تب ۵۰ درجه در جنوب ایران

تب ۵۰ درجه در جنوب ایران

طی دو روز اخیر درحالی هوای دلگان به ۵۰ درجه سلسیوس می‌رسد که این میزان گرما، یک رکورد در چند سال اخیر به حساب می‌آید.

کد خبر : ۹۴۵۵۰
بازدید : ۹۵۰

گرمای شدید جنوب ایران

گرما در نیمه خرداد در ایران به اوج رسیده است و دمای بخش وسیعی از پهنه‌های جنوبی و مرکزی کشور در مرز ۵۰ درجه سانتیگراد در نوسان است.

امیدیه در خوزستان روز شنبه رکورددار گرم‌ترین شهر شد و تهران نیز رکورد ۳۰ ساله گرما را در روز ۱۵ خرداد شکست. اما گرمای هوا در استان‌های جنوبی مشکلات بیشتری را بوجود آورده است. مجتبی شجاعی فرماندار دلگان در سیستان و بلوچستان از مرگ ۲ نفر در دلگان به خاطر گرما خبر داد.

فرماندار دلگان گفت: این دو شهروند زاهدانی به‌دلیل مفقود شدن در بیابان‌های جازموریان بر اثر تشنگی و گرمای هوا جان خودشان را از دست دادند. او به مهر گفت: در شبانه‌روز گذشته دلگان با بیشینه دمای ۵۰.۳ درجه سلسیوس گرم‌ترین شهر کشور شد و بالاترین دمای این شهر در چند سال اخیر را ثبت کرد.

وی افزود: طی دو روز اخیر درحالی هوای دلگان به ۵۰ درجه سلسیوس می‌رسد که این میزان گرما، یک رکورد در چند سال اخیر به حساب می‌آید.

«صادق ضیاییان» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: در ۲۴ ساعته روز شنبه تا یکشنبه شهر‌های برازجان با ۵۱.۶، امیدیه ۵۱، هندیجان ۵۰.۶، آقاجاری ۵۰.۳، ماهشهر ۵۰.۲ و آبادان ۵۰.۱ دمای بالاتر از ۵۰ درجه را ثبت کردند که در این مدت در میان ایستگاه‌های هواشناسی که ثبت بین‌المللی دارند «امیدیه» خوزستان با ۵۱ درجه گرم‌ترین شهر جهان شد.
بعد از آن ۳ شهر از کویت دارای گرم‌ترین دما بودند و سپس آبادان پنجمین شهر گرم جهان شد. البته بسیاری از ایستگاه‌های هواشناسی ما هنوز ثبت جهانی ندارند.

وی افزود: این درحالی است که تهران نیز در روز شنبه پانزدهم خرداد با ثبت دمای ۳۸.۷ درجه بالای صفر رکورد ۳۰ ساله دمای خود در این روز را شکست. به گفته وی، بررسی ثبت دما در کل کشور نشان می‌دهد در هفته گذشته میانگین دما نسبت به بلندمدت در همین بازه زمانی ۳ درجه افزایش داشته است. میانگین دما در هفته گذشته در کل کشور ۲۸.۷ درجه بوده درحالی که میانگین دما در هفته دوم خرداد در ۳۰ سال گذشته معادل ۲۵.۶ درجه بالای صفر بوده است.
وی همچنین پیش‌بینی کرد: در هفته جاری دمای هوا در همین حد باقی بماند و حتی در برخی نقاط از کشور بین یک تا ۳ درجه افزایش دما نیز داشته باشیم. وی به مسئولان حوزه تأمین برق کشور توصیه کرد این مسأله را در مدیریت مصرف برق مدنظر قرار دهند.

۵ شهر خوزستان هفته گذشته دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه کردند و گرمای هوا به‌قدری بود که روز چهارشنبه ۱۲ خرداد این استان را به تعطیلی کشاند تا مسئولان استان از یک‌سو بتوانند مصرف برق را مدیریت کنند و از سوی دیگر سلامت شهروندان را حفظ کنند.

«محمد سبزه‌زاری» مدیرکل هواشناسی خوزستان به «ایران» گفت: علاوه‌بر هفته گذشته در روز‌های شنبه و یکشنبه هفته جاری نیز ما دمای بالاتر از ۵۰ درجه را در پنج شهر امیدیه، هندیجان، آقاجاری، آبادان و ماهشهر داشتیم که، چون در تعطیلات بودیم پیشنهادی برای تعطیلی به مسئولان داده نشد.
وی تصریح کرد: احتمال اینکه تا پایان خرداد خوزستان بار دیگر دمای بالای ۵۰ درجه را تجربه کند بسیار کم است. گرما عرصه را به مردم خوزستان تنگ کرده است.

از سوی دیگر «شهاب صدیقی» مدیرکل مدیریت بحران خوزستان هم گفت: گرما عرصه را بر مردم خوزستان تنگ کرده است و با هدف پایداری شبکه برق ما ادارات خوزستان را در روز چهارشنبه هفته گذشته تعطیل کردیم. به گفته وی با تعطیلی ادارات خوزستان درمجموع ۲۰ درصد کل مصرف برق کاهش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه ساعت کار ادارات خوزستان تا پایان شهریور از ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه تا ۱۲ و ۳۰ تعیین شده است از مسئولان اداره‌های این استان خواست در ساعت کاری نیز تا جایی که می‌توانند در مصرف برق صرفه‌جویی کنند تا برق واحد‌های مسکونی پایدار بماند.

وی همچنین از برخورد قانونی با اداراتی که اقدام به روشن گذاشتن وسایل سرمایشی و روشنایی در ساعت غیراداری کنند، خبر داد. در همین حال «زهرا راستگو» معاون اداره کل هواشناسی بوشهر هم به ایسنا گفته شهر آبپخش از توابع شهرستان دشتستان این استان روز شنبه هفته جاری دمای ۵۳ درجه را تجربه کرده است.

به گفته وی همچنین شهر‌های برازجان با دمای ۵۱.۶ درجه و دیلم با دمای ۴۹ درجه از گرم‌ترین نقاط استان بوشهر بوده‌اند.
منبع: روزنامه ایران
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید