خلاصه اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

خلاصه اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

موضوع پرسش‌های نخستین مناظره زنده تلویزیونی نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در زمینه مباحث اقتصادی بود.

کد خبر : ۹۴۵۱۷
بازدید : ۱۵۵۴
اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری
فرادید | اولین مناظره امروز (۱۵ خرداد) با حضور ۷ نامزد تایید صلاحیت شده (سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، محسن مهرعلیزاده، عبدالناصر همتی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی زاده) در رسانه ملی برگزار شد.

موضوع پرسش‌های نخستین مناظره زنده تلویزیونی نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، در زمینه مباحث اقتصادی بود. کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری برای انجام قرعه کشی جهت تعیین صندلی و روال پرسش‌ها زودتر از ساعت آغاز مناظره، وارد استودیوی محل مناظره شدند.

زمان تعیین شده برای مناظره، ۳ ساعت اعلام شد و مرتضی حیدری اجرای این برنامه را به عهده داشت

امیرحسین قاضی زاده هاشمی؛ نخستین فردی بود که وارد محل صدا و سیما شد و در سخنان کوتاه گفت: من حل مشکل را در جابجایی اشخاص دولت نمی‌دانم مشکلات پایدارتر از اینهاست، نوع کشورداری و حکمرانی ما مشکل دارد. انقلاب اسلامی علی رغم توفیقاتی که داشته نظام اداری را نتوانسته برطبق آرمان‌ها تغییر کند.

عبدالناصر همتی دومین کسی بود که وارد محل صدا و سیما شد و اظهار کرد: من در اینجا حضور یافتم تا بگویم نفت را باید از حصر آمریکا در آوریم و مردم را از حصر یک جریان که اکنون پنج نامزد در این انتخابات دارد خارج کرد. اگر مردم صندوق رای را تحریم نکنند من رقیبی ندارم.

محسن رضایی هم وارد سازمان صدا و سیما شد و طی سخنان مختصر گفت: رقیب من مسببان وضع موجودند؛ چه خودشان شرکت کرده باشند چه نمادی از دولت‌های گذشته بوده باشند.

سعید جلیلی نیز به محل برگزاری مناظره ورود پیدا کرد و بیان کرد: جلب حضور گسترده مردم و انتخاب آگاهانه آن‌ها می‌تواند کشور را به جهش برساند.

سید ابراهیم رئیس اساداتی مشهور به رئیسی یکی دیگر از نامزد‌های انتخابات هم وارد محل صدا و سیما شد و طی سخنانی گفت: وضعیت موجود باعث نگرانی بسیاری از دلسوزان انقلاب اسلامی و مردم شده است. ایجاد یک تحول در حوزه اجرایی کشور بسیار ضرورت دارد، مردم تغییر را می‌خواهند.

محسن مهرعلیزاده هم به جمع دیگر نامزد‌های انتخابات ۱۴۰۰ پیوست و گفت: فکر می‌کنم تنها فرد آقای باشد که بر طبق نظرسنجی‌ها می‌تواند رقیب من باشد.

علیرضا زاکانی آخرین فردی بود که وارد محوطه صدا و سیما و محل برگزاری مناظره شد و اظهار کرد: من اینجام تا با اژد‌های هفت سر فساد و ناکارآمدی و باندبازی رقابت کنم. مردم آمدم تا حق شما را باز گیرم.

ترتیب صندلی نخستین مناظره نامزد‌ها مشخص شد: صندلی شماره یک سعید جلیلی، صندلی شماره دو سیدابراهیم رئیسی، صندلی شماره سه سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، صندلی شماره چهار علیرضا زاکانی، صندلی شماره پنج محسن رضایی میرقائد، صندلی شماره شش محسن مهرعلی‌زاده، صندلی شماره هفت عبدالناصر همتی.

انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام شد.
ابراهیم رئیسی

خلاصه سخنان آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در اولین مناظره انتخاباتی، اظهار داشت: موضوع موانع تولید از مسائل مهمی است که تولیدکنندگان با آن مواجهند و کاری کرده که تولید کنندگانی که با انگیزه در عرصه تولید حضور یافته اند دچار مشکل شده‌اند.

وی ادامه داد: برای رونق تولید باید جذابیت برای تولید ایجاد کنیم و جذابیت امور اقتصادی غیرمولد را بکاهیم و این نیاز به سازوکار دارد. آیت الله رئیسی افزود: باید کاری کنیم قاچاق به عنوان یکی ازموانع تولید به حداقل برسد و باید نقدینگی به سمت تولید برود.

آیت الله رئیسی گفت: هدایت نقدینگی به سمت طلا و ارز و زمین باید کاسته شود و به تولید هدایت شود. وی ادامه داد: سازوکار‌هایی مانند مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد و کاستن از مالیت‌های تولیدی است. مالیات ۲۵ درصدی تولید باید با شیب ملایم به ۱۰ درصد کاهش یابد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برخی مجوز‌ها برای تولید تبدیل به مانع شده است. باید صدور مجوز‌ها پسینی شود و تسهیل کند.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: به نظرسنجی‌های بسیار مردمی عنایت کنید، یکی از دغدغه‌های مردم بی صداقتی بسیاری از مسئولین است و انتظار مردم این است که حرف نادرست به آن‌ها زده نشود و کسی در کسوت کاندیدای ریاست جمهوری قرار می‌گیرد بی صداقتی نکند.

وی بیان کرد: بررسی پرونده تحصیلی من از سایت آموزش عالی قابل مشاهده است، ولی مشکل مردم با تهمت زدن حل نمی‌شود و چرا به شعور مردم اهانت می‌کنید؟

وی با بیان اینکه اگر مشکل مردم با توهین و تخریب من حل می‌شود، من گذشت می‌کنمف گفت: من با مردم با صداقت حرف می‌زنم. اولین بار که کسی در تاریخ سیاسی ایران به‌صورت پوششی عمل کرد و گفت من آمده ام از دولت حمایت کنم، از دوستان شما (اصلاح‌طلبان) بود.

آیت الله رئیسی تصریح کرد: شما مردم را گرفتار کردید و قوه قضائیه بیش از ۲ هزار کارخانه را احیا کرده است. به زندان‌ها هم سر می‌زنم و مدیر نشسته در اتاق نیستم و سوال این است. چرا داد همه را درآوردید؟ وی ادامه داد: من معقدم به رقابت و مشارکت. در روز اول قوه قضائیه همه شکایت‌ها را پس گرفتم و هیچ روزنامه‌ای را نبستم.

وی افزود: شما باید پاسخ دهید که چرا من باید با تولیدکنندگان کار داشته باشم؟ چرا داد همه را درآوردید؟ آیت الله رئیسی افزود: در مسئولیت قوه قضائیه با پرونده‌های بسیاری که در دستگاه اجرایی تولید می‌شود مواجهم و مردم خوب می‌دانند من در رسیدگی خط قرمز ندارم. باید مجموعه‌ای که تولید پرونده می‌کند را اصلاح کرد.

وی اظهار کرد: برای من خدمت در قوه قضائیه بسیار مغتنم است، ولی با خواست عموم مردم مواجهم و اقشار مختلف صدایشان از ناکارآمدی و فساد و ظلم دادشان درآمده است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مدیریت حلقه مفقوده کشور است و اقتصاددانان را برای حل مشکلات کشور به خط خواهم کرد.

وی افزود: در قوه قضائیه جایگاه مطالبه‌گر دارم و اگر به قوه مجریه بیایم جایگاه پاسخگویی پیدا می‌کنم. سنت سنواتی آقایانی که بودند ۵ تا ۱۰ سال بوده و نیازی ندارم به اینکه دنبال پست و مقام باشم و این مطلقا در ذهن من نیست. آیت الله رئیسی تصریح کرد: چه در آستان قدس و چه در اینجا مردم با عملکرد و روحیه ام آشنا هستند و دلیل اقبالشان هم این است و چرا از این اقبال ناراحتید و چرا می‌خواهید با تخریب جایگاه من خودتان را اثبات کنید؟

وی افزود: بگویید شما چکار کرده اید و خب! شما هم به ۴ تا از واحد‌های تولیدی می‌رفتید و ۴ تا را هم شما آباد می‌کردید. چرا به من اعتراض می‌کنید که دوستانمان ۲ هزار واحد تولیدی را از تعطیلی نجات دادند؟ وی با طرح این سوال که کل این واحد‌ها ۱ درصد هم مشکل قضایی ندارد، ولی مردم می‌بینند در ماشین سازی تبریز و کرمانشاه و اراک چه شده است؟ گفت: داد کارگر و کشاورز درآمده و نمی‌توانیم بی تفاوت باشیم و فرق ما و شما همین است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای دولت و کسب و کار و خانواده و معیشت مردم برنامه داریم و مدیریت حلقه مفقوده کشور است. وی ادامه داد: مردم قدرت مدیریت می‌خواهند و مسئله مردم دعوای دو مکتب اقتصادی نیست و دنبال یک مدیر مقتدر جهادی می‌گردند تا کار‌های مردم را سامان دهد و چرا اجازه نمی‌دهید این اتفاق بیفتد؟

آیت الله رئیسی افزود: یکی از مشکلات جدی کشور زمین‌خواری است و زمین به دست سرمایه داران افتاده و با زمین سوداگری می‌کنند. وی گفت: در قوه قضائیه شاهد خروجی و تولید پرونده در مورد زمین‌خواری هستیم، ولی اگر سازوکارهایش در دولت اصلاح شود نوبت به دستگاه قضایی نمی‌رسد.

وی بیان کرد: سند عادی را باید به سند رسمی تبدیل کنیم و دومین مسئله «کاداستر» و «حدنگار» است و کشور ما در این زمینه عقب است. تا آخر ۱۴۰۰ کاداستر به سامان خواهد رسید. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید سازمان‌های مردم نهاد را فعال کنیم تا خود مردم نظارت کنند و تغییر کاربری‌ها مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: دولت موظف است راه قانونی را برای مردم باز کند تا مردم سراغ کار غیرقانونی نروند و متخلف روشن شود. وی گفت: امروز شاهد کاهش جریان زمین خواری در کشور هستیم و مقررات وجود دارد، ولی به آن‌ها عمل نمی‌شود.

آیت الله رئیسی بیان داشت: یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالا‌های اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸ برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

وی گفت: عده‌ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار ۵ هزار تومن شود، ولی خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می‌آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰ گل خورده بودیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: یکی از مشکلات جدی مردم تورم است و نسبت به کالا‌های اساسی قیمت‌ها فوق العاده افزایش یافته و مسکن ۷ برابر، خودرو ۸ برابر و قیمت گوشت و مرغ ۵-۶ برابر شده است و آنچه مردم را بسیار نالان کرده کوچک شدن سفره‌شان است.

وی گفت: عده‌ای سال ۹۶ در همین سالن گفتند اگر فلانی بیاید ممکن است قیمت دلار ۵ هزار تومن شود، ولی خودشان به ۳۰ هزار تومان رساندند و بعد گفتند اگر ما نبودیم قحطی می‌آمد. این مثل دروازه بانی است که ۱۷ گل خورده و می‌گوید اگر من نبودم ۳۰ گل خورده بودیم.

وی افزود: ارز ۴۲۰۰ تومانی چه مصیبتی برای کشور درست کرد و چقدر پرونده برای قوه قضائیه تولید کرد؟ ارز صادراتی را باید مدیریت کرد، با اعلام اینکه ارز برنگشته کاری پیش نمی‌رود، مدیریت باید کرد. تسهیلات بانکی را باید مدیریت کرد. ایت الله رئیسی گفت: رئیس جمهور رئیس همه مردم و یعنی همه جناح‌ها و گروه‌ها و دغدغه‌مندان است و نگاه رئیس جمهور نگاه خدمتگزاری به همه و رفع مشکل همه است.

وی افزود: در قوه قضائیه یک برنامه ارائه دادم و مشغول به کار شدم و سند تحولم را در اختیار همه قرار دادم و احساس مردم هم این بوده که بعد از ۲ سال و چند ماه در قوه قضائیه اتفاقی افتاده است. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: ۱۲ اندیشکده فعال را به خط کردیم و برنامه‌ای برای بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در دستور کار است.

وی گفت: در فضای مجازی عقبیم و زیرساخت‌ها مشکل دارد و باید کامل شود و در تولید محتوای فضای مجازی مشکل داریم و حق بسیاری از خانم‌ها در فضای مجازی ضایع می‌شود. آیت الله رئیسی بیان کرد: من از بچه‌ها می‌پرسم، وقتی دارید در اینترنت بازی می‌کنید چند بار حال شما گرفته می‌شود؟ باید کار بسیاری شود.

وی اظهار داشت: من خودم صفحه دارم و دو میلیون فالوئر دارم و مسائل از این طریق به من می‌رسد. نامزد انخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم. درباره بانک‌ها گفتند به حرف گوش نمی‌کنند، من گفتم ببینید به حرف من گوش می‌کنند یا نه؟
محسن رضایی

محسن رضایی: برای دفاع از ملت ایران و میراث انقلاب به مناظره آمده ام

رضایی تاکید کرد: جز حقیقت گویی راه دیگری در پیش نخواهم گرفت. محسن رضایی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح فرآیند بودجه ریزی کشور، گفت: مردم عزیز ۸ سال پیش در همین مکان در برابر آن کلید بی خاصیت من یک هزار تومانی را به شما نشان دادم و گفتم اگر این روند ادامه پیدا کند پول ملی ما سقوط می‌کند.

رضایی با طرح این پرسش که چرا چنین شده است؟ گفت: باید به این پرسش پاسخ داد که چرا مردم نان قرضی می‌گیرند.
رابطه دولت با اقتصاد و رابطه اقتصاد با مردم تنظیم نشده است و دولت دست در جیب مردم می‌کند. در بانک مرکزی هم به همت اقای همتی و دوستانشان روندی را پیش بردند که دست در جیب مردم می‌کنند.

او با نقد از روند تامین کسری بودجه توسط دولت، ادامه داد: نرخ ارز را پایین آوردند، پول‌ها را بدون حساب و کتاب در بورس تشویق کردند و بعد که تامین مالی کردند مردم را در زمین و زمان نگه داشتند. رضایی افزود: مگر زندگی مردم باید از زندگی دولت جدا باشد؟ چرا باید قطار انقلاب روز به روز کوچک شده باشد و قطار انقلاب به یک اسکوتر (وسیله حرکتی تک نفره مانند دوچرخه) تبدیل شده باشد.

در ادامه این مناظره رضایی در تنفس ۴ دقیقه‌ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیدا‌ها و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت رو به همتی گفت: شما منبع برای سلطان سازی در حوزه‌های فولاد و شکر دارید؛ اما منبع برای بهرمندی مستضعفان ندارید؟

او با نمایش دادن یک نمودار رو به دوربین ادامه داد و گفت: وضعیت اقتصاد کشور را به حال و روزی انداختید که وضعیت نمودار عملکرد آقای همتی در بانک مرکزی نشان می‌دهد که چگونه دلار از ۸ هزار تومان به وضع امروز رسیده است.
اقتصاددان است ایشان؟ چه طور این فاجعه یعنی نقدینگی ایجاد شده را که اگر امسال جلویش را نگیریم خطر جدی کشور را تهدید می‌کند، را تشخیص نداد؟

وی خطاب به انتقاد همتی درباره اظهارات او نسبت به گروگان گرفتن آمریکایی‌ها و التهاب احتمالی ایجاد شده از این حرف در میان مذاکرات ۱+۵ گفت: من یک سرباز هستم. وقتی آمریکا تهدید می‌کند که حمله می‌کند من هم می‌گویم گروگان می‌گیریم. ما رجز می‌خوانیم و به شکلی هم حرف می‌زنیم که جنبه انسانی ما حفظ شود.

محسن رضایی با تشریح منابع مالی تامین یارانه ۴۵۰ هزار تومانی گفت: من برای اداره اقتصاد کشور برنامه جدیدی دارم به همین دلیل با محاسبات دقیق یارانه ۴۵۰ هزار تومانی را پیشنهاد دادم. رضایی با اشاره به نقش بسیج مردم، اهل تسنن، بانوان و همه اقوام و استان‌های مرز نشین در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: امیدوارم مردم عزیز ما این فرمان را به دست ما بدهند.

وی در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود در واکنش به سخنان همتی ادامه داد وگفت: اینکه آقای همتی رجز خوانی نظامی را نمی‌داند یک طرف است، اما اینکه دلسوز مردم خود را معرفی می‌کند طرف دیگری است.

وی افزود: ایشان طی سه سالی که در بانک مرکزی بوده کاملا با تحریم‌های آمریکایی همراهی کرده است.
من در صورت رئیس جمهور شدن در اولین فرصت ایشان و برخی از اعضای هیئت دولت آقای روحانی را ممنوع الخروج می‌کنم و ثابت می‌کنم چه آسیب‌هایی به کشور زدند.

رضایی در واکنش به حرف‌هایی که علیه مدارک تحصیلی‌اش زده شد، گفت: قبل از انقلاب که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی دانشگاه بودم با زور اسلحه بود؟ مدرک من در دانشگاه تهران را دکتر عارف از دوستان آقای همتی امضا کرده.

او درمورد باید‌های اقتصادی در کابینه احتمالی خود بیان کرد: مسئله کسب و کار‌های خانگی مسئله خانه سازی و استفاده از بانوان را در دستور کار قرار خواهم داد. با مشورت از مراجع محترم قم حتما از دو نفر از بانوان در کابنیه و از تعداد بیشتری از آنان در سمت‌های مدیریتی استفاده خواهم کرد.

رضایی بر استفاده از ظرفیت اهل تسنن و اقلیت‌های مذهبی تاکید کرد. او ادامه داد: برنامه اقتصادی که تبیین کردم به یک ایران بزرگ اقتصادی در کنار ایران سیاسی دفاعی امروز منجر می‌شود. وی افزود: در اقتصاد چند پیشران وجود دارد، هر کدام که فعال شود سیصد تا چهارصد شغل را با خود همراه می‌کند برای مثال: مسکن و گردشگری.

رضایی گفت: همه این کار‌ها بستگی به این دارد که ما حکمرانی کشور را تغییر دهیم. من از اختیارات قانونی استفاده می‌کنم و قدرت را از مرکز به استان‌ها می‌برم. باید مدیریت‌های محلی که در شورا‌های شهر و استان است اختیار داشته باشند. در تمام استان‌ها در کابینه من اقوام نقش دارند و من از خودشان مدیر خواهم گذاشت.

رضایی در بخش دوم مناظره اول که بعد از فرصت ۱۵ دقیقه‌ای آغاز شد در پاسخ به دومین سوال خود درباره فرایند خصوصی سازی، رو به همتی و دولت روحانی گفت: این دولت روحانی سیاه‌ترین دولت در ۴۰سال اخیر بوده است؛ نه تنها آن‌ها قفل‌های بیرونی را باز نکردند بلکه در‌های داخلی را هم بستند.

وی ادامه داد: متوسط رشد اقتصادی در این دولت صفر بوده، تورم ۲۴ درصد و رشد سرمایه منهای پنج درصد بوده است. رضایی یادآور شد: رشد استهلاک از سرمایه گذاری پیشی گرفته است و اقتصاد در دهه‌ای که من آن را فرصت‌های از دست رفته می‌نامم، عقب آمده و کوچک شده است.

او همتی را نماینده دولت روحانی دانست و به انتقاد از رفتار اقتصادی دولت فعلی پرداخت.

رضایی سپس گفت: خصوصی سازی در این دوران چگونه باید شکل می‌گرفت؟ کسانی که کارخانه‌جات دولتی را می‌گیرند و می‌برند چرا نظارتی بر آن‌ها نبود؟ کسی که می‌خواهد وارد خصوصی سازی بشود باید اهلیت داشته باشد. در روسیه آیین نامه خصوصی سازی ۱۰۰ صفحه‌ای وجود دارد که کارآمدی فرد را مد نظر قرار می‌دهد.

رضایی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا در پاسخ به پرسشی درباره فقر، فساد و تبعیض گفت: به عنوان یک سرباز لازم است هشدار دهم و بگویم که چرا سینه خود را دوباره می‌خواهم سپر مردم کنم. رضایی با نام بردن از مشکلات ریشه‌ای در اقتصاد کشور همچون فقر، فساد و تبعیض گفت: باید از آنچه که دولت قبلی و فعلی کرد درس بگیریم.

رضایی خطاب به همتی گفت: آقای همتی چرا کنار آقای روحانی بودید؟ اگر او تخصص اقتصادی نداشته است پس به دست شما این کار‌ها را انجام داده است؛ چرا به شعور مردم توهین می‌کنید؟

رضایی خطاب به مردم هشدار داد: مردم عزیز ایران می‌تواند فاجعه بزرگی رخ دهد. بیش از ۲۰ سال است دارم فریاد می‌زنم به داد اقتصاد برسید. دولت آینده باید قوی‌ترین دولت باشد چه از اصلاح‌طلب چه اصولگرا، چه از بانوان و چه اهل سنت باید استفاده کنیم. باید از خودخواهی‌ها دست برداریم و از جنگ‌های روانی دست برداریم؛ خدا را خوش نمی‌آید.

وی گفت: ملتی که می‌خواهد تمدنی بسازد نباید دستاویز مشکلات مختلف قرار گیرد. رضایی در آخر این مناظره گفت: دولت‌های گذشته نباید تکرار شوند، سفره دولت و مردم جدا شده است، اعتماد به نفس‌ها کشته شده و ما نمی‌توانیم گفته شده است. وی در ادامه خاطرنشان کرد: باید دولتی نو به وجود بیاد که قوی و پاسخگو و مسئولیت پذیر باشد. دولت جوان و انقلابی ان شاءالله درست می‌کنیم و شعار ما می‌توانیم را نشان می‌دهیم.

وی بیان کرد: یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای ۴۰ میلیون نفر تضمین می‌کنم. یک میلیون مسکن به صورت احیای بافت‌های فرسوده را در دستور کار قرار می‌دهم. خسارات بورس را جبران کرده و ایالت‌های اقتصادی را طبق قانون انجام می‌دهم. رضایی افزود: موضوع کشاورزی و کشاورزان را حل کرده و دست دلالان را قطع می‌کنم و همچنین فضای مجازی را در دسترس همگان قرار می‌دهم.

او در ادامه گفت: من خودم را سرباز وطن می‌دانم. یک بار دیگر آبرویم را کف دست گذاشته و به صحنه آمدم تا با کمک متخصصان نظام تصمیم گیری را تقویت کنم. وی افزود: من شرمنده صبر و تحمل شما مردم مومن، زباله گردها، نان قرضی‌ها و کولبران هستم. وی در جمله آخر گفت: من به جای همه دولتمران کشور از محضر شما مردم عذرخواهی می‌کنم.
عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی: به من امان نامه می‌دهید؟

عبدالناصر همتی در پاسخ به این سوالی درباره ابربدهکاران مبنی بر اینکه بخش قابل توجهی از مشکلات مالی بانک‌ها در مورد عدم تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک‌ها به ابربدهکاران بوده است به نظر شما برای خشکاندن این پدیده چه اصلاحات ساختاری باید صورت گیرد، گفت: به نام خدای مهربان عادل، اجازه دهید اول ابراز تاسف کنم که نمایندگان توانای بخش‌های بزرگی از جامعه ایران در این مناظره حضور ندارند ازجمله زنان.

وی ادامه داد: مردم خیلی از شما‌ها اینجا نماینده‌ای ندارید و به حق به این موضوع معترض هستید و می‌خواهید اعتراض خود را با قهر از صندوق نشان دهید من، اما فکر می‌کنم که اعتراض موثرتر این است که با رای‌تان صحنه را تغییر دهید. ما مردم بجای انفعال نیاز داریم که علیرغم همه اختلاف‌های نظرات‌مان ائتلاف بزرگی برای جمهوریت تشکیل دهیم. ما مردم می‌توانیم یک نه بزرگ و تاثیرگذار به تهدید علیه جمهوریت بدهیم.

وی ادامه داد: مردم راستش من خیلی فکر کردم که در اینجا چه وعده‌ای به شما بدهم، اما صادقانه باید به شما بگویم که وضعیت اقتصادی ایران در شرایط فعلی به گونه‌ای است که اغلب وعده‌های رنگارنگ و جذابی که دیگر نامزد‌ها می‌دهند امکان تحقق ندارد.

همتی خاطرنشان کرد: من برخلاف دوستانی که اینجا روبروی شما هستند اقتصاد می‌دانم و از جزییات وضعیت اقتصادی کشور خبر دارم، سابقه مدیریت اقتصادی در کشور دارم ما منابع لازم برای تحقق این وعده‌ها را نداریم. دوست ندارم برای شما به دروغ چیزی بگویم و برای رای آوردن متوسل به دروغ شوم.

وی با بیان اینکه این دوستان هیچ کدام از تولید ثروت حرف نمی‌زنند، گفت: عملا از توزیع فقر می‌گویند. هم به تولید ثروت و هم به توزیع عادلانه ثروت توجه همزمان می‌کنم هم کیک اقتصاد را بزرگ می‌کنم و هم کیک را عادلانه تقسیم می‌کنم.

این کاندیدای سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما برای اینکه بتوانیم از این وضعیت خارج شویم به شدت و به سرعت نیاز داریم به یک سری اصلاحات اقتصادی صورت گیرد و من اینجا تنها نامزدی هستم که هم می‌فهمد اصلاحات چرا برای بودجه ضروری است و هم قوی‌ترین اقتصادان ایران حاضر هستند به من کمک کنند.

وی ادامه داد: وضعیت جیب شما مردم خیلی می‌تواند بهتر شود، اما لازمه آن اصلاحاتی است که بقیه دوستان توانش را ندارند، اما من برنامه و توانش را دارم.

وی خطاب به محسن رضایی درخصوص مشکلات بانک مرکزی گفت: جناب آقای رضایی بجای اینکه بگویند بانک مرکزی مقصر است بگویند چگونه خواستند با گروگان گرفتن برای کشور درآمد ارزی جور کنند. ما شش ماه است منتظر هستیم ایشان اقدامی کنند شاید درآمد ارزی‌مان به یک جایی برسد.

همتی خاطرنشان کرد: جناب آقای رضایی شما خودتان در مجمع چندماه ما را معطل کردید برای fatf عدم پذیرش fatf پدر اقتصاد کشور را درآورده است. شما چرا به معلول می‌پردازید. من از جناب آقای رضایی تعجب می‌کنم حتی مقام معظم رهبری مجددا این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند و ما رفتیم التماس کردیم این مهم است. من رییس بانک مرکزی بودم و می‌گفتم مهمترین بحث برای من FATF است، اما آقای رضایی تصمیم می‌گرفتند.

همتی در بخش دوم مناظره با بیان اینکه من قبلا گفته بودم در مقابل ۵ کاندیدا قاعدتا به ریاست جناب آقای رییسی هستم، گفت: دوستان به صورت پوششی دارند ایشان را پوشش می‌دهند اولا اگر دوستان پوششی بخواهند که من جوابشان را بدهم باید رسما قسم بخورند که تا آخر رقابت‌های انتخاباتی باقی بمانند. اگر قسم نخورند من جواب آن‌ها را نمی‌دهم و جواب را خدمت آقای رییسی می‌دهم.

وی ادامه داد: اینکه نمی‌شود سه نفر به همتی حمله کنند. من دفاع می‌کنم و جواب خواهم دادم. جناب آقای جلیلی من در مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتم شما اقتصاد تجارت نمی‌فهمید. درست است یا نه؟ شما ابتدایی‌ترین مسائل فنی تجارت را بلد نیستید. چرا برای مردم بزرگ و فهیم ایران تصمیم می‌گیرید. از این همه بیانیه دادن و بیانیه خواندن خسته نشدید؟ ۲۰ سال است که بیانیه می‌خوانید.

وی ادامه داد: پدر کشور را درآوردید آقای جلیلی مشکل ما همین چیزهاست، چرا همه موارد را گردن بانک مرکزی می‌اندازید. آقای جلیلی ورودی ارز بانک مرکزی متوسط ۲۰ سال گذشته ۴۵ میلیارد دلار سالانه بوده است، در دو سال گذشته ۹ میلیارد دلار شده است. اگر یک راننده تاکسی به طور متوسط سالانه ۵ میلیون تومان درآمد داشته باشد، وقتی درآمدش بشود یک میلیون تومان یا باید زن و بچه‌اش را ترک کند یا باید قیمتش را ۵ برابر کند.

همتی با بیان اینکه بجای اینکه قیمت دلار ۵۵ هزار تومان شود، شده ۲۲ هزار تومان دو برابر شده، تصریح کرد: آقای جلیلی شما چند سال است که در زمین ترامپ بازی کردید، پدر کشور را در آوردید. عده‌ای می‌گویند شما گفتید که FATF هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.
من مسئول بازار بودم، التهاب در بازار ایجاد شده بود من به مردم بگویم به همت آقای رضایی و جلیلی و دوستانشان FATF رفت در لیست سیاه. من به خاطر مردم دفاع می‌کنم. من خواستم بیشتر از این قیمت ارز بالا نرود مردم از بالار فتن قیمت ارز ضرر می‌کنند.

وی خطاب به زاکانی گفت: جناب آقای زاکانی خواهش می‌کنم از پوششی دربیایید. یعنی چه اینقدر متهم می‌کنید؟ اصلا شما اقتصاد نمی‌دانید. آیا دو کلاس اقتصاد خوانده‌اید؟ هسته‌ای و پزشکی را هم که معلوم است چگونه مدرک گرفته‌اید.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رضایی گفت: شما می‌گویید می‌خواهم گروگان‌های آمریکایی را بگیرم فلان کنم. آقای رضایی شما می‌گویید من اقتصاددان هستم من که می‌دانم شما چگونه اقتصاد خواندید، من که از نحوه اخذ مدرک شما را خبر دارم. استادان را مجبور می‌کردید به دفترتان بیایند و به شما درس بدهند و امتحان بگیرند.

همتی تصریح کرد: درخواست کردید به گروه دانشکده اقتصاد وارد شوید با اکثریت آراء قاطع رد شدید. آقای رضایی من خواهش می‌کنم چیز‌هایی را نگویید که من مجبور شوم در این مجموعه چیز‌هایی را بگویم. وی خطاب به رییسی گفت: من خدمت آقای رییسی هم می‌گویم من احترام ویژه‌ای برای آقای رییسی قائل هستم. اما روند را می‌بینم که این‌ها دارند آقای رییسی را پوشش می‌دهند.

همتی با طرح پرسشی از رییسی گفت: آقای رییسی من از شما سوال می‌کنم شما در سفر‌های استانی به جای رفتن به کارخانه‌ها و دادن وام به آن‌ها به زندان‌ها سر می‌زنید. اصلا این وظیفه بخش اجرایی است این وام‌ها هم که معلوم نیست چه شد. شما ۴۰ سال در قوه قضاییه بودید، رییس قوه قضاییه بودید خواهش می‌کنم اول مشکلات قوه قضاییه را حل کنید بعد بیایید مشکلات قوه مجریه را حل کنید.

وی ادامه داد: شما خودتان معیشت مردم را با رای مثبت به فیلترینگ اینستاگرام تهدید کردید الان نمایندگان شما در این جا من را تهدید می‌کنند.

همتی در خصوص طرح دیدگاه‌های اقتصادی گفت: من در مصاحبه‌های تلوزیونی اعلام کرده‌ام که بحث اساسی من تغییر حکمرانی اقتصادی است. سال‌ها اقتصاد را به سیاستمداران داده ایم اجازه دهید یک بار هم اقتصاددانان بیایند و سیاست تابع اقتصاد باشد. ما فرصت نداریم و باید خیلی سریع اصلاحات اقتصادی را انجام دهیم. من هم برنامه‌هایم را منتشر می‌کنم تا مردم بدانند.

وی با تاکید بر اینکه همیشه گفته‌ام که برای آقای رییسی احترام ویژه‌ای قائلم، تصریح کرد:، اما ما اینجا رقیب هستیم. من یک شهروند عادی و استاد دانشگاه هستم، اما ایشان رییس قوه قضاییه هستند این تعارض منافع ایجاد می‌کند. من نمی‌دانم که آیا امان‌نامه به من می‌دهید که بعد از اتمام این کار، پیگیری قضایی علیه من نکنید؟ با جملاتی که آقای رضایی گفتند که می‌خواهند ما را محاکمه کنند.

وی خطاب به رضایی گفت: جناب آقای رضایی از حضرت عالی هنوز در ارتباط با برخی از عملیات‌ها شکایت وجود دارد و همین که پیگیری نمی‌کنند شما باید خداراشکر کنید. البته شما فرمانده جنگ هستید و ما به شما و همه فرماندهان جنگ احترام می‌گذاریم. فرماندهان جنگ عزیز هستند. اما خواهش می‌کنم اینگونه صحبت نکنید. من حتما اگر رییس‌جمهور شوم شما را به عنوان یکی از مخلین اقتصادی کشور که وضعیت معیشت مردم را به این روز انداخته به آقای رییسی معرفی می‌کنم.

همتی ادامه داد: کشور را به این روز انداخته‌اید و بعد می‌گویید بانک مرکزی مقصر است. اقتصاد کشور را بسته‌اید تمام ارتباطات ما را بسته‌اید جناب آقای جلیلی شما می‌گویید چرا صادرات ما کمتر از افغانستان است، معلوم است کسی از ما کالا نمی‌خرد.

وی ادامه داد: از موقعی که شما بیانیه‌خوانی را شروع کرده‌اید چه اتفاقی در کشور افتاده؟ رشد اقتصادی ما طی یک دهه نیم درصد شده است. یعنی کل رشد ما ۵ درصد بوده است، این موضوعات خنده ندارد این‌ها گریه دارد. ما باید سالی ۸ درصد رشد اقتصادی می‌داشتیم یعنی در طول یک دهه گذشته باید ۸۰ درصد ثروت مردم زیاد می‌شد، اما شما آن را ۵ درصد کردید و مردم را فقیر کردید حالا ایده می‌دهید؟ خواهش می‌کنم شما، دوستان و شرکت‌هایتان پایشان را از اقتصاد بیرون بکشند وضعیت اقتصاد درست می‌شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره تعطیلی کارخانجات گفت: قبول دارم باید به واحد‌های تولیدی کمک کرد، اما آیا واحد‌های تولیدی را بانک‌ها تعطیل کرده‌اند یا خود قوه قضاییه تعطیل کرده است. شما دادستان بودید، معاون اول بودید جلوی آن را می‌گرفتید آن موقع. چرا جلوی آن را نگرفتید؟

همتی خاطرنشان کرد: حالا هم که این کار را می‌کنید کار بسیار خوبی است و من از شما تقدیر کنم. اما چرا هر شب ۲۰:۳۰ اول خبر، خلاصه خبر می‌رود؟ چرا مانند سوپرمن شما را مطرح می‌کنند؟ معلوم بود که می‌خواهید برای انتخابات بیایید من برای اینکه به اینجا بیایم از مسئولیتم عزل شدم و به عنوان یک فرد عادی در مقابل رییس قوه قضاییه هستم و با افرادی که پوششی از شما دفاع می‌کنند صحبت می‌کنم.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود در یک مناظره تلوزیونی ۵ نفر همه به یک نفر حمله کنند. این پول‌ها را از کجا در ستادهایتان آورده‌اید که این همه علیه من تبلیغ می‌کنید. آقای جلیلی، آقای زاکانی، آقای قاضی زاده هاشمی، مردم که بهتر می‌توانند قضاوت کنند. مردم خودتان قضاوت کنید.

همتی در بخش دوم مناظره در پاسخ به سوالی با موضوع کنترل قیمت و تنظیم بازار مبنی براینکه در طول سال‌ها دولت برای کنترل سبد در بازار‌ها اقدامات دستوری از جمله قیمت‌گذاری کرده از نظر شما این شیوه چقدر در کنترل قیمت‌ها موفق بوده است آیا این شیوه در دولت شما ادامه خواهد یافت در غیراینصورت راهکار شما برای تنظیم بازار‌ها چیست، گفت: اولا همین اول بگویم من نماینده آقای روحانی نیستم من از بانک مرکزی کنار گذاشته شدم به دلیل اختلاف نظری که با ایشان داشتم، اما آقای روحانی هم قوی‌تر هم سیاسی‌تر هم دنیادیده‌تر و هم از نظر فن بیان بهتر از همه شما بود، اما ایشان هم مشکل شما را داشت و آقای روحانی بینش اقتصادی نداشت و گرفتاری من هم همین بود.

وی ادامه داد: جناب آقای رییسی گفتند دو گروه اقتصاددان نظر می‌دهند، اما اگر بینش اقتصادی نداشته باشید، از بین دو گروه اقتصاددان باید کدام را انتخاب کنید. در دنیا این مسائل حل شده است. آن کسی که تصمیم اقتصادی می‌گیرد، باید بینش اقتصادی داشته باشد من برنامه مفصلی دارم، اما در قسمت اول به دلیل اینکه هر ۵ نفر علیه من صحبت کردند، مجبور شدم پاسخ دهم. اما برنامه مفصلی دارم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری درباره قیمت‌گذاری دستوری در بازار‌ها گفت: باید بگویم که معتقد به قیمت دستوری نیستم معتقدم دولت نباید در این مسائل جزیی مانند قیمت‌گذاری گندم، واردات لاستیک و اقداماتی مانند نهاده‌های کشاورزی وارد شود. دولت باید در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند و در این مسئله وارد شود.

همتی تصریح کرد: مشکل قیمت‌ها در نقدینگی است ما باید نقدینگی را کنترل کنیم. رابطه بین کسری بودجه و بانک مرکزی باید حل شود من حتما از استقلال بانک مرکزی به طور جدی حمایت می‌کنم مشکل ما ساختاری است. ساختار بودجه که هر روز روی آن می‌دمند و هزینه‌ها را بالا می‌برند و در بانک مرکزی تبدیل به پایه پولی می‌شود. حالا درآمد‌های ارزی کشور به دلیل تحریم کاهش پیدا کرده و مشکل مضاعف شده است.

همتی با بیان اینکه قیمت‌گذاری در دنیا شکست خورده است، تاکید کرد: اینکه می‌گویند باید با گران فروشی مبارزه کنیم، با گران فروشی که نمی‌شود مبارزه کرد. گران فروشی و گرانی نتیجه تورم است. قیمت‌ها نسبی خودشان را جواب می‌دهند وقتی در یک بازاری قیمت بالا می‌رود در بقیه بازار‌ها هم قیمت بالا می‌رود.

وی ادامه داد: دولت باید کنترل نقدینگی کند و اگر نقدینگی را کنترل کنیم و پایه پولی را که به جامعه تزریق می‌شود بتوانیم خنثی کنیم، یکی از راه‌ها ورود ارز بود، اما ارز‌های ما مسدود شده است و ارز جدید برای بانک مرکزی نیامده است؛ بنابراین من فکر می‌کنم راه آن اقتصادی است و من برای تولید تورم و رشد، برنامه‌های وسیعی دارم و در موقع مناسب برای ملت بزرگ ایران توضیح مفصل خواهم داد.

همتی در پاسخ به این سوال که در بخش کشاورزی مصرف هنگفت آب است جنابعالی چه راهکاری برای جلوگیری از ضرر هنگفت در حوزه مصرف آب اتخاذ خواهید کرد، گفت: بحث بخش کشاورزی بسیار مهم است. زندگی روستاییان وابسته به فعالیت‌های کشاورزی است و برنامه مفصلی را برای اینکه بتوانیم کشاورزی را از این وضعیت نجات دهیم، داریم.

وی ادامه داد: سالی ۱۴ میلیارد دلار نهاده‌های کشاورزی وارد می‌کنیم البته اخیرا مقداری کاهش پیدا کرده است و در حد ۱۲ میلیارد دلار است که بخشی از آن دلار ۴۲۰۰ تومانی است که به دلیل ورود نهاده‌هایی هستند که ضروری هستند و بخشی از آن نیز با ارز نیمایی وارد می‌شود.

همتی با اشاره به بحران آب گفت: ۷۵ درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است. مسئله آب البته مسئله مهم سی سال آینده همه کشور‌ها است ما حتما باید از نظر نوع کشت و نوع آبیاری باید اقدامات جدی را انجام دهیم.

همتی با اشاره به قیمت گذاری محصولات کشاورزی گفت: نکته‌ای که در بخش کشاورزی در کنار آب وجود دارد مسئله قیمت گذاری محصولات کشاورزی است ما تا به حال خرید تضمینی‌مان خرید تضمین قیمت بوده است در حالی که باید تضمین خرید کنیم به قیمت روز. مشکل کشاورزان در حال حاضر همین است. مسئله انتقال به بازار مصرف مسئله دوم کشاورزان است.

وی ادامه داد: در شب عید دیدیم که چه اتفاقی افتاد. خیلی از میوه‌هایی که در دست کشاورزان بود با قیمت ۲ الی ۳ هزار تومان خریدند و در بازار با قیمت ۱۵ هزار الی ۲۰ هزار فروختند این به دست واسطه‌هایی که فعال هستند در بخش کشاورزی انجام می‌شود. ما باید انبار‌هایی را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم و باید بتوانیم این‌ها را منتقل کنیم از طریق بازار بورس کالا به فروش برسانیم و نباید اینگونه باشد که تولیدکننده کشاورزی ما مجبور به پیش فروش کالاهایش با قیمت‌های بسیار پایین شود.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه مسئله کشاورزی ما بسیار پیچیده است، گفت: باید بپذیریم که ما در روستا‌ها و در بخش‌های مهمی نتوانستیم نظام پایدار کشاورزی را برقرار کنیم و نتوانستیم استان‌هایی که جنبه کشاورزی را دارند صنعتی کنیم مانند شهر‌های شمالی در استان‌های شمالی.

همتی تصریح کرد: من فکر می‌کنم در ارتباط با کشاورزی بحث‌های بسیار پیچیده‌ای داریم، آب مسئله مهمی است، سم و کود به سختی و با قیمت‌های بالا به دست کشاورزان می‌رسد، همچنین بحث قیمت‌گذاری بحث بسیار مهمی است. من برای همه این‌ها برنامه دارم.

همتی درباره برنامه‌هایش گفت: من فکر می‌کردم جناب آقای زاکانی پوششی هستند، اما فهمیدم سوپر پوششی هستند و بیش از این وقت خودم را صرف پاسخ دادن به ایشان نمی‌کنم. نکته دیگر این است که من به بانک مرکزی آمده‌ام و افتخارم این است که در شرایط بسیار سخت بانک مرکزی را اداره کردم و اجازه ندادم کشور ایران ونزوئلا شود و مطمئن باشید اجازه نمی‌دهم اقتصاد کشورمان به سمت اقتصاد کره شمالی برود.

وی خطاب به مردم ادامه داد: مردم من هنوز پیروز این انتخابات نیستم، چون اکثر شما تصمیم دارید رای ندهید، اما از شما دعوت می‌کنم لطفا تجدیدنظر کنید. برای تقویت جمهوریت نیاز داریم قدرت بی‌قدرتان را نشان دهیم. ما برای احیای توسعه کشور زمان نداریم. ما ایرانیان دیگر حق و فرصت اشتباه کردن نداریم، جامعه ایران در حال پیر شدن است. ۴ سال دیگر یک سری فرصت‌های طلایی توسعه ایران از دست می‌رود و میلیون‌ها ایرانی می‌توانند از زیر خط فقر بیرون بیاییند اگر این چهارسال از دست نرود.

نامزد سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: همسایه‌های ما در حال جلو زدن از ما هستند؛ اگر امروز درست انتخاب نکنیم، ۲۰ سال دیگر همچنان داریم قیر رایگان و ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می‌کنیم. حتی از عراق و پاکستان هم عقب می‌افتیم ما الان به همت شهید سلیمانی‌ها قدرت منطقه هستیم باید اقتصاد اول منطقه هم باشیم، اما نیستیم اگر امروز درست انتخاب کنیم، الگوی اقتصادی منطقه خواهیم شد.

وی ادامه داد: در میان نامزد‌هایی که امروز روبروی شما هستند؛ من توانایی و دانش این کار را دارم. اگر یکایک شما بخواهید هم یک سری از مشکلات اقتصادی کشور حل می‌شود و بعد از چند سال جنگ تحمیلی جامعه مان نفس می‌کشد و روی ریل توسعه می‌افتد و همچنین جمهوریت تقویت می‌شود. خیلی‌ها نتیجه انتخابات را از پیش مشخص می‌دانند، اما ما می‌توانیم نتیجه صحنه را تغییر دهیم. کمکی که من از شما می‌خواهم و از شما بر می‌آید این است که اولا خودتان رای دهید و اگر اعتراض هم دارید اعتراض‌تان را با رای به من نشان دهید.

همتی گفت: همچنین در همین هفته تلاش کنید نظر ده نفر دیگر را تغییر دهید و با خودتان همراه کنید. لطفا بشمارید لااقل ده نفر. بحث پیروزی من نیست. ما مردم می‌توانیم ببریم، ایران هم می‌تواند ببرد، جمهوریت هم می‌تواند ببرد ما مردم می‌توانیم بازی و صحنه را عوض کنیم به نفع جمعوریت و به نفع فرزندان مان و به نفع ایران تغییر دهیم.

وی ادامه داد: انشالله در ۲۸ خرداد با حضور چشمگیر خودمان در پای صندوق‌های رای جواب خوبی را به کسانی که فکر می‌کنند جمهوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ضعیف شده است، بدهید.
علیرضا زاکانی

علیرضا زاکانی: ۱۱ ابربدهکار بانکی داریم

علیرضا زاکانی نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در نخستین مناظره نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در پاسخ به سوالی مبنی برا اینکه برنامه شما برای کنترل نقدینگی مخرب و هدایت آن به سمت‌های مولد چیست؟ اظهار داشت: داریم مناظره می‌کنیم، ولی برخی دوستان انشاء می‌خوانند؛ خیلی زشت است که آقای همتی ما را متهم به دروغگویی می‌کنند.

وی ادامه داد: آقای همتی می‌گوید اقتصاددان است، اماباید به ایشان جایزه نوبل شیمی داد، با کاری که با پول ملی کرد! زاکانی گفت: آقای همتی می‌گوید ۵ نفر در مقابل ایشان هستند، اما واقعیت این است که بجای ۵ نفر، ۸۵ میلیون نفر در مقابل ایشان قرار دارند.

وی افزود: حجم نقدینگی امروز بیش از ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان است که به دلیل ایجاد پول پرقدرت ایجاد شده و بانک‌ها هم بدون نظارت بانک مرکزی که وظیفه آقای همتی است، خلق پول می‌کنند و در نتیجه ۱۱ ابربدهکار بانکی داریم که ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارند.

زاکانی بیان کرد: راه حل این معضل، نظارت واقعی بانک مرکزی و اتصال شبکه بانک‌ها به هم و در نهایت، انتقال حجم نقدینیگی به بخش تولید است. زاکانی گفت: ابربدهکاران بانکی چه کسانی هستند و این بی‌انضباطی که در بانک‌ها وجود دارد از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ بزرگترین اشکال به بانک مرکزی برمی‌گردد که نظارت نمی‌کند.

وی ادامه داد: از ۵۴۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی در سال گذشته، بیش از ۱۰۰۰ هزار میلیارد ریال آن استمهال بوده و عمده آن‌ها نیز هیچ نقش مثبتی در تولید ندارند و عمدتا به سوداگری و سفته‌بازی مشغول‌اند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: عامل مهم نقدینگی در جامعه و این سیل فراگیر، پول پرقدرتی است که بانک مرکزی به تقاضای دولت چاپ کرده و ۳۴ هزار میلیارد تومان اعتبار را به دولت آینده حواله کرده‌اند و بدهی را بر دوش دولت آینده گذاشته است.

زاکانی تصریح کرد: اینجا آقای همتی باید پاسخگو باشد که چرا با این اختلال کشور اداره می‌شود؟ اگر اقتصاددانی اینی است که همتی می‌گوید، همه ملت ایران از این اقتصاددانی تبری می‌جویند.

وی با بیان اینکه فاکتور‌های تورمی و افزایش پایه پولی و افزایش نقدینگی، سه معضلی است که امروز آقای همتی باید پاسخگو باشد، گفت: از آقای همتی خواهش می‌کنم علمی و کارشناسی صحبت کنند و تهمت نزنند؛ اینکه می‌گویید «نامزد پوششی» هستم، همان راهبرد ستاد‌های تخریب است که علیه من و خانواده‌ام دنبال کردند و رحم هم نمی‌کنند.

زاکانی بیان کرد: اگر می‌ترسید بابت اینکه سراغ پرونده‌هایی مثل برادر رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، دادستان تهران، کرسنت و ... رفته‌ایم، بدانید که آمدیم حق مردم را بگیریم و با این صحبت‌ها نمی‌توانید ما را از میدان بیرون کنید.

وی ادامه داد: بنده ۴ اولویت کاری را شامل «اقتصاد و مدیریت»، «اجتماع و فرهنگ»، «سیاست و امنیت» و «سیاست خارجی» دارم که در میان این‌ها، اقتصاد و مدیریت بعنوان یک فوریت مدنظر خواهد بود. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در اقتصاد، اساس کار را بر جهش تولید و مبارزه با مفاسد اقتصادی و دیوان‌سالاری و توسعه دولت الکترونیک گذاشته ایم.

زاکانی تصریح کرد: الان ۸۰ درصد مجوز‌ها با رانت صادر می‌شود؛ لذا تسهیل صدور مجوز‌ها و اتخاذ سیاست‌های باثبات و نظام توزیع مناسب را به عنوان مهمترین اصول دنبال خواهیم کرد. وی ادامه داد: دولت، اصلی‌ترین مانع تولید است و بانک هم بزرگترین رقیب تولید است که این‌ها را برای تولید بکار خواهیم گرفت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما ۹ پیشران اقتصادی را مدنظر داریم که متناظر با آن‌ها بنگاه‌های کوچک و خانگی را فعال می‌کنیم و علاوه بر اینها، توسعه دیپلماسی اقتصادی و منطقه‌ای را مدنظر خواهیم داشت. زاکانی افزود: بالغ بر ۹۰ درصد اقتصاد ما نفتی است؛ دولت‌ها در گذشته با پول نفت خودشان را اداره می‌کردند، اما دولت آقای روحانی با دست کردن در جیب مردم و با تورم، خودش را اداره کرده و هیچکسی هم مسئولیت این وضعیت را نمی‌پذیرد.

وی گفت: برای اصلاح این وضعیت، راهی نداریم جز جهش تولید و خلق ثروت؛ برای این کار، باید مالیات بر تولید و خدمات را توسعه داده و دولت را اداره کنیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: امروز ۳۲۰ هزار میلیارد تومان معوقه مالیاتی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. آنچه امروز مالیات از مشاغل گرفته می‌شود، یک‌پنجم آن رقمی است که باید گرفته شود.

زاکانی ادامه داد: دولت نباید دستش را در جیب مردم کند و باید با مالیات خودش را اداره کند؛ در این خصوص برنامه‌ای چند بُعدی داریم. وی تصریح کرد: امروز ۷۰ درصد اقتصاد در دنیا دانش‌بنیان است و وابسته به مدارس و دانشگاههاست؛ لذا بسته جامعی آماده کرده‌ایم که با مفاسد اقتصادی و بروکراسی اداری قاطعانه مبارزه کنیم.

زاکانی گفت: در خصوص رویکرد تحول در «اقتصاد و مدیریت»، ۴ برنامه داریم که شامل جهش تولید، دولت الکترونیک، تمرکززدایی و مبارزه بی‌امان با فساد اداری است. در این میان، تمرکززدایی مبتنی بر بازآمایش کشور و هویت دادن به ۴۵۱ شهرستان و تعریف ماموریت درست برای آن‌ها دنبال خواهد شد تا در قاعده هرم اجتماع، کار‌ها به دست مردم دنبال شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر ساختار بودجه به گونه‌ای است که از مجموع اعتبارات استانی، ۱۰ درصد مربوط به طرح‌های شهرستانی است و مابقی‌آن‌ها ملی است؛ یعنی برای بیش از ۸۰ درصد بودجه در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود. در این رابطه، جهت اختصاص بودجه را به سمت شهرستان‌ها و نقش دادن به نخبگان خواهد رفت.

وی تاکید کرد: مبتنی بر ۹ پیشران جهش تولید که طراحی کرده‌ایم و خوشه‌های متناظری که در بنگاه‌های کوچک و متوسط دنبال خواهیم کرد، کل کشور را در مسیر تولید قرار خواهیم داد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: این امکان را فراهم خواهیم کرد که نخبگان هر شهرستان، محور برنامه‌ریزی و تحول در آن مناطق قرار بگیرند و با یک الگوی همه‌جانبه و نه صرفا اقتصادی، مردم در سال اول تغییر را احساس کند و در ۴ سال، تحول را ببیند.

زاکانی خطاب به مردم گفت: مردم عزیز؛ من بعنوان یک رزمنده جرمم این است که در مقابل مفسدین ایستاده ام و لذا تنها جرم انتسابی به من، مبارزه‌ام با فقر، فساد و تبعیض است. می‌گویند دوتا تجدیدی در دبیرستان داشته‌ام که بخاطر حضور در جبهه و امتحان دادن در طی ۱۵ روز آنهم بدون معلم بوده. این‌ها آن چیز‌هایی است که انسان را می‌آزارد.

وی ادامه داد: درباره محل تحصیل من سوال می‌کنند؛ من در دانشگاه علوم پزشکی تهران درس خوانده ام و مثل شما (همتی) در خارج درس نخوانده‌ام. به دلیل مجروحیت دستم، قرار شد در دستیاری پزشکی هسته‌ای تحصیل کنم.

زاکانی تصریح کرد: امیدوارم آخرین باری باشد که آقای همتی می‌گوید من نامزد پوششی هستم؛ شما (همتی) اصلی‌ترین نامزد پوششی هستید که آمده اید، ۸ سال عملکرد دولت فعلی را پوشش بدهید. قرار بود قرارگاه اقتصادی تشکیل بدهید، اما به قرارگاه مرغ رسیدید. بی تدبیری امثال آقای همتی کار را به مرغ ۳۵ هزار تومانی رساند.

وی با بیان اینکه امروز مردم از مسئولان صداقت، دانش و عُرضه می‌خواهند، بیان کرد: ۱۰۲ هزار میلیارد تومان چاپ کرده اید و در بازار ریخته‌اید و وضعیت ر ا به اینجا رسانده‌اید؛ آیا شما نامزد اصلی هستید؟!

وی گفت: آیا شما (همتی) با استقلال بانک مرکزی موافقید؟ اگر موافقید، بگویید تا من هم بگویم در مجلس چه گفتید. زاکانی افزود: کاری که ما می‌کنیم این است که بانک و بازار سرمایه را به مسیر اصلی‌اش برمی‌گردانیم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: وزیر اقتصاد گفته است که دولت سال گذشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه برداشته است؛ چرا دولت از جیب مردم پول برداشته است؟!

زاکانی خاطرنشان کرد: توقع من از دوستان این است که وعده‌های مختلف ندهیم؛ بگوییم برای تحول چه خواهیم کرد؟
محسن مهرعلیزاده

محسن مهرعلیزاده: من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی، ولی با این سواد نمی‌شود اقتصاد را درست کرد

محسن مهرعلیزاده در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های وی در زمینه جلوگیری از فرار مالیاتی گفت: برنامه مدونی که طی دو سال قبل روی آن کار کردم و شامل همه راهکار‌ها در همه زمینه هاست را امشب در سایت خودم بارگذاری خواهم کرد.

مهرعلیزاده اظهار کرد: حالا که به هر دلیل از جمله شائبه مهندسی انتخابات با حذف تعدادی از افراد صالح در فرایند انتخابات روبرو هستیم تا جایی که از کنار فرمایش رهبری معظم انقلاب در جایگاه ولایت فقیه مبنی بر لزوم جبران جفا و ظلمی که بر برخی از آنان رفته است به راحتی عبور کنند، پرسش این است که این امر چگونه از سوی طراحان وضع موجود توجیه می‌شود؟ آیا حمایت از یک فرد خاص در دستور کار قرار گرفته است؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: شما می‌دانید با وجود ظرفیت‌های فراوان و علی‌رغم تلاش‌های فراوانی که شده است، ایران عزیز ما مشکلات فراوانی دارد و اگر بخواهم این مشکلات را بیان کنم، می‌توانم به ده‌ها مورد اشاره کنم؛ مشکلاتی که رخنه در جان و مال و زندگی روزانه مردم کرده و سال‌ها زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

مهرعلیزاده گفت: هموطنان شما با عزت و سربلندی تاریخی تان امروز روزگار سختی را می‌گذرانید؛ آمار‌ها نشان می‌دهد که امروز نزدیک به پنجاه درصد مردم زیر خط فرق زندگی می‌کنند و این زیبنده مردم شرافتمند ایران نیست. امروز ۷ میلیون سرپرست خانوار درآمد ثابت ندارند و در تامین زندگی به کمک‌های معیشتی نیازمندند.

وی اظهار کرد: سوالی که از آقای رییسی دارم این است که آیا جنابعالی حاضرید خانواده خود را در جاده چالوس به دست راننده‌ای که مومن و متدین است، اما گواهینامه رانندگی ندارد؟ بدهید هرگز! من از آقای رییسی سوالم این است که شما از نظر تحصیلات کلاسیک فقط ۶ کلاس سواد دارید؛ البته من احترام میگذارم به تحصیلات حوزوی شما، ولی با این سواد نمی‌شود اقتصاد را درست کرد.

در ادامه این مناظره مهرعلیزاده در فرصت ۴ دقیقه‌ای که برای پاسخ به اظهارات دیگر کاندیدا‌ها و انتقاد نسبت به این اظهارات در اختیار داشت گفت: آقای رییسی سید هستند و ما برای جد بزرگوارشان احترام قائلیم، اما من از ایشان سوالی دارم؛ آقای رییسی شما راهکار‌هایی را برای رفع موانع تولید مطرح کردید، خودتان چقدر با مسأله تولید آشنایی دارید؟ ممکن است چند نفر کارشناس دور هم جمع شوند و مطالبی را بگویند، آدم حفظ و اینجا آن مطالب را عنوان کند، اما این‌ها به درد مردم نمی‌خورد.

مهرعلیزاده افزود: ۴۲ سال از پیروزی انقلاب گذشته است و مردم الان با مشکلاتی از جمله تولید و صادرات مواجه اند؛ امروز بیش از ۷۰ درصد ظرفیت‌های تولید در کشور معطلند.

وی ادامه داد: از آقای رییسی این سوال را میکنم که آیا شما میتوانید یک سوال اقتصادی مطرح کنید و بدون کمک مشاوران‌تان به آن پاسخ دهید؟ اشاره کردند که آقای رییسی تشریف می‌برند به کارخانه‌ها و در هر سفر حداقل ۴۰ الی ۵۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود؛ بعدش هم یک مصاحبه‌ای در کارخانه‌ای که بانک آن را توقیف کرده بوده و بر اساس حکم دادستانی آزاد شده و ۱۰ الی ۱۵ نفر مشغول بکار می‌شوند، انجام می‌شود؛ سوال من این است که تا کنون چند کارخانه باز شده است؟ آقای رییسی چند کارخانه تا کنون بسته بوده‌اند؟ چه کسی است کارخانه‌ها را بسته؟ یک نفر که از خارج نیامده که این کارخانه‌ها را ببندد؛ اسرائیل و آمریکا که نبستند بلکه قاضی شما بسته است و اتفاقاً نیز یکی مشکلات تولید همینجاست؛ شما (آقای رییسی) همینجا را مدیریت کنید، مشکلات حل میشود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه یکی از احکام توسعه اقتصادی دادرسی عادلانه است، ادامه داد: آقای رییسی اگر شما دلتان برای اقتصاد می‌سوزد، همان قوه قضاییه را که هنوز به روش عهد قاجار اداره میشود، اصلاح کنید؛ شما از ۱۶ سالگی در این قوه بوده و هستید.

مهرعلیزاده کفت: برخی می‌گویند جناب آقای رییسی سندروم پست بی قرار شدید دارند؛ از دادستانی به دادستانی تشریف می‌برند؛ از آنجا کاندیدای ریاست جمهوری میشوند و سپس به ریاست قوه قضاییه میروند؛ شما ۵ سال فرصت کار دارید بر اساس نظر و تصمیم مقام معظم رهبری در حساس‌ترین محل یعنی قوه قضاییه؛ اتفاقاً سیستم قضا جای مبارزه با فساد است، اما شما هوس ریاست جمهوری کرده‌اید؛ چه تضمینی است که ریاست جمهوری را هم به سودای یک مقام بالاتر رها نکنید؟

وی با بیان اینکه مردم نگرانند، اظهار کرد: مردم نگرانند و نمی‌توانند اعتماد کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه اظهار کرد: آقای زاکانی گفتند که شما انشاء نوشتید؛ اتفاقا حرف حق با منطق و اصول از روی کاغذ خوانده می‌شود. اینکه بخواهیم تهمت بزنیم، خیلی راحت می‌توانیم حرف بزنیم و هیچ ترمزی هم نداشته باشیم.

مهرعلیزاده در بخش سوم این مناظره در تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت خود گفت: یکی از مشکلاتی که طی ۴۲ سال گذشته مواجه بودیم این بود که هیچ وقت یک الگوی صحیح علمی تجربه شده توسعه بویژه توسعه اقتصادی حاکم نبوده است؛ هر دولت، وزیر و هر جمع اقتصادی آمده یکسری اقدامات انجام دادند و یکی به نئولیبرالیسم و دیگری به سوسیالیسم اعتقاد داشت و ملغمه‌ای از کار‌ها انجام شد.

وی افزود:، چون دکترای مهندسی اقتصاد خوانده ام و اقتصاد را مهندسی می‌کنم، به این نتیجه رسیدم روشی که به آن الگوی حکمرانی اقتصاد اجتماعی می‌گویند. الان در کشور‌های اروپایی از جمله آلمان به عنوان یک کشور پیشرفته در حال اجراست؛ امروز آلمان با حدود ۸۰ میلیون نفر جمعیت بیش از ۱۶۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد، اما ما ممکن است ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم؛ علت درآمد بالای آلمان این است که یک الگوی صحیح را بکار گرفته است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در الگویی که من در برنامه‌ای طراحی کرده‌ام، مانع زدایی از تولید، معافیت‌های مالیاتی بر تولید و هدایت نقدینگی به تولید را بعنوان یک اصل گذاشتیم و همچنین ایجاد کار و گردشگری محیط زیست را شدیداً مورد تاکید قرار داده‌ایم. افزایش تولید و درآمد سرانه و جلوگیری از فرار مالیاتی از دیگر بخش‌های برنامه من است.

مهرعلیزاده در ادامه با اشاره به سوابق کاری و تحصیلی خود گفت: عملاً آنچه را که در دانشگاه خوانده‌ام، در عمل هم تجربه کردم و معتقدم باید با مدیریت منطقی، برنامه محور و عمل‌گرایانه بر اساس علم روز دنیا، اقتصاد محوری، تولید گرایی و کارآفرینی، سیاست‌های رفاهی مناسبی را ترتیب دهیم که در مجموع این مجموعه را «دولت زندگی» گذاشته‌ام.

مهرعلیزاده در بخش دوم مناظره اول که بعد از تنفس ۱۵ دقیقه‌ای آغاز شد در پاسخ به دومین پرسش مناظره درباره اولویت سرمایه گذاری برای توسعه صنعتی و اقتصادی اظهار کرد: انجام طرح‌های بزرگ اقتصادی نیاز به سرمایه اعم از داخلی و خارجی دارد؛ در داخل وضعیت مشخص است و هر سال با کسری بودجه مواجهیم و امسال نیز با همین وضعیت مواجهیم و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد بودجه صرف مسائل کاری و عملا کمتر از ۱۰ درصد بودجه صرف امور عمرانی می‌شود.

وی با بیان اینکه اصولاً دولت نباید سرمایه گذاری کند بلکه باید راه را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی باز کند، افزود: برای واردات پول به داخل کشور باید راه‌های خاصی را باز کنیم؛ اولین کاری که باید انجام دهیم تامین امنیت سرمایه گذاری است؛ سرمایه گذار باید اطمینان پیدا کند که امنیت دارد و مزاحم ندارد؛ چراکه سرمایه فرار است؛ وقتی به قصد یک گنجشک سنگی به درخت پرتاب می‌شود، همه گنجشک‌های روی درخت فرار می‌کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری روان بودن بروکراسی، نبود فساد و رانت را از شروط اصلی جهت انجام سرمایه گذاری خارجی در کشور عنوان کرد و گفت: از همه مهم‌تر نداشتن تنش در سطح بین‌المللی و داخل است بویژه درباره کشور‌های همسایه و رفاقت و همزیستی مسالمت‌آمیز با آنها. ما در منطقه‌ای قرار داریم که سطح دانش علمی، فنی، کارخانه، صنعت و تجربیات صنعتی ما در مقایسه با اغلب کشور‌های همسایه بالاتر است و باید روی بازار ۵۰۰ میلیون نفر در منطقه حساب باز کنیم نه روی بازار ۸۰ میلیونی ایران.

مهرعلیزاده ادامه داد: به آقای رییسی که به شورای حفاظت از حقوق بیت المال اشاره کردند باید بگویم که من در اصفهان مسئول ستاد تسهیل رفع موانع تولید بودم؛ در جلسات در جهت مانع زدایی کار می‌کردیم و در چارچوب قانون جلو می‌رفتیم، اما یک نفر از بیرون از این موضوع خوشش نمی‌آمد؛ نامه می‌نوشت به قوه قضاییه و می‌گفت حقوق بیت‌المال در اینجا حفظ نشده و این باعث توقف کار جهت بررسی بیشتر می‌شد، درواقع دخالت مستقیم در امور اجرایی رخ می‌داد.

وی در پاسخ به آخرین سوال خود در مناظره اول با رقبا درباره راهکارهایش برای تغییر کاربری و تخریب محیط زیست گفت: تغییر کاربری‌ها یا برای ایجاد صنایع است یا برای ایجاد مراکز مسکونی؛ با توجه به اینکه هر کدام در نهاد‌های متفاوتی تصمیم گیری می‌شود باید تصمیمات مشخص آن بخش را در نظر بگیریم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متاسفانه امروز محیط زیست‌مان بیشتر در خطر است، اظهار کرد: یکی از دلایل عمده این موضوع این است که با تشکیل شورا‌های اسلامی در مراکز استان‌ها و معین نبودن دقیق اختیارات آن‌ها در مقایسه با اختیارات سایر ارگان‌ها در مسأله زمین و همچنین نحوه ارتباط آن‌ها با شهرداری‌ها، باعث شده بعضاً اعمال نفوذ‌هایی انجام شود و برخی تغییر کاربری‌ها فراتر از آنچه قانون اجازه می‌دهد، صورت بگیرد.

مهرعلیزاده ادامه داد: درباره تغییر کاربری‌های صنایع نیز معمولا در نظامی که در بودجه نویسی داریم، یک نکته آینده‌نگرانه و عمیق در طراحی وجود دارد، اما در عمل وقتی در مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، به دلیل نگاه نماینده‌ها به حوزه‌های انتخابیه شان باعث می‌شود فشار‌های زیادی جهت ایجاد صنایع و توسعه‌های دیگر در حوزه خودشان وارد کنند که متاسفانه باعث تخریب محیط زیست می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های اساسی جلوگیری از تخریب محیط زیست تقویت سازمان محیط زیست است؛ باید نهاد‌های عمومی ناظر بر محیط زیست را بعنوان ناظر فعال کنیم. من متاسفم از اینکه به هر دلیلی در چند سال قبل شاهد بودیم تحت عنوان محیط زیستی‌ها برای عده‌ای مشکل ایجاد کردند؛ معاون جوانی آمد و در محیط زیست کار کرد و هزاران اسم جاسوس بر او گذاشتند، اما مشخص شد که مشکلی وجود نداشته است؛ حضور آقای کاوه مدنی و نگاه دقیق محیط زیستی او در محیط زیست اتفاق مغتنمی بود. در شرایط فعلی اگر به این مسائل کم توجهی کنیم در آینده باید با بحران مواجه شویم.

بر اساس این گزارش، مهرعلیزاده در بخش پایانی مناظره اول کاندیدا‌های انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به مردم گفت: مردم ایران آمار‌های اقتصادی و شاخص‌های سیاسی، اجتماعی و حافظه تاریخی شما گواه این است که در این کشور دولتی روی کار آمد که توانست شرایط کشور را به نحوی مناسب در جهت توسعه کشور قرار دهد و این دولت، دولت اصلاحات، سیدمحمد خاتمی بود.

وی افزود: در آن دوران شاهد رشد اقتصادی به میزان ۵٫۷ درصد بودیم، کاهش تورم از ۵۰ درصد به تک‌رقمی و توسعه نهاده‌های تاثیرگذار اجتماعی و تنش‌زدایی گسترده با دنیا و روابط بین‌المللی بودیم.

این کاندیدای ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: مردم عزیز، ما ۱۶ سال است که در مسیری قرار داریم که تعادل کشور برای حل مشکلات از بین رفته است؛ مسائل سیاسی در صدر و مشکلات مردم در ذیل قرار گرفته است و کوچکترین مساله اجتماعی کشور ظرفیت تبدیل به یک بحران بزرگ را دارد. امروز بحران کم‌آبی داریم و با تورم‌های افسارگسیخته و منابع کم معیشت بخشی از جامعه در خطر افتاده است و مردم ناراضی هستند.

مهرعلیزاده ادامه داد: نارضایتی مردم از مدیران است یا از ساختارها؟ چرا مشکلات مردم حل نمی‌شوند؟ چرا تحصیل کرده‌های داخل و خارج از کشور نمی‌توانند مشکلات کشور را حل کنند؟ پاسخ ساده است، چون به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود؛ همین رویکرد نیز در سیستم اجرایی کشور مشاهده می‌شود. این می‌شود که امروز کشور با بیش از ۵۰ بحران مواجه شده است و برای حل مشکلات مربوطه اجماع وجود ندارد و تریبون‌های مسئولین به جای حل مشکلات مردم، محلی برای دعوا شده است.

وی با تاکید بر اینکه من برای اجماع‌سازی آمده‌ام، گفت: من از تشکیل دولت اصلاحات یعنی دولت زندگی با مردم صحبت می‌کنم؛ زندگی در مقابل مرگ، زندگی در مقابل جنگ و زندگی در مقابل فقر و زندگی در مقابل تحریم. بیایید شرایط زندگی خوب را فراهم کنیم.

مهرعلیزاده گفت: می‌خواهم با مدیریت منطقی و برنامه‌محور و عملگرایانه بر اساس علم روز با سیاست‌های رفاهی مناسب فعالیت کنم. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان به زبان ترکی ضرب‌المثلی را قرائت کرد.
قاضی‌زاده هاشمی

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی: مسئولان ما حافظ پول خارجی شده‌اند

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سوالی در خصوص تقویت ارزش پول ملی و ضرر‌های هنگفت به پشتوانه اقتصادی کشور، گفت: در چند سطح می‌توان بحث کرد وقتی از حفاظت از ارزش پولملی صحبت می‌کنیم روی دیگر سکه کنترل تورم است البته مساله بعدی ما بحث حکمرانی ریال است.

وی افزود: مسئولین ما به جای حفاظت از ارزش پول ملی مسئول حفاظت از پول خارجی شده‌اند. پول ملی مسئول مشخصی در کشور ندارد و مسئولینی هم که به طور مستفیم وظیفه پاسخگویی دارند وظیفه را به گردن دیگری می‌اندازند.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: ما بسته مفصلی در دولت سلام تعریف کرده‌ایم که در ۵۱ برنامه مستقیما به مساله حفظ ارزش پول ملی می‌پردازد. بخش عمده‌ای از کسری بودجه کشور با خلق تورم در حال تامین است که مالیات دائمی از سوی مردم پابرهنه به سمت دولت و طبقه مرفه است که در ۴۰ سال گذشته مرتبا ادامه داشته است. وقتی داریم از مساله تورم صحبت می‌کنیم باید در خصوص کنترل قیمت‌ها صحبت کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دوم مناظره و در نقد سخنان سایر نامزد‌ها گفت: در زمانی که دیگر آقایان در حال صحبت بودند من فکر می‌کردم مردمی که پای تلویزیون نشسته‌اند انتظار شنیدن چه سخنانی دارند احتمالا به دلیل مشکلات مالی و آینده فرزندانشان می‌خواهند برنامه‌های اقتصادی را بشنوند.

وی افزود: اینکه بحث از مناظره اقتصادی انحراف پیدا میکند به این معنی است که آقایان برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند و با ایجاد دو قطبی کاذب می‌خواهند بی‌برنامگی خود را بپوشانند. من دو سالی است که با جوانان نشسته‌ام و تحت عنوان دولت سلام برنامه نوشته‌ایم و می‌توانم پاسخ همه سوالات را بدهم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: مساله ما مدیریت است، اما مهم‌تر از مدیریت ساختار‌های استضعاف‌گری است. من چند عدد می‌گویم در ۸ سال گذشته نقدینگی به ازای سرانه ۴۰۰ میلیون است. الان بزرگترین رانت داده شده در کشور وام بانکی است برای اینکه معمولا نرخ تسهیلات کمتر از نرخ تورم است. در همین ماجرا ۶۵ درصد منابع بانکی به یه دهک جامعه داده شده است. ۷۰ درصد وام به تهران و ۲۰ درصد به ۲۵ استان داده شده است. این چنین است که مشکلات خوزستان و بشاگرد پیش می‌آید.

وی عنوان کرد: باید این منابع در ترکیه تبدیل به آپارتمان شود؟ حالا یا این ساختار را حفظ کنید و مدیریت عوض شود اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی حل شود باید به سمت اصلاحات ساختاری عمیق برویم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم و در تشریح برنامه اقتصادی خود برای اداره کشور گفت: در ۴ دقیقه نمی‌شود برنامه اداره کشور را گفت؛ سیستم اداره کشور ما فرسوده است و در زمان انقلاب امام یک سری نهاد انقلابی ایجاد کرد، اما برخی ساختار‌ها با انقلاب تغییر نکرد. الان زانوی دولت بر گردن مردم است. دولت وظیفه دارد حقوق مردم را از دولت استیفا کند. ما معتقدیم باید یک دگردیسی اتفاق بیفتد و این را گام بندی کردیم.

نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: یکی از مسائل اصلی ما بحث تورم و گرانی است. طراحی کردیم طی چهارسال تورم ۱ رقمی شود. طراحی کردیم مساله اشتغال و مسکن جوانان حل شود. وزارت خانواده طراحی کرده‌ایم و ۵۰۰ میلیون تومان به جوانان برای ازدواج و اشتغال و جهیزیه خواهیم داد. ما ۷ میلیون نفر داریم که یا شغل ندارند یا شغل کاذب دارند.

وی افزود: مساله بعدی حل و فصل مساله بورس است که قسمت مزمن آن در مجلس در حال حل است و باقی را با سه دستور العمل به سمت بهبود خواهیم برد. بطور کلی بر روی هزینه خانوار ایستادهایم و این خوراک را در بسته‌های ۳۰۰ هزار تومانی طراحی کرده‌ایم و بر روی هزینه مسکن بهداشت و درمان و حمل و نقل ایستاده‌ایم که برای همه این‌ها برنامه داریم.

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال خود در خصوص مدیریت واردات بی‌رویه به کشور که مانع تولید داخلی است، گفت: ما الان متاسفانه شاهد مافیای در هم تنیده واردات هستیم که با برخورداری از رانت ارز و مجوز در حال تهدید تولید هستند. یک دولت مسئول باید هدفش این باشد که از تولید و اشتغال داخلی حمایت کند.
به طور عملی راه‌های مختلفی به وجود آمده که واردات تولید را تهدید می‌کند که یک بخش قاچاق از مبادی رسمی یعنی مناطق آزاد است و همچنین با اعطای ارز راه واردات را باز می‌گذاریم. دولت مسئول نباید بازار را دچار کمبود کالا کند و از واردات محدود باید برای کنترل قیمت استفاده کند و نباید بگذارد تولید و اشتغال داخلی دچار مشکل شود. ما به طور مجزا بخش‌های مختلف را آزاد گذاشته‌ایم که واردات داشته باشند باید مدیریت را برای مدیران بگذاریم تا توسط اختیاراتی که تفویض شده به دولت مرکزی پاسخ دهند.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش سوم نخستین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی در خصوص بیکاری و مهاجرت قشر جوان از مناطق روستایی، گفت: من وقتی می‌گویم ساختار‌ها استضعاف‌گر هستند، بین دهک‌های اقتصادی و مناطق مختلف نتیجه‌اش مهاجرت روستائیان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی است. ۶۰ سال پیش آمریکایی‌ها برای ما اصلاحات ارزی را طراحی کردند و نظام برنامه‌ریزی‌ای را طراحی کردند و درآمد‌های نفتی در شهر‌ها افزایش پیدا کرد؛ درآمد و شغل افزایش پیدا کرد و ما یکی از سریع‌ترین جابجایی جمعیت در جهان را داریم.

وی افزود: الان ۸۰ درصد شهری و ۲۰ درصد جمعیت ما روستایی شده است که نتیجه بازتولید نابرابر منابع است. الان در کشور‌های دنیا بالاترین مالیات بر تولید را داریم و دهک اول بشترین دریافتی را دارد. الان جوانان روستایی علاقه‌ای به ماندن در روستا ندارند چرا که رفاه شهر در روستا نیست. ما باید شیب‌بندی منابع را به شکلی انجام دهیم که سرمایه‌ها به روستا‌ها بروند. ما باید طوری عمل کنیم که هر شهرستان، خودش یک مرکز باشد. ما نظام سودده را برای این موضوع طراحی کرده‌ایم.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش پایانی نخستین مناظره نامزد‌های سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در جمع‌بندی سخنان خود گفت: من جوانترین نامزد انتخابات هستم و جوان‌ها آرمان‌گرا هستند و دوست دارند تحولات عمیقی اتفاق بیفتد. مردم از ما می‌پرسند که چرا هر انتخاباتی می‌گذرد مشکلات تکرار می‌شود؟ مشکل گرانی، مشکل بیکاری، مشکل معیشت مردم، مشکل مرغ و تخم مرغ چرا حل نمی‌شود؟

وی افزود: حقیقتا ما با جمعی از دوستانمان سه سالی است مخصوصا بعد از بیانیه گام دوم به این جمع بندی رسیدیم که نحوه اداره کشور مشکلاتی دارد و این مشکلات قدیمی است؛ من یک پزشک و یک جراح هستم؛ ما یک بیماری مزمن را با مسکن درمان نمی‌کنیم. وقتی ما ۵۰ سال تورم داریم، وقتی نرخ بیکاری بالا داریم؛ وقتی برنامه‌ریزی ما آثار موقت دارد به ما می‌گوید که باید برویم کار‌های اساسی تری انجام دهیم؛ بله برای موضوعات اضطراری باید حتما دستور العمل داشته باشیم.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: ما در مجموعه کتاب‌های دولت سلام حتی این را اراده کرده‌ایم که در دولت اعتماد ۱۹ برنامه دقیق را ذکر کرده‌ایم. حتی پروژه‌های این برنامه را هم که ۲۱۳ تا است را ذکر کردیم. ما نیاز داریم رویکرد‌ها را تغییر دهیم؛ ما باید نگاه‌ها را به مردم تغییر دهیم. دولت سلام آمده است که حاکمیت مردم را تعمیق دهد. آمده است مردم سالاری را نهادینه کند. قانون اساسی ما قائل به حاکمیت مردم است. دولت باید به مردم پاسخگو باشد و مردم بتوانند در مواقع خطا با آن برخورد کنند.

وی تاکید کرد: وقتی به سراغ سربازی می‌رویم می‌گوییم این خلاف مسیر استارتاپ‌ها است. وقتی سراغ مدیریت غلط کرونا می‌رویم به دلیل این است که چندپارچگی در مدیریت دولت باعث این مشکلات شده است. امروز می‌بینید که مردم گرفتار هستند. ما باید مسائل ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله را حل کنیم.
سعید جلیلی

سعید جلیلی: سهم مردم را از انرژی می‌ دهیم

سعید جلیلی نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نخستین مناظره انتخاباتی خود اظهار داشت: برای محرومیت‌زدایی قبل از اینکه طرح اقتصادی داشته باشید باید این نگاه را داشته باشید که قائل به محرومیت‌زدایی هستید یا نه. یکی از مشکلات سال‌های گذشته این بود که مردم و محرومین در اولویت نبودند.

وی ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم در اقتصاد این است که اگر صحبت از جمهوری اسلامی می‌کنیم این است که جمهور مردم را در اقتصاد دخیل کنیم. جلیلی افزود: موقع انتخابات بالگرد می‌فرستیم به مناطق محروم و رأی آن‌ها را می‌گیرم، اما آیا در اقتصاد هم به همین شکل، آن‌ها را وارد امور می‌کنیم و سهم‌شان را می‌دهیم یا خیر.

وی بیان کرد: اگر نگاه محرومیت‌زدایی را نداشته باشید به یک سری کار‌های نمایشی روی خواهید آورد. برای محرومیت زدایی باید طرح و برنامه داشته باشید، اما قبلش از طرح و برنامه باید اراده داشته باشید.

جلیلی تصریح کرد: چند طرح اساسی داریم که محرومیت را به حداقل می‌رساند و حق مردم را در عرصه‌های مختلف بویژه در سهمی که در مصرف انرژی باید داشته باشند به آن‌ها بدهیم. برای این موضوع طرحی با عنوان طرح وان یا واحد انرژی را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: طرح دوم سبد غذایی است. آحاد جامعه در روز ۲۵۰۰ کالری انرژی لازم باید دریافت کنند آن هم در طیفی از غذا‌ها که برای این موضوع برنامه‌ای تهیه شده که چگونه این کالا‌ها به خوبی توزیع بشود که متأسفانه بر اساس سیاست‌های عدم نگاه به محرومیت به وضعیت نامطلوبی دچار شده است.

جلیلی گفت: در بحث‌های تفریح و سلامت هم برنامه‌هایی داریم. طرح مفصلی درباره موضوع سفر داریم که چگونه با همین بودجه فعلی مردم را از سفر رایگان برخوردار کرد. طرح بعدی ما درباره سلامت است. جلیلی گفت: مردم یک سوال اساسی دارند. آن سؤال این است که مسائل اقتصادی که پاسخ‌هایش مشخص است پس چرا انجام نمی‌شود؟

وی افزود: به نظر من در همین جلسه برخی موضوعات خود را نشان داد که چرا پاسخ مشکلات دنبال نمی‌شود. یک راه این است که مسئله را بدانید و پاسخش را هم بدانید. بحث بعد این است که اراده و باور داشته باشید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آقای همتی می‌گوید FATF مشکل ایجاد کرده است. اگر شما مسئله را اینطور ببینید همین وضعیتی است که با آن مواجه هستیم. شما رفته‌اید با FATF، چهل و یک بند بسته‌اید، ۳۹ مورد را هم اجرا کردید و دو مورد مانده است. آن‌ها هنوز آن مواردی که اجرا کرده‌اید را نپذیرفته‌اند. کشور‌های دیگر همینقدر هم انجام نداده‌اند. شما می‌گویید من نمی‌توانم. حتماً نمی‌توانید.

وی ادامه داد: با این عدم فهم صحیح مسئله به شما نمی‌تواند در پاسخ مشکل کمک کند. شما در رویکرد هم اشتباه دارید. البته معتدم آقای همتی جزئی از این رویکرد غلط است که می‌خواهد عوض کار واقعی، کشور را با نمایش اداره کند. کشور با نمایش اداره نمی‌شود.

جلیلی خاطر نشان کرد: در سال ۹۱ هفتاد هزار میلیارد معوقات بانکی داشتیم. آن زمان که در شورای‌عالی امنیت ملی مسئولیت داشتم، مدیران عامل بانک‌ها را دعوت کردم که آقای همتی هم که مدیرعامل بانک سینا بودند حضور داشتند. ما آن زمان به مدیران عامل بانک‌ها گفتیم شما بگویید چه باید کرد که این معوقات را پس گرفت. چرا شکایت نکردید؟ همان موقع همین دوستان چرا اقدام نکردند؟

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این هشت سال خود آقای همتی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد دست ۱۱ نفر است. بعد می‌گویند این‌ها مربوط به قبل است. پس شما چکاره‌اید؟ وی اظهار کرد: مردم عزیز می‌بینند که امروز دو نگاه وجود دارد. یک نگاه می‌گوید همینطور کشور را به زور اداره کنیم. بعد هم موضوع FATF را مطرح کنیم و یک بهانه دیگر بیاوریم.

جلیلی با بیان اینکه ما کشور را هشت سال سایه به سایه دنبال کرده ایم، افزود: کشور ظرفیت‌ها و توانایی‌های خوبی دارد. جوانان و متخصصان خوبی دارد که نه‌تن‌ها می‌توان کشور را اداره کرد بلکه جهش داد. دوستان می‌گویند نمی‌شود، نه؛ شما نمی‌توانید. اتفاقاً منظاره برای همین است؛ بگویید نمی‌شود.

وی ادامه داد: سال ۹۲ هم در زمان برجام من گفتم تحریم‌ها رفع نمی‌شود و دوستان گفتند می‌شود. حالا مردم قضاوت کنند که شد یا نشد.

جلیلی بیان کرد: اگر می‌خواهیم کشور را در چهار سال آینده فقط اداره نکنیم و جهش پیدا کند، باید برنامه جدی داشته باشیم. دنبال بهانه نگردیم. حال این جهش چگونه ایجاد خواهد شد؟ وقتی محقق می‌شود که دو سه موضع اصلی را مبنا قرار دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: سخن از ارزش پول ملی به میان آمد. ارزش پول ملی چه وقت بالا می‌رود؟ زمانی که شما بتوانید جهش تولید داشته باشید. جهش تولید چه وقت ایجاد می‌شود؟ زمانی که جهش صادرات داشته باشید. جهش صادرات زمانی حاصل می‌شود که بتوانید تعاملات گسترده و سازنده با جهان داشته باشیم و معطل دو سه کشور نمانیم.

جلیلی افزود: اتفاقا یکی از سوالات ما از آقای همتی این است که شما که بلدید، چرا صادرات ما به ۲۸ کشور اتحادیه اروپا نصف صادرات ما به افغانستان است؟

وی تصریح کرد: اگر می‌گوییم کشور نیاز دارد که توزیع فقر نباشد، یعنی باید برنامه جدی برای ارزآوری داشته باشیم. این موضوع چگونه ممکن است؟ وقتی که برای تمام دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنی تا ارزآوری داشته باشند. اینطور نباشد که اگر وزارت نفت گفت نمی‌توانم نفت بفروشم، بقیه بخش‌ها تعطیل شود.

جلیلی تصریح کرد: وزارت کشاورزی، صنعت، آموزش عالی، وزارت خارجه و همه دستگاه‌ها باید برای ارزآوری کار کنند. وی گفت: ما برای این موضوع کار تعریف کرده‌ایم که چگونه می‌توان برنامه تعریف کرد تا همه دستگاه‌ها بتوانند در ۴ بخش معدن، کشاورزی، نفت و گاز و برق، ارزآوری داشته باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: بر این اساس ما فکر می‌کنیم اگر ظرفیت‌ها بسیج شود، دو برابر درآمد نفتی در این بخش‌ها ارزآوری خواهیم داشت. جلیلی خاطر نشان کرد: در موضوع اشتغال که دغدغه جوانان است نیز شما باید بتوانید برای دستگاه‌ها مأموریت تعریف کنید تا هر دستگاهی از بخش کشاورزی گرفته تا صنعت و معدن بتواند اشتغال ایجاد کنند نه اینکه کارمند اضافه کنند.

وی گفت: برای اشتغال بررسی کرده‌ایم و بر اساس برنامه‌ای که داریم در بخش پتروپالایشگاه، پتروشیمی، نفت و گاز و... اشتغال ایجاد کنیم. این موضوع در بخش شیلات، تولیدات زراعی، باغی و... حاصل می‌شود و در هر بخش مشخص است که در سال چه مقدار شغل ایجاد می‌شود.

جلیلی اظهار کرد: آقای همتی را دعوت می‌کنم که بعد از این جلسه، در تلوبیون با هم مناظره کنیم.

جلیلی گفت: ما در کشور فرصت‌های بسیار ارزشمندی داریم که هر کدام از آن‌ها می‌توانند پیشران اقتصاد کشور باشند. کشور ما فرصت‌های خوبی در کشاورزی، معدن، شیلات و... دارد که مثل واگن‌های یک قطار، هر کدام می‌توانند به‌تن‌هایی این قطار را به حرکت بیاندازند.

وی ادامه داد: دولت باید بتواند برنامه‌ای داشته باشد که با هر کدام از این ظرفیت‌ها به تنهایی کشور را اداره کند. یکی از این ظرفیت‌ها معدن است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در کارگروه معدن دولت سایه با جوانان متخصص به این نتیجه رسیدیم که می‌توان با اکتشاف و استخراج و مهم‌تر از این‌ها با ارزش افزوده مواد معدنی در داخل کشور، هم ارزآوری داشته باشد هم اشتغال ایجاد کند. هر میزان که برنامه‌ای برای ارزش افزوده داشته باشیم، هم ارزآوری بیشتر خواهیم داشت هم اشتغال‌زایی.

جلیلی گفت: دو بحث اصلی یعنی اشتغال و ارزآوری که مشکل کشور ماست که آن می‌توان از طریق ظرفیت معدن تا حد زیادی حل کرد.

وی افزود: برخی دوستان می‌گویند نمی‌شود. به نظر بنده اگر بگوییم نمی‌شود، به این معناست که عده‌ای نتوانستن خود را به کشور تسری می‌دهند. در بخش معدن می‌توان جهش ایجاد کرد نه فقط مشکل دو معدن را حل کرد، منتها باید برنامه داشته باشید. ما با بیش از ۲۴ صنف جلسه داشته‌ایم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در هشت سال گذشته از بسیاری از شهرک‌های صنعتی بازدید کردم و جلسات متعددی داشته‌ام. با ۲۴ صنف جلسات مفصل داشته‌ایم. در این جلسات ۱۶ مسئله مشترک مطرح شده که دغدغه همه این اصناف این بوده که مانعی مقابل کار آن‌هاست.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین بحث‌ها که باعث شده شهرک‌های صنعتی نتوانند کار کنند، تأمین مالی است. اگر روزانه دو هزار میلیارد تومان خلق پول می‌شود، خب چگونه است کسانی که در کار تولید هستند مهم‌ترین مشکل‌شان در تولید، تأمین مالی است؟ این دو هزار میلیارد خلق پول کجا می‌رود؟ دست چه کسی می‌رسد؟ سوال اساس این است.

جلیلی گفت: یکی از مشکلاتی که سر راه صادرکنندگان وجود دارد، عدم ثبات در مقررات است. طبق بررسی که کرده‌ایم از سال ۹۲ تا کنون بخش‌نامه‌های متعدد و متعارضی در فولاد، کاشی و سرامیک، پتروشیمی و... صادر شده است. این موضوع حتماً به تولید لطمه می‌زند.

وی افزود: یکی دیگر از خواهش‌هایی که اصناف و تولیدکنندگان دارند این است که اگر بخشنامه‌ای می‌خواهید صادر کنید با ما مشورت کنید. اگر به حرف ما هم نمی‌خواهید گوش کنید، حداقل حرف ما را بشنوید.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی دیگر از موارد مهم درباره شهرک‌های صنعتی، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی است. «ماشین دولت» برای این است که اگر صنعتگر شما آن را می‌بیند، خوشحال شود که کار او را به جلو می‌برد نه اینکه نیاز داشته باشد ده‌ها مجوز بگیرد.

وی افزود: در همین شهرک صنعتی عباس آباد که ما رفتیم، گفتند همه کار‌ها را برای دریافت مجوز انجام داده‌ایم، امّا در نهایت محیط زیست می‌گوید نمی‌شود. این‌ها را باید ساماندهی کرد، آن هم از ظرفیت دولت الکترونیک و اینکه به شکل هوشمند پیشاپیش به آن‌ها بگویید که چه اختیاراتی دارید و چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

جلیلی خاطرنشان کرد: موضوعات اقتصادی مطرح شد، اما موضوع اصلی این جلسه نقش رئیس‌جمهور و هنر رئیس‌جمور در اداره کشور است. وی گفت: سوال مهم این است که کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد، چگونه این بحث‌ها را به نتیجه می‌رساند. نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر برنامه دارید، باید بگویید این برنام چه نتیجه‌ای خواهد داشت. باید از قبل مشخص کنید.

وی ادامه داد: هشت سال پیش در همینجا چیز‌هایی گفته شد؛ کدامش انجام شد؟ تحریم دو برابر و دلار چند برابر شد.

وی افزود: وقتی درباره معدن سوال کردید و من گفتم که از طریق معدن، شغل ایجاد می‌کنیم، ما می‌توانیم دقیق بگوییم که در سال اول ۱۰۰ هزار شغل ایجاد می‌کنیم در سال دوم ۱۲۶ هزار، در سال سوم این تعداد و در سال چهارم ۲۵۳ هزار شغل ایجاد می‌کنیم. امّا اینکه چگونه این کار را انجام می‌دهیم، در تلوبیون این‌ها را توضیح می‌دهیم و حاضر به مناظره درباره این نکات هستیم. همینجا از صداوسیما بابت ایجاد فرصت تلوبیون تشکر می‌کنم.

جلیلی تصریح کرد: ما نیازمند رئیس‌جمهوری هستیم که با اقتدار بتواند کار را انجام دهد. اقتدار به معنای گفتند چند حرف تند نیست. اقتدار یعنی به‌موقع تصمیم بگیرید و اجرا کنید تا عملی بشود تا نتیجه‌ای که قول داده شده، شکل بگیرد.

وی ادامه داد: مشکلی که وجود دارد این است که برخی از مشکلات همه‌اش ساختاری نیست. برخی مشکلات در فرهنگ سیاسی ما وجود دارد. اینجا نقش رئیس‌جمهور مهم است. متأسفانه برخی از این مشکلات هم به این جناح و آن جناح و این قوه و آن قوه، منحصر نیست، فراتر از این‌هاست. رئیس‌جمهور باید این‌ها را برطرف کند.

وی افزود: رئیس‌جمهور باید فرهنگ سیاسی غلطی که حاکم است را کنار بگذارد. برخی از این مواردی که به فرهنگ غلط مربوط است را مثال می‌زنم؛ مثلاً اگر می‌گوییم کار باید به نتیجه برسد، با نمایش به نتیجه نمی‌رسد. به قول شهید حاج قاسم شما اگر آب را ول کنید اینطور نیست که به‌پای درخت برسد، باید آن را پیگیری کنید تا راهش را کج کند.

جلیلی بیان کرد: ماشین دولت را اگر می‌خواهید راه بیاندازید با بخش نامه نمی‌شود. به عنوان کسی که از پایین به‌عنوان کارشناس، معاون اداره کل، مدیرکل، معاون وزیر از بالا آمده‌ام، دیده‌ام موضوعی که در سیستم می‌آید چطور از مسیر خودش خارج می‌شود. اینجاست که از فضای مجازی، هوشمند و فوق هوشمند کردن دولت سخن می‌گوییم. باید بتوانید به‌خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

جلیلی گفت: یکی از موضوعات دیگری که در فرهنگ سیاسی مشکل ایجاد کرده و مانع کار است، بحث تعارفات سیاسی و جناحی و بعضاً سازمانی است که این‌ها را باید رفع کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید