چالش دوز دوم واکسن کرونا در ایران

چالش دوز دوم واکسن کرونا در ایران

پس از مراجعه گسترده سالمندان به مراکز واکسیناسیون برای تزریق دُز دوم واکسن کرونا، وزارت بهداشت طی اطلاعیه‌ای  از سالمندان خواست تا منتظر پیامک مرحله دوم بمانند. اطلاعیه‌ای که نگرانی‌ها درباره تهیه و تزریق دُز دوم واکسن از سوی وزارت بهداشت را جدی‌تر کرد.

کد خبر : ۹۴۵۶۵
بازدید : ۱۴۹۸
چرا دُز دوم واکسن کرونا به ایران نرسید؟
فرادید | سالمندان بالای ۸۰ سال که واکسیناسیون آن‌ها از ماه گذشته آغاز شده است، حالا می‌گویند که برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا به مراکز بهداشت مراجعه کرده اند، اما دوز دومی در کار نبوده است. در این میان برخی رسانه‌ها هم گفته‌اند که وزارت بهداشت برای تهیه دوز دوم واکسن کرونا با چالش مواجه شده است. اما وزارت بهداشت می‌گوید که روند واکسیناسیون متوقف نشده است و به زودی تزریق دوز دوم واکسن سالمندان آغاز می‌شود.

به گزارش فرادید؛ چهل روز قبل بود که وزارت بهداشت تزریق واکسن به سالمندان را شروع کرد، اما در میانه راه، روند واکسیناسیون با چالش مواجه شد. براساس برنامه‌ریزی این وزارتخانه قرار بود که فاز دوم واکسیناسیون کرونا برای سالمندان در خرداد ماه به پایان برسد. اما حالا با ایجاد ابهام در تهیه دوز دوم واکسن سرنوشت تکمیل واکسیناسیون فاز دوم مشخص نیست.

البته علاوه بر سالمندان و برخی رسانه‌ها، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ هم چالش وزارت بهداشت برای تهیه دوز دوم واکسن کرونا را مطرح کرده است.

دکتر عاطفه عابدینی، دراین رابطه می‌گوید: «وزارت بهداشت تمام سعی خود را می‌کند که برای کسانی که دوز اول را دریافت کردند، دوز دوم واکسن را تهیه کرده و در دسترس قرار دهد. هرچند که مشکلاتی وجود دارد و واقعیت این است که "وزارت بهداشت" در این زمینه "مشکلاتی" دارد، اما تمام سعی‌شان این است که بتوانند به موقع دوز دوم را تهیه کنند.»

طبق گفته او، برای تزریق دوز دوم واکسن اسپوتنیک می‌توان فاصله دوز اول و دوم را از ۲۱ روز تا ۹۰ روز گذاشت. در مورد آسترازنکا هم شرکت سازنده واکسن ۱۲ هفته (سه ماه) را پیشنهاد کرده است که ان‌شاءالله به موقع خواهد رسید. درباره واکسن سینوفارم هم ان‌شاءالله به زودی دوز دوم تهیه خواهد شد.

این در حالی است که مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا عقیده دارد که اگر مثلا قرار باشد دز دوم واکسنی چهار هفته بعد تزریق بشود، اما این به هر دلیلی رخ ندهد، واکسیناسیون آن فرد باید دوباره از اول شروع شود.

او می‌گوید که ممکن است کلا واکسیناسیون انجام شده لغو شود و از اول شروع شود، چون مثلا واکسنی وجود دارد که باید سه ماه بعد تزریق شود و یک واکسن دیگر باید چهار هفته بعد تزریق شود. فاصله زمانی تزریق دز دوم واکسن‌ها به طور کلی فرق می‌کنند.
چرا دُز دوم واکسن کرونا به ایران نرسید؟

چرا تهیه دوز دوم واکسن کرونا با چالش مواجه شد؟

پس از مراجعه گسترده سالمندان به مراکز واکسیناسیون برای تزریق دوز دوم واکسن کرونا، وزارت بهداشت طی اطلاعیه‌ای از سالمندان خواست تا منتظر پیامک مرحله دوم بمانند. اطلاعیه‌ای که نگرانی‌ها درباره تهیه دوز دوم واکسن از سوی وزارت بهداشت را جدی‌تر کرد.

مرکز اطلاع رسان وزارت بهداشت در این رابطه اعلام کرد: «افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند، تا قبل از دریافت پیامک یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کنند. تأخیر چندروزه تا چند هفته و برای برخی از واکسن‌ها تا چند ماه تاثیری در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت.»

بلافاصله پس از اطلاعیه وزارت بهداشت، فعالان رسانه‌ای به توقف روند واکسیناسیون پرداختند و نسبت تهیه واکسن از سوی وزارت بهداشت واکنش نشان دادند.

در نهایت سخنگوی ستاد ملی کرونا در مقام پاسخگویی برآمد و گفت که فرایند ارسال محموله سه میلیون دوزی به ایران با تاخیر انجام می‌شود.

رئیسی در این رابطه می‌گوید که اوایل هفته گذشته قرار بود یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشور‌ها به دست ما برسد و روند واکسیناسون به خوبی پیش می‌رفت، اما چون آن محموله با تاخیر مواجه خواهد شد، برنامه ما این است که فعلاً برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن انجام شود.

او نگفته که علت این تاخیر چه بوده است، اما رسانه‌ها مدعی‌اند که تأخیر پیش آمده بر اثر مشکل انتقال پول از سوی ایران و عدم پایندی شرکت‌های سازنده واکسن به تعهدات شان رخ داده است.

چرا دُز دوم واکسن کرونا به ایران نرسید؟
ادامه واکسیناسیون با واکسن‌های ایرانی؟

وزارت بهداشت طی ماه‌های اخیر اعلام کرد که تامین بیش از ۳۰ درصد واکسن مورد نیاز کشور از شرکت‌های خارجی انجام می‌شود. بر این اساس قرار بود که از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن مورد نیاز، ۶۰ میلیون دوز از طریق شرکت‌ها خارجی و ۱۲۰ میلیون از طریق واکسن‌های ایرانی تامین شود. اما این وعده محقق نشد و در حال حال حاضر میزان واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۴ میلیون و ۷۵۸ هزار و ۵۹ دُز رسیده است که رقم قابل توجهی نیست.

با این وجود تهیه واکسن خارجی با چالش جدی مواجه شده است و چشم امید وزارت بهداشت در حال حاضر به واکسن‌های ایرانی دوخته شده است.

چنانچه معاون وزیر بهداشت از ادامه واکسیناسیون با واکسن برکت خبر داده است.

رئیسی گفته که ظرف این هفته از واکسن تولید داخل حدود یک میلیون دوز به دست ما خواهد رسید و بعد از آن هم واکسیناسیون شروع خواهد شد. در تیر ماه نیز حداقل سه تا پنج میلیون واکسن داخلی و در مرداد ماه بالای ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ما خواهد رسید.

علاوه بر واکسن برکت، قرار است واکسن مشترک ایران و کوبا تحت عنوان تجاری «پاستوکووَک» با تولید ماهیانه یک میلیون دوز وارد روند واکسیناسیون شود.

طبق گفته مسئولان انستیتو پاستور ایران، ظرفیت تولید هدف‌گذاری شده ماهیانه حدود یک میلیون دوز است و برنامه‌ریزی شده است تا از ابتدای پاییز با توسعه زیرساخت‌های تولید، ظرفیت تولید به ۳ میلیون دوز در ماه برسد و امیدواریم این واکسن در کنار سایر واکسن‌ها قسمتی از نیاز کشور را برطرف کند.

همچنین در ادامه قرار است با پایان یافتن مراحل کارآزمایی واکسن رازی و فخرا، واکسیناسیون عمومی از طریق واکسن‌های داخلی انجام شود و بعید به نظر می‌رسد که وزارت بهداشت برای تامین ۶۰ میلیون دُز واکسن خارجی همچنان تلاش کند و به در بسته بخورد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید