همه چیز درباره مسکن ملی و نحوه ثبت نام در دور جدید

همه چیز درباره مسکن ملی و نحوه ثبت نام در دور جدید

وزارت راه و شهرسازی از همان مرحله اول ثبت نام، برای متقاضیان سایت طرح ملی را طراحی کرد. سایتی که ثبت نام‌ها همچنان از طریق آن انجام می‌شود. با این وجود متقاضیان باید به نشانی سامانه ثبت‌نام طرح ملی تولید مسکن به آدرس em.mrud.ir مراجعه کنند. پس از بالاآمدن سایت، متقاضی باید وارد بخش ثبت نام مسکن ملی شوند. در این بخش اطلاعات کاملی درباره طرح در اختیار شما قرار می‌گیرد و پس از مطالعه آن‌ها متقاضی باید گزینه «متن بالا را با دقت خوانده ام و می‌پذیرم» را علامت بزند و روی دکمه تایید کلیک کند.

کد خبر : ۹۴۶۲۹
بازدید : ۶۱۹۳
همه چیز درباره مسکن ملی و نحوه ثبت نام در دور جدید
فرادید | دور جدید ثبت نام مسکن ملی قرار است در ۲۳۰ شهر کشور و از ۱۹ خرداد شروع شود. البته طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی در صورت تامین زمین و حذف مشتریان بدحساب، احتمال ثبت نام مجدد متقاضیان مسکن ملی وجود دارد.

به گزارش فرادید؛ وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که از کل ۵۳۰ هزار واحد مسکن ملی که در مرحله اجرا قرار دارد، تا روز ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ تعداد ۲۱۳ هزار و ۱۰۱ متقاضی اقدام به افتتاح حساب کرده و از این تعداد ۱۵۰ هزار و ۳۳۸ نفر وجوه اولیه را واریز کردند که معادل ۶۷۹۰ میلیارد تومان است؛ بنابراین حدود ۳۸۰ هزار نفر مبلغی را واریز نکرده‌اند که احتمال حذف آن‌ها وجود دارد.

در این میان محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی هم گفته که تا اوایل مردادماه امسال در مجموع حدود ۱۴ هزار واحد (با احتساب ۱۱ هزار واحد آبان‌ماه سال ۹۹) افتتاح می‌شود، یعنی ۲.۶ درصد کل واحد‌های در دست ساخت طرح ملی مسکن که مسئولان وزارت راه و شهرسازی آن را ۵۳۰ هزار واحد اعلام کرده اند.

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که عدم استقبال متقاضایان از پروژه مسکن ملی، به دلیل عدم اطلاع‌رسانی در خصوص هزینه واقعی ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن بوده است.

این دسته از کارشناسان می‌گویند در طول دو سال اخیر و با افزایش شدید قیمت نهاده‌های ساختمانی اطلاع‌رسانی دقیقی در خصوص هزینه واقعی ساخت واحد‌های طرح ملی مسکن انجام نشد و این مسئله باعث شد تا متقاضیان عملا از رقم پرداختی دقیق خود اطلاع نداشته باشند.

با این حال قرار است که دور چهارم ثبت نام مسکن ملی از فردا آغاز و احتمالا تا پایان خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

چگونه در طرح مسکن ملی ثبت نام کنیم؟

وزارت راه و شهرسازی از همان مرحله اول ثبت نام، برای متقاضیان سایت طرح ملی را طراحی کرد. سایتی که ثبت نام‌ها همچنان از طریق آن انجام می‌شود. با این وجود متقاضیان باید به نشانی سامانه ثبت‌نام طرح ملی تولید مسکن به آدرس em.mrud.ir مراجعه کنند.
همه چیز درباره مسکن ملی و نحوه ثبت نام در دور جدید پس از بالاآمدن سایت، متقاضی باید وارد بخش ثبت نام مسکن ملی شوند. در این بخش اطلاعات کاملی درباره طرح در اختیار شما قرار می‌گیرد و پس از مطالعه آن‌ها متقاضی باید گزینه «متن بالا را با دقت خوانده ام و می‌پذیرم» را علامت بزند و روی دکمه تایید کلیک کند.

متقاضی با انتخاب گزینه تایید وارد صفحه‌ای دیگر می‌شود که در آن طی ۱۰ مرحله ثبت نام طرح مسکن ملی باید اطلاعات (شهر و محل سکونت/ مشخصات فرد متقاضی/ مشخصات خانواده فرد متقاضی شامل همسر و فرزندان/ سوابق سکونت در شهر مذکور/ تعهدات مالی / ملک مورد نظر) را وارد کند.

البته باید گفت که بررسی اطلاعات هویتی متقاضی و افراد تحت تکفل از طریق سامانه ثبت و احوال و بررسی عدم دریافت زمین، مسکن و تسهیلات یارانه‌ای توسط متقاضی از طریق سامانه فرم «ج» وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گیرد.

در نهایت و در آخرین مرحله ثبت نام طرح مسکن ملی باید ۱۲ هزار ۵۰۰ تومان از طریق درگاه الکترونیکی به عنوان هزینه ثبت نام سامانه آباد پرداخت نمائید. این مبلغ غیرقابل استرداد است.

شرایط متقاضیان ثبت نام مسکن ملی

بررسی شرایط درج شده در سایت طرح مسکن ملی نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی قوانین گذشته را تغییر نداده است و شرایط برای متقضایان همچون ادوار گذشته است. بر این اساس متقاضی و افراد تحت تکفل، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از ۱۳۸۴/۰۱/۰۱ به بعد) بوده و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ از هیچ یک از امکانات نهاد‌های عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد.

علاوه بر این شرط متقاضی باید شرایطی همچون متاهل یا سرپرست خانوار، داشتن حداقل سن ۳۵ سال برای زنان خود سرپرست، سابقه پنج سال سکونت در شهر مورد تقاضا، نداشتن منع قانونی (چک برگشتی)، توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل سی درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را داشته باشد.

طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی این پروژه از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸ درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحد‌ها در کل کشور طبق آخرین محاسبات که اداره کل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرده به ۳.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است.

یاسر لک، معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران در این رابطه می‌گوید: «با توجه به ضرایب اعمال شده به قیمت پایه واحد‌های اقدام ملی مسکن که سه ماهه دوم سال گذشته اعلام شد در حال حاضر قیمت هر متر مسکن ملی به سه میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. در آینده نیز ممکن است تعدیل‌ها کاهشی یا افزایشی باشد.»

همه چیز درباره مسکن ملی و نحوه ثبت نام در دور جدید

مسکن ملی بخریم یا نه؟

طرح مسکن مهر که پیش از مسکن ملی اجرایی شد، نتوانست رضایت عمده متقضایان خود را جلب کند. اما حالا دولت می‌گوید که جانمایی مسکن ملی در زمین‌های مرغوب‌تری است. این درحالی است که به دلیل کمبود زمین دولتی در محدوده مرکزی شهر‌ها به نظر می‌رسد که سایت در نظر گرفته شده برای احداث مسکن ملی همان سایت مسکن مهر باشد.

از طرفی دولت در حال حاضر قیمت مسکن ملی را ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده است، این در شرایطی است که در حال حاضر در شهر‌های اطراف تهران از جمله هشتگرد، ورامین و رباط کریم و … می‌توان مسکن مهر را با قیمت پایین‌تر خرید. البته جالب است که بدانید خانه‌های مسکن مهر نیز وام‌دار است و از قضا سود وام مسکن مهر بسیار پایین‌تر و تنها ۴ درصد است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید