مناظره يا تخريب انتخابات؟

اما هنوز این بازی تمام نشده و در بعدی کلان هرگز تمام نمی‌شود. هیچ‌کس نمی‌داند با همه تمهیدات انجام شده، مردم در ۲۸ خرداد چه عکس‌العملی از خود بروز خواهند داد؟ کما اینکه بار‌ها این راه آزموده شده و گاهی مردم ابر و باد و مه و خورشید و فلک را کنار زدند و کارستان کردند.

کد خبر : ۹۴۶۱۲
بازدید : ۱۰۷۸
جعفر گلابی | بیش از ۴۰ سال است که ایرانیان موقعیت خاص و احتمالا کم سابقه‌ای را تجربه می‌کنند و همواره گفته می‌شود که ما در شرایط حساسی به سر می‌بریم، البته این سخن کاملا درست است و درست‌تر آنکه اغلب نخبگان و حداقل بخشی از جامعه که به سیاست نیم نگاهی دارند، احساس می‌کنند که شرایط روز به روز حساس‌تر می‌شود و گویا در ذهن و ضمیر همه، نقطه‌ای مبهم ولی فوق‌العاده مهم و تعیین‌کننده وجود دارد که به آن نزدیک می‌شویم.

می‌توان ادعا کرد که اکنون در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری روز‌های بسیار حساسی را سپری می‌کنیم و شاید با سرعت در حال نزدیک شدن به نقطه فیصله بخش هستیم.

در حال حاضر کاملا روشن است که جمهوریت نظام از چندین سو مورد حمله بی‌سابقه است و برخی که جسورترند، بی‌پروا آن را اعلام می‌کنند و آشکارا کشور‌هایی که در آن‌ها انتخابات برگزار نمی‌شود را مثال می‌زنند و مردم را دعوت به فضایی کاملا بسته و آرام می‌کنند. اما این تنها اندکی از ماجراست.
در بعد رسمی آن یک جناح سیاسی متشکل از ۳۱ حزب و گروه سیاسی شناسنامه‌دار به همراه ۱۵ عضو حقیقی و حمایت مجمع روحانیون مبارز به ریاست سیدمحمد خاتمی ۱۴ کاندیدا معرفی کردند که ۹ نفر از آن‌ها ثبت‌نام کردند ولی همه آن‌ها رد صلاحیت شدند و بعضا مورد بررسی هم قرار نگرفتند.
به تعبیر آشکار و قابل فهم برای همه مردم و ناظران صحنه رقابت کاملا یک‌سویه است. کاملا واضح است که در این صورت نقش تعیین‌کننده اکثریت مردم به شدت تضعیف شده و میلیون‌ها نفر که در انواع انتخابات‌های گذشته به نمایندگان یا افراد مورد حمایت جبهه اصلاحات رای داده‌اند عملا در انتخابات کنونی نماینده‌ای ندارند.
در همین صحنه رقابت یک‌سویه گویندگان یک گرایش بیش از ۲ برابر هستند ضمن اینکه رسانه ملی هم نه تنها از چند ماه گذشته بلکه در حال حاضر هم در انواع برنامه‌های خود به تبلیغ اهداف و گرایش‌های یک جناح همت گماشته است.
مناظره انتخاباتی برگزار می‌شود و ۵ کاندیدا انواع مشکلات یک قرن گذشته و معضلات عمیق و بعضا خودساخته و اثرات تحریمی که از آن استقبال می‌کردند را به گردن یک کاندیدا می‌اندازند که حدود ۲ سال رییس بانک مرکزی بوده است!
نخبگان پرادعایی که خود را معجزه‌گر معیشت مردم نشان می‌دهند، فراموش می‌کنند که کرونا بزرگ‌ترین اقتصاد‌های جهان را با خسارت‌های عظیم روبه‌رو کرده است... کسی برنامه ارایه نمی‌کند و در محضر میلیون‌ها بیننده شویی از شعار‌ها برگزار می‌شود که حتی هواداران اصولگرا را مکدر می‌کند! گویا در این مناظره کسی با صدای بلند و میخکوب‌کننده می‌خواهد به مردم القا کند:

مردم سالاری می‌خواهید؟
نخبه‌گرا هستید؟
حلال مشکلات طلب می‌کنید؟
می‌خواهید در جهان سرافراز باشید؟

بفرمایید: این هم دموکراسی، این هم تضاراب آرا، این هم رجال ملی و مذهبی... نوش جان‌تان! این سخنان مرموز ولی بلند و رسا در حالی به صور گوناگون، چون تیر بر دل و جان مردم شلیک می‌شود که ایرانیان از پیش در یک پروژه کلی‌تر انگیزه‌هایشان برای تعیین سرنوشت مورد تخریب قرار گرفته است و احساسی شایع به وجود آمده که مردم با هر میزان از شور و حرارت پای صندوق‌های رای حاضر شوند در امور مهمه کشور اراده و تمایلشان چندان مجال ظهور و بروز ندارد!
در واقع آن خالص‌سازی که وعده‌اش را می‌دهند از یمین ویسار و تحت و فوق، ذهن و دل و اراده و فکر و روح و روان مردم را مورد هجوم قرار داده است تا شهروندان عطای دموکراسی را به لقایش ببخشند و حاصل یک قرن مبارزات یک ملت دو دستی تقدیم عده‌ای شود و خلاص!
اما هنوز این بازی تمام نشده و در بعدی کلان هرگز تمام نمی‌شود. هیچ‌کس نمی‌داند با همه تمهیدات انجام شده، مردم در ۲۸ خرداد چه عکس‌العملی از خود بروز خواهند داد؟ کما اینکه بار‌ها این راه آزموده شده و گاهی مردم ابر و باد و مه و خورشید و فلک را کنار زدند و کارستان کردند.
اگر بانیان اصلی وضع موجود پیروز شوند، ما مردم این بار خالص‌تر از گذشته خواهیم فهمید که ضایع شدن ۸۰۰ میلیارد دلار و منزوی شدن در جهان و شعبده‌های سیاسی و خطرات امنیتی و استقبال از تحریم بار‌ها ممکن است تکرار شود. روح آقای احمدی‌نژاد در شعار‌های پوپولیستی و تعارف کردن ۴۵۰ هزار تومان یارانه به مردم در اولین مناظره انتخاباتی حاضر بود و درک و آگاهی و تجربه همه ایرانیان را به چالش کشید.
بسیار بعید است که مردم خودآگاه قبول کنند که معدل نخبگی در کشور در این مناظره حتی نسبتی از خود را نشان داده باشد. آن‌ها خوب می‌دانند که سرمایه‌های غرورآفرین اخلاقی و فکری و علمی و مدیریتی ایران هستند، وجود دارند در همین سرزمین زندگی می‌کنند ولی در انزوا خون جگر می‌خورند و گاهی از غصه ایران دق می‌کنند و می‌میرند.
نخبگان صادق و منزوی حتما روزی نزدیک سر برمی‌آورند و ایران را خواهند ساخت، اما تلاش مجدانه و همه‌جانبه یک جناح سیاسی برای تضعیف یا بهتر بگوییم، تخریب دستاورد بزرگ و بی‌بدیل مبارزات ملت ایران یعنی مردم‌سالاری و انتخابات از هم‌اکنون اثرات خود را نشان خواهد داد و ریزش‌های تاریخی و تحولات پردامنه را رقم می‌زند. جامعه ما آنقدر تجربه و ذکاوت دارد که صبر پیشه کند و بدون هزینه‌های خشونت‌بار بالاخره اراده خویش را بر کرسی بنشاند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید