب با هنجار‌های آماری بوده است، ولی ما در حال کار تحقیقاتی در مورد واکسیناسیون گروه پزشکانی هستیم که در تهران واکسن را دریافت کردند که در آینده نتایج آن به طور کامل اعلام خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید